Till er som var ungdomar på i början av 90-talet|Page 3|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Till er som var ungdomar på i början av 90-talet
Extatic
Member
Medlem
Forum Posts: 2910
sp_UserOfflineSmall Offline
1021901
March 9, 2006 - 9:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Yeah, jag kommer ihåg när hela grannskapet spelade fotboll varje dag, hela sommaren ut, helt jävla oslagbart. 🙂
Det var mycket ringande, och mycket: "-Går det va?" haha 😀

Minns också en gång på midsommar för en massa år sen när jag och en polare sprang hem till honom rakt över åkern mitt i natten och spelade GTA över seriekabel...

Weiron
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1839
1021904
March 9, 2006 - 9:13 pm
sp_Permalink sp_Print

satt och spelade nes och spelade en jävla massa fotboll :P, var ute dygnet runt typ, saknar den tiden.

Vajsman
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 929
1022887
March 12, 2006 - 7:50 pm
sp_Permalink sp_Print

90-talet i min hemstad göteborg såg ut som följade.

Umgänge: man hängde med klasskompisarna hem efter skolan eller ringde via hemnummer eller personsökare om som några hade.
Vi busringde, snattade chokladbitar, bytte hockeybilder, slängde vattenballonger på pensionärer, klättrade på tak, lade sten på spårvagnsspåret och massa andra hyss. Vi busringde porrlinjer och loggade in med falskt personnummer. Spelade mycket NES/SNES/SEGA och kopierade senaste rullen med van damme från coola killen med två videoapparater. Vi hade inte mp3-spelare med 5 gb i myntfickan utan snarare en sony cd-freestyle med absolute dance 17. Denna hade man i rycksäcken som alla hade på den tiden.

Själv roade jag mig med att på fritiden planlöst driva runt på stan med lite olika vänner, eller sitta hemma på rummet och spela mortal kombat II. Kollade mycket på tv oxå.

Jag som bodde granne liseberg hängde där mer eller mindre varje dag.
Detta var innan tiden då guldpass å shit gick att köpa så jag å polarna tiggde åkpass av gäster på väg ut som vi klippte av å tejpade på oss själva med dubbelhäftande tejp. Ibland åkte nån fast och blev utsläpad av vakten.

Under senare delen av 90-talet spelade man doom och msröj på skoldatorerna, skrev 50 svordomar och spammade passagen-chatten.
När man inte hade fullt upp med att studera högstadietjejer i jazzbyxor satt man i grupprummet och snackade skit.
När man kom hem surfade man porr och tankade aqua mp3or med sitt redan då sega 33.6 modem eller spelade playstation. Man kunde kommunicera med ens nördigaste vänner via ICQ och mirc.
Detta gjorde man vid sin då väldigt häftiga Pentium 200 MMX med 3DFX-kort.

Mot nittiotalets slut drack man häxblandningar och folk skaffade mobiltelefoner. Philip Fizz hade en kille..men han blev retad för den. Nokia 5110 och 3210 revolutionerade kommunikationen. Sen drack man elefant-öl och däckade nångång fyra timmar in på år 2000.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1022977
March 12, 2006 - 11:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: Glöm inte videobanden.
Det var ju en riktig höjdpunkt om man hade fått tag i en film.
Och om man kände någon med 2 videos som kunde kopiera 🙂

Många, iaf jag, spelade in mycket film från tv oxå. Tvivlar på att folk gör det lika mycket nuförtiden.

VHS Video??
Det var ju på tapeten redan i början på -80 vad jag kan minnas.
När jag var en 15-16 (80-81)så kopierades det för fullt hemma hos grannen iaf..Bruce Lee och andra karatefilmer var ju poppis som faen då..Men även rullarna med Terrence Hill och Bud Spencer..
Iofs hade inte alla hushåll en VHS-maskin, men grannen var jäkligt tidig med det + att vi hade tidigt en uthyrare i byn vilken även for runt och krängde film från bl.a Max till mackar och videobutiker..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

cybercola
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 189
1022998
March 13, 2006 - 1:48 am
sp_Permalink sp_Print

[PITA wrote: Neo]Fan grät nästan lite när jag läste Hawkies svar.. vi är gamla polare, gick på samma skola osv, DET VAR FAN TIDER DET 🙂

För mig var det väl mest sport som gällde, man ringde, eller cykla runt till olika kompisar och knacka på dörren, försökte få ihop lite folk att spela fotboll med, eller dra och bada om det var på sommaren.
Kommer ihåg ett sommarlov jag verkligen hade schema: gick upp typ 10, frukost, stack till min bästa kompis, spelade fotboll till kanske 2, gick och badade. Åkte hem och åt mat, upp till min polare igen ofta med lite fler folk, fotboll till 7-8 på kvällen, ner till mig igen för att bada, äta kvällsmat, sova. Så här höll jag på 2 o en halv månad, VARJE dag. Detta var väl när jag var 11-12 eller nått. Hur bra som helst 😀

Sen när man blev lite äldre, börja hänga mer med hawkie, körde marathon, f/a-18 hornet osv på hans lc II då jag inte hade nån dator än 🙂

Sen när vi båda hade var sin performa började man lana lite över skrivarkabel, 9600bps tror jag? (notera bps, inte kbps!) Carmageddon var ju helt underbart, synd bara att min dator hade 12mb RAM, vilket gjorde att nedräkningen i början lät ungefär... "5, 4... 21GO!" "WASTED!!"

edit: oh btw don't even get me started när det gäller mellanstadiediscon. hahaha 🙂 Har ni fortfarande det? Alltså hela klassen var i nån kvarterstuga med en stereo, så var det chips o godis, "dansmusik" typ hela kvällen åsså typ 2 låtar med Celine Dion på slutet.. hahaha fan va bra... nån här som är född typ -90 eller senare? Finns detta fortfarande?

Jag föddes 1990, vilket gör mig 16, och ja, detta fanns när jag var liten, känner dock igen de flesta sakerna du pratar om, gjorde jag också,alltså gick upp 10, spela boll,bada osv. fick inte internet förrän jag var 12 tror jag... sorgligt egentligen, jag förlorade nog 10 nära kompisar det året jag fick internet.

och ja, såna discon fanns, jajamen... tror inte dom har såna längre dock..

edit; när jag fick internet gick jag också från rejält vältränad till en säck potatis på 2 år 😉

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1023003
March 13, 2006 - 5:49 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote:
VHS Video??
När jag var en 15-16 (80-81)så kopierades det för fullt hemma hos grannen iaf..Bruce Lee och andra karatefilmer var ju poppis som faen då..Men även rullarna med Terrence Hill och Bud Spencer..
Iofs hade inte alla hushåll en VHS-maskin, men grannen var jäkligt tidig med det + att vi hade tidigt en uthyrare i byn vilken även for runt och krängde film från bl.a Max till mackar och videobutiker..

Jovisst, men de var i allra största grad fortfarande aktuella i början av 90-talet. Jag kommer inte riktigt ihåg när dvd'n slog igenom, men när jag var 15 (96) hyrde vi fortfarande vhs.

Lintotten
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 19
1023104
March 13, 2006 - 4:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Allt jag har att säga är...

Blandband & Radio Luxenburg.

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1023107
March 13, 2006 - 4:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: [quote=ilg@dd] VHS Video??

Jovisst, men de var i allra största grad fortfarande aktuella i början av 90-talet. Jag kommer inte riktigt ihåg när dvd'n slog igenom, men när jag var 15 (96) hyrde vi fortfarande vhs.

Köpte mig en rejäl dator '98, den hade DVD-läsare. Bland de första som hade det, vill jag minnas, DVD kom väl '97 skulle jag kunna tänka mig. Datorn var f.ö. en 450MHz PII, Riva TNT, 128MB SDRAM och framförallt 16GB hårddisk. 🙂

Polekatt
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1135
1023108
March 13, 2006 - 4:20 pm
sp_Permalink sp_Print

[PITA wrote: Neo]

edit: oh btw don't even get me started när det gäller mellanstadiediscon. hahaha 🙂 Har ni fortfarande det? Alltså hela klassen var i nån kvarterstuga med en stereo, så var det chips o godis, "dansmusik" typ hela kvällen åsså typ 2 låtar med Celine Dion på slutet.. hahaha fan va bra... nån här som är född typ -90 eller senare? Finns detta fortfarande?

HAHAHA fan va det var tider, exakt sånna klass "discon" hade vi 😉

och man frågade alltid chans udner dom, haha!

ang. topic, så var det ju bra mkt mer socialt, man sprang runt, cycklade mkt utan mål bara kollade vilka som var ute och lekte, man hittade alltid nån.

annars fick man åka och knacka på och fråga.

spelade mkt NES.

man får inte glömma hockey bilder!! det var ju jätte stort runt 94-95
man bytte massa och sa "bytt e bytt och kommer aldrig tillbax" så bytte man kanske 1 kort mot en 100 hög 😉

massa nostalgi när man läser den här tråden, keep ehm coming.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1023110
March 13, 2006 - 4:23 pm
sp_Permalink sp_Print

I början av -90 borde väl CD-Spelaren ha slagit igenom rejält..Tror jag köpte den första 87-88 till fosterdottern då, men då var dom väl inte så vanliga vad jag kan minnas..

*Edit*
När jag var grabb, så fick man fråga föräldrarna om man fick ringa på telefonen, inget snack om att ringa till kompisar som bodde närmre än 1 kilometer direkt, då var det bara att knata eller cykla över och kolla om den eller den var hemma..
Dom få gånger man fick ringa på telefon, så var det på den tiden man fick invänta signal efter att ha slagit riktnummer..
wink

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Håddan
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 3
1023146
March 13, 2006 - 6:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Var det bara jag som höll på med Pogs (tror de hette så)? Var populärt nån gång runt 95 tror jag. spelade det på varenda rast när jag gick i 2an - 3an 😛

cybercola
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 189
1023149
March 13, 2006 - 6:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Håddan wrote: Var det bara jag som höll på med Pogs (tror de hette så)? Var populärt nån gång runt 95 tror jag. spelade det på varenda rast när jag gick i 2an - 3an 😛

Pogs, Ess, och dom där små färgglada plastgubbarna... dunno vad dom heter.. 😕 GOGOS!, he he... kom på det.

sen var de väl pokemon på slutet.

Köpte aldrig något av dom dock.

DezzeZ
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 5
1023317
March 14, 2006 - 8:28 am
sp_Permalink sp_Print

Helt underbart med alla svar !
Detta hjälper mig, tack så mycket

mer folk får gärna skriva

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
1023329
March 14, 2006 - 9:39 am
sp_Permalink sp_Print

Nej jag tycker vi låser och glömmer bort tråden... Jag blir alldeles för nostalgisk...

cry

rilo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 273
1023597
March 14, 2006 - 9:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Minnesvärda saker:
*Klassdisco
*Palla äpplen
*Spela "streetbandy"
*Spela in låtar från mr music på kassettband.
*Spelkulor, där man spelade typ "pyra" dvs la upp kulorna som en pyramid och om man fick ner pyramiden vann man alla kulor, men de kulor man missade med fick den som la upp "pyran" behålla.
*Hockeykort, som man också spelade om typ den som kunde kasta kortet längst vann förlorarens kort.
*Buffalo skor :D, det var ju riktigt inne ett tag var ju nära att man köpte ett par själv, även alpha jackor med fake skott i sig 😀

Bjornsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1910
1023604
March 14, 2006 - 10:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote:
Köpte mig en rejäl dator '98, den hade DVD-läsare. Bland de första som hade det, vill jag minnas, DVD kom väl '97 skulle jag kunna tänka mig. Datorn var f.ö. en 450MHz PII, Riva TNT, 128MB SDRAM och framförallt 16GB hårddisk. 🙂

Min/familjens första datorn var en P200 med 32Mb EDO och Matrox 2Mb grafikkort ett soundblaster 16 ISA ljudkort stort som de största grafikkorten idag och en 12X cd-rom och en 15" skärm. Det var det värsta just då strax innan MMX CPUerna kom och Pentium PRO kom.
Tror den kostade runt 22.000kr :bgrin:

Fan man saknar den gammla goda tiden innan internet fanns i alla hem och alla var ute och drev runt på byn.

Som alla gamlingar säger "Det var bättre förr" och det är tamigtusingen sant 😀

Jonas Klar
Member
Medlem
1023609
March 14, 2006 - 10:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Bjornsson wrote: Min/familjens första datorn var en P200 med 32Mb EDO och Matrox 2Mb grafikkort ett soundblaster 16 ISA ljudkort stort som de största grafikkorten idag och en 12X cd-rom och en 15" skärm. Det var det värsta just då strax innan MMX CPUerna kom och Pentium PRO kom.
Tror den kostade runt 22.000kr :bgrin:

Fan man saknar den gammla goda tiden innan internet fanns i alla hem och alla var ute och drev runt på byn.

Som alla gamlingar säger "Det var bättre förr" och det är tamigtusingen sant 😀

Jo, min rigg gick på 16-17 papp, nånting... Och det var hem-pc. 🙂

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1736
1023616
March 14, 2006 - 10:39 pm
sp_Permalink sp_Print

P200? Så sent. 😮
C64, 286, 386, 486, P75 och P133. Sen var det uppehåll ett tag innan det blev k6-2 350mhz.
286:an var första burken jag körde win på. Redan på den tiden gick det segt. 😛

Jonas Klar
Member
Medlem
1023625
March 14, 2006 - 10:49 pm
sp_Permalink sp_Print

beta wrote: P200? Så sent. 😮
C64, 286, 386, 486, P75 och P133. Sen var det uppehåll ett tag innan det blev k6-2 350mhz.

Han sa väl aldrig när? 🙂

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1023634
March 14, 2006 - 11:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: [quote=beta]P200? Så sent. 😮

Han sa väl aldrig när? 🙂

P200, torde vara i början av -97 det.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 223
Currently Browsing this Page:
4 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL