Tillåtet att tävla i alla kampsporter?|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Tillåtet att tävla i alla kampsporter?
Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
sp_UserOfflineSmall Offline
1051350
June 16, 2006 - 7:36 pm
sp_Permalink sp_Print

inga vapen, herregud...

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
1051371
June 16, 2006 - 8:54 pm
sp_Permalink sp_Print

klart det finns skillnader mellan hockey och kampsportr, men varför jämför ni blåmärken i hockey mot sönderslagningar i kampsrporter för?

Ska man jämföra ska man jämföra rättvist. Och om ni tror att blåmärken är det enda som hockey medför så har ni lite att kolla närmare på...

Puckar som täffar ansikten på folk som inte harvisir, klubbor på kroppen och ansikten, och just ja, SLAGSMÅL?!

Vad beträfar K-1 som nog allaser på Eurosport så är det alltid K-1 finaler de visar. Och då är det utslagstävling. Så den som hade ansiktet söderslagen hade inte fått alla de slagen från en match troligtvis, utan ådragit sig några smällar i varje match.

Jag säger inte att kamsporter är mindre farliga än tex hockey, men att påstå att det skiljer jättemycket är fel. och enda anledningen till at folk inte bryr sig ett skit om någon slår ut tänderna på någon annan hockeyspelare är för att hockeyn är så väletablerad i det svenska folkhemmet.

Får en hockeyspelare sina tände utslagna eller näsan knäckt så är det ingen som tycker det är så himla farligt, men är det en kampsportare istället, ja då ska allt förbjudas...

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1736
1051373
June 16, 2006 - 9:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag är liberal av mig så dom får puckla på varandra bäst dom vill. Ser inget kul i det själv men anser till stor del ska få göra vad man vill.

En del "vapen" är rätt ok men då typ som i rallarsving med gummipinnarna och liknande. Såg inte ut att göra mer skada än lite blåmärken. Nunchaku och liknande är lite väl grovt eller hur man ska säga.

M3duz@
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 332
1051403
June 17, 2006 - 12:06 am
sp_Permalink sp_Print

Låt dom puckla på varandra med vad fan dom vill i alla sporter som har seriösa domare och där det inte går ut på att skada varandra maximalt, utan som har lite stil...

Kame_boy
Member
Medlem
Forum Posts: 2310
1051530
June 17, 2006 - 2:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker att man i stället ska göra en lag som tvingar kampsportarna att bli informerade om riskerna som finns med sporten, innan dom får börja matchen.
Dvs att dom är tvugna att läsa igenom en liten bok med alla risker, och därefter skriva på att dom går med på det innan matchen.

D3mpa
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 656
1051532
June 17, 2006 - 2:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Kame_boy wrote: Jag tycker att man i stället ska göra en lag som tvingar kampsportarna att bli informerade om riskerna som finns med sporten, innan dom får börja matchen.
Dvs att dom är tvugna att läsa igenom en liten bok med alla risker, och därefter skriva på att dom går med på det innan matchen.

Varför inte samma regler för hockey och fotboll? Jag ser inte dem sporterna som en skadefri sport.

Hur mycket man än säger att det är stor skillnad mellan dessa sporter så är skaderisken hög på båda så det ska vara jämnlikt mellan båda!

Om jag är bra på boxning men är urusel på allt annat så ska det väl inte förstöra min chans till att göra en karrtär i sporten.

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
1051547
June 17, 2006 - 2:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Kame_boy wrote: Jag tycker att man i stället ska göra en lag som tvingar kampsportarna att bli informerade om riskerna som finns med sporten, innan dom får börja matchen.

Bra tanke men totalt meningslöst. Det är ingen kampsporare som blir förvånad vid en skada eller tror at det inte finns en skaderisk i det den gör.

Att ens tänka tanken att gå en match innebär ju till en del att man också tänkt tanken att man kan bli skadad, således behös det ingen sån informativbok.

Kanske till de nybörjare som precis ska börja med en kampsport, mende som hållt på i mer än en dag vet att skaderisk finns.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1051639
June 17, 2006 - 10:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Schmutziger wrote: Tycker det är upp till var och en att välja om man vill tävla i fotboll, hockey, Shooto, boxning eller schack.
Bara man är tillräckligt duktig och insatt i sin sport så ser jag inga problem.

Instämmer.

Mitt intryck är att ju "värre" kampsport desto ödmjukare och omtänksammare blir de som tränar.

Både ja och nej. De som kör hårdast i ringen är oftast de som är lugnast vid sidan av, samtidigt attraherar de värre sporterna också mer rötägg.

Delphi1 vad är det för tuff kampsport du tränar?
Ofta är det nybörjare som inte är mjuka i sina tekniker, vid tex armlås som är farligast att träna med. De tar i och rycker istället för att lugnt och försiktigt öka trycket på leden tills den andra klappar av, och då kan en olycka lätt kan inträffa.
Likadant vid slag/sparkar nybörjare som inte håller upp guarden eller inte kan kontrollera sina lemmar ordentligt.

Jag tränar främst Taek Won Do, men har provat på ganska mycket annat. jag skulle gärna rösta för ett förslag om det inte vore för att jag sett dessa rötägg. Visst finns det idioter inom fotboll och hockey med, men det är inget argument för att tillåta dessa sporter. Känns bara löjligt att påstå att det skulle vara lika farligt att utöva dessa fotboll som dessa sporter. Det borde snarare användas som ett argument för att skärpa till fotbollen.

Dessa sporter går ju många gånger ut på att man ska träffa motståndaren med slag och sparkar. Det är våld så vitt jag vet och en ganska fullgod anledning till att förbjuda all kampsport, men sen kan man ju yrka på det hela från en självförsvarsvinkel, men det är ju inte dessa typer av sporter som det handlar om här.

Om vi kunde på något sätt garantera att rötäggen inte finns där och samtidigt erbjuda en riktigt bra grunläggande och helttäckande träning och utbildning för dessa sporter så hade jag gladeligen röstat igenom detta, men det är inte realistiskt att hoppas på.

//Andreas

Lodisen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1200
1051879
June 18, 2006 - 9:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Bör få slå varandra lite hur man vill, men vapen är väl att ta i. K1 och dylikt bör vara tillåtet, då individerna som är inblandade antagligen förstår riskerna med sporten.

Schmutziger
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 603
1051890
June 18, 2006 - 9:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Mitt intryck är att ju "värre" kampsport desto ödmjukare och omtänksammare blir de som tränar.

Både ja och nej. De som kör hårdast i ringen är oftast de som är lugnast vid sidan av, samtidigt attraherar de värre sporterna också mer rötägg.

Jag har tränat Shooto som är en av de "värsta" stilarna med slag mot huvud när man ligger ner. Alla där var lugna o fina. Men för att få träna så blev man "testad" så att man hade rätt temprament. Dvs jag fick sparra mot personer som var långt mycket bättre än mig, där de slog, sparkade knäade och brottades HÅRT. Bara för att testa mig att jag inte skulle bli förbannad utan hålla mig lugn. Jag visste inte att de skulle testa mig utan trodde bara att det var vanlig sparring i början. Detta test klarar man inte om man är en aggresiv människa som har börjat träna för att lättare kunna klubba ner människor på stan. tror inte du har fått genomgå något sådant test i TKD?
Just på grund av dess våldsamhet har de inte råd med dålig publicitet från rötägg som slåss på stan.
Så det är snarare hårdare självrensning i de hårdare stilarna.

L0rden
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 752
1051893
June 18, 2006 - 10:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1: Kör du WTF (rolig förkortning förövrigt :P) eller ITF?
Jag tränade ITF i ett par år men tröttnade tillslut främst pga att jag inte är en sportmänniska. Och visst förekom det lite näsblod och sådant på tävlingar men aldrig så att det var för våldsamt. Domarna bröt direkt!

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1051903
June 18, 2006 - 11:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Schmutziger wrote:

Jag har tränat Shooto som är en av de "värsta" stilarna med slag mot huvud när man ligger ner. Alla där var lugna o fina. Men för att få träna så blev man "testad" så att man hade rätt temprament. Dvs jag fick sparra mot personer som var långt mycket bättre än mig, där de slog, sparkade knäade och brottades HÅRT. Bara för att testa mig att jag inte skulle bli förbannad utan hålla mig lugn. Jag visste inte att de skulle testa mig utan trodde bara att det var vanlig sparring i början. Detta test klarar man inte om man är en aggresiv människa som har börjat träna för att lättare kunna klubba ner människor på stan. tror inte du har fått genomgå något sådant test i TKD?
Just på grund av dess våldsamhet har de inte råd med dålig publicitet från rötägg som slåss på stan.
Så det är snarare hårdare självrensning i de hårdare stilarna.

Det är just sådant här man vill ha, men garantierna för att det alltid görs är inte perfekta, vilket de måste vara.

Jag körde mer än TKW, blandade friskt bara för att prova på lite, men TKW är ju en självförsvars och tekniksport främst, inte att jämföra med dessa andra, och därmed behövs väl inte dessa tester på samma sätt där. Man testas dock i början ganska mycket av tränaren för att se varför man börjar träna och visar det sig att det är för att kunna slåss åker man ut per omgående.

Men en absolut klar majoritet av alla jag stött på har varit bra människor, så visst finns det många man vill ska få möjligheten att tävla i detta. Jag vill bara inte att de ska stöta på de som inte rensats ut. De må va få, men det finns alltid någon idiot som ska förstöra för alla andra. Domarna kan ju inte bryta förrän det är för sent.
Jag håller med dig i i stort sett allt, bara att jag sett rötägg, tyvärr.

L0rden WTF, ingen dans för mig 😉

//Andreas

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 237
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL