skinner wrote: [quote=Tyrfing]Varför inte renovera och förbättra alla vattenkraftverk som redan är byggda runt om i landet?
Va? Vi snackar om kärnkraften. Vattenkraftverken producerar det dom alltid har producerat. 51% av det totala energibehovet.
Det är till att se långt tillbaks i tiden ser jag..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
August 7, 2003
skinner wrote: http://www.dn.se/DNet/jsp/polo.....nderType=6
Ännu en till fördel med att ha kärnkraftverk.
Du får ju varken högre eller lägre pris med kärnkraft eller ej. Priset på elen bestäms på marknaden numera och alla länder är mer eller mindre hoplänkade, så vi får inte lägre pris som konsument för att vi har kärnkraftverk eller ej.
Sardaukar wrote: [quote=Tyrfing]Varför inte renovera och förbättra alla vattenkraftverk som redan är byggda runt om i landet?
Vattenkraft hindrar fiskens vandring :arg:
Hög bequerellhalt i fisken gör den otjänlig som föda..
😡
*Edit*
Slarvigt stavfel.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
March 14, 2004
denstore wrote: [quote=Sardaukar][quote=Tyrfing]Varför inte renovera och förbättra alla vattenkraftverk som redan är byggda runt om i landet?
Det går att åtgärda genom att avleda vatten vid sidan om.
Som dom har gjort med en mycket stor succe vid stornorrforsens kraftstation utanför Umeå. Problemet är bara att vattenkraften redan är nog utbyggd. Den går ej att bygga ut mer.
March 11, 2003
ilg@dd wrote: [quote=Sardaukar][quote=Tyrfing]Varför inte renovera och förbättra alla vattenkraftverk som redan är byggda runt om i landet?
Hör bequerellhalt i fisken gör den otjänlig som föda..
😡
I de bequerellhalter vi har sett i Sverige är faran löjligt överdriven. Självklart är det katastrofalt om de blir stora utsläpp eller olyckor, men paniken som utbröt i Sverige efter Tjernobyl var ju direkt löjlig. Och allra fånigast är jämförelserna med våra egna verk. Tjernobyl var inte direkt ett mönsterverk.
Det som däremot känns mest otrevligt är att MP, C och V verkar tycka det är helt OK att importera el från länder med skitig eller farlig elkraft. Varför inte börja med att plocka bort de riktigt farliga verken som står runt om i hela östeuropa? Kommer katastrofen, så blir det där.
March 11, 2003
skinner wrote: [quote=denstore][quote=Sardaukar][quote=Tyrfing]Varför inte renovera och förbättra alla vattenkraftverk som redan är byggda runt om i landet?
Som dom har gjort med en mycket stor succe vid stornorrforsens kraftstation utanför Umeå. Problemet är bara att vattenkraften redan är nog utbyggd. Den går ej att bygga ut mer.
Njae, det är ju inte riktigt sant. Man skulle nog kunna klämma in ett par kraftverk till. Och det skulle nog gå att uppdatera ett par av de äldre också.
denstore wrote: [quote=ilg@dd][quote=Sardaukar][quote=Tyrfing]Varför inte renovera och förbättra alla vattenkraftverk som redan är byggda runt om i landet?
Hör bequerellhalt i fisken gör den otjänlig som föda..
😡
I de bequerellhalter vi har sett i Sverige är faran löjligt överdriven. Självklart är det katastrofalt om de blir stora utsläpp eller olyckor, men paniken som utbröt i Sverige efter Tjernobyl var ju direkt löjlig. Och allra fånigast är jämförelserna med våra egna verk. Tjernobyl var inte direkt ett mönsterverk.
Det som däremot känns mest otrevligt är att MP, C och V verkar tycka det är helt OK att importera el från länder med skitig eller farlig elkraft. Varför inte börja med att plocka bort de riktigt farliga verken som står runt om i hela östeuropa? Kommer katastrofen, så blir det där.
Antar att man kan resonera så när det inte gäller maten man själv har som basföda..
Jag är inte beredd att agera försökskanin och äta kött/fisk som myndigheterna betraktar som otjänliga, är du??
March 11, 2003
ilg@dd wrote:
Antar att man kan resonera så när det inte gäller maten man själv har som basföda..
Jag är inte beredd att agera försökskanin och äta kött/fisk som myndigheterna betraktar som otjänliga, är du??
Jag äter redan älg, svamp och bär. Utan att tvivla en sekund så anser jag att den maten är mer tjänlig som föda än det jag handlar i snabbköpet.
Saken är att maxnivån för bequerell är väldigt lågt satt. Nivåer som finns naturligt är underkända med dagens regler. Däremot kämpar såväl EU som djurrättsterroristerna ständigt för att ge oss salmonella. Frågan är varför det är OK att X antal människor skall bli sjuka, riskera men för livet, och t.o.m. dö i salmonella och andra enkelt åtgärdade sjukdomar, medans en bequerellhalt som inte skulle få en kattunge att må dåligt skapar panik i norra hälften av Sverige?
denstore wrote: [quote=ilg@dd] Antar att man kan resonera så när det inte gäller maten man själv har som basföda..
Jag äter redan älg, svamp och bär. Utan att tvivla en sekund så anser jag att den maten är mer tjänlig som föda än det jag handlar i snabbköpet.
Saken är att maxnivån för bequerell är väldigt lågt satt. Nivåer som finns naturligt är underkända med dagens regler. Däremot kämpar såväl EU som djurrättsterroristerna ständigt för att ge oss salmonella. Frågan är varför det är OK att X antal människor skall bli sjuka, riskera men för livet, och t.o.m. dö i salmonella och andra enkelt åtgärdade sjukdomar, medans en bequerellhalt som inte skulle få en kattunge att må dåligt skapar panik i norra hälften av Sverige?
Jag är inte orolig att jag ska bli sjuk av det just nu, men senare i livet..
Och sen hör väl till saken att ni fick inte lika mycket skit över markerna där nere i söder..
*Edit*
Länk ang nedfallet.
http://www.ssi.se/kaernkraft/Bonfortjrnobyl/Sidor/Svar1.html
March 11, 2003
ilg@dd wrote: [quote=denstore][quote=ilg@dd] Antar att man kan resonera så när det inte gäller maten man själv har som basföda..
Jag är inte orolig att jag ska bli sjuk av det just nu, men senare i livet..
Och sen hör väl till saken att ni fick inte lika mycket skit över markerna där nere i söder..
*Edit*
Länk ang nedfallet.
http://www.ssi.se/kaernkraft/Bonfortjrnobyl/Sidor/Svar1.html
Det vilt och svamp jag äter med gott samvete härstammar från ett av de mer drabbade områdena. Idag är värdena nere på en nivå som t.o.m. med myndigheternas metoder accepterar utan problem.
Det har gjorts beräkningar på följderna av hur många som kommer att dö p.g.a. nedfallen från Tjernobyl. Ca 300 personer, totalt. Frågan är hur många som kommer att dö i cancer orsakad av olje eller koleldning? Eller bilavgaser? 3000? 30000? Om vi skall räkna in andra farliga saker som är cancerframkallande, som grillning och ciggaretter, så kommer vi nog upp i några miljoner. Känns de 300 som kan relateras till Tjernobylkatastrofen som något att springa runt och oja sig över då?
April 10, 2003
denstore wrote: [quote=skinner][quote=denstore][quote=Sardaukar][quote=Tyrfing]Varför inte renovera och förbättra alla vattenkraftverk som redan är byggda runt om i landet?
Njae, det är ju inte riktigt sant. Man skulle nog kunna klämma in ett par kraftverk till. Och det skulle nog gå att uppdatera ett par av de äldre också.
Har för mig att vi har runt 2000 vattenkraftverk i svergie och bara en del av dom är i funktion, det jag menade var att fixa dom som är löna att fixa och sätt dom i arbette inte att bygga nya.
1 Guest(s)