April 20, 2002
Nu börjar kylan komma ordentligt, som fiskare är jag ute många timmar i sträck och sitter relativt still under den tiden.
Vi fiskar ofta kvällstid så en eventuell sol hjälper inte heller till att värma en.
Jag har tittat på en del elektriska lösningar men tycker det är på tok för mycket pengar för mig.
Jag skulle vilja tillverka värmeinlägg att ha i ett par vantar, möjligtvis ett par för skorna också men det är inte akut.
Det ska finnas någon 'tråd' som blir varm med elen från några batterier, kommer inte ihåg vad den heter.
Vore underbart om någon tillverkat något liknande och kan lägga upp en guide som beskriver hur jag ska gå tillväga.
Jag är helt borta när det gäller spänning och sånt så utförligt och exakt vore super =)
Min fiskeblogg:
specimenfiske.se
April 20, 2002
Bjornsson wrote: jag har ett par sånna vantar du pratar om, riktgit nice men dyyyra. Tror de kostade nästan 6000kr :S
Ja precis, de kostar ruskigt mycket tyvärr.
Tackar, det skulle uppskattas med info om motstånd mer meter som behövs.
Det kommer ju inte krävas alls mycket temperatur för att de ska vara effektiva. Förstått att man skulle klara sig med runt 2-6V för att komma upp i temp som räcker.
Problemet är väl hur jag ska hitta komponenter som behövs och hur det ska trixas ihop.
Såna där koksaltpåsar har jag, man bryter en metallbit inuti och så alstras det värme när kristalliseringen pågår.
Men de fungerar inte så bra att ha i vantarna då de tar rätt mycket plats och inte håller samma temperatur.
Först är de jättevarma och sen avtar det rätt fort. Skulle tippa på max 10-15 minuter tills de är kalla igen.
Det är jättebra som nödlösning men fingrarna blir ju nästan direkt kalla igen när jag tar av mig vantarna för att veva in storfisken 😉
Min fiskeblogg:
specimenfiske.se
March 14, 2001
Tintin wrote: Ja precis, de kostar ruskigt mycket tyvärr.
Tackar, det skulle uppskattas med info om motstånd mer meter som behövs.
Det kommer ju inte krävas alls mycket temperatur för att de ska vara effektiva. Förstått att man skulle klara sig med runt 2-6V för att komma upp i temp som räcker.Problemet är väl hur jag ska hitta komponenter som behövs och hur det ska trixas ihop.
Hur mycket som behövs är nog svårt att säga, dels för hur mycket elementen ska värma, mycket eller lite. Svårt att veta hur mycket effekt som behövs för att värma händerna också.
2V klara man sig väl med, men då för att få bara några få watt behövs det hög ström (ström gånger spänning = effekt (I*U=P)). Kör man med batterier får man inte ur lika mycket energi ur dem om man drar hög ström jämfört med lägre. Således är det bättre ju högre spänningen är.
Jag har några meter motståndstråd med 5.65 ohm per meter. Allstå, har du en meter av tråden i vanten och driver den med en spänning på 5.65V får du 5.56W värme. Svårt att säga om det räcker, men det kan det nog göra.
Komponenterna du behöver är batterier, lite kabel och motståndstråden. Det går att kompletera med ex strömbrytare för att stänga av/på, eller ändra motståndet vilket gör att man kan få olika värmelägen.
Tog och provade lite snabbt med tråden jag har.
Runt en meter kabel lindad i en spiral på 13cm, vid 6V var strömmen 0.9A, allstå 5.4W. Då blir spiralen ganska varm, håller man den i handen känner man att den värmer något men inte jätte mycket, men det kan nog räcka om bara vill hålla vanten ljummen. Mäter man termpetaruren direkt på tråden utan att hålla i den var temperaturen runt 60C, den sjunker snabbt när man håller i den.
April 20, 2002
Snorch wrote: *massa informativ text*
Tackar, då vet jag i alla fall vad jag behöver.
Och ja det krävs väldigt låg temperatur i vanten för att det ska ge den effekten som jag är ute efter.
MULLVADEN wrote: Ta med dig en eller flera termossar VARMT kaffe. =) billigt o bra värme. =)
Kaffe gör mig så skitnödig och det är det sista jag vill göra när det är -10 och jag redan är stelfrusen mitt ute i skogen 😛
Sen så värmer inte kaffet upp fingertoppar och tår heller, runt magen där kaffet ligger och skvalpar kanske men inget mer.
opA87 wrote: Går det inte att bara använda termotäcken ?
Reflekterar din kroppsvärme tillbaka till dig.. svinbra när man är ute i skogen och jagar. Märker inte ens att det är kallt.. och billigare är dom med 🙂
Ett termotäcke skulle ta för lång tid innan det ger någon effekt.
Som sagt så är det fingertoppar och tår som är de stora problemen, tårna brukar oftast vara okej.
Jag fryser inte på resten av kroppen, har en riktigt varm flytoverall av högsta kvalitet och den är ruskigt varm.
Eluppvärmda vantar skulle ge mig precis vad jag behöver.
Med ett gäng uppladdningsbara batterier så kan jag inte kunna tänka mig att något var bättre än den här lösningen.
Min fiskeblogg:
specimenfiske.se
January 13, 2003
Snorch wrote: Hur mycket som behövs är nog svårt att säga, dels för hur mycket elementen ska värma, mycket eller lite. Svårt att veta hur mycket effekt som behövs för att värma händerna också.
2V klara man sig väl med, men då för att få bara några få watt behövs det hög ström (ström gånger spänning = effekt (I*U=P)). Kör man med batterier får man inte ur lika mycket energi ur dem om man drar hög ström jämfört med lägre. Således är det bättre ju högre spänningen är.
Jag har några meter motståndstråd med 5.65 ohm per meter. Allstå, har du en meter av tråden i vanten och driver den med en spänning på 5.65V får du 5.56W värme. Svårt att säga om det räcker, men det kan det nog göra.
Komponenterna du behöver är batterier, lite kabel och motståndstråden. Det går att kompletera med ex strömbrytare för att stänga av/på, eller ändra motståndet vilket gör att man kan få olika värmelägen.
Tog och provade lite snabbt med tråden jag har.
Runt en meter kabel lindad i en spiral på 13cm, vid 6V var strömmen 0.9A, allstå 5.4W. Då blir spiralen ganska varm, håller man den i handen känner man att den värmer något men inte jätte mycket, men det kan nog räcka om bara vill hålla vanten ljummen. Mäter man termpetaruren direkt på tråden utan att hålla i den var temperaturen runt 60C, den sjunker snabbt när man håller i den.
Vad tror du om att använda sig av ett 9v blockbatteri istället? Bra storlek och högre spänning bör ju vara bra.
March 14, 2001
beta wrote: Vad tror du om att använda sig av ett 9v blockbatteri istället? Bra storlek och högre spänning bör ju vara bra.
Det kan nog fungera, men tror de har lägre energi än andra batterier som tex R06 (AA), priset är också högre. Batterival beror till stor del på hur mycket man är beredd att betala, hur lång drifttid man vill ha samt hur stor och tung batterierna får vara. Det finns ju blybatterier som inte är allt för stor och tung som säkert skulle kunna fungera.
April 20, 2002
På Elfa fanns allt från 0.3mm till 1mm tjock Kanthal.
Vet inte hur jag ska välja tjocklek, eller om det kanske inte har betydelse.
Det står en massa info som jag inte förstår alls också.
Min fiskeblogg:
specimenfiske.se
March 14, 2001
Outer-diameter Wire- Resistance/m (±5 %. 20 °C) area Weight/m
mm Ω cm2/m g
0.3 19.10 9.42 0.51
0.5 6.88 15.7 1.42
0.7 3.51 22.0 2.79
1.0 1.72 31.4 5.69
Siffrorna som står hos elfa skrivet så man ser vad som menas. Det du behöver bry dig om är allså resistans/m.
Den jag har är köpt hos Conrad för en bråkdel av vad elfa tar för Kanthaltråden.
April 20, 2002
Tack, underbart att se det så jag förstår vad allt betyder =)
Och om resistansen/m är av högt värde så blir tråden varmare på samma spänning? Eller har jag missuppfattat?
Jag ser det som att det krävs ett starkare batteri för att värma upp den tjockaste tråden än den tunnaste men som sagt så är det bara min egen slutledning(som mycket väl kan vara totalt fel) och inget som baseras på verklig vetskap 😛
*edit
Så dyrt är det ju inte, det tycker i alla fall inte jag.
Om det stämmer med vikten så får man 20m 0.3mm för 186kr och det är inte så farligt.
Jag räknar inte med att använda mer än max 1,5 m till varje värmeelement.
Min fiskeblogg:
specimenfiske.se
March 14, 2001
Ja du har missuppfattat det.
Ju lägre motstånd desto mer ström går genom den vid samma spänning, vilket ger mer värmeutveckling.
Lär dig ohms lag så blir det lite lättare att räkna på det.
Bra sida om du inte kan den, eller inte vill lära dig:
http://hem.passagen.se/publikm.....hmslag.htm
Eftersom du vill veta vad effektutvecklingen och du känner till motståndet samt spänningen, då tar du U^2/R. Allstå spänningen^2 (upphöjt) delat med motståndet.
Använder du 1.5m tråd per element om använder 0.3mm tråden får du en resistans på 28.65 ohm.
Nu vet jag inte vilket spänning du tänker använda dig av med tar några exempel:
Vid 12V får du 5W effektutveckling. Redan här ser man ju att det är alldeles för lite för att ge någon vettig värme utan att öka spänning.
Tar vi istället 0.5mm tråden blir motståndet 10.32 ohm, vid 12V ger det 14W. Betydligt bättre, det bör t.o.m fungera bra med något lägre spänning.
Det är ju som sagt svårt att veta hur mycket värme som behövs, så det är nog något du får testa dig fram till.
Men jag rekomenderar nog dig att använda köpa 0.5mm tråden då motståndet blir rätt bra vid det längder du tänker dig, effekten blir inte för hög även vid högre spänning, vilket är att rekommendera då lägre ström dras från batterierna vilket ger längre batteritid.
För att räkna ut vilket ström som dras tar du effekten delat på spänningen, P/U=I.
186kr plus moms = 232.5kr exkl. frakt kontra conrads 10m tråd för 35kr exkl. frakt, det är rätt dyrt 😉
April 20, 2002
Ja jäklar, där ser man.
Fel på båda punkterna 😛
Jag får läsa på om ohms lag, alltid kul om man lyckas få något nytt att fastna i den grå geggan som jag har där uppe.
Och priset var visst rätt högt jämfört med hos conrad.
Min fiskeblogg:
specimenfiske.se
1 Guest(s)