April 3, 2003
Jag håller på med ett skolarbete där jag ska jämnföra 90-talets(början) med dagens ungdomar om vilka prylar som användes då, hur var datoranvändadet då och nu?
Hur kommunicerade man utan alla communitys, mobiltelefoner, mail, sms etc..
Jag vänder mig till er lite äldre i hopp om hjälp !
MVH Anton
August 7, 2001
Jag kommunicerade med telefonen sen umgicks man i samma rum.
Inte som det är nu, vid datorn... Rätt tråkigt att hänger jag inte på msn så tappar jag kontakten med många vänner.
Vilka minnen. Snes! 😀
På den tiden var det lite mer socialt att spela.
Man behövde inte koncentrera sig och man kunde småprata under tiden.
November 22, 2001
Man satt på BBS'er istället för internet.
Det var ju lite mer begränsat förstås, men det gick att maila.
Fanns även textbaserade onlinespel, t ex L.O.R.D (Legend Of the Red Dragon)
Vanlig telefon fungerade utmärkt att kommunicera med, eller så cyklade man o kollade om folk var hemma.
April 3, 2003
Communitys, sms och chatt har ju blivit en så pass stor del av de flestas vardag numera. Det är ju lätt hänt att man drar iväg ett sms för att man inte har något att göra "bara för skojs skull".
Vad gjorde man "förr"? Ringde man ett snabbt samtal för att höra va polaren gjorde eller va han/hon hade för planer i helgen?
Edit: BBS?
September 3, 2001
det var ett oändligt knackande hos kompisar för att kolla om dom ville umgås/leka.
Sen så brukade man byta spel ganska mkt 😀 i stället för att bara skicka dom till varandra eller bränna dem.
Musik spelade man in från radion och lyssnade sedan i sin "freestyle".
Förr verkade det finnas bättre musik på radio/MTV. Det var inte lika fult som nu att tycka om det. Kan antingen bero på att man inte hade så mycket val eller att artisterna inte var så pass massproducerade som nu. Det var mer variation.
Jag antar att jag kollade otroligt mycket mer på tv. Kanske en 20-30 timmar/veckan, jämfört med dagens 0-1 timma/vecka.
En fördel idag är att det är lättare att hålla kontakten med vänner även om man flyttar eller byter skola/jobb osv. Man behöver inte längre se folk dagligen för att kunna upprätthålla en kontakt, så i längden har jag ett mycket rikare socialt liv än förr. Mkt fler vänner och man träffar dem då och då i stället för att säga hejdå för evigt i princip.
Ah! Och mobiltelefoner 😀 Aldrig mer behöva dra till konsum och glömma vad fan det var man skulle handla, och vara tvungen att dra hem o fråga igen, och sen dra ner för andra gången. Nu är det bara att slå en pling 😉
Plus att om man komhem riktigt trött och insåg att det inte fanns mjölk/bröd kvar så var man tvungen att dra ner o handla igen. NU kan ju folk hemma slå en pling så att man handlar upp det på vägen.
Vissa hävdar ju att man blir mer stressad av att hinna med fler saker varje dag. Jag menar att det gör allt praktiskt så man slutar med alla sina sysslor mycket tidigare, för att sedan ha mer tid att koppla av framför t.ex. BF2. Eller varför inte planera en liten ölkväll från jobbet genom SMS, med en polare? Förr var det ju kört när folk var på jobbet för det var nästan omöjligt att nå dem 😛
det var mina 50 öre eller vad det heter ^^
November 22, 2001
DezzeZ wrote: Communitys, sms och chatt har ju blivit en så pass stor del av de flestas vardag numera. Det är ju lätt hänt att man drar iväg ett sms för att man inte har något att göra "bara för skojs skull".
Vad gjorde man "förr"? Ringde man ett snabbt samtal för att höra va polaren gjorde eller va han/hon hade för planer i helgen?Edit: BBS?
Japp, precis som nu bara att man ringde hemifrån och fick ringa igen om personen man sökte inte var hemma då. Eller så bad man föräldern säga till personen att ringa tillbaka när den kom hem.
BBS, Bulletin Board System. Man ringde med ett vanligt analogt modem till en annan dator med modem. Den datorn hade mjukvara för BBS'en. Man kunde maila till andra användare, ladda hem filer, spela enkla spel, chatta med ägaren till datorn om han var hemma. Vissa BBS'er hade även flera modem och då flera telefonlinjer så man kunde vara flera personer inloggade samtidigt. Då kunde man även chatta med andra människor.
January 8, 2003
Jag kommer ihåg hur man fick sitta klistrad vid radion när man ville ha ner en speciell låt till sin freestyle. Sen hade vi alltid et ställe som vi hängde på och sne brukade vi cykla runt lite planlöst å prata. Man ringde eller blev alltid uppringd efter skolan och sen fick man välja vem man skulle umgås med om flera ringde och ma ninte kunde va med båda samtidigt. Man satt mer vid tvn med, skaffade inte tvspel förrän i mitten på 90 talet och dator -99. Kommer ihåg att man var med aktiv och var ute mycket mer än man är nu, men det är skönt med alla nya grejer för att hålla kontakten. Avstånden till alla polare har ju växt något ohyggligt.
October 22, 2002
Man pratade med någon kompis i skolan om vad den skulle göra dagen efter om man kanske kunde leka då.
När man skulle ha tag i jämnåriga så ringde man först, om den inte var hemma så provade man nästa kompis. Annars tog man cykeln ner på samhället, fotbollsplan eller annat ställe folk kunde tänkas befinna sig.
När man lekte så var det mycket saker man gjorde som dagens barn skulle skratta åt. Cyklade runt planlöst, kurragömma (det vet knappt barn vad det är nuförtiden), spelade fotboll osv. Tror att barn var mer aktiva under uppväxten då.
TV-spelen kom in i början av 90-talet också. NES har man tillbringat ett antal timmar framör likaså SNES.
October 22, 2002
Json_81 wrote: Glöm inte videobanden.
Det var ju en riktig höjdpunkt om man hade fått tag i en film.
Och om man kände någon med 2 videos som kunde kopiera 🙂Många, iaf jag, spelade in mycket film från tv oxå. Tvivlar på att folk gör det lika mycket nuförtiden.
Så sant så sant.
Var ju hur kul som helst att plocka fram banden med Disneyklubben/dax och titta på.
Att plocka med sig videon till mina kusiner hände också just för att kopiera filmer.
November 22, 2001
Ivo wrote: Fan vad jag saknar BBS-tiden och vad stolt man blev när man fick Elite eller Cossa status på nån schysst bas, var rätt festligt när mp3 först började dyka upp och man fick sitta i drygt 40min för att få ner en enda låt...
Precis, tacka vet jag mod/xm/vad de nu hette för något, de gick fort 🙂
May 9, 2001
1990 var jag 16 år år och då var det mopeder som gällde.
De gamla hedliga mopederna, inte de nya "scootrarna" man har idag.
Dessutom var det ju inte alla som hade mopeder då heller, så de som hade en var rätt populära.
Hade man en moppe på den tiden så var man med andra ord hyfsat populär, speciellt bland tjejerna.
Sedan var ju PC:n inte så särskillt utspridd som den är idag. Brorsan och jag hade en C64 med diskettstation.
Att ha en diskettstation till C64:an var bara det rätt "coolt". Ungefär samma sak med mobiltelefoner.
Den sk. "yuppinallen". De var stora, klumpiga och extremt dyra då.
Kom ihåg när pappa lyckades fixa en Ericsson HotLine via sitt jobb.
Tror han gav runt 20.000:- för den på den tiden
Vägde ett antal kilo så det var inte direkt en sak man bar med sig.
När man skulle montera den i bilen så tog man bort luren och satt den i en hållare fram.
Resten, batteri, mottagare/sändardel monterade man i en hållare bak i bilen.
http://www.siamphone.com/news/....._combi.jpg
Sedan var man ju ute mer med sina vänner. Oftast med de andra "barnen" på gatan där man bodde.
De man gick i samma klass med bodde oftast i närheten så då tog man bara cykeln och drog i väg till dem.
DVD-fimer fanns ju inte riktigt då, eller var inte riktigt utspritt. Det var vanliga VHS-band som gällde när man skulle hyra film bla.
Så skulle man kopiera en film så krävdes det 2 st videoapparater och ett speciellt kabelkitt med en dosa som "tog bort kopieringsskyddet".
Idag är det ju DVD som gäller och man gör det via datorn och ett program istället.
April 14, 2002
rsastin wrote: Det var vanliga VHS-band som gällde när man skulle hyra film bla.
Så skulle man kopiera en film så krävdes det 2 st videoapparater och ett speciellt kabelkitt med en dosa som "tog bort kopieringsskyddet".
När jag kopierade VHS-filmer räckte det med att koppla ihop videona och sedan spela upp på den ena och spela in på den andra.
November 22, 2001
Marcan- wrote: [quote=rsastin]Det var vanliga VHS-band som gällde när man skulle hyra film bla.
När jag kopierade VHS-filmer räckte det med att koppla ihop videona och sedan spela upp på den ena och spela in på den andra.
Jag tror det där skyddet inte kom till förrän i slutet av videobandens tid.
Hette det inte macromedia? Eller var det till något annat?
3 Guest(s)