June 30, 2003
Jag undrar om det finns någon på detta forum som har tinitus?
Är lite intresserad, eftersom jag själv nyligen fick symptomen, iof är jag inte helt säker på att det har framkallats av högt ljud, men men.. 😕
Till de olyckliga som har det (om någon på detta forum har tinitus dvs) skulle jag vilja ställa 2st frågor;
Hur "fick" ni det?
Hur har det påverkat er(skola, socialt osv)?
March 20, 2003
Vet inte riktigt vad som var den utlösande faktorn......högt ljud i bilen, gå ut varje fredag/lördag eller skjutandet i lumpen. Alla har väl bidragit.
Det finns ju många olika grader och min är väl inte så elakartad utan jag hör det nästan bara när det är tyst runtomkring.......och jag är ju helt normal 😉
June 30, 2003
Jag hör suset när det är relativt tyst, tex när jag kollar på tv.. iof så var de första dagarna nästan olidliga, då överöstade det typ allt. Men nu är det iaf inte lika högt.
Jag misstänker den falska tryggheten i CS+hörurar+högt ljud..
"Den falska tryggheten"= Örat bäddas in i en falsk trygghet, tex när man smyger i cs, sen så kommer (helt plötsligt) tio awpskott.. och om man har väldigt högt så... men jag är väldigt tveksam till min egna cs-teori.
I varje fall så kom det efter ett "lan". Var hemma hos en kompis, spelade lite cs, lyssnade på lite musik, men inte mer än normalt.
February 1, 2002
Jag hade, javisst.. det har slutat.. Tror jag fick det pga en öronoperation när jag va mindre, jag hade ett mörkt brummande, typ som en traktor körde runt på gräsmattan utanför hela tiden 🙁 men det slutade när jag slutade gymnasiet tror jag det var, antagligen för stress o sånt avtog..
May 10, 2003
Jag har nog det. Men det är inte så farligt för mig heller. Jag märker det när det är tyst. Ibland kan jag få "anfall" så att det blir ett högre pipande en kort stund. I början var det skitjobbigt (började någon gång i typ 8an när jag kollade på tv, fast jag har haft ett jättetyst sus som jag knappt märkte så länge jag kan minnas). Jag tror det har att göra med att jag hade öroninflamation på öroninflamation när jag var liten. Har iofs gått på ett par konserter (punk/hårdrock ) utan öronproppar, lirat med ett band osv. Men jag tror det var öroninflamationerna som gav mig det.
October 11, 2002
Ja, jag har det och har haft det ganska starkt sen i slutet av sjätte klass, det var runt påskafton då jag och några kompisar var ute och smällde smällare och det började pipa i öronen, okej tänkte jag och gick och sov, morgonen efter var det fortfarande kvar och jag fick panik.. :cy:
Jag har ju nu vant mig vid det, och kan inte tänka mig hur det är när det är helt tyst omkring mig..
Edit: Det var pga detta jag inte fick göra lumpen, hörde inte ett skvatt av de högre frekvenserna på hörseltestet..
June 11, 2003
Jag fick det för några år sedan. Det är inte speciellt hög tinnitus men jag hör det när jag ska sova mm. Var psykiskt knäckt i ett år ungefär. Nu när det har gått några år tänker jag nästan aldrig på det. Tycker också att det har blivit lägre nu. Önskar ändå att det fanns nån medicin eller nåt........
May 23, 2003
June 30, 2003
De första 4-5 dagarna hade jag ångest och mådde almänt dåligt.. Sedan åkte jag på resa med mina kompisar, då kändes det genast bättre. Jag hade kul och tänkte inte så mkt på suset.
Jag har suttit och hoppats på att det är stressframkallat, eller nå typ av spänningar i nacken.. men det är det nog inte.
Känns iaf skönt att det finns andra med samma problem.. 🙄
2 Guest(s)