December 31, 2001
hULt0 wrote: Vaddå "eller minst kompressor."? På vilket sätt skulle kompressor vara sämre?
Bara du som uppfattar det så i sådana fall. Med minst att det ska vara kompressor menas att jag vill ha turbo men går inte det så ska det "minst" vara kompressor i den som ett andra hands val.
August 25, 2004
Aah.. leta efter en Fin Ford Sierra Xr4-i eller nåt.. inte så många häst.. Men stoppa en turbo på den 2.8liters 6:an ska du se att de händer grejer.. Sen kan man ju göra lite andra "billiga" upågraderingar.. (sportluftsfilter m.m) Hästen ökar lite då iaf.. Sen går dom asskönt på vägen om man har rätt höjd m.m på dom.. Dessutom.. Antingen Xr4 eller Cosse kjolpaket.. Då e dom klart finast..
January 20, 2002
Visste att massa tips på Saabar skulle dyka upp.
De är billiga och har många hk för dem pengarna.
Det är det första de tänker på när folk tänker på turbobilar men jag tycker inte de är riktigt att lita på.
Har hört kompisar berättat skräckhistorier om dem, dåliga växellådor, turbosar som rasar, dåligt med oljekylning vid vevhus osv.
Sen så tycker jag personligen att de ser väldigt osportiga och tråkiga ut samt inte har någon körglädje direkt.
Som Audifanatiker så skulle jag köpt en A4 för dem pengarna (som jag nu har).
A3/A4 med 1.8T motor och sedan är det upp till dig om du vill köpa med FWD eller AWD.
Otroligt rolig bil att köra och den håller utom ordentligt bra.
Vissa dagar kritar jag vid varje rödljus och märker inga nedslag på utrustningen alls. Ibland tycker man faktiskt att något borde gå sönder..
Kopplingen börjar blå dålig nu men det är inte så konstigt med 19k mil på mätaren och en trimning som gör att det sliter med men jag är förvånad över hur den fortfarande kan gå så tyst och fint i motorn och att chassit hänger med så bra i kurvorna.
a4
http://www.blocket.se/vi/96346.....tm?ca=10_s
http://www.blocket.se/vi/89275.....tm?ca=10_s
http://www.blocket.se/vi/96449.....tm?ca=10_s
http://www.blocket.se/vi/96433.....tm?ca=10_s
a3
http://www.blocket.se/vi/96582.....tm?ca=10_s
http://www.blocket.se/vi/96464.....tm?ca=10_s
http://www.blocket.se/vi/96148.....tm?ca=10_s
http://www.blocket.se/vi/95884.....tm?ca=10_s
Eller så köper du min för 80k. 😀
http://www.garaget.org/?car=18207
Audi A4 1.8Ts -99.
March 7, 2004
hawkie wrote: Dagens hårda sanning, för 80k får du inget vettigt. SAAB:arna är slutkörda och turbosarna blåryker efter alla kåta 19åringar som kört med öppna dumpar och dessutom är väldigt gasglada.
Som jag har fattat det så gör dumpar så trycket slipper åka tillbaka in i turbon och slita på den?
August 11, 2005
ultima wrote: [quote=hawkie]Dagens hårda sanning, för 80k får du inget vettigt. SAAB:arna är slutkörda och turbosarna blåryker efter alla kåta 19åringar som kört med öppna dumpar och dessutom är väldigt gasglada.
Som jag har fattat det så gör dumpar så trycket slipper åka tillbaka in i turbon och slita på den?
Trodde jag med, att övertrycket skulle släppas ut...
Lastbilar har också dumpar... Fast inte på exakt samma sätt då men ändå...
September 5, 2001
En turbomotor ska självklart ha en dump, dock inte öppen om man har en luftmängdsmätare och inte kan styra bränslekurvan med en afc(air/fuel controller) lr dylikt.
Hur kan inte motor inte ta skada när bilen går för fett?
Har verkligen svårt att tänka mig att överbliven bensin som inte exploderar(sedan antänds i grenröret och säger POOF) är nyttigt för bilen? Speciellt katalysatorn.
Har du luftmängdsmätare(vilket de flesta moderna bilar har) så ska man hålla sig borta från öppna dumpar om man inte kan styra bänslekurvan.
Vilket motorforum är det där taget ifrån?
January 7, 2006
csm101 wrote: Och här trodde jag att en dumpventil släppte ut överladdningen som turbon skapat...
Det gör den vad jag vet. För att turbon inte ska fortsätta öka trycket tills motorn går sönder, man kan alltså lätt trimma en bil som på ett enkelt sätt (tryckluft) öppnar dumpventilen, men det är inte helt nyttigt för motorn.
September 5, 2001
hULt0 wrote: [quote=csm101]Och här trodde jag att en dumpventil släppte ut överladdningen som turbon skapat...
Det gör den vad jag vet. För att turbon inte ska fortsätta öka trycket tills motorn går sönder, man kan alltså lätt trimma en bil som på ett enkelt sätt (tryckluft) öppnar dumpventilen, men det är inte helt nyttigt för motorn.
Nja, nu vet jag inte riktigt. Alltså, en turbo trycker ju på med luft tills wastegaten säger stopp. Det är den som styr laddtrycket och släpper ut "överladdningen" som turbon skapat, men det ska inte bli något sådant.
När du slutar gasa, och spjället stängs(spjället vid ditt plenum/insug) så finns det en massa luft i tryckrören och IC:en, denna luft måste man göra sig av med därav dumpventil.
Ang. öppen dump kontra. återcirkulerande så hade jag alltid valt återcirkulerande på en bil där man inte kan styra bränslekurvan. Kör man med öppen så går bilen för fett(som det har sagts innan) och det som händer är att den bensin som blir över(inte antänds) antänds sedan i grenröret, dessa explosioner gör i sin tur att turbons turbin i avgasdelen snurrar snabbare och får kortare livslängd. Dock inte så jättefarligt. Det som tar mest skada är katalysatorn då den mängdbensin inte alltid lyckas tändas i grenröret.
January 20, 2002
Det finns hybrid-dumpar som fungerar som en återcirkulerande och som en öppen.
Den känner av trycket och släpper ut det som inte behövs.
December 30, 2003
Death On Wings wrote: [quote=macrus]Hur går det DOW? Har du hittat någon bil du ska slå till på än? 🙂
Nej jag har ju inte det, har svår beslutsångest.
Vill gärna ha en Saab 9-3 men har hört klagomål från flera håll 🙁
Vad har du hört då :/? om bilen eller själva valet :blink:
December 31, 2001
kwansa wrote: [quote=Death On Wings][quote=macrus]Hur går det DOW? Har du hittat någon bil du ska slå till på än? 🙂
Nej jag har ju inte det, har svår beslutsångest.
Vill gärna ha en Saab 9-3 men har hört klagomål från flera håll 🙁
Vad har du hört då :/? om bilen eller själva valet :blink:
Lite alt möjligt, mestadels motorproblem med 9-3.
December 30, 2003
Death On Wings wrote: [quote=kwansa][quote=Death On Wings][quote=macrus]Hur går det DOW? Har du hittat någon bil du ska slå till på än? 🙂
Nej jag har ju inte det, har svår beslutsångest.
Vill gärna ha en Saab 9-3 men har hört klagomål från flera håll 🙁
Vad har du hört då :/? om bilen eller själva valet :blink:
Lite alt möjligt, mestadels motorproblem med 9-3.
hmm, okej 😕 Alla som jag vet som kör 9-3 är supernöjda, inkl mig själv. Ända problemet jag har hört talas om är tandkasseten som brinner upp, den får man bytt av saab helt gratis så :).
July 4, 2003
Audi A4 1.8T är mitt förslag precis som Cezar. Audi håller.
Kör själv Audi A4 fast med stora sexan, 2.8 och kombi då. Men det är mest för att jag tycker det är ballt med lite "familjeräcer" även fast jag bara är 18 år 😉 Plus att det blir lite bättre ljud ur stereo plus baslåda.
Min Audi är nog det tystaste jag åkt i dessutom. Det känns när du trycker på gasen att det finns en motor men du slipper allt oljud.
"There's no such thing as a free lunch"
"Because I am the Only Gay in the Village" - Little Britain
3 Guest(s)