July 19, 2001
Kan någon rymdfysiker här förklara för mig hur det skulle vara möjligt att resa i tiden.. Det enda jag svaret jag kan tänka mig är att universum antingen imploderar eller exploderar ögonblickligen..
Tänk er detta:
Jag uppfinner en tidsmaskin vid år 2012 och åker tillbaks till år 2011 och där dödar mig stjälv och begår stjälvmord.. Då kommer tidsmaskinen alldrig att bli uppfunnen och på något skojjigt sätt så har typ 70kg materia pluppat upp från ingenstans..
Hur i helsike skulle det gå till? Och detdär med parallell universa tror jag inte på.. Då skulle det ju finnas typ fem gogolfantasiljoner olika universa..
September 3, 2001
jag tror att "nuet" börjar om...
vi befinner oss i ett "nu" just nu.. det finns bara ett enda "Nu"... och det är nu.
Om jag skulle dra tillbaka 10 år... och dödade mig själv, skulle Nu'et helt plötsligt befinna sig i samma ögonblick jag dödade mig själv. Mitt framtida jag raderas från existensen och kommer aldrig att existera. Mitt 10 år gamla jag, dör och eftersom framtida jag inte kan komma tillbaka o döda mig, så dör jag bara "spontant" i samma ögonblick som jag borde ha dödat mig själv. Jag faller ner på marken o pladask så var jag död. Och Nu'et har åkt tillbaka 10 år.. o börjar om..
April 25, 2002
läs om parallella universum och svarta hål så kan du få fram fakta att det är kanske inte en omöjlighet. kanske leonardo da vinci kom från framtiden, han låg ju 500 år innan i utvecklingen än dom andra på den tiden. så det har kanske redan/kommer att hända att man förflyttas i tiden 🙂
April 11, 2003
Kame_boy wrote: jag tror att "nuet" börjar om...
vi befinner oss i ett "nu" just nu.. det finns bara ett enda "Nu"... och det är nu.
Om jag skulle dra tillbaka 10 år... och dödade mig själv, skulle Nu'et helt plötsligt befinna sig i samma ögonblick jag dödade mig själv.
Som jag fatta så har alla ett "nu" som man lever i. Du, jag, din kompis och min kompis har ett "nu" som vi lever i. Men nuet är olika för alla oss tror jag.
ps. Undra om någon förstod va jag skrev.
September 17, 2001
Ang. Leonardo Da Vinchi, han är en av de gestalter jag ser upp till. Hur som helst så ser jag honom bara som en fantasifull och galen vetenskapsman, som han antagligen var, och ingen person "från framtiden".
Att resa i tiden är en omöjlighet (säger lille jag på Tellus), och det står jag fast vid - idag och i detta liv ;). Om det visar sig att jag har fel återvänder jag endast till skrivande stund och säger att ni är dumma om ni inte tror man kan åka framåt tillbaks i tiden eller kanske teleportera sig 😛
March 5, 2002
Hauk wrote: SiBBor hur tror du det går till när folk vinner på V75? Tidsresor såklart. så, bevisat.
nee, detta kommer bli som katt-macka tråden...
Tror inte på några tidsresor. hur ska man kunna backa hela universum? vilka krafter ska klara av det? GL HF
det går inte att resa i tiden, du reser endast före ljuset. du ser alltså det som itne har hänt än..
eller nåt 😛
June 17, 2002
det finns en teori. att om man färdas i ljusets hastighet ute i rymden så skall tiden gå fortare på jorden än vad den gör i rumdkapseln och gärigenom skall man kunna färdas fram i tiden...men hur gör man för att komma tillbaka i tiden? åker ut i rymden och färdas så sakta som möjligt? eller läste jag allt i "en ding ding värld"
July 17, 2002
scoredevil wrote: det finns en teori. att om man färdas i ljusets hastighet ute i rymden så skall tiden gå fortare på jorden än vad den gör i rumdkapseln och gärigenom skall man kunna färdas fram i tiden...men hur gör man för att komma tillbaka i tiden? åker ut i rymden och färdas så sakta som möjligt? eller läste jag allt i "en ding ding värld"
Just det är min enda teori om tidsresande också.
Faktumet är ju bevisat att man åldras långsammare på t ex månen än på jorden om man räknar tiden nere på jorden. Så om man åker ut ett par mil i rymden, stannar där i tre-fyra år och sedan återvänder till jorden så har det gått en 50-60 här. Så på det sättet kan man resa i tiden (eftersom man kan beräkna hur länge man ska stanna där ute, och därmed beräkna när i framtiden man ska komma tillbaka. Men så har vi ju det där med "ingen återvändo"... =)
June 9, 2003
Det finns ju också andra bevis för relativitet, exempelvis så sönderfaller subatomära partikllar (fragment som är mindre än själva atomen, t.ex. leptoner eller gluoner) mycket långsammar när de färdas i ljusetshastighet. Och då får vi får fram att "e=mc2" (energi=massa i ljusetshastighet i kvadrat) talar sannning :D, och att tidsresor teoretiskt är helt möjliga.
July 27, 2002
Tror inte att man kan färdas tillbaka i tiden.
En annan intressant sak ang färdas i ljusets hastighet, vi har ju hittat liknande planeter jorden cirka 150 ljusår härifrån, dock varmare där men de som lever där ( om det finns nåt där ) kan ju ha annpassats till den höga värmen. och vi är inte ens i närheten av ljusets hastighet, och skulle vi ha ljusets hastighet skulle det ta 150 år ändå. :bok:
April 10, 2003
Om tidsresor skulle vara möjliga skulle dom skapa paradoxer om tiden vill säga är en rak linje som vi har valt att uppfatta den.
Men hur skulle det vara om tiden inte är en rak linje utan ett hav där allt berör allt men endå är sina separata delar, (Låt mig gissa ni fattar inte ett skit vad jag menar) då skulle du kunna ändra delar av historen som skulle inte gjöra ett ruttet skit för den resterande tiden och andra saker som skulle kunna få bibliska konsekvenser.
Men sen kan man ju också tänka sig att tiden är som en flod, att den har en förutbestämd rutt där historien har vissa förutbestämda händelser som inte går att ändra i stort, t, ex en person kommer på ett sätt att resa i tiden och åker tillbaka till 20 April 1889 och dödar Adolf Hitler dagen han föds. Det skulle resultera i att hela hans livs linje raderas inan den har fått skansen att skapas, tidens flod har fått ett stenblock mitt i sig. Betyder detta nu att andra värdskriget aldrig kommer att ske, att Nazisterna aldrig får makten och begår dom handlingar dom har gjort i vår värklighet, kommer floden att byta riktning eller är andra värdskriget bestämt att inträffa, kommer floden att bara ta sig förbi stenen genom gå runt den isället. Kommer den ända skilnaden vara att en annan alternativ person tar makten i Tyskland och driver igenom andra värdskriget och dess händelser, skulle den ända sklinaden för oss vara ett annat namn i historiebökerna.
Hmm... borde sluta nu blir bara mer sinnesförvirad ju mer jag tänker på det hoppas jag har bidragit nått i diskutionen eller startat några tankar hos er andra.
September 13, 2002
Tyrfing wrote: Om tidsresor skulle vara möjliga skulle dom skapa paradoxer om tiden vill säga är en rak linje som vi har valt att uppfatta den.
Men hur skulle det vara om tiden inte är en rak linje utan ett hav där allt berör allt men endå är sina separata delar, (Låt mig gissa ni fattar inte ett skit vad jag menar) då skulle du kunna ändra delar av historen som skulle inte gjöra ett ruttet skit för den resterande tiden och andra saker som skulle kunna få bibliska konsekvenser.
Men sen kan man ju också tänka sig att tiden är som en flod, att den har en förutbestämd rutt där historien har vissa förutbestämda händelser som inte går att ändra i stort, t, ex en person kommer på ett sätt att resa i tiden och åker tillbaka till 20 April 1889 och dödar Adolf Hitler dagen han föds. Det skulle resultera i att hela hans livs linje raderas inan den har fått skansen att skapas, tidens flod har fått ett stenblock mitt i sig. Betyder detta nu att andra värdskriget aldrig kommer att ske, att Nazisterna aldrig får makten och begår dom handlingar dom har gjort i vår värklighet, kommer floden att byta riktning eller är andra värdskriget bestämt att inträffa, kommer floden att bara ta sig förbi stenen genom gå runt den isället. Kommer den ända skilnaden vara att en annan alternativ person tar makten i Tyskland och driver igenom andra värdskriget och dess händelser, skulle den ända sklinaden för oss vara ett annat namn i historiebökerna.
Hmm... borde sluta nu blir bara mer sinnesförvirad ju mer jag tänker på det hoppas jag har bidragit nått i diskutionen eller startat några tankar hos er andra.
intressant resonemang
2 Guest(s)