Tinnitus|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Tinnitus
Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
sp_UserOfflineSmall Offline
1048123
June 5, 2006 - 7:32 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=Mean Machine][quote=maedhros]iallafall om man använder koss hörlurar som täpper till hela örkanalen. gäller att inte ha så hög volym på då.

Precis, fast det är inte högt ljud som skadar. Det är dåligt. 🙂

detta är myt.

Okej, jag omformulerar mig.

Jag skaffar mig hellre tinnitus med ett par Sonus Faber än en iPod. :bgrin:

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
1048124
June 5, 2006 - 7:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Arny wrote: [quote=ojdå]Höga/ljusa vad jag har hört! Man kan paja sin hörsel direkt om man sitter och lyssnar med för myckt diskant... bas gör inte alls lika mycket tex har min 50 far nästan perfekt hörsel och han har varit storbandsbasist hela sitt liv... 😛

Bas är vad jag vet skadligare än diskant.

tvärsom..

Har haft tinnitus i omkring 10år, de senaste 2åren har det faktiskt blevit mycket bättre av någon anledning.
I början va det ett rent helvete.

Jag har ett mörkt ganska högt brummande ljud, fruktansvärt irriterande.

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
1048127
June 5, 2006 - 7:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: [quote=obelix][quote=Mean Machine][quote=maedhros]iallafall om man använder koss hörlurar som täpper till hela örkanalen. gäller att inte ha så hög volym på då.

Precis, fast det är inte högt ljud som skadar. Det är dåligt. 🙂

detta är myt.

Okej, jag omformulerar mig.

Jag skaffar mig hellre tinnitus med ett par Sonus Faber än en iPod. :bgrin:

tro mig, man skaffar det inte alls om man har ett val... :hrm:

.ToL
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1319
1048130
June 5, 2006 - 7:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Någon sa för ett tag sedan att det kan hjälpa om man lyssnar på ett ihålande ljud som är samma frekvens som själva symtomet. Tror en läkare är bättre på såna här saken än nån av oss...

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1048131
June 5, 2006 - 7:45 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: tro mig, man skaffar det inte alls om man har ett val... :hrm:

Jo, det är sant. Har det själv också, inte så groteskt högljudd, men den finns där.

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
1048132
June 5, 2006 - 7:52 pm
sp_Permalink sp_Print

.ToL wrote: Någon sa för ett tag sedan att det kan hjälpa om man lyssnar på ett ihålande ljud som är samma frekvens som själva symtomet. Tror en läkare är bättre på såna här saken än nån av oss...

mjo, kamoflague ljud, jag har läst ett test på detta och ljuden tog ut varandra men i slutändan så blev tinitusen värre pga ökad ansträngning för hörseln.

obelix
Member
Medlem
1048138
June 5, 2006 - 8:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Mind wrote: [quote=.ToL]Någon sa för ett tag sedan att det kan hjälpa om man lyssnar på ett ihålande ljud som är samma frekvens som själva symtomet. Tror en läkare är bättre på såna här saken än nån av oss...

mjo, kamoflague ljud, jag har läst ett test på detta och ljuden tog ut varandra men i slutändan så blev tinitusen värre pga ökad ansträngning för hörseln.

det kallas för Tinnitusmasker, och den "spelar" vitt brus.

Det är en metod som lika gärna gör det värre som att det funkar, men det är flera som uppleft att det bara blir värre.

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1048165
June 5, 2006 - 9:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag jobbar med en äldre gubbe som har haft tinnitus väldans massa år och han brukar åka ner till någon i Helsingborg som masserar nacken (tror jag) och för han har det hjälp till viss del.. Är någon sån är "hempular doktor".. 🙂

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1048173
June 5, 2006 - 9:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Mind wrote:
Det är ju bara en sak man säger, är det väldigt bra och rent ljud så behöver man inte spela så högt för att få samma känsla.

Med dåligt ljud mår man ju psykiskt dåligt om man har för högt.

Jonatan Hertzberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1706
1048174
June 5, 2006 - 9:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Har haft tinitus i bägge öronen i 10 år, har aldrig hört talas om att det går att bota. Har du fått det är det bara att leva med det. Man lär sig, själv har jag bara problem att somna om det är helt tyst så jag brukar alltid ha radio på eller w/e för att det inte ska bli helt tyst. Äääh nu ska du inte sitta och lipa för du har tinitus, det finns värre saker som kan hända dig i livet, fru och barn t.ex. ;D

obelix
Member
Medlem
1048199
June 5, 2006 - 11:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Joni^ wrote: Har haft tinitus i bägge öronen i 10 år, har aldrig hört talas om att det går att bota. Har du fått det är det bara att leva med det. Man lär sig, själv har jag bara problem att somna om det är helt tyst så jag brukar alltid ha radio på eller w/e för att det inte ska bli helt tyst. Äääh nu ska du inte sitta och lipa för du har tinitus, det finns värre saker som kan hända dig i livet, fru och barn t.ex. ;D

det beror på vilken sorts tiinitus du har, eller rättare sagt orsaken till den.

Jonatan Hertzberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1706
1048200
June 5, 2006 - 11:09 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=Joni^]Har haft tinitus i bägge öronen i 10 år, har aldrig hört talas om att det går att bota. Har du fått det är det bara att leva med det. Man lär sig, själv har jag bara problem att somna om det är helt tyst så jag brukar alltid ha radio på eller w/e för att det inte ska bli helt tyst. Äääh nu ska du inte sitta och lipa för du har tinitus, det finns värre saker som kan hända dig i livet, fru och barn t.ex. ;D

det beror på vilken sorts tiinitus du har, eller rättare sagt orsaken till den.

Might be, jag är ingen läkare så jag vet inte. Allt jag vet är att jag inte kommer bli av med min 😀

serdna
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 135
1048438
June 6, 2006 - 3:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Mittljud är väldigt svagt och hörs bara när jag ska sova. Så jag hoppas att stor försiktighet kan hjälpa mig bli av med skiten

Extatic
Member
Medlem
Forum Posts: 2910
1048463
June 6, 2006 - 4:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Ifall min syrra skrikit till mig så att jag fick tinnitus hade jag fan skrikit tillbaks... 😉

tjoff
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 62
1048478
June 6, 2006 - 5:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag är rätt säker på att jag fått rekommendationen att man ska uppsöka läkare om man fått tinnitus - och inte vänta med det.

Men som sagts, tinnitus är i många, men inte alla, former obotligt och jag har ingen aning vad en läkare skulle kunna göra. Men frågan är om det inte är värt att kolla upp det?

Är nog inte det i det här fallet men en form av tinnitus är att man hör blodet åka, sådant finns det ju bättre möjligheter att fixa men "vanlig" tinnitus (om det finns något sådant) har man såvitt jag vet inte förstått sig på ens.

Förra året så när jag var förskyld så fick jag något tinnitusliknande.
Det brusade konstant och såfort det blev en 'halvhögt' ljud (någon som pratade starkt/skrek) så sprack ljudet typ som en högtalare kan göra.
Extremt irriterande, kändes som man lyssnade på en radio med kass mottagning ibland. Men det gick över när förkylningen släppte.

edit:
Det är viktigt att låta hörseln återhämta sig. Det är ofta långvariga ljud som leder till skador. Detta kan vara alltifrån musik till deltafläktar. Då behövs det inga ljudnivåer som är i närheten av de impulsljud som "krävs" för att få tinnitus.

Cezar
Member
Medlem
Forum Posts: 2708
1048481
June 6, 2006 - 5:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har ganska hög tinnitus men man får vänja sig och det är inte så farligt nu.

Sitter man ofta vid datorn på jobbet med lite surr så är det inte så farligt heller men man ska vara rädd om sig och inte lyssna på så hög musik osv eftersom det går aldrig att bli bot om det oavsett vad alla säger!

obelix
Member
Medlem
1048488
June 6, 2006 - 5:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Cezar wrote: Jag har ganska hög tinnitus men man får vänja sig och det är inte så farligt nu.

Sitter man ofta vid datorn på jobbet med lite surr så är det inte så farligt heller men man ska vara rädd om sig och inte lyssna på så hög musik osv eftersom det går aldrig att bli bot om det oavsett vad alla säger!

visst kan man vänja sig vid det, men det kan även bli så att man inte kan det, eller att det periodvis är så vidrigt att man vill köra en penna igenom trumhinnan i hopp om att slippa skiten...

och viss form av Tinnitus går att bota, det finns olika saker som orsaker det, men den enda obotliga är den som orsakas av bullerskada.

flexen
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 28
1048491
June 6, 2006 - 6:25 pm
sp_Permalink sp_Print

tjoff wrote: Jag är rätt säker på att jag fått rekommendationen att man ska uppsöka läkare om man fått tinnitus - och inte vänta med det.

Men som sagts, tinnitus är i många, men inte alla, former obotligt och jag har ingen aning vad en läkare skulle kunna göra. Men frågan är om det inte är värt att kolla upp det?

Är nog inte det i det här fallet men en form av tinnitus är att man hör blodet åka, sådant finns det ju bättre möjligheter att fixa men "vanlig" tinnitus (om det finns något sådant) har man såvitt jag vet inte förstått sig på ens.

Förra året så när jag var förskyld så fick jag något tinnitusliknande.
Det brusade konstant och såfort det blev en 'halvhögt' ljud (någon som pratade starkt/skrek) så sprack ljudet typ som en högtalare kan göra.
Extremt irriterande, kändes som man lyssnade på en radio med kass mottagning ibland. Men det gick över när förkylningen släppte.

edit:
Det är viktigt att låta hörseln återhämta sig. Det är ofta långvariga ljud som leder till skador. Detta kan vara alltifrån musik till deltafläktar. Då behövs det inga ljudnivåer som är i närheten av de impulsljud som "krävs" för att få tinnitus.

När jag blir trött och lyssnar på musik lite halvhögt och det kommer en hög ton brukar mitt vänstra öra strjeka och det vibrerar på något sätt. Extremt jobbigt är det iallafall. Låter nästan som om det var det du var med om.

Cezar
Member
Medlem
Forum Posts: 2708
1048761
June 7, 2006 - 1:50 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=Cezar]Jag har ganska hög tinnitus men man får vänja sig och det är inte så farligt nu.

visst kan man vänja sig vid det, men det kan även bli så att man inte kan det, eller att det periodvis är så vidrigt att man vill köra en penna igenom trumhinnan i hopp om att slippa skiten...

och viss form av Tinnitus går att bota, det finns olika saker som orsaker det, men den enda obotliga är den som orsakas av bullerskada.

Förr eller senare så blir man tvungen att vänja sig och det gör man.
Jo klart visst har alla varit med om att det har pipit i örat efter man har varit på krogen eller liknande och det går ju över efter ett tag men fortsätter man att utsätta sig för höga ljud så stannar det kvar.

obelix
Member
Medlem
1048772
June 7, 2006 - 2:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Cezar wrote: Förr eller senare så blir man tvungen att vänja sig och det gör man.
Jo klart visst har alla varit med om att det har pipit i örat efter man har varit på krogen eller liknande och det går ju över efter ett tag men fortsätter man att utsätta sig för höga ljud så stannar det kvar.

det gäller inte alla, för hur man än vrider och vänder på det så finns det dom som blir handikappade för livet av detta, eller tom tar livet av sig för att dom inte klarar av det.

Det jag inte gillar är att det finns en attityd hos vissa att det inte är så farligt, att man alltid lär sig att leva med det.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 180
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL