csm101 wrote: Höll på att dditera inlägget medan du citerade mig.
Notera dock texten "Bensinpriser 1981- 2006 - 95 oktan, årsmedeltal i 2006 års penningvärde"
Att bensinen kostade 10,50:-/litern sommaren, strax efter midsommar minns jag som igår.. Vi var i valet och kvalet om vi öht skulle åka på husvagnssemester den sommaren.
Men som tidigare nämnt, jag bor i Norrlands inland, och vi har väl alltid högre literpris än t.ex ute vid kusten.
Däremot var det rejält lågt våren -84, då fick man 25liter för en hundring..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
December 31, 2001
whak wrote: [quote=macrus][quote=Death On Wings]Det är upp till individen, är man korkad nog att använda något av det så kan man allt få betala för sig och ta konsekvenserna av det hela.
Tycker man det är för dyrt är det bara att sluta, vill man inte sluta är det bara att hålla käften och köpa på som vanligt. Det är ju som sagt ingen som tvingar personer att köpa deras produkter.
Så j**la bra skrivet som det är sant. :pray:
Så om du är beroende av bilen så är det okey att höja bensinpriset hela tiden?
Det är ju viktigt att inte skada miljön.
Om jag är beroende av bilen som jag är i dag så är det för att jag använder den varje dag i jobbet och kör i stort sett hela dagen.
Skulle jag sluta betala bensinen så skulle jag bli av med jobbet.
Skulle en snusare sluta betala snuset skulle han förlora vadå? Förmodligen inget, han skulle bara tjäna massa pengar på det.
Death On Wings wrote: [quote=whak][quote=macrus][quote=Death On Wings]Det är upp till individen, är man korkad nog att använda något av det så kan man allt få betala för sig och ta konsekvenserna av det hela.
Tycker man det är för dyrt är det bara att sluta, vill man inte sluta är det bara att hålla käften och köpa på som vanligt. Det är ju som sagt ingen som tvingar personer att köpa deras produkter.
Om jag är beroende av bilen som jag är i dag så är det för att jag använder den varje dag i jobbet och kör i stort sett hela dagen.
Skulle en snusare sluta betala snuset skulle han förlora vadå? Förmodligen inget, han skulle bara tjäna massa pengar på det.
Skulle jag sluta snusa är det nog ingen arbetsgivare som vill ha mej i närheten, jag har faktiskt blivit ombedd av sonen att inte försöka sluta snusa fler gånger så länge han bor hemma.. Jag blir en ganska sur och vresig gubbe när jag är utan snus.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
December 31, 2001
ilg@dd wrote: [quote=Death On Wings][quote=whak][quote=macrus][quote=Death On Wings]Det är upp till individen, är man korkad nog att använda något av det så kan man allt få betala för sig och ta konsekvenserna av det hela.
Skulle jag sluta snusa är det nog ingen arbetsgivare som vill ha mej i närheten, jag har faktiskt blivit ombedd av sonen att inte försöka sluta snusa fler gånger så länge han bor hemma.. Jag blir en ganska sur och vresig gubbe när jag är utan snus.
Det går nog över ska du se. Slutar du nu så kanske du hinner få bort det mesta ur systemet innan nästa arbeta faller in och blir då en positiv fläkt på arbetsplatsen
Death On Wings wrote: [quote=ilg@dd][quote=Death On Wings][quote=whak][quote=macrus][quote=Death On Wings]Det är upp till individen, är man korkad nog att använda något av det så kan man allt få betala för sig och ta konsekvenserna av det hela.
Det går nog över ska du se. Slutar du nu så kanske du hinner få bort det mesta ur systemet innan nästa arbeta faller in och blir då en positiv fläkt på arbetsplatsen
?
Jag far som vanligt till jobbet imorgon..
December 31, 2001
ilg@dd wrote: [quote=Death On Wings][quote=ilg@dd][quote=Death On Wings][quote=whak][quote=macrus][quote=Death On Wings]Det är upp till individen, är man korkad nog att använda något av det så kan man allt få betala för sig och ta konsekvenserna av det hela.
?
Jag far som vanligt till jobbet imorgon..
Fick för mig att du var arbetslös ja 🙂
Death On Wings wrote:
Fick för mig att du var arbetslös ja 🙂
Iofs är det bara oktober ut..
August 11, 2005
ilg@dd wrote:
Ser du själv hur flummigt du uttrycker dej?
Det fullkomligt vimmlar av kansken, svaga indicier och andra lobbyistiska tyckanden, det som saknas är trovärdiga bevis som endera bekräftar eller förkastar diverse "forskares" rön.
Nu får du seriöst ge dig. Att försvara snus är en sak, men att avfärda godtyckliga delar av en rapport är bara löjligt.
Antingen avfärdar du hela rapporten som en oseriös rapport med massa lösa indicier eller så tror du på den, du kan inte selektivt välja ut att tro på delar som passar dig och vad du tycker om snus.
Det är skitenkelt, rapporten visade att risken för munhålecancer inte ökade med snus men att däremot bukspottskörtelcancern gjorde det.
Däremot har det inte sagts att det är helt bevisat, utan att man såg en koppling mellan buklspottskörtelcancer och snus. Och det är inget svamlande med att säga en sån sak när man har deras underlägg. För det är med samma underlägg de utesluter munhålecancer, så förstår iunte varför den ena är svammel medan den andra är hardcorefakta.
csm101 wrote: [quote=ilg@dd] Ser du själv hur flummigt du uttrycker dej?
Det fullkomligt vimmlar av kansken, svaga indicier och andra lobbyistiska tyckanden, det som saknas är trovärdiga bevis som endera bekräftar eller förkastar diverse "forskares" rön.
Nu får du seriöst ge dig. Att försvara snus är en sak, men att avfärda godtyckliga delar av en rapport är bara löjligt.
Antingen avfärdar du hela rapporten som en oseriös rapport med massa lösa indicier eller så tror du på den, du kan inte selektivt välja ut att tro på delar som passar dig och vad du tycker om snus.
Det är skitenkelt, rapporten visade att risken för munhålecancer inte ökade med snus men att däremot bukspottskörtelcancern gjorde det.
Däremot har det inte sagts att det är helt bevisat, utan att man såg en koppling mellan buklspottskörtelcancer och snus. Och det är inget svamlande med att säga en sån sak när man har deras underlägg. För det är med samma underlägg de utesluter munhålecancer, så förstår iunte varför den ena är svammel medan den andra är hardcorefakta.
Men lätta på slipsknuten nu och släpp upp lite syre till hjärnkontoret, det är rent nonsens att presentera en rapport där man bedömmer risken att få bukspottkörtelcancer skulle vara dubbelt så stor för användare av snus, när man inte ens preciserar några som helst siffror i jämförelse. Dubbelt så stor risk jämfört med ingen risk alls??
Däremot kan det vara tillförlitligt att tro på ett nollresultat när man inte funnit några som helst samband.
Cancer kan du få av i princip vad som helst om man ska tro alla rapporter, och jag vet för övrigt en hel del personer som varken rökt, snusat, druckit alkohol, kort sagt levt ett "hälsoliv och motionerat flitigt. Men nog faen har dom fått cancer eller kräfta som vi säger här hemma.
August 11, 2005
ilg@dd wrote: Men lätta på slipsknuten nu och släpp upp lite syre till hjärnkontoret, det är rent nonsens att presentera en rapport där man bedömmer risken att få bukspottkörtelcancer skulle vara dubbelt så stor för användare av snus, när man inte ens preciserar några som helst siffror i jämförelse. Dubbelt så stor risk jämfört med ingen risk alls??
Snyggt med påhopp 🙄
Vad är det som är så svårt att fatta? Hade du läst om hur man kan göra olika studier så hade du fattat, och återigen det du länkade till var bara en sammanfattning, kolla i riktiga rapporten så ska du snällt se att det finns siffror. Så leta fram källan och har jag fel äter jag upp min låtsasslips...
Men jag kan ge dig exempel på olika sätt att få fram hur man får fram tex hur det förhåller sig: Du tar två grupper varav den ena snusar och den andra inte snusar. Sen jämför du antalet fall av nsjukdomar i de olika grupperna efter x antal år
Eller så kan du ta och kolla på alla i hela landet som har skjukdomen X och se hur många av dem som snusade och hur många av dem som inte snusade.
Två metoder där man kan få fram såna sifror genom.
Däremot kan det vara tillförlitligt att tro på ett nollresultat när man inte funnit några som helst samband.
Nej, det är det heller inte, ta alla studier som tobaksbolagenb innan gjorde där de gång på gång vidsade noll korrelation mellan cigaretter och cancer. De har bevisats vara felaktiga, så detta kan mycket väl också vara felaktig. Nollresultat är på inga sätt ett absolut slutsast.
Cancer kan du få av i princip vad som helst om man ska tro alla rapporter, och jag vet för övrigt en hel del personer som varken rökt, snusat, druckit alkohol, kort sagt levt ett "hälsoliv och motionerat flitigt. Men nog faen har dom fått cancer eller kräfta som vi säger här hemma.
Vilket ger oss att man kan få cancer av allt, vilket leder oss till att det är så det ser ut idag och att det som kvällstidnigarna skriver faktiskt har en gnutta sanning i sig. Det handlar däremot om antalet som får cancer av de olika sakerna, vilket är det som kvällstidnigarna "glömemr" berätta.
Så man kan få cancer av allt och inget, det är sant, men det var inte det frågan handlade om nu. Nu gällde det att man får en markant förhöjt risk att få en viss form av cancer av tex snus. Och därmed är det heller inte sagt att hälften av alla snusare får kommer få bukspottskörtelcancer, det handlar enbart om statistiska siffror.
csm101 wrote: [quote=ilg@dd]Men lätta på slipsknuten nu och släpp upp lite syre till hjärnkontoret, det är rent nonsens att presentera en rapport där man bedömmer risken att få bukspottkörtelcancer skulle vara dubbelt så stor för användare av snus, när man inte ens preciserar några som helst siffror i jämförelse. Dubbelt så stor risk jämfört med ingen risk alls??
Snyggt med påhopp 🙄
Vad är det som är så svårt att fatta? Hade du läst om hur man kan göra olika studier så hade du fattat, och återigen det du länkade till var bara en sammanfattning, kolla i riktiga rapporten så ska du snällt se att det finns siffror. Så leta fram källan och har jag fel äter jag upp min låtsasslips...
Men jag kan ge dig exempel på olika sätt att få fram hur man får fram tex hur det förhåller sig: Du tar två grupper varav den ena snusar och den andra inte snusar. Sen jämför du antalet fall av nsjukdomar i de olika grupperna efter x antal år
Eller så kan du ta och kolla på alla i hela landet som har skjukdomen X och se hur många av dem som snusade och hur många av dem som inte snusade.
Två metoder där man kan få fram såna sifror genom.
Nej, det är det heller inte, ta alla studier som tobaksbolagenb innan gjorde där de gång på gång vidsade noll korrelation mellan cigaretter och cancer. De har bevisats vara felaktiga, så detta kan mycket väl också vara felaktig. Nollresultat är på inga sätt ett absolut slutsast.
Vilket ger oss att man kan få cancer av allt, vilket leder oss till att det är så det ser ut idag och att det som kvällstidnigarna skriver faktiskt har en gnutta sanning i sig. Det handlar däremot om antalet som får cancer av de olika sakerna, vilket är det som kvällstidnigarna "glömemr" berätta.
Så man kan få cancer av allt och inget, det är sant, men det var inte det frågan handlade om nu. Nu gällde det att man får en markant förhöjt risk att få en viss form av cancer av tex snus. Och därmed är det heller inte sagt att hälften av alla snusare får kommer få bukspottskörtelcancer, det handlar enbart om statistiska siffror.
Det är du som hävdar att det skulle vara cancerframkallande, således ligger bevisbördan på dej.
Problemet är att det inte finns någon som helst tillförlitlig bevisning att Svenskt våtsnus är cancerframkallande.
August 11, 2005
ilg@dd wrote:
Det är du som hävdar att det skulle vara cancerframkallande, således ligger bevisbördan på dej.
Problemet är att det inte finns någon som helst tillförlitlig bevisning att Svenskt våtsnus är cancerframkallande.
Nej och det är där du gör ett kardinalfel, det jag har påstått är att man inte har kunnat utesluta att snus ger cancer, vilket du själv vet är rätt.
Och jag skrev även att det, i alla rapporter som framkommit hittills (bland annat den som du själv klistrade in en sammanfattning på), aldrig har kommit fram entydiga svar. Det har alltid varit på detta viset. Det din rapport visade var dock att ett visst typ av cancer inte berodde på snus, medanandra cancerformer inte kunde uteslutas.
Så bevisbördan ligger lika mycket på dig som på mig, på mig att jag ska bevisa att snus framkjallar cancer, och på dig föär att beviusa att snus inte framkallar cancer. Sen vilken form av cancer det rör sig om spelar mindre roll. Och det där är en uppgift som varken du eller jag kan lägga fram bevis på, vilket gör att jag inte kan utesluta att snus inte framkallar cancer, och du inte kan utesluta att snus framkallar cancer.
July 27, 2002
Egentligen är eran diskution meningslös för det går inte att bevisa något till 100%. Samma gäller i kost- och näringsläravärlden, något som visar sig stämma blir plötsligt helt felaktigt. Det handlar snarare om mänsklig okunnighet än om att saker "plötsligt" blir annorlunda.
Mmmm, du har så rätt Snusjohan.
😛
1 Guest(s)