November 22, 2001
BarateaU wrote: Funderar på att gå ur kyrkan, men vettefan.
En dag skall man ju ligga där trotts allt.Men kanske man kan göra idagsläget medans man är ung och den dagen man tjänar miljoner gå in i den igen bara för att.
Du kan inte välja bort begravningsskatten.
Jag har själv tänkt i flera år att jag ska gå ur, men så har jag varit för lat för att ta tag i det. Måste göra det nu, satt o räknade lite på hur mycket jag gett kyrkan, bara i år var det ca 3k o genom åren hade det varit en helt ny värstingdator 😉
March 19, 2003
Vad som händer när du går ur kyrkan
- Du förlorar din rösträtt i val till kyrkofullmäktige.
- Du slipper betala kyrkoavgiften och betalar endast begravningsavgiften (1995: 0.22%). I Stockholm och Tranås utgår dock ingen särskild begravningsavgift.
Däremot är prästen i den egna församlingen skyldig att viga par där minst en person är medlem i kyrkan. Alla har lika rätt till begravning - men inte i en kyrka - och gravplats. Svenska Kyrkan är skyldig att tillhandahålla ett värdigt alternativ till den egna kyrkan.
De flesta människor som står kvar som medlemmar i kyrkan gör det för familjehögtidernas skull. Men det finns alternativ som kan vara minst lika högtidliga som kyrkans. Till exempel borgerlig vigsel / partnerskap, barnvälkomnande och Humanistisk konfirmation. En icke-kyrklig högtid kan dessutom bli mer familjär och personlig, eftersom man själv väljer musik och planerar hela arrangemanget. Förslag om sånger och dikter som kan användas finns i Den svenska högtidsboken som Humanisterna tagit initiativ till och som sålts i över 50 000 exemplar.
November 22, 2001
NES_Boy wrote: Ska betala in 2200, känns riktigt bra såhär första året man betalat skatt =)
Måste bara passa på att fråga, hur ligger det till med grundavdraget nästa år? Borgarna skulle väll höja det till 36000 eller något liknande från dagens 16900?
Om du läser lite längre upp ser du att jag skrivit att det är inkomstbaserat.
Finns en tabell, googla på grundavdrag så får du fram den.
October 7, 2002
NES_Boy wrote: Ska betala in 2200, känns riktigt bra såhär första året man betalat skatt =)
Måste bara passa på att fråga, hur ligger det till med grundavdraget nästa år? Borgarna skulle väll höja det till 36000 eller något liknande från dagens 16900?
1. Grundavdraget är som redan sagts i tråden inkomstberoende. Står även i "Dags att deklarera" som borde kommit hem till dig vid det här laget
2. Grundavdraget ska vad jag vet inte ändras åt något håll
3. Däremot ska "jobbavdraget" införas, minns dock inte belopp men Google vet säkert.
4. Detta motsvarar precis ett förhöjt grundavdrag, men med en viktig skillnad: Det kan endast användas för inkomster från arbetsförtjänst. Dvs inte pension, a-kassa eller liknande.
EDIT: för att vara lite mer on-topic: Det var någonstans runt 5k pengar jag skulle få. Vet inte exakt belopp eftersom jag hade lite ändringar i deklarationen och inte orkade räkna ut exakt...
November 22, 2001
Vajsman wrote: Direkt in på CSN skulden dock..:/
Jäkla CSN, de kom på att jag tjänade för mycket för några år sedan så det damp ner en extra räkning på 6000 nu.
Så nu vet jag vart min återbäring går.
Nåja, det mesta av summan är ju ändå lån så de pengarna skulle ju iaf tillbaks.
1 Guest(s)