April 14, 2001
Fan vad jobbigt när man råkar ut för andra som har virus. Har sen några dar tillbaka har min brandvägg jobbat för högtryck. Brandväggen stoppar datorer som sänder port 1025. så ni alla vars IP börjar på 213.67.xxx.xxx....så SNÄÄLLA för min skull, kolla era datorer. Är uppe i över 2000 blockningar!! sen den 17'e, och alla från ovanstående IP.
Här är roten till det onda
Backdoor.IRC.RPCBot.F Discovered on: September 16, 2003
http://securityresponse.symant.....bot.f.html
Brandväggen stoppar ju detta, men vetskapen att det finns irriterar mig. Är det någon fler som råkat ut för detta?
July 26, 2003
Jerry wrote: Vad jag inte förstår är varför hackare inte använder portar som nästan garanterat är öppna, som normalt används av t.ex. IE, ICQ osv.? Det bör väl inte vara svårt att skicka med paket där? Har jag missat någonting nu?
Om du inte har brandvägg är dem öppna, ja. Men du måste ändå utnyttja någon "exploit" i själva mjukvaran.
June 18, 2001
Ja, men jag menar: varför överhuvudtaget försöka koppla till en port som med stor sannolikhet är stängd, när man kan använda en som troligen är öppen? Sedan att det krävs att man kan sitt operativsystem osv. är självklart. Men försöker man koppla mot en stängd port är man dömd att misslyckas redan från början.
July 2, 2001
@Viu,
Dur har rätt i att om en port är öppen så betyder det att ett program svarar. Men i detta fallet är det ett program som har ett känt fel som går att utnyttja för att ta kontroll över maskinen.
@Jerry,
IE, ICQ och övriga klientprogramvaror öppnar normalt inte några portar på det sättet. Därför är det MYCKET svårare för någon att attackera på sådana programvaror. RPC däremot är igång som standard på en Windowsmaskin och behöver antingen att stängas av eller blockeras av en firewall för att inte vara nåbar. Och beviset på hur många som inte kör med brandvägg har vi ju.
1 Guest(s)