August 20, 2001
hawkie wrote: Fick 50 första gången, 56 andra o klarade uppkörningen på första.
typ, jag var nervös som fan....så när jag gjorde ljuskontrollen så glömde jag switcha till halvljus så jag körde på p-ljus typ...5minuter. sedan frågar instruktören vilka ljus jag kör med, jag kollar på knappen o säger halvljus!! så j**la dum! sedan efter 2 min så säger jag oj, det var visst p-ljus..j**la tyskar säger jag då (körde upp i en golf fti v5)....sedan så körde jag mot rött också men det hade varit MYCKET farligare om jag inte gjorde det för bilen bakom följde efter och det var halt väglag så det fick jag + för(hade jag stannat hade han inte godkänt mig sa han) trots att han påpekade att man i övrigt inte ska köra mot rött =)
så var det för mig...sen var jag helt lugn under hela färden eftersom jag trodde att jag hade redan floppat vid ljustabben =)
Visst blir det så... Om man gör något fel i början av färden, så brukar man tänka att man inte klarat det och då blir man inte nervös längre...
När jag körde upp så körde jag fel några gånger (typ han sa "kör dit" så körde jag åt ett annat håll... vet inte varför). Så då trodde jag att jag inte klarat det och då tänkte jag inte mer på det så att säga...
😉
December 24, 2002
Bonniers trafikskola e bra.. dra igenom programet 1-2 grundligt.. o sen se över det du känner dig lite osäker på.. (t ex vikter, statistik o miljö frågor)
Kör upp på vintern:
1. Du slipper vägmarkeringarna på själva vägbanan.
2. Andra bilister kör lugnare då.
3. Uppkörningskillen har mer överseende för fel.
4 Inte lika mycket trafik (tro det eller ej, det är många som inte vågar köra på vintern)
Ska du övningsköra "hemma" så ta ett par lektioner i bilskola precis innan uppkörning.
Kör upp med bilskolans bil. (den "känner" du)
Se till att ha uppkörningstiden på förmiddagen (någonsatans mellan 10-11) Då slipper du trafiken.
Om du gör fel under din uppkörning, skit i det, kör bara vidare. Om mn börjar tänka på felet så gör man lätt fel igen..!
Edit: Har hört att det är "lättare" att kugga om man kör upp privat. Orkar inte förklara varför...
April 13, 2003
jonte_power wrote: Bonniers trafikskola e bra.. dra igenom programet 1-2 grundligt.. o sen se över det du känner dig lite osäker på.. (t ex vikter, statistik o miljö frågor)
Kör upp på vintern:
1. Du slipper vägmarkeringarna på själva vägbanan.
2. Andra bilister kör lugnare då.
3. Uppkörningskillen har mer överseende för fel.
4 Inte lika mycket trafik (tro det eller ej, det är många som inte vågar köra på vintern)Ska du övningsköra "hemma" så ta ett par lektioner i bilskola precis innan uppkörning.
Kör upp med bilskolans bil. (den "känner" du)
Se till att ha uppkörningstiden på förmiddagen (någonsatans mellan 10-11) Då slipper du trafiken.
Om du gör fel under din uppkörning, skit i det, kör bara vidare. Om mn börjar tänka på felet så gör man lätt fel igen..!
Edit: Har hört att det är "lättare" att kugga om man kör upp privat. Orkar inte förklara varför...
intressant inlägg! kan du itne förkalra varför det är lättare att kugga privat? skulle vilja veta, har själv nyss beställt en uppkörningstid.. (dock inte privat men kanske bli nån sån tid också)
Bonniers är som jag skrv tidigare "ganska" bra.. Dock saknas vissa saker i programmet, som tex. regler för olika belysningar på bilen osv.
December 22, 2000
Ett hett tips när du ska köra med lärare på skolan: Använd kopplingen så LITE som möjligt, tryck inte ner den och låt bilen rulla ett par hundra meter och sen bromsa utan motorbromsa och använd bromsen istället och SEN trycka kopplingen de sista du gör och växla ner.
Och en sak till, rulla aldrig genom en sväng eller kurva, alltså håll inte ner kopplingen, utan växla ner till passande växel (normalt så brukar 2:an vara lagom i svängar) och gasa dig igenom.
February 12, 2003
å själv så ska jag köra upp om 13 dagar =D...
nån som vet var man kan finna lista på "kontroll innan start"?
-_-Svenskarna är välväxta, kraftiga, smidiga, i stånd att uthärda det hårdaste arbete,svält och nöd.De är födda krigare, fulla av Stolthet”-Francois Voltaire 1731-_-
April 13, 2003
[Iceboy wrote: ]Ett hett tips när du ska köra med lärare på skolan: Använd kopplingen så LITE som möjligt, tryck inte ner den och låt bilen rulla ett par hundra meter och sen bromsa utan motorbromsa och använd bromsen istället och SEN trycka kopplingen de sista du gör och växla ner.
Och en sak till, rulla aldrig genom en sväng eller kurva, alltså håll inte ner kopplingen, utan växla ner till passande växel (normalt så brukar 2:an vara lagom i svängar) och gasa dig igenom.
eeh det där lär man sig första gången man kör bil...
December 24, 2002
ayze wrote: [quote=jonte_power]Bonniers trafikskola e bra.. dra igenom programet 1-2 grundligt.. o sen se över det du känner dig lite osäker på.. (t ex vikter, statistik o miljö frågor)
Kör upp på vintern:
1. Du slipper vägmarkeringarna på själva vägbanan.
2. Andra bilister kör lugnare då.
3. Uppkörningskillen har mer överseende för fel.
4 Inte lika mycket trafik (tro det eller ej, det är många som inte vågar köra på vintern)Ska du övningsköra "hemma" så ta ett par lektioner i bilskola precis innan uppkörning.
Kör upp med bilskolans bil. (den "känner" du)
Se till att ha uppkörningstiden på förmiddagen (någonsatans mellan 10-11) Då slipper du trafiken.
Om du gör fel under din uppkörning, skit i det, kör bara vidare. Om mn börjar tänka på felet så gör man lätt fel igen..!
Edit: Har hört att det är "lättare" att kugga om man kör upp privat. Orkar inte förklara varför...
intressant inlägg! kan du itne förkalra varför det är lättare att kugga privat? skulle vilja veta, har själv nyss beställt en uppkörningstid.. (dock inte privat men kanske bli nån sån tid också)
Bonniers är som jag skrv tidigare "ganska" bra.. Dock saknas vissa saker i programmet, som tex. regler för olika belysningar på bilen osv.
Kortfattat: Dom vet att man kan köra ordentligt eftersom en utbildad lärare har lärt dig, en privatist har ju bara övningskört själv..
Sen så om man har blivigt utbildad av en lärare så lär man sig saker som, i vilken ordning man ska titta i speglarna innan man svänger och bla bla bla... Det KAN man ha missat som privatist..!
Allt detta beror på vart man kör upp och vem man kör upp med...
Min kompis farsa e såndär uppkörningskille... o han sa att vissa av hans kolegor underkänner 95% av alla privatister.. bara för att dom känner för det..
Sen sa min bil-lärare att man inte ska köra upp i farsta (stockholm) för att det e svårare där.. och enligt statistik (i aftonbladet tror jag) så är det flest som kuggar där.. (typ 50% eller nått)
Sen en grej till.. Det står visst om belysning i bonniers.. (pluggade bara med bonniers och kunde belysningen)
December 22, 2000
ayze wrote: [quote=[Iceboy]]Ett hett tips när du ska köra med lärare på skolan: Använd kopplingen så LITE som möjligt, tryck inte ner den och låt bilen rulla ett par hundra meter och sen bromsa utan motorbromsa och använd bromsen istället och SEN trycka kopplingen de sista du gör och växla ner.
Och en sak till, rulla aldrig genom en sväng eller kurva, alltså håll inte ner kopplingen, utan växla ner till passande växel (normalt så brukar 2:an vara lagom i svängar) och gasa dig igenom.
eeh det där lär man sig första gången man kör bil...
Ja precis ? Kolla topicen ...
February 12, 2003
January 6, 2003
Gör inte som min bror gjorde bara:
På uppkörningen, (detta var på den tiden när man hade sin egna bil) så körde han i våran gammla Saab 9000 med lite modifikationer i motorrummet (270+ hk 8) )
Han spann när han skulle starta i en backe så det blev 2 härligt fina svarta spår på 4 dm 😀
Killen från vv blev inte specielt glad.
June 28, 2001
ayze wrote: [quote=[Iceboy]]Ett hett tips när du ska köra med lärare på skolan: Använd kopplingen så LITE som möjligt, tryck inte ner den och låt bilen rulla ett par hundra meter och sen bromsa utan motorbromsa och använd bromsen istället och SEN trycka kopplingen de sista du gör och växla ner.
Och en sak till, rulla aldrig genom en sväng eller kurva, alltså håll inte ner kopplingen, utan växla ner till passande växel (normalt så brukar 2:an vara lagom i svängar) och gasa dig igenom.
eeh det där lär man sig första gången man kör bil...
nja, jag rullade rätt länge igenom kurvorna.
December 24, 2002
Mind wrote: [quote=ayze][quote=[Iceboy]]Ett hett tips när du ska köra med lärare på skolan: Använd kopplingen så LITE som möjligt, tryck inte ner den och låt bilen rulla ett par hundra meter och sen bromsa utan motorbromsa och använd bromsen istället och SEN trycka kopplingen de sista du gör och växla ner.
Och en sak till, rulla aldrig genom en sväng eller kurva, alltså håll inte ner kopplingen, utan växla ner till passande växel (normalt så brukar 2:an vara lagom i svängar) och gasa dig igenom.
eeh det där lär man sig första gången man kör bil...
nja, jag rullade rätt länge igenom kurvorna.
Vaddå kurvor? Skulle man svänga i en sån? Körde bara rakt fram..
1 Guest(s)