Tindy - Den psykiskt sjuke|Page 12|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Tindy - Den psykiskt sjuke
Tindy
Member
Medlem
Forum Posts: 5044
sp_UserOfflineSmall Offline
1089589
October 28, 2006 - 7:24 am
sp_Permalink sp_Print

CyberDyne wrote: Hur tror du typ Marijuana skulle fungera med att släppa panik och sådant (och då menar jag seriöst... ;)). Visserligen kanske du redan tar mediciner som är starkare och "bättre", men man vet ju aldrig.

Been there, done that, det hjälper inte.
Iofs var det innan jag började få riktiga panikångestattacker, men den vanliga ångesten släppte då fan inte... Blev bara värre.
Nej, jag är en pillerknarkare, det är bara att inse.
Alkohol fungerar dock helt ok, var konstant full hela sommaren för att slippa känna ångesten och bli av med min sociala fobi, men det var inte direkt någon bra lösning det heller.
Tar det hellre i min takt och får det bra på ett "vettigt" sätt.

Liten update:
Sitter här nu.
Farsan är borta över helgen, är ensam hemma med lillebror.
Ska iväg med morsan och hälsa på min nya tremänning idag, känns bra men även nervöst eftersom precis alla där vet hur jag mår och jag antagligen kommer att få en miljon släktingar som kommer och kramar om mig och berättar hur mycket de bryr sig osv...
Men vi får se. Det är väl det minsta problemet, blir värre ikväll när jag blir ensam.
För tillfället mår jag... ok.
Vaknade i nerblodade sängkläder som vanligt, och natten har vart ett rent helvete. Drömde en massa sjukt skit, drömde att jag vaknade ett tiotal gånger med mera.
Gick ut och fick morgonciggen iaf, så nu får vi se vad som händer.
Min polare från HBG är här, ska antagligen träffa honom vid 12-tiden ett par timmar innan jag drar iväg med morsan. Har stesolidburken i beredskap, den kommer nog att behövas...

CyberDyne
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 211
1089753
October 28, 2006 - 10:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Visserligen är det ju lagom kul att få sympatikramar av släktingar men å andra sidan tycker de ju om dig och så så du får kanske stå ut. Bättre det än att de inte tycker om dig iaf. 🙂

Såg nu att det var ett tag sedan din post, hur är läget just nu då? Bättre eller sämre än väntat?

Tindy
Member
Medlem
1089770
October 29, 2006 - 7:50 am
sp_Permalink sp_Print

CyberDyne wrote: Visserligen är det ju lagom kul att få sympatikramar av släktingar men å andra sidan tycker de ju om dig och så så du får kanske stå ut. Bättre det än att de inte tycker om dig iaf. 🙂

Såg nu att det var ett tag sedan din post, hur är läget just nu då? Bättre eller sämre än väntat?

Hela gårdagen gick faktiskt helt ok.
Släktingarna var trevliga, och jag åt till och med lite tårta.
Iofs började min lilla nya tremänning skrika så fort jag höll i henne, men de känner väl av hur man mår eller något.
Men nu till den intressanta biten;
Jag var på fest igår.
Vet inte hur jag pallade med det, men det gjorde jag.
Visst, okej, jag ska inte ljuga, jag sket i att äta mina tabletter på kvällen och drack mig full istället, men det fungerade alldeles utmärkt. Jag hade rätt trevligt, det var mestadels folk från min klass (den jag hoppat av) och alla de tyckte att det var skitkul att jag kom. Iofs fick jag förklara hur jag mår och varför jag skär mig och varför blablabla ungefär hundra gånger, varav en gång så lyckades jag få en klasskompis att börja gråta för att hon tyckte så synd om mig.
Men det gick trots allt bra. Jag var där, jag var social (iofs så låg jag mest under ett täcke med lite tjejer ur klassen mestadels av kvällen, men jag pratade med dem också) och det fungerade. Om det berodde på spriten vet jag inte, men jag klarade trots allt av det. Jag är nästan stolt över mig själv. Inte för det att jag drack alkohol när mina läkare säger att jag absolut inte får, det skäms jag lite för, men för att jag var där och klarade av att vara social. Jag gömde mig inte i ett hörn och deppade ihop.
Ett steg i rätt riktning känns det som.
Nu vet jag inte hur resten av dagen kommer att förflyta, men brorsan ska antagligen iväg till en bunt släktingar så jag blir nog ensam... Vi får se hur det fixar sig. Morsan kanske får komma över en sväng... Vi får se som sagt.
För att kommentera mitt måeende om det inte framgått igenom mitt inlägg, jag mår faktiskt helt ok. Inte bra, men jag tror fan att jag har näsan över vattenytan iaf. I alla fall för nu.

Btw, programtips på tv ikväll, 1an 22.40, något vetenskapsprogram om shizofreni. Jag tänker kolla på det iaf.

addeee
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 577
1089843
October 29, 2006 - 1:08 pm
sp_Permalink sp_Print

faan tindy du verkar ju snart helt vanlig ju! normal kan man inte säga eftersom det inte finns något som heter det!
kanske var lite dumt att du drack, vänta med piller tills spriten gått ur helt, levern kan ta redigt med stryk av piller + sprit, fanns en på minn föra skola som kande skrump lever, hon var 17 år, piller kombinerat med mängder av alkohol hade orsakat det i så unga år, tragiskt att folk är så kåta på mer effekt och berusning.

låter ju riktigt bra det här! och frammåt går det med storm steg, bort med skärandet och all ångest, sen är det bara köra på!

jag tycker du kan vara mycket stolt över dig själv och över vad du ådstakommit

PS: och vad exact gjorde du och en massa tjejer under ett täcke :). skulle va kul om jag lyckades få ned en massa tjejer under ett täcke med mig!

CyberDyne
Medlem
1089848
October 29, 2006 - 1:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Trevligt att se något som kan tolkas som en riktig ljuspunkt Tindy. Oavsett vad som kan hända framöver så har du ju i alla fall ett riktmärke att tänka tillbaka på och sporras av. Kul att du kunde ha lite kul och trevligt och slappna av!

Tindy
Member
Medlem
1089862
October 29, 2006 - 2:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack för alla bra svar.
Men självklart lämnar panbiken mig iten ifred.
Sitter på govlet med laptopen nu, skakar bara och bvet inte vad jag ska göra...
Ätit stesolid, ska ta 10mg tioll vilken minut som helst, det här fjungerar inte.
Morsan är här, så det är alltid något, lkan inte skära mig iaf, även om jag verklegine könner siuget...
Fan, vet inte vad jat ska göra.
Hoplas fan att det här avtar svart.

blurg
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 140
1089879
October 29, 2006 - 4:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Du kan ju alltid ägna tankar åt datorer.
Brukar jag göra är jag är "nere"

Tindy
Member
Medlem
1089910
October 29, 2006 - 8:19 pm
sp_Permalink sp_Print

blurg wrote: Du kan ju alltid ägna tankar åt datorer.
Brukar jag göra är jag är "nere"

Det fungerar när jag mår dåligt, vilket är precis hela tiden, men mot panikångesten är det bara stesolid eller rakblad som hjälper...
Mår ok nu, stoppat i mig alldeles för mycket sömntabletter, men jag borde iaf kunna sova snart... Förhoppningsvis.
30mg stesolid, 50mg theralen, 20mg stilnoct, 20mg nozinan, 200mg hermolepsin.
Ska vara fan om jag inte får sova nu...
Jag orkar inte mer.
Ska upp och jobba imorgon, kommer att bli en jävligt rolig dag (ironi), men jag överlever väl.
Väcka mig ur min sömn på tabletter i vanliga fall brukar vara ett helvete, men efter så här mycket... Vi får se...

addeee
Kommer du hit ofta?
Medlem
1089940
October 29, 2006 - 10:19 pm
sp_Permalink sp_Print

har du prövat att tex bara tok pumpa armhävningar när panikångesten kommer? jag vet att jag tjatar men det är bättre än att skära sig!
när du sitter där o skakar o inte vet vad du ska göra så är det bara ned o pumpa musklerna!
pröva kan man ju alltid göra!

jobba, ser man på du verkar ju bara bli mer o mer frammåt råts du inte känner dig på topp nu, är jätte bra att du försöker och går ut! det är exact vad man skall göra, man skall INTE sitta inne o gräva ned sig i sin misär!

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
1089955
October 30, 2006 - 12:43 am
sp_Permalink sp_Print

Tindy, om du är medveten om dina problem och vet vad dom beror på varför kan du inte bara sluta få besvären ?

"Its all in your head" "Mind over matter" osv, så svårt kan det inte vara.

Hitta dig själv, meditera, bli religös, tro på gud, use the force Luke, medicin kan inte hjälpa dig.

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
1089956
October 30, 2006 - 12:48 am
sp_Permalink sp_Print

Mind wrote: Tindy, om du är medveten om dina problem och vet vad dom beror på varför kan du inte bara sluta få besvären ?

Hitta dig själv, meditera, bli religös, tro på gud, use the force Luke, medicin kan inte hjälpa dig.

om det vore så enkelt så skulle psykiatrin inte existera...

obelix
Member
Medlem
1089957
October 30, 2006 - 12:49 am
sp_Permalink sp_Print

addeee wrote: har du prövat att tex bara tok pumpa armhävningar när panikångesten kommer? jag vet att jag tjatar men det är bättre än att skära sig!
när du sitter där o skakar o inte vet vad du ska göra så är det bara ned o pumpa musklerna!
pröva kan man ju alltid göra!

jobba, ser man på du verkar ju bara bli mer o mer frammåt råts du inte känner dig på topp nu, är jätte bra att du försöker och går ut! det är exact vad man skall göra, man skall INTE sitta inne o gräva ned sig i sin misär!

att skära sig är ett sätt att "öppna och släppa ut ångesten" om byggts upp inne i en.

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
1089958
October 30, 2006 - 1:56 am
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=Mind]Tindy, om du är medveten om dina problem och vet vad dom beror på varför kan du inte bara sluta få besvären ?

Psykiatri Vad är det i grund o botten ? kommunikation mellan en patient och en "lärd psykolog" som ger råd och skriver ut lustiga mediciner.

Och vem födde ide'n att man släpper ut ångesten med att skära sig ?
efter att ha läst för mycket på för många forum så kan det bara vara nått trend som alla omogna individer inbillar sig och har lärt sig av andra.

obelix
Member
Medlem
1089962
October 30, 2006 - 4:36 am
sp_Permalink sp_Print

Mind wrote: [quote=obelix][quote=Mind]Tindy, om du är medveten om dina problem och vet vad dom beror på varför kan du inte bara sluta få besvären ?

Psykiatri Vad är det i grund o botten ? kommunikation mellan en patient och en "lärd psykolog" som ger råd och skriver ut lustiga mediciner.

Och vem födde ide'n att man släpper ut ångesten med att skära sig ?
efter att ha läst för mycket på för många forum så kan det bara vara nått trend som alla omogna individer inbillar sig och har lärt sig av andra.

I psykiatrin så pratar man med en psykiater, som är en läkare med psykiatri som specialkompetens.
Men man pratar även med psykolog, psykoterapeut och kurator.

Psykiatri är läran om själens sjukdomar.
Psykiatrin jobbar med rubbningar i människans mentala funktioner, vare sig dessa är medvetna av den sjuke eller inte.

Psykologi är läran om själslivet, människans upplevelser och beteende, tanke och känsloliv.

Dessa två är grunden för god psykiatrisk omvårdnad.

Vem som kom på att det är ett sätt att "lätta på trycket" vet jag inte, och visst finns det dom som skär sig av andra anledningar som uppmärksamhet, hög ballhetsfaktor m.m.

Alla skär sig inte heller, vissa kan tex använda sig av cigarettglöd.
Dom känner inte smärta som vi gör om vi skulle göra samma sak, men med rätt behandling så kommer dom att göra det förr eller senare.

Trådar som denna kan vara ett tveeggat svärd, samtidigt som det kan hjälpa en person, så kan det ha motsatt effekt, det kan ge personen den uppmärksamheten den söker på ett felaktigt sätt.

Det kan även vara så att någon skriver något som kan driva denne till att begå självmord tex, det är därför jag alltid tar sådana trådar på allvar, även om det är en som 99 ggr innan bara har velat ha uppmärksamhet, men det innebär inte per automatik att jag skriver i alla dessa trådarna.

addeee
Kommer du hit ofta?
Medlem
1089996
October 30, 2006 - 9:37 am
sp_Permalink sp_Print

MAN KAN JU IALLAFALL PRÖVA ATT FÖRSÖKA FÅ UT ÅNGESTEN PÅ ANNAT SÄTT ÄN ATT SKÄRA SIG, SER MAN BLODET SOM EN SYMBOL FÖR ATT NÅGOT ONT LÄMNAR KROPPEN? satan cpslock, orkar inte skriva om!

Tindy
Member
Medlem
1090026
October 30, 2006 - 10:43 am
sp_Permalink sp_Print

Obelix:
Tack för att du svarar åt mig mer eller mindre, allvarligt, du klarar det bra mycket bättre än jag 🙂

Självklart kan man prova att försöka få ut ångesten på andra sätt, och tro mig, jag har försökt, men när man inte vart i den position jag är i med just rakbladen så förstår man verkligen inte. Man gör bara inte det. Jag är minst lika beroeende av rakbladen som jag är av cigg. Antagligen mer.

Sitter på jobbet nu, lunch.
Har gått bra, var ett helvete första två timmarna imorse, kunde inte ens prata rent. Bara sluddrade så att ingen hörde vad jag sade. Men jag har väl mig själv att skylla... Men sova fick jag, och det är väl huvudsaken.

obelix
Member
Medlem
1090038
October 30, 2006 - 11:31 am
sp_Permalink sp_Print

addeee wrote: MAN KAN JU IALLAFALL PRÖVA ATT FÖRSÖKA FÅ UT ÅNGESTEN PÅ ANNAT SÄTT ÄN ATT SKÄRA SIG, SER MAN BLODET SOM EN SYMBOL FÖR ATT NÅGOT ONT LÄMNAR KROPPEN? satan cpslock, orkar inte skriva om!

Man bestämmer inte själv hur man ska lätta på sin ångest.

CyberDyne
Medlem
1090073
October 30, 2006 - 1:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Hang in there Tindy. 🙂

Förresten, satt i något random vänrtum för et tag sedan och läste lite i en tidning om någon som hade blivit av med sin panikångest med gruppsamtal med andra i samma situation. Har du, Tindy alltså, haft någon möjlighet att pröva på det? Det kanske inte finns några möjligheter för dig där du bor.

Tindy
Member
Medlem
1090225
October 30, 2006 - 8:50 pm
sp_Permalink sp_Print

CyberDyne wrote: Förresten, satt i något random vänrtum för et tag sedan och läste lite i en tidning om någon som hade blivit av med sin panikångest med gruppsamtal med andra i samma situation. Har du, Tindy alltså, haft någon möjlighet att pröva på det? Det kanske inte finns några möjligheter för dig där du bor.

Kämpar för att få komma in i en DBT-grupp (Google är din vän, orkar inte leta på en länk) nu på psyk, får besked samtidigt som ev diagnos på fredag.

Var ut och åt med farsan nu. Eller lillebror också.
Det var vår födelsedagspresent till honom.
Fan, det kändes så falskt.
En halvtimme innan vi åkte skar jag sönder mig och fick sitta med en gasbinda hårt lindad runt armen under tröjan så ingen skulle märka något.
Fan, mår verkligen inte bra nu...
Det här som skulle bli en sådan där rolig och bra kväll som förr.
Jag har börjat inse vissa saker nu.
Det blir aldrig som förr.
Det blir aldrig bra.

addeee
Kommer du hit ofta?
Medlem
1090229
October 30, 2006 - 9:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Tindy wrote: [quote=CyberDyne]Förresten, satt i något random vänrtum för et tag sedan och läste lite i en tidning om någon som hade blivit av med sin panikångest med gruppsamtal med andra i samma situation. Har du, Tindy alltså, haft någon möjlighet att pröva på det? Det kanske inte finns några möjligheter för dig där du bor.

Kämpar för att få komma in i en DBT-grupp (Google är din vän, orkar inte leta på en länk) nu på psyk, får besked samtidigt som ev diagnos på fredag.

Var ut och åt med farsan nu. Eller lillebror också.
Det var vår födelsedagspresent till honom.
Fan, det kändes så falskt.
En halvtimme innan vi åkte skar jag sönder mig och fick sitta med en gasbinda hårt lindad runt armen under tröjan så ingen skulle märka något.
Fan, mår verkligen inte bra nu...
Det här som skulle bli en sådan där rolig och bra kväll som förr.
Jag har börjat inse vissa saker nu.
Det blir aldrig som förr.
Det blir aldrig bra.

inte vara så negativ, visst det kanske inte blir som förr exact men bra kan det bli, väldigt bra, du håller väll inte på att ge upp nu va? du har jobb(helt otroligt med tanke på hur du mår) det är super starkt av dig!!! sen om det är praktik eller prao eller samhällstjänst är skitsamma, bara att du går ut och rör på dig och pratar med människor är jätte bra!!!

vad är det som du tycker är falskt? presenten till din bror? sen att du mådde dåligt är ju inte ditt fel, du kunde lika gärna gjort din bror lessen genom att säga att du inte vill eller vad som hellst men du följde med trots att du mådde dåligt, det är allt annat än falskt enligt mig!(om det var det du tycker är falskt?)

vad jobbar du med då?

höll på att slita av mig armen nyss, bygger en (eller 2st) högtalare och har en hålskärare som man sätter på borrmaskinen, tror du inte jag lyckas hacka fast borr maskinen på full gas, bara ned med borren så mkt det gick och slita ur kabeln, då åker hela bordet i backen, kul? ne men det gick bra endå, skulle nog blivit värre om jag tappar borrmaskinen med det där lifsfarliga "vapnet" på! tur var att jag inte andvände stora borrmaskinen,den klarar ingen att hålla i!

sov gott, nu är det dags för en avkopplande match i TA(min stackars mus arm värker, jävla borrmaskin!!!!)

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 347
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL