January 6, 2006
Som några av er kanske listade ut så skall jag resa till Rom, om knapp en månad. Jag åker med min farsa dit och inför resna så ska vi ta fram önskemål om vad vi vill se. Undrar om ni har några erfarenheter eller bra generella tips att ge mig, också saker som man ska akta sig för vore mycket tacksamt
January 20, 2003
Jag var där förra sommarn, och det finns mycket pampigt att se i den stan. Ett måste ärett besök i mäktiga st. peterskyrkan (stavning) och vatikanstaten däromkring.. samt även sixtinska kapellet där michelangelo målat taket etc. Dessutom är Colosseum och dess omgivning med gamla romarrikesruiner mycket kul och sevärt!
Är man historieintresserad är Rom kanon...
April 14, 2002
Jag var också där förra sommaren om jag inte minns fel. Finns som sagt mycket intressanta historiska byggnader att se.
Något du absolut måste dock är att testa de italienska pizzorna. Skiljer sig mycket från det vi är vana att äta. Men antar att det redan finns på schemat. 🙂
February 17, 2004
Marcan- wrote: Något du absolut måste dock är att testa de italienska pizzorna. Skiljer sig mycket från det vi är vana att äta. Men antar att det redan finns på schemat. 🙂
Håller med, pizzorna är fina :). Sen får du testa kaffet och deras goda glass på en gelateria, gelato=glass. Ta gärna och käka en 3 rätters på någon mysig restaurant, maten är som sagt oftast väldigt god.
Har inte varit i roma så mycket, men har varit mkt i Napoli söderut. Måste tipsa om kläder och framför allt skor som är billiga och snygga. Då menar jag inte i turiststråken. Kika efter Sale som är Rea på italienska.
Ha en trevlig resa!
Buon Viaggio!
/Dani
January 6, 2006
Finns, det något annat än mat som ni kan rekommendera. Pizza, pasta och glass ligger på listan i Rom, (visste inte att dem var kända för sin glass, men en resturang i Rom ska vara världskända för sin oerhört fina glass). Någon som känner till något som en 17 åring tycker är kul. Visserligen är jag intresserad av historia så visst finns det alltid något att göra. Har också fått reda på att när farsan och jag ska dit så är det REA i Rom, och då kan jag försöka njuta av det som alla kvinnor gör, klädshopping. Är visserligen inte så förtjust i kläder, men det är ju en viss skillnad på, kläder köpte i Sverige, en mot Italien, med armani, etc eller hur?
February 17, 2004
Tänk på detta!
I Italien äter man middag väldigt sent, så restauranterna har mycket gäster sent på kvällen 22-24. Men det kanske du visste. Sen gör inte samma misstag som jag, beställa Capuccino på Eftermiddan/kväll, sånt dricker man bara på morgonen i italien :P. Han tittade lite snett på mig
Mina tips att se:
*Foro Romano (ruiner från romartiden)
*Colloseum
*Spanska trappan (en tråkig trappa :-?)
*Fontana di trevi (den berömda fontänen)
*La via Appia (Den romerska vägen till Rom, tror det var där Caesar korsfäste 6-7000 slavar ur spartacus arme)
*Olympiastadion (hemmaplan för Roma/Lazio, om du nu gillar fotboll)
För mer info: http://www.informagiovani-ital.....a_roma.htm
Info. är på italienska men du kan säkert hitta liknande info om Rom på engelska.
/Dani
2 Guest(s)