Till kärnkraftens försvar|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Till kärnkraftens försvar
Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
sp_UserOfflineSmall Offline
933002
August 7, 2005 - 5:21 pm
sp_Permalink sp_Print

heimdal wrote: meeera kä'rnkraft!!!

de e bara massa bakåtsträvande trädkramande fittor i miljöpartiet som sätter käppar i hjulen för kärnkraften...

ny folkomröstning tack... de e ju trots allt 25 år sedan

Håll käft, Heimdal.

p4zz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 548
933004
August 7, 2005 - 5:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: [quote=heimdal]meeera kä'rnkraft!!!

de e bara massa bakåtsträvande trädkramande fittor i miljöpartiet som sätter käppar i hjulen för kärnkraften...

Håll käft, Heimdal.

Trampade nån på din svans?

Jerry
Member
Medlem
933007
August 7, 2005 - 5:27 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Jerry]Givetvis, men det tar tid för träd att binda koldioxid - de växer inte snabbt. Medan koldioxiden är obunden bidrar den till att hålla värmen kvar. Det går inte att se på det som ett nollsummespel.

Utöver detta bildas vid förbränning kväveoxider som är direkt farliga för hälsan och dessutom bidrar till försurning.

Vi pratade om 10% restprodukter från skogsaverkning. De resterande 90% kommer troligtvis inte att gå till förbränning, alltså har du en ren vinst på skogsenergin i koldioxidavseendet.

Nej, men en ren vinst på skogsindustrin. Det håller jag med om. Och ju mer vi använder oss av trä, ju mer koldioxid binder vi. Men frågan var just vad vi skulle göra med de där 10 procenten. Jag anser att det är bättre att inte bränna dem än att göra det. Men strunt samma

denstore wrote:
Det finns mängder med saker som bidrar lika mycket eller mer till försurning, och om vi skall snacka giftighet, så ligger nog kärnkraften på topp. Jag är inte emot kärnkraften, men man skall inte tro att den är ofarlig eller riskfri.

Det tror jag inte. Jag vill att den ska avvecklas så snabbt som möjligt till fördel för bättre alternativ.

Vad jag vill se är att varje hushåll och industri får tillgodose sitt eget energibehov genom vindkraft och solenergianläggningar vid fastigheten. Därmed kan man slippa skymmande vindkraftverk om man vill det, samtidigt som de som förbrukar mycket el kan göra det, till priset av en oattraktiv omgivning.

Men kanske viktigast av allt är att minska energikonsumtionen. Jag är dock säker på att någon kommer reagera med att det inkräktar på den mänskliga rättigheten att köra lastbil 24/7 eller liknande.

Jerry
Member
Medlem
933009
August 7, 2005 - 5:29 pm
sp_Permalink sp_Print

p4zz wrote: [quote=Jerry][quote=heimdal]meeera kä'rnkraft!!!

Håll käft, Heimdal.

Trampade nån på din svans?

Ja. Jag tänker inte ta förolämpningar.

heimdal
Member
Medlem
Forum Posts: 2779
933010
August 7, 2005 - 5:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: [quote=heimdal]meeera kä'rnkraft!!!

Håll käft, heimdal.

de e inte så att du e en trädkramande bakåtsträvende palestinasjalsbeprydd fjällrävenväskabärande haschstinkande svamprökande kollektivboende miljöpartist?

heimdal
Member
Medlem
933015
August 7, 2005 - 5:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: Det tror jag inte. Jag vill att den ska avvecklas så snabbt som möjligt till fördel för bättre alternativ.

å vilka e dessa underbara bättre alternativen?
låter lite som hitlers wunder waffe som skulle komma men aldrig kom

Vad jag vill se är att varje hushåll och industri får tillgodose sitt eget energibehov genom vindkraft och solenergianläggningar vid fastigheten. Därmed kan man slippa skymmande vindkraftverk om man vill det, samtidigt som de som förbrukar mycket el kan göra det, till priset av en oattraktiv omgivning.

hur slipper man skymmande vindkraftverk om varje fastighet/industri ska ha dem på sin tomt? å om de ska placeras utanför stan så kommer de ju finnas en miljard kraftledningar som går till alla hus. för inte fan skulle jag koppla in MITT vindkraftverk i en kraftstation, för då skulle ju nån annan kunna använda MIN el...

men om ingen vill ta den kostnaden det innebär att smälla upp en mindre skog av kraftverk så flyttar de produktionen till ett U-land där de inte finns så många trädkramare som ser världen i allehanda psykadeliska färger å inte inser att $$ talar

Men kanske viktigast av allt är att minska elkonsumtionen. Jag är dock säker på att någon kommer reagera med att det inkräktar på den mänskliga rättigheten att köra lastbil 24/7 eller liknande.

om jag tolkar dig rätt så vill du att lastbilsåkandet ska minska.. ?
om den gör det, hur ska vi frakta runt varorna? med tåg? eldrivna också? å då kommer de behövas tusentals vindkraftverk föratt driva runt skiten, eller vi kanske ska importera kolkraft från polen? de låter ju som en underbar ide .. eller inte
å ska små importerade slavar från afrika bära varor å grejer från tågstationerna eftersom lastbilar inte bör användas, iofs, då löser vi ju sysselsättningen.. SÅ SMART!!!

nått säger mig att du vill höja besinskatten mer.. å vilket effektivare sätt finns det föratt ta död på företagens vilja att vara kvar i sverige.... de ger inte fler jobb.

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
933196
August 7, 2005 - 8:39 pm
sp_Permalink sp_Print

heimdal wrote: meeera kä'rnkraft!!!

Exakt!

Du glömde dock centerpartiet som är det enda borgliga partiet som inte vill ha kärnkraft. Det är ju dem som sätter käppar i hjulet för en borgelig allians.

skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
933230
August 7, 2005 - 9:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Mitt förslag om jag fick bli statsminister är följande:
1. Starta upp Barsebäck.
2. Skit i kritiken från Danmark. Dom försurar våra skogar och ska bara hålla käften.
3. Bygg ett till kärnkraftverk med 3-4 reaktorer.
4. Avveckla alla kraftverk som går på kol, olja eller andra fossila bränslen.
5. Kompletera med lite vindkraftverk på platser som ej förstör miljön. Vindkraftverk i fjällen vid havskusten mm ska man skippa.
6. Delta i Fussionsforskningen samt tillåt forskning på vidareutveckling av kärnkraft.

heimdal
Member
Medlem
933246
August 7, 2005 - 9:29 pm
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote: Mitt förslag om jag fick bli statsminister är följande:
1. Starta upp Barsebäck.
2. Skit i kritiken från Danmark. Dom försurar våra skogar och ska bara hålla käften.
3. Bygg ett till kärnkraftverk med 3-4 reaktorer.
4. Avveckla alla kraftverk som går på kol, olja eller andra fossila bränslen.
5. Kompletera med lite vindkraftverk på platser som ej förstör miljön. Vindkraftverk i fjällen vid havskusten mm ska man skippa.
6. Delta i Fussionsforskningen samt tillåt forskning på vidareutveckling av kärnkraft.

eftersom jag fått 2 sånnahär idag så ger jag en till dig [Image Can Not Be Found]

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
933267
August 7, 2005 - 9:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Tycker mej se ett mönster av vilka som är unga och ej har barn eller funderat på att skaffa..
Kärnkraften är bara ett egoistiskt påfund..
Finns det inget vettigt sätt att ta rätt på avfallet på inom rimlig tid så borde det förbjudas totalt..

*Edit*
Ang avfallsproblemet.
http://svt.se/svt/jsp/Crosslin.....8;a=429999

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

dåren
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 306
933273
August 7, 2005 - 9:48 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Tycker mej se ett mönster av vilka som är unga och ej har barn eller funderat på att skaffa..
Finns det inget vettigt sätt att ta rätt på avfallet på inom rimlig tid så borde det förbjudas totalt..

Vad ska vi ha i stället då? Kärnkraften står för 47% av energin. Om vi skulle förlora hälften av all energi så skulle nog allt stanna.

skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
933281
August 7, 2005 - 9:53 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Tycker mej se ett mönster av vilka som är unga och ej har barn eller funderat på att skaffa..

*Edit*
Ang avfallsproblemet.

Ursäkta men vad spelar det för roll om man har barn eller inte? Mina föräldrar är starkt för kärnkraft och dom har barn, hm..

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
933283
August 7, 2005 - 9:54 pm
sp_Permalink sp_Print

dåren wrote: [quote=ilg@dd]Tycker mej se ett mönster av vilka som är unga och ej har barn eller funderat på att skaffa..

Vad ska vi ha i stället då? Kärnkraften står för 47% av energin. Om vi skulle förlora hälften av all energi så skulle nog allt stanna.

Tja, det är det som är frågan..Men ska man få producera något som ger ett livsfarligt avfall för att rädda ekonomin i ett land??
Enligt mej så skulle kärnkraften aldrig ha fått tas i bruk..
Ungefär som att man kan äta arsenik utan att dö...på en gång..Du bygger liksom upp ett lager med skit och efter viss tid så går det rent ut sagt åt helvete..

*Edit*

skinner wrote: [quote=ilg@dd]Tycker mej se ett mönster av vilka som är unga och ej har barn eller funderat på att skaffa..

*Edit*
Ang avfallsproblemet.
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=429999

Ursäkta men vad spelar det för roll om man har barn eller inte? Mina föräldrar är starkt för kärnkraft och dom har barn, hm..

Det är egentligen inte mina barn eller barnbarn jag tänker på, det är ett par generationer senare..
Det man inte kan "oskadliggöra" under sin egen livsttid ska man för tusan inte hålla på med..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
933285
August 7, 2005 - 9:56 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=dåren][quote=ilg@dd]Tycker mej se ett mönster av vilka som är unga och ej har barn eller funderat på att skaffa..

Tja, det är det som är frågan..Men ska man få producera något som ger ett livsfarligt avfall för att rädda ekonomin i ett land??
Ungefär som att man kan äta arsenik utan att dö...på en gång..Du bygger liksom upp ett lager med skit och efter viss tid så går det rent ut sagt åt h*****e..

Fast vi gör det ju i ännu större utsträckning med användandet av fossila bränslen. Vi förgiftar oss långsamt, och ser inte problemet så länge kärnkraften finns som en syndabock. Avfallsfrågan är ett problem, men att tro att vi skall kunna avveckla kärnkraften för att ge våra barn ett bättre arv är bara naivt.

dåren
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 306
933287
August 7, 2005 - 9:57 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=dåren][quote=ilg@dd]Tycker mej se ett mönster av vilka som är unga och ej har barn eller funderat på att skaffa..

Ungefär som att man kan äta arsenik utan att dö...på en gång..Du bygger liksom upp ett lager med skit och efter viss tid så går det rent ut sagt åt h*****e..

Yep det ska man få om man kan ta hand om avfallet och det kan vi i Sverige.

Ok du ville inte ha kränkraften från början. Men min fråga är fortfarande, vad ska vi ha i stället?

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
933293
August 7, 2005 - 10:04 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=ilg@dd][quote=dåren][quote=ilg@dd]Tycker mej se ett mönster av vilka som är unga och ej har barn eller funderat på att skaffa..

Fast vi gör det ju i ännu större utsträckning med användandet av fossila bränslen. Vi förgiftar oss långsamt, och ser inte problemet så länge kärnkraften finns som en syndabock. Avfallsfrågan är ett problem, men att tro att vi skall kunna avveckla kärnkraften för att ge våra barn ett bättre arv är bara naivt.

Upptäcks det ett bra sätt att ta hand om avfallet på så ser jag inga problem med kärnkraften..DVS om det är att betrakta som ofarligt för nuvarande och kommande generationer.

"men att tro att vi skall kunna avveckla kärnkraften för att ge våra barn ett bättre arv är bara naivt"
Tyvärr har jag inte påstått att det är så enkelt, så du får måla upp ett annat scenario för att få mej "naiv"..
wink

dåren wrote: Yep det ska man få om man kan ta hand om avfallet och det kan vi i Sverige.

Ok du ville inte ha kränkraften från början. Men min fråga är fortfarande, vad ska vi ha i stället?

Du läste inte artikeln jag länkade till??

Sol, vind och vatten till att börja med..
Jag är ingen vetenskapare, men det finns säkerligen många bra ideer i det tysta..
Det är ju kan man säga ganska stora ekonomiska intressen runt energiförsäljningen..

heimdal
Member
Medlem
933297
August 7, 2005 - 10:07 pm
sp_Permalink sp_Print

*Edit*
Ang avfallsproblemet.

såsom jag fattade det av artikeln på svt.se så handlar de om 4.7 ton radioaktivt avfall som härstammar från 60talet.. å lite från innan 1980..
jag antar att vi nemera kan handskas med det vi tillverkar...

sen är jag ego å säger... fuckit.. om 10 000år så lever inte jag å de e inte mitt problem

edit: och jag vet att de e en väldigt trångsynt å barnsligt sätt att se på saken, men de e de mest effektiva vi har för tillfället, å enligt min syn på saken så e det den energikällan som e messt effektiv sett i förhållandet energi-pengar-avfall

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
933301
August 7, 2005 - 10:12 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote:
Upptäcks det ett bra sätt att ta hand om avfallet på så ser jag inga problem med kärnkraften..DVS om det är att betrakta som ofarligt för nuvarande och kommande generationer.

"men att tro att vi skall kunna avveckla kärnkraften för att ge våra barn ett bättre arv är bara naivt"
Tyvärr har jag inte påstått att det är så enkelt, så du får måla upp ett annat scenario för att få mej "naiv"..
wink

Det finns bra sätt att slutförvara kärnbränsle. Problemet är mest att det är så dyrt, att man kan ifrågasätta vinstinbringande kärnkraften är. Hade vi tagit de pengarna som slutförvaringen kostar, så hade vi troligtvis kunnat bygga alla de där vindsnurrorna som behövs för att ersätta den. Dock så kommer vindkraft och solkraft inte att fungera så länge folk tycker att de skall stå var som helst förutom i deras eget närområde. Man blir nästan rädd över hur gnälliga folk är över sånt här. Undrar hur många som beklagade sig över väderkvarnarna för. Fasen, det verkar som vi har fått ett helt land av Don Quijote:ar......

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
933303
August 7, 2005 - 10:13 pm
sp_Permalink sp_Print

heimdal wrote: [quote=ilg@dd]Tycker mej se ett mönster av vilka som är unga och ej har barn eller funderat på att skaffa..

*Edit*
Ang avfallsproblemet.

såsom jag fattade det av artikeln på svt.se så handlar de om 4.7 ton radioaktivt avfall som härstammar från 60talet.. å lite från innan 1980..

sen är jag ego å säger... fuckit.. om 10 000år så lever inte jag å de e inte mitt problem

Precis så upplever jag att "kärnkraftskramarna" resonerar.."Jag är ju död när problemen med avfallet kommer upp till ytan om kanske 200-300 år, who cares."
Jag tyckte inte alls om att jag inte kunde äta svamp, abborre, gädda, älgkött eller annat jag hittade i skog och mark efter Tjernobyl..

heimdal
Member
Medlem
933309
August 7, 2005 - 10:19 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=heimdal][quote=ilg@dd]Tycker mej se ett mönster av vilka som är unga och ej har barn eller funderat på att skaffa..

*Edit*
Ang avfallsproblemet.

Precis så upplever jag att "kärnkraftskramarna" resonerar.."Jag är ju död när problemen med avfallet kommer upp till ytan om kanske 200-300 år, who cares."
Jag tyckte inte alls om att jag inte kunde äta svamp, abborre, gädda, älgkött eller annat jag hittade i skog och mark efter Tjernobyl..

sant.. men med dagens teknik så är de många gånger säkrare.. hur säkert de nu kan vara när naturen e inblandad.. men jag anser ändå att kärnkraft är den bästa energikällan...

hur e de med fusion.. blir de nåra rester av det? e inte så insatt

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 45
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL