Tindy - Den psykiskt sjuke|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Tindy - Den psykiskt sjuke
Jalle64
Member
Medlem
Forum Posts: 6913
sp_UserOfflineSmall Offline
1082200
October 1, 2006 - 7:24 am
sp_Permalink sp_Print

Ja, att kunna få ner orden på papper eller som i det här fallet i datorn, tror jag är en viktig ingrediens i tillfrisknadet, så fortsätt och skriv om du orkar 😛

Jag tänker på dig wink
Krya på dig! :hb:

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1082206
October 1, 2006 - 7:54 am
sp_Permalink sp_Print

Underskatta inte träd bara, de kan vara riktigt fina på att lyssna 😉

//Andreas

CyberDyne
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 211
1082227
October 1, 2006 - 10:42 am
sp_Permalink sp_Print

Läste om Zoloft nu, och det klarnade ganska bra. 🙂

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1082239
October 1, 2006 - 11:19 am
sp_Permalink sp_Print

Vet inte riktigt vad jag ska skriva, tråkigt att sånt händer, förstås.

Tindy: Om du har lust så kan du alltid lägga till mig på MSN igen, just hang in there.

Tyrfing
Member
Medlem
Forum Posts: 2187
1082245
October 1, 2006 - 11:36 am
sp_Permalink sp_Print

Håll oss uppdaterade bara, alltid trevligt och veta hur det gick även om det inte alltid går så bra som man hoppats på.

Gascogne
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 683
1082246
October 1, 2006 - 11:44 am
sp_Permalink sp_Print

Hoppas du får tag på en medicin som fungerar för dig och att du har nån att prata med inom vården.

Tyvärr så kan det ta ett bra tag innan man får rätt medicin som fungerar för en, det finns en hel uppsjö med olika anti-deprissiva piller...

Själv har jag varit sjukskriven för depression nu i 3 år, har varit deprimerad betydligt längre än så men nu verkar jag iallafall vara på bättringsväg sedans jag fick byta till Zyprexa.

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
1082356
October 1, 2006 - 6:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Ett litet tips på vägen, som du antagligen kanske känner till redan är att undvika koffein och nikotin, eller skära ner på dessa två saker.

För mycket kan utlösa panikångestattacker.

Ett annat är att du söker upp en RSMH förening nära dig, dom kan hjälpa dig en hel del med tex kontakter inom vården, F-kassan, skola m.m.

http://www.rsmh.se/

RSMH-Linköping/Bikupan Blåklintshemmet Vallavägen 11A
582 46 Linköping, Tel 013-31 04 01 Fax 013-13 92 00, e-post [email]rsmh-bikupan@linkoping.mail.telia.com[/email]

Det är via dom som jag har fått chansen att ev vara med och anställa blivande personal inom psykvården här.

Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1854
1082414
October 1, 2006 - 9:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Blev faktiskt ledsen när jag läste det cry. Alla mediciner både bra och dåliga som du tar. Jäkligt jobbigt med taskiga förhållanden i hemmet (om du nu ser det så), man behöver stöd från anhöriga ibland när det känns riktigt tungt. Kul att se att du är aktiv på forumet, så du inte tappar kontakten med omvärlden helt. Stavningen skiter jag i, du får stava så mycket fel du vill wink. Tycker du ska tillbaka till skolan, hur jobbigt det än är. Då får du ju möjlighet till social kontakt med kompisar (inte alltid självklart) och lärare. Se till att skaffa vänner som du trivs bra med och litar på till 100%, som du kan prata med när det är tungt (lättare sagt än gjort). Hoppas verkligen du kommer på andra tankar än de destruktiva. Känner man sig omtyckt och uppskattad så tror jag det blir lättare att hantera tillvaron.

Och ja vi är intresserade av ditt liv, så länge du inte gör något dumt.

/Dani

obelix
Member
Medlem
1082427
October 2, 2006 - 1:57 am
sp_Permalink sp_Print

Dani wrote: Tycker du ska tillbaka till skolan, hur jobbigt det än är.

Det är faktiskt bättre att bli frisk innanm och att plugga kan man göra senare i livet.

Och ja vi är intresserade av ditt liv, så länge du inte gör något dumt.

/Dani

"Inte gör nåt dumt?"

Vem är du att ställa krav?

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
1082435
October 2, 2006 - 4:50 am
sp_Permalink sp_Print

Oj, det var en hel del besvär. Det ena föder det andra, inte sant Tindy?

Har du funderat på att prata med någon som kan tala om för dig hur många av de här besvären fungerar och vidmaktshålls? Att stanna hemma och vänta på att bli frisk av medicinen kan passa en del, men det är riskfyllt. Jag vet inte hur du känner inför det.

Får jag tipsa om en bok? Inte för att jag vill att du ska läsa någonting medan du är som mest nere, men kanske när du mår förhållandevis bättre. Boken heter "Att leva ett liv, inte vinna ett krig" och är skriven av Anna Kåver. Jag tror att du kanske skulle få ut någonting av den. Till råga på allt är den väldigt kort. 🙂

Apropå stesoliden... det är ganska beroendeframkallande och man behöver högre och högre dos för att det ska hjälpa. Hur stor dos man tar blir ett val mellan god effekt nu och god effekt senare.

Jaja, nog med skitsnack nu. Jag hoppas du snart gör sådant du tycker är roligt igen, och även om det inte blir snart hoppas jag vägen dit blir uthärdlig.

Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
1082436
October 2, 2006 - 5:39 am
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote:
Det är faktiskt bättre att bli frisk innanm och att plugga kan man göra senare i livet.

Knappast det jag syftade på, läs mitt inlägg innan du kommer med en dum kommentar.

obelix wrote:

"Inte gör nåt dumt?"

Vem är du att ställa krav?

Krav o krav? Vill bara betona att det finns folk som bryr sig, anhöriga och vänner.

/Dani

obelix
Member
Medlem
1082437
October 2, 2006 - 5:48 am
sp_Permalink sp_Print

Dani wrote: [quote=obelix] Det är faktiskt bättre att bli frisk innanm och att plugga kan man göra senare i livet.

Knappast det jag syftade på, läs mitt inlägg innan du kommer med en dum kommentar.

läs på lite om bla panikångest, sedan är min kommentar om skolan inte så dum längre wink

Dani wrote: [quote=obelix]

"Inte gör nåt dumt?"

Vem är du att ställa krav

Krav o krav? Vill bara betona att det finns folk som bryr sig, anhöriga och vänner.

/Dani

My bad, misstolkade det en smula...

Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
1082450
October 2, 2006 - 8:00 am
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: läs på lite om bla panikångest, sedan är min kommentar om skolan inte så dum längre wink

Sant är ute på lite djupt vatten. Men det jag menar för att förtydliga det hela är att om du sitter hemma och inte kommer ut och får social kontakt med människor då blir du ännu mer deprimerad. Nu vet jag inte hur det är i Tindys situation, men skolan är iaf en bra miljö för social kontakt. Av egen erfarenhet vet jag att sitta hemma och dega tex när du är arbetslös är oerhört deprimerande. Inte ovanligt att destruktiva tankar dyker upp. Bara det att komma ut gör en mycket piggare och gladare.

/Dani

obelix
Member
Medlem
1082455
October 2, 2006 - 8:29 am
sp_Permalink sp_Print

Dani wrote: [quote=obelix]läs på lite om bla panikångest, sedan är min kommentar om skolan inte så dum längre wink

Sant är ute på lite djupt vatten. Men det jag menar för att förtydliga det hela är att om du sitter hemma och inte kommer ut och får social kontakt med människor då blir du ännu mer deprimerad. Nu vet jag inte hur det är i Tindys situation, men skolan är iaf en bra miljö för social kontakt. Av egen erfarenhet vet jag att sitta hemma och dega tex när du är arbetslös är oerhört deprimerande. Inte ovanligt att destruktiva tankar dyker upp. Bara det att komma ut gör en mycket piggare och gladare.

/Dani

du har rätt på s'tt och vis, men det kommer senare när man mår så pass bra att man kan klara av det.

det är inget att rekomendera i början.

Tindy
Member
Medlem
Forum Posts: 5044
1082505
October 2, 2006 - 1:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Orkar inte svara på alla, ska göra det senare, nu sitter jag mitt i panikångesten figen. 20mg stesolid, det hjälper, men den finns där.
Ska försöka få över flickvännen snart tänkte jag, prata lite. Hon mår dock också dåligt, så vi får se om det funkar...
Men tack för svaren allihopa, ska som sagt svara på allting senare.
Och nej, jag har inte skadat mig själv det senaste dygnet. Jag har familjen hemma, gör bara sådant när jag är ensam.

Peace.

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
1082509
October 2, 2006 - 1:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Tindy, har du husdjur (tex hund?)

T0FFE
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 454
1082538
October 2, 2006 - 3:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Tråkigt att höra att du mår så pass dåligt.
Hoppas du kryar på dig snart!

Tindy
Member
Medlem
Forum Posts: 5044
1082769
October 3, 2006 - 3:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Ni som inte fått svar får ursäkta, jag har inte haft tid.
Men jag kan säga att jag inte har något husdjur, dessvärre. Lillebror är allergisk.

Var till psyk idag. Blir skickad till Planerad Vård nästa vecka, och ska till "mitt" psyk (Akut) på torsdag igen och få reda på mer. Sedan blir det väl någon sorts överlappning från akut till planerad, jag vet inte riktigt vad som händer.
Mår ok för tillfället, dock inte mer. Ångesten ligger över mig och har gjort det hela dagen, vi får se om det blir något skit av det. Har iaf 25mg stesolid hemma just in case. Vi får se.

Peace

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1082820
October 3, 2006 - 5:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Krya på dig mannen, vi tror på dig 😉

//Andreas

Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
1082875
October 3, 2006 - 8:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har en vän som har linkande problem men mår bättre nu.

Hoppas att det blir bättre för dig.
Var inte rädd för att tala om hur du mår bara.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 501
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL