August 22, 2005
Rekommenderar den korta men vettiga artikeln "Polisen: Konsumenterna måste bli mindre blåögda", från VästerviksTidningen den 4 maj i år.
Läsningen ger oss ännu en präktig påminnelse om att allt som säljs i diverse olika nätforum såsom på Blocket, Tradera, SweC etc. inte har seriösa säljare bakom ratten.
Vill absolut inte avskräcka någon från att handla begagnat, tvärtom, men det krävs en schmula waksamhet och medvetenhet för att göra det utan att bli blåst.
Som sagt, artikeln rekommenderas 😀 !
Ck
August 22, 2005
MULLVADEN wrote: Det e ju bara rent sunt förnuft. Inte så svårt o följa. =)
Utifrån antalet trådar om blåsningar som jag har läst, genomförda bl a på nämnda forum, är det inte "bara rent sunt förnuft" som styr alla köpsugna.
Lågt pris är ett mäkta kraftfullt verktyg som tyvärr kan slå ut, eller minska, tankeverksamheten/misstänksamheten hos ovaksamma, potentiella köpare. Förstår du min poäng?
Ck
January 8, 2005
Blivit blåst 1 gång, han använde en stulen identitet och en kontantkortstelefon...
måste ge cred till informationen snubben hade samlat på sig om denna stulna identitet, allt han sa stämde överäns med vad jag kunde hitta på nätet... tyvärr ringde jag aldrig det fasta telefonnumret... jag ansåg att den information jag fått stämde..
Efter att jag blivit blåst gjorde jag en polisanmälan.
fick ett samtal från kalmar, polisen hade tagit in personen i fråga som även snott den stulna identitetens bankkonto för övrigt... Han berättade att jag var målsägande och om jag behöver infinna mig i rätten som vittne så får jag reda på det inom kort.
Rättegången har ej varit än, men kommer vara nu i slutet av juli, inte blivit kallad än så jag vet ej om jag behöver åka dit.
Så jävla skönt för övrigt, det handlar dock bara om 1500kr för mig personligen, några till hade tydligen blivit lurade av samma person.
Detta var för 1.5 år sedan så det lönar sig att polisanmäla ibland.
... Lite mer ingående som jag fick reda på av polisen:
Mestadels av de anmälningar de får in är på personer redan kända, personer som behöver pengar till knark eller betalning av skulder, internet bedrägerier har blivit det nya sättet att få tag i snabba pengar och kan göras på ett internetkafé eller på bibliotek utan problem.
Utredaren varnade speciellt för blocket då det nästan uteslutande var anmälningar därifrån och då även elektronik som ofta ska skickas och det gäller rätt mkt pengar, och mycket ungdomar som handlar dessa varor. Sen så finns där inget omdömes system som hjälper till, vilket gynna ännu mer.
Kan bara beklaga alla som blivit lurade, jag vet hur det känns, själv har jag blivit väldigt mer noggrann och handlar inte på blocket om jag verkligen inte måste.
August 22, 2005
MULLVADEN wrote: hehe. Ja=) Jag var kanske otydlig. Mena inget mot din tråd. Var bra att du skrev den med länken till artikeln.
Bara poängterade att det som stog i den bara var sunt förnuft. Men folk e dummar än man tror. =( tyvärr
Jo, jag greppade att du inte attackerade tråden/ämnet som sådant :).
Folk är inte nödvändigtvis dumma. Snarare blåögda/tillitsfulla, okunniga, "köpkåta" eller en olycklig kombination av de tre.
Poontus, Polekatt, Mean Machine: verkligen skittråkigt att ni alla har blivit blåsta. Visst är chansen att ni får tillbaks pengarna, eller får utlovade byten, ytterst minimal men jag vill ändå uppmuntra er att polisanmäla. När internetbedrägeri-problemet blivit tillräckligt utbrett är polisen tvungen att på något sätt agera. Men hur ska de veta hur utbrett det är ifall ni inte anmäler? Som sagt, poängen med anmälan är inte alltid att få igen det ni förlorat utan att medvetandegöra att problemet är ett problem!
TILL ALLA: Jag har startat en tråd på TS med rubriken
"Varningssignaler vid affär på nätbaserade 2:a handsmarknader".
Tanken där är att att agera lite motkraft till bedragare och bluffaffärer, genom ökad kunskap. Se mer här.
Ck
1 Guest(s)