May 11, 2002
Om man ska åka tillbaka i tiden måste man ställa alla atomer och molekyler på samma plats osm det var vid just det tillfället man vill till,och det är idag inte möjligt jag tror inte heller det kommer bli möjligt för vi har inte all information om all materias läge ute i universum... 😮
June 28, 2001
Tyrfing wrote: Om tidsresor skulle vara möjliga skulle dom skapa paradoxer om tiden vill säga är en rak linje som vi har valt att uppfatta den.
Men hur skulle det vara om tiden inte är en rak linje utan ett hav där allt berör allt men endå är sina separata delar, (Låt mig gissa ni fattar inte ett skit vad jag menar) då skulle du kunna ändra delar av historen som skulle inte gjöra ett ruttet skit för den resterande tiden och andra saker som skulle kunna få bibliska konsekvenser.
Men sen kan man ju också tänka sig att tiden är som en flod, att den har en förutbestämd rutt där historien har vissa förutbestämda händelser som inte går att ändra i stort, t, ex en person kommer på ett sätt att resa i tiden och åker tillbaka till 20 April 1889 och dödar Adolf Hitler dagen han föds. Det skulle resultera i att hela hans livs linje raderas inan den har fått skansen att skapas, tidens flod har fått ett stenblock mitt i sig. Betyder detta nu att andra värdskriget aldrig kommer att ske, att Nazisterna aldrig får makten och begår dom handlingar dom har gjort i vår värklighet, kommer floden att byta riktning eller är andra värdskriget bestämt att inträffa, kommer floden att bara ta sig förbi stenen genom gå runt den isället. Kommer den ända skilnaden vara att en annan alternativ person tar makten i Tyskland och driver igenom andra värdskriget och dess händelser, skulle den ända sklinaden för oss vara ett annat namn i historiebökerna.
Hmm... borde sluta nu blir bara mer sinnesförvirad ju mer jag tänker på det hoppas jag har bidragit nått i diskutionen eller startat några tankar hos er andra.
med andra ord så är ödet redan förbestämt och det blir samma soppa oavsett vad ?
November 26, 2002
Mind wrote: [quote=Tyrfing]Om tidsresor skulle vara möjliga skulle dom skapa paradoxer om tiden vill säga är en rak linje som vi har valt att uppfatta den.
Men hur skulle det vara om tiden inte är en rak linje utan ett hav där allt berör allt men endå är sina separata delar, (Låt mig gissa ni fattar inte ett skit vad jag menar) då skulle du kunna ändra delar av historen som skulle inte gjöra ett ruttet skit för den resterande tiden och andra saker som skulle kunna få bibliska konsekvenser.
Men sen kan man ju också tänka sig att tiden är som en flod, att den har en förutbestämd rutt där historien har vissa förutbestämda händelser som inte går att ändra i stort, t, ex en person kommer på ett sätt att resa i tiden och åker tillbaka till 20 April 1889 och dödar Adolf Hitler dagen han föds. Det skulle resultera i att hela hans livs linje raderas inan den har fått skansen att skapas, tidens flod har fått ett stenblock mitt i sig. Betyder detta nu att andra värdskriget aldrig kommer att ske, att Nazisterna aldrig får makten och begår dom handlingar dom har gjort i vår värklighet, kommer floden att byta riktning eller är andra värdskriget bestämt att inträffa, kommer floden att bara ta sig förbi stenen genom gå runt den isället. Kommer den ända skilnaden vara att en annan alternativ person tar makten i Tyskland och driver igenom andra värdskriget och dess händelser, skulle den ända sklinaden för oss vara ett annat namn i historiebökerna.
Hmm... borde sluta nu blir bara mer sinnesförvirad ju mer jag tänker på det hoppas jag har bidragit nått i diskutionen eller startat några tankar hos er andra.
med andra ord så är ödet redan förbestämt och det blir samma soppa oavsett vad ?
Om ödet redan är förutbestämt så spelar det ju ingen roll om någon uppfinner en tidsmaskin eller inte 😉
September 11, 2002
The Whistler wrote: [quote=scoredevil]det finns en teori. att om man färdas i ljusets hastighet ute i rymden så skall tiden gå fortare på jorden än vad den gör i rumdkapseln och gärigenom skall man kunna färdas fram i tiden...men hur gör man för att komma tillbaka i tiden? åker ut i rymden och färdas så sakta som möjligt? eller läste jag allt i "en ding ding värld"
Just det är min enda teori om tidsresande också.
Faktumet är ju bevisat att man åldras långsammare på t ex månen än på jorden om man räknar tiden nere på jorden. Så om man åker ut ett par mil i rymden, stannar där i tre-fyra år och sedan återvänder till jorden så har det gått en 50-60 här. Så på det sättet kan man resa i tiden (eftersom man kan beräkna hur länge man ska stanna där ute, och därmed beräkna när i framtiden man ska komma tillbaka. Men så har vi ju det där med "ingen återvändo"... =)
finns enklare sätt.. att vara i rymden spelar ingen roll, det som spelar roll är att din relativa hastighet är annorlunda (kan ju dock vara enklare att komma upp i en i sammanhanget signant hastighet om du är i rymden men tekniken för det finns inte idag).. man har t.ex. satt en klocka på en flygplats och en likadan på ett flygplan som sedan flugit jorden runt.. när flyget med klockan kommit tillbaka så har den klockan på planet visat mindre färdtid än den på flygplatsen. bara några nanosekunder men om du bor på flygplanet hela livet så kan du väl tjäna nåra minuter kanske 🙂
July 17, 2002
ceasar wrote: Om man ska åka tillbaka i tiden måste man ställa alla atomer och molekyler på samma plats osm det var vid just det tillfället man vill till,och det är idag inte möjligt jag tror inte heller det kommer bli möjligt för vi har inte all information om all materias läge ute i universum... 😮
Det är det jag har funderat på också.
Ett exempel (skratta inte åt min källa nu...):
I ett avsnitt av Kalle Anka & CO åker Joakim, Kalle och knattarna tillbaka i tiden till den tidiga medeltiden (med en av Uppfinnar-Jocke designad tidsmaskin) och studsar runt.
Innan de åker säger dock Jocke till dem att man måste veta att platsen man åker till ser exakt likadan ut som den man åker ifrån, så att man inte råkar hamna mitt i ett träd. Min fundering över detta är ju då följande: Atomer som atomer. Om Kalle hamnar mitt i ett träd och dör så borde han väl dö när han hamnar mitt i luften och får en massa molekyler med syre, väte, kväve, koldioxid etc i sig?
::EDIT::
Fast det löste de iofs rätt snyggt i Terminator-filmerna då den där globen brände bort allting runt personen som färdades.
July 27, 2002
The Whistler wrote: [quote=ceasar]Om man ska åka tillbaka i tiden måste man ställa alla atomer och molekyler på samma plats osm det var vid just det tillfället man vill till,och det är idag inte möjligt jag tror inte heller det kommer bli möjligt för vi har inte all information om all materias läge ute i universum... 😮
I ett avsnitt av Kalle Anka & CO åker Joakim, Kalle och knattarna tillbaka i tiden till den tidiga medeltiden (med en av Uppfinnar-Jocke designad tidsmaskin) och studsar runt.
Innan de åker säger dock Jocke till dem att man måste veta att platsen man åker till ser exakt likadan ut som den man åker ifrån, så att man inte råkar hamna mitt i ett träd. Min fundering över detta är ju då följande: Atomer som atomer. Om Kalle hamnar mitt i ett träd och dör så borde han väl dö när han hamnar mitt i luften och får en massa molekyler med syre, väte, kväve, koldioxid etc i sig?
Fast det löste de iofs rätt snyggt i Terminator-filmerna då den där globen brände bort allting runt personen som färdades.
Jocke äger. 8)
June 20, 2002
tid existerar inte på det sätt som vi lärt oss, och således är tidsresor av det slag som figurerar i bl.a. serietidningar omöjliga...
en människas åldrande kan minskas genom att färdas i extremt hög hastighet eller att befinna sig i "krökta tidsrum" som återfinns bl.a. runt himlakroppar, och detta kan ju kallas för ett slags tidsresa, men på annat sätt går det inte att färdas i tiden...
September 11, 2002
OCH!
vad skulle hända om man reser tillbaka exemelvis ett år i tiden till sitt eget rum och man då 1 år tidigare ligger och sover i sin säng? kommer det finnas två st DIG i rummet då? om så skulle vara fallet betyder det att atomer skapats ur tomma intet vilket enligt nutida fysiklagar inte är möjligt. i såna fall skulle exempelvis alla problem med fossila bränslen osv kunna lösas med tidsresande.. eller man kanske vill ha en ny bil eller nåt 8)
har svårt att tro på det där med tids"resor".. att man kan sakta ner tiden kan jag mycket väl köpa om jag resonerar relativistiskt med hänsyn till ljuset, så långt är jag med men mer än det känns lite för sci fi för mig....
February 12, 2002
The Whistler wrote: [quote=ceasar]Om man ska åka tillbaka i tiden måste man ställa alla atomer och molekyler på samma plats osm det var vid just det tillfället man vill till,och det är idag inte möjligt jag tror inte heller det kommer bli möjligt för vi har inte all information om all materias läge ute i universum... 😮
Också så är ju inte planeterna ens i närheten av var de var när man åkte så det blir ett problem.. 😕
July 17, 2002
-=*ThE_cRoW*=- wrote: [quote=The Whistler][quote=ceasar]Om man ska åka tillbaka i tiden måste man ställa alla atomer och molekyler på samma plats osm det var vid just det tillfället man vill till,och det är idag inte möjligt jag tror inte heller det kommer bli möjligt för vi har inte all information om all materias läge ute i universum... 😮
Också så är ju inte planeterna ens i närheten av var de var när man åkte så det blir ett problem.. 😕
Exakt.
1 Guest(s)