Tinnitus|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Tinnitus
serdna
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 135
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 5, 2006 - 6:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Tror att jag fått tinnitus på mitt ena öra för det har pipgit i snart en vecka. Bestämde mig genast för att sluta använda min mp3 och bli mer noga med öronproppar. Kan det försvinna om man sköter sig ljudmässigt? Är det någon idè att gå till en läkare kan de göra nått? Enligt min far kan det bli pip efter sjukdom hade halsfluss innan jag fick det.

Tycker ändå jag skött migh hyfsat typ haft öronproppar när jag spelat instrument och lyssnar inte så högt på min mp3.

Fick pipet efter att min DAMP syrra skrek mig i örat efter ett av hennes alla rasseriutbrott

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1048085
June 5, 2006 - 6:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Du kan få det av i princip vad som helst. Ta det bara lugnt och låt bli att vistas i högljudda miljöer ett tag, om du har tur så går det över.
Nackmassage ska också hjälpa, har jag hört.

Har skiten själv, hör det hela tiden, men man får vänja sig i allra värsta fall. 🙂

maedhros
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 845
1048086
June 5, 2006 - 6:27 pm
sp_Permalink sp_Print

serdna wrote: Tror att jag fått tinnitus på mitt ena öra för det har pipgit i snart en vecka. Bestämde mig genast för att sluta använda min mp3 och bli mer noga med öronproppar. Kan det försvinna om man sköter sig ljudmässigt? Är det någon idè att gå till en läkare kan de göra nått? Enligt min far kan det bli pip efter sjukdom hade halsfluss innan jag fick det.

Tycker ändå jag skött migh hyfsat typ haft öronproppar när jag spelat instrument och lyssnar inte så högt på min mp3.

Fick pipet efter att min DAMP syrra skrek mig i örat efter ett av hennes alla rasseriutbrott

jag har konstant tinnitus och det kan jag inte bli av med, men däremot fick jag lite värre tinnitus någon dag, och det gick över efter 1-2 dar iallafall. så ditt kan nog gå över. och tinnitus kan vara förknippade med vissa sjukdomar. och min tinnitus har även blivit värre av dom dumma mp3spelarna. iallafall om man använder koss hörlurar som täpper till hela örkanalen. gäller att inte ha så hög volym på då.

Jonas Klar
Member
Medlem
1048088
June 5, 2006 - 6:29 pm
sp_Permalink sp_Print

maedhros wrote: iallafall om man använder koss hörlurar som täpper till hela örkanalen. gäller att inte ha så hög volym på då.

Precis, fast det är inte högt ljud som skadar. Det är dåligt. 🙂

Elias667
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1999
1048090
June 5, 2006 - 6:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Fick samma för ungefär 1½ år sedan. Kan konstatera att det blev bättre efter att jag slutade använda mina plug-hörlurar som täpper till hela hörselkanalen... men helt har det absolut inte försvunnit.

Började med ena örat, slutade anstränga öronen det minsta (hade öronproppar typ 24/7 i 1 vecka)... men visst faen började andra örat också och så har det varit sedan dess... men man vänjer sig. Märker knappt av det idag.

whoracle
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1942
1048092
June 5, 2006 - 6:34 pm
sp_Permalink sp_Print

när man är förkyld blir man känsligare för höga ljud och ja tror det var så ja fick tinnitus.. tror inte pipet har ändrats nått för mej under den tid ja haft det, men överkänsligheten har gått ner en hel del iaf. i början gjorde det ont i öronen bara nån la ner nått på bordet eller så :/

Hypno Toad
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 694
1048093
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: Precis, fast det är inte högt ljud som skadar. Det är dåligt. 🙂

Koss gör bra saker 🙂 men The plugg suger.

Mina porta pro ÄGER 😀 (köpte dom innan dom blev "hippa" och annan skit, funderar på att skaffa nya när alla andra har sånna :/ ).

Tindy
Member
Medlem
Forum Posts: 5044
1048094
sp_Permalink sp_Print

En kille på verkstaden där jag jobbar skulle ladda lastbilsbatterier en gång och satte kablarna fel.
Pang, batterierna smällde. Han har numer 90db konstant i båda öronen. Där kan vi snacka rejäl tinnitus...

Men åter till topic; Har du tinnitus så kan du inte göra något åt det, förutom att minska ljud så mkt du kan de närmaste månaderna så kanske det blir lite bättre.

maedhros
Kommer du hit ofta?
Medlem
1048096
June 5, 2006 - 6:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: [quote=maedhros]iallafall om man använder koss hörlurar som täpper till hela örkanalen. gäller att inte ha så hög volym på då.

är inte så jätte insatt i det. men vilka frekvenser är det so mskadar mest? låga eller höga?

serdna
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 135
1048097
June 5, 2006 - 6:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Är det värt att gå till läkaren trotts att de inte kan göra nått?

asså är inte så kraftigt märker bara av det när jag ska sova. OM det är riktig tinnitus då ska faan syran få sota för det asså!

Tindy
Member
Medlem
Forum Posts: 5044
1048098
June 5, 2006 - 6:42 pm
sp_Permalink sp_Print

serdna wrote: OM det är riktig tinnitus då ska faan syran få sota för det asså!

Skrik tillbaka! 😀

maedhros
Kommer du hit ofta?
Medlem
1048100
June 5, 2006 - 6:43 pm
sp_Permalink sp_Print

serdna wrote: Är det värt att gå till läkaren trotts att de inte kan göra nått?

asså är inte så kraftigt märker bara av det när jag ska sova. OM det är riktig tinnitus då ska faan syran få sota för det asså!

jag har varit hos läkaren men dom sa att dom inte kunde göra nåt. fast det är riktiga amatör läkare där jag bor. dom sa även att jag skulle komma tillbaks om de blev värre, men ändå sa dom att dom inte skulle kunna göra nåt då. så vad fan skulle jag gå tillbaks för ..

Jonas Klar
Member
Medlem
1048103
June 5, 2006 - 7:00 pm
sp_Permalink sp_Print

maedhros wrote: [quote=Mean Machine][quote=maedhros]iallafall om man använder koss hörlurar som täpper till hela örkanalen. gäller att inte ha så hög volym på då.

är inte så jätte insatt i det. men vilka frekvenser är det so mskadar mest? låga eller höga?

Mitt tinnitus blev värre efter att jag stod längst fram på en konsert framför basförstärkarhögen. Det var en smula bas där. Men jag tror alla frekvenser skadar om de är tillräckligt höga och av dålig kvalité. 😛

Johan Karlsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1947
1048104
June 5, 2006 - 7:02 pm
sp_Permalink sp_Print

maedhros wrote:

Höga/ljusa vad jag har hört! Man kan paja sin hörsel direkt om man sitter och lyssnar med för myckt diskant... bas gör inte alls lika mycket tex har min 50 far nästan perfekt hörsel och han har varit storbandsbasist hela sitt liv... 😛

whoracle
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1942
1048107
June 5, 2006 - 7:11 pm
sp_Permalink sp_Print

brorsan åkte på rätt go tinnitus av bas endast.. det gick å prata som vanligt men hela rummet vibrerade av basen sa han å jag som satt två våningar högre upp kände basen också. hade det varit en ljus ton hade han antagligen aldrig orkat spela så högt heller då ljusa toner känns högre på samma ljudnivå.

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
1048111
June 5, 2006 - 7:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: [quote=maedhros]iallafall om man använder koss hörlurar som täpper till hela örkanalen. gäller att inte ha så hög volym på då.

detta är myt.

Arny
Member
Medlem
Forum Posts: 2842
1048112
June 5, 2006 - 7:17 pm
sp_Permalink sp_Print

ojdå wrote: Höga/ljusa vad jag har hört! Man kan paja sin hörsel direkt om man sitter och lyssnar med för myckt diskant... bas gör inte alls lika mycket tex har min 50 far nästan perfekt hörsel och han har varit storbandsbasist hela sitt liv... 😛

Bas är vad jag vet skadligare än diskant.

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
1048113
June 5, 2006 - 7:18 pm
sp_Permalink sp_Print

när det gäller obotligheten så hänger det på orsaken.

är det av en bullerskada typ musik så är det kört.

men är det av tex spänningar i axlar och käkar så kan man göra nåt åt det.

har själv haft det i snart 25 år.

Johan Karlsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1947
1048119
June 5, 2006 - 7:24 pm
sp_Permalink sp_Print

whoracle wrote: brorsan åkte på rätt go tinnitus av bas endast.. det gick å prata som vanligt men hela rummet vibrerade av basen sa han å jag som satt två våningar högre upp kände basen också. hade det varit en ljus ton hade han antagligen aldrig orkat spela så högt heller då ljusa toner känns högre på samma ljudnivå.

Ja överdriven lyssning/ljudnivå av allt tror jag kan skada, det är dessutom väldigt individuelt .... tänkte i banorna: ljusare toner = Mer energi = större snabbare och drämed skadligare vebration på trummhinnan men jag är som sagt inte säker

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
1048122
June 5, 2006 - 7:28 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=Mean Machine][quote=maedhros]iallafall om man använder koss hörlurar som täpper till hela örkanalen. gäller att inte ha så hög volym på då.

detta är myt.

Det är ju bara en sak man säger, är det väldigt bra och rent ljud så behöver man inte spela så högt för att få samma känsla.

Arny wrote: [quote=ojdå]Höga/ljusa vad jag har hört! Man kan paja sin hörsel direkt om man sitter och lyssnar med för myckt diskant... bas gör inte alls lika mycket tex har min 50 far nästan perfekt hörsel och han har varit storbandsbasist hela sitt liv... 😛

Bas är vad jag vet skadligare än diskant.

Nej, mänskliga örat är mer känslig för högre frekvenser, men eftersom vi är sämre på att höra lägre basljud så kan vi spela högre på dom och därav få hörselskada av basen.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 322
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL