June 16, 2004
På senare tid har jag börjat se mer och mer på film då min bror köper mycket filmer, nu vill jag ha lite bra filmer att se på.. vill ha nån riktigt bra film, inte nån tråkig actionfilm som är "schysst", utan en riktigt bra film! (eller flera)
Jag kan börja med att säga några filmer jag tycker är riktigt bra:
"A beautiful mind" - Verklighetsbaserad, handlar om en kille (minns inte vad han heter) som var/är ett geni, fått nobelpris osv. Men han är schizofren, filmen handlar om hans yngre dagar och så..
"Donnie Darko" - Inte riktigt fattat vad den handlar om.. om den handlar om en kille som är schizo eller om det snarare handlar om ett "tangent universe" hur det nu översätts till svenska.. en av de bästa filmer ja sett
"Pianisten" - Verklighetsbaserad, följer en jude (som är pianist.. :P) under andra världskriget, den bästa "andra världskriget-filmen" jag sett.
Kom med era favoriter nu!
August 7, 2001
roxerthedead wrote: Nu är jag lite jobbig men.. ni får gärna förklara lite om filmen/filmerna så man vet lite vad det är för något iaf 😀
Har hört att the butterfly effect ska vara bra, vad handlar den om? De sju samurajerna?
De sju samurajerna är en Akira Kurosawa rulle från 1954 som handlar om sju samurajer som hjälper en by med att försvara dom från banditer.
October 10, 2004
roxerthedead wrote: Nu är jag lite jobbig men.. ni får gärna förklara lite om filmen/filmerna så man vet lite vad det är för något iaf 😀
Har hört att the butterfly effect ska vara bra, vad handlar den om? De sju samurajerna?
The Butterfly Effect är svår och förklara tycker jag, men den är sjukt bra. Handlar om en kille som växer upp, som får typ blackouts eller något, och när han blir äldre så kommer han på ett sätt att ändra sitt förflutna.
Jag beskriver väldigt dåligt nu, men den är ett måste att köpa!
De filmer som är bra enligt mig är Tim Burtons The Nightmare before Christmas, The Queen of The damned och The Crow filmerna, speciellt tvåan. Underverk.
October 23, 2004
The Shining.
Gillar båda versionerna.
Antec P182| Corsair 750W psu | Gigabyte GA EP45-DS3R | Intel Core Duo E8500@3.6GHz | 4 GB Corsair RAM| Sapphire 4870X2 2GB | 24" Samsung 2493HM | Logitech Z-2300 | Soundblaster X-Fi Xtreme Music |
September 3, 2001
http://www.imdb.com är bästa verktyget för att kolla filmer.
Tumregel är att betyg:
6 - går att se, men förvänta dig inget jättebra
7 - sevärt men inget mer
7-7,5 - helt ok, kanske fortfarande finns vissa som inte kan övertygas av filmen.
7,5-8 - väldigt bra film
8 och uppåt - 99,9% av gångerna handlar det om "riktigt bra filmer"
Nästan alla jag nämnde har över 8 poäng tror jag. Förutom lord of war kanske.
March 28, 2002
Seom aka The Isle, en mycket bra koreansk film.
http://www.imdb.com/title/tt0255589/
November 21, 2005
November 14, 2003
Om du vill se en intressant film kan jag rekommendera Citizen Kane med Orson Welles i huvudrollen. Se även den Tredje mannen, även den med Orson Welles. Äldre Hitchcock filmer, såsom Notorious (med Ingrid Bergman), Vertigo, North by Northwest och så vidare. Jag såg en mycket intressant rysk film inspelad i Kuba, filmen heter Jag är Kuba (Soy Cuba), men den finns ej att hyra. Andrei Tarkovsky har gjort flera bra filmer, där bland annat Stalker och Solyaris. Idi i smotri regisserad av Elem Klimov är en film som porträtterar händelserna i Vitryssland under andra världskriget. Jag rekommenderar gärna fler filmer om intresset finns.
November 9, 2002
Kame_boy wrote:
......
The Shawshank redemption....
En jävligt bra film dedär. Även Nyckeln Till Frihet på svenska. Handlar om en kille som åker i fängelse för mord på sin hustru o hennes älskare. Utspelar sig under mitten av 1900-talets Amerika
Med Tim Robbins Och Morgan Freeman i huvudrollerna.
2 Guest(s)