April 24, 2007
ilg@dd wrote: Och då kommer vi till något som jag tycker är ganska sjukt om man tänker efter..
Varför i hela friden skall man tacka när man får tillbaks växeln på sina surt förvärvade slantar i butiken? Det är ju ganska uppenbart att det är affärsidkaren som tjänar på att jag handlar där och således skulle vara den som stod där och tackade..
Fast lik förbaskat drar man det där "tack" vareviga gång man står där och tar emot växeln.
🙄 😕
Jag säger tack endast för personens skull, aldrig för företagets 🙄
Förövrigt så respekterar jag alla jobb då det inte finns något pinsamt i att dra in pengar...
November 27, 2003
Hmm, svårt det där.
Det känns nog ändå rätt att hjälpa en person som har det lite svårare, t.ex. en gammal tant som slirar när det är halt ute eller en person som sitter i rullstol och ska in genom en dörr som öppnar sig fel.
Koppling rullstol = mindre intelligent vet jag inte om jag ser, speciellt inte om personen är själv. Det är nog lättare att få den bilden om det är någon mer med där, en "assistent" kanske?, men fortfarande inget som borde vara självklart i tankegångarna...
//Andreas
September 1, 2002
Tror det var Pheobe i Vänner som sa nåt i stil med "Det finns inga osjälviska goda gärningar" i något avsnitt.
Det är klart att man hjälper andra som man tror behöver lite assistans med något. Och det är klart att man delvis gör det för att må bättre själv.
Jag hjälper en rullstolsbunden t.ex. genom en dörr med samma egoistiska "varsågod, hoppas detta underlättade"-tanke som jag skulle ha hjälpt en person med händerna fulla med bärkassar.
Jag förväntar mig inget "tack så mycket" tillbaka men det vore en lögn av mig att inte erkänna att det känns rätt gött när man får det. Everybody wins.
Att man tar illa upp av att folk försöker hjälpa en har nog mer med en själv att göra. För vissa tär det för mycket på den egna stoltheten att folk tycker sig behöva hjälpa en. Den känslan kan jag förstå men jag tycker man gör fel i att uttrycka det negativt mot den man hjälper. Avböj hellre hjälpen på ett artigt sätt och tänk inte mer på det.
Jag lever hellre i ett samhälle där folk vill hjälpa andra oftare än nödvändigt än tvärtom.
April 13, 2007
danpo03:
Vad för situationer har du varit med om där du fått hjälp men inte velat ha det? När har du inte fått hjälp men behövt det? Om det nu hänt vill säga.
Jag tror man skulle kunna ändra attityden en del om rullstolar såg lite häftigare ut. Kanske låter löjligt, men faktum är ju att många är ytliga, och även om man inte är det så är det ju ändå synen som först inhämtar info om en person. Har sett några framtidsmodeller på tv som var grymt imponerande. Synd att de inte ser ut så än. Måste vara tråkigt åxå att inte kunna modifiera den så att den matchar ens personlighet.
February 12, 2003
Jag behandlar ingen på något speciellt sätt, jag är lika sur och tvär mot alla när jag är bland folk, det brukar folk dock ta personligt, speciellt folk som ibland känner att de är utsatta, t.ex. rullstolsbundna, av någon anledning. Jag vet inte riktigt vad mer jag ska skriva, mer än att jag är lika otrevlig mot alla. 🙂
January 8, 2005
Är det något fel att hjälpa någon och sen må bättre själv ? låter nästan så på vissa här.
Att inte hjälpa tex rullstolsbundna personer eller liknande vore att blunda för verkligheten, vill denna person inte ha hjälp så får man respektera det, men att sträcka fram en hjälpande hand tycker jag är en självklarhet.
Tex igår så var jag på biltema med tösen, och där står det en vit saab och kan inte få igång bilen (rätt tydligt att det var startmotorn), så jag erbjöd att putta igång bilen, hon i bilen blev väldigt tacksam och sa att det paserat folk i 20 min utan att äns fråga om hon behövde hjälp.
Sagt och gjort puttade vi igång bilen och hon körde hem glad, och jag mådde också bra som gjort en god gärning.
samma hade jag gjort om en funktionshindrad hade behövt hjälp, och jag ser inte ner på någon av dem som mindre "intelligenta", de sitter i en situation och behöver hjälp, vi alla behöver hjälp nångång, vissa mer än andra.
Däremot så måste jag säga att jag har fördommar emot "utvecklingstörda" (vet ej den korrekta termen), mest för att det är ganska logiskt, naturligt sätt att har man inte utvecklats tillräckligt så bör man inte vara lika "intelligenta". Men där försöker jag själv tänka om, tar lite tid bara.
April 24, 2007
Mean Machine wrote: I mitt tycke är det inte riktigt att hjälpa av anledningen att man mår bättre av det själv, då låter jag hellre bli.
Jag hjälper folk för att vara snäll, mår jag bra av det är det ett plus men verkligen inte ett krav.
Men det är ok att hjälpa andra bara för att må bra själv tycker jag så länge ingen råkar illa ut eller så... :bgrin:
Hade ingen uppskattat ordet tack det ordet förvunnit för länge sedan 🙄
August 7, 2001
Polekatt wrote: Är det något fel att hjälpa någon och sen må bättre själv ? låter nästan så på vissa här.
Att inte hjälpa tex rullstolsbundna personer eller liknande vore att blunda för verkligheten, vill denna person inte ha hjälp så får man respektera det, men att sträcka fram en hjälpande hand tycker jag är en självklarhet.
Tex igår så var jag på biltema med tösen, och där står det en vit saab och kan inte få igång bilen (rätt tydligt att det var startmotorn), så jag erbjöd att putta igång bilen, hon i bilen blev väldigt tacksam och sa att det paserat folk i 20 min utan att äns fråga om hon behövde hjälp.
Sagt och gjort puttade vi igång bilen och hon körde hem glad, och jag mådde också bra som gjort en god gärning.
samma hade jag gjort om en funktionshindrad hade behövt hjälp, och jag ser inte ner på någon av dem som mindre "intelligenta", de sitter i en situation och behöver hjälp, vi alla behöver hjälp nångång, vissa mer än andra.
Däremot så måste jag säga att jag har fördommar emot "utvecklingstörda" (vet ej den korrekta termen), mest för att det är ganska logiskt, naturligt sätt att har man inte utvecklats tillräckligt så bör man inte vara lika "intelligenta". Men där försöker jag själv tänka om, tar lite tid bara.
Det rörelsehindrade ser som en förolämpning är inte själva handlingen att hjälpa utan hur folk gör det, ofta säger dom snällt att dom inte behöver hjälp men folk hjälper dom ändå. Många som hjälper dom pratar bäbisspråk med dom. Dom blir tränade av oss assistenter att bli självständiga, att helt enkelt klara sig själva. Målet är ju alltid att dom inte ska behöva en assistent.
Så jag kan säga att jag förstår rörelsehindrade ofta när dom blir sura för en sån sak.
Det jag menar är att hjälpa någon med bilen är inte jämnförbart med detta. Dom vardagliga grejerna som att öppna dörrar och rulla upp för höga trösklar tränar dom på varje dag och det ska dom göra själva.
1 Guest(s)