Tips på bil|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Tips på bil
Hulto
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1662
Member Since:
January 7, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1084182
October 8, 2006 - 7:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Vaddå "eller minst kompressor."? På vilket sätt skulle kompressor vara sämre?

Avatar
Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
Member Since:
December 31, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1084183
October 8, 2006 - 7:42 pm
sp_Permalink sp_Print

hULt0 wrote: Vaddå "eller minst kompressor."? På vilket sätt skulle kompressor vara sämre?

Bara du som uppfattar det så i sådana fall. Med minst att det ska vara kompressor menas att jag vill ha turbo men går inte det så ska det "minst" vara kompressor i den som ett andra hands val.

Avatar
hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
Member Since:
September 5, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1084213
October 8, 2006 - 9:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Han menar att det ska vara överladdat...

Avatar
Nevil
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 662
Member Since:
August 25, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1084241
October 8, 2006 - 11:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Aah.. leta efter en Fin Ford Sierra Xr4-i eller nåt.. inte så många häst.. Men stoppa en turbo på den 2.8liters 6:an ska du se att de händer grejer.. Sen kan man ju göra lite andra "billiga" upågraderingar.. (sportluftsfilter m.m) Hästen ökar lite då iaf.. Sen går dom asskönt på vägen om man har rätt höjd m.m på dom.. Dessutom.. Antingen Xr4 eller Cosse kjolpaket.. Då e dom klart finast..

*edit*
http://www.garaget.org/?car=33.....mage=29178

Cezar
Member
Medlem
Forum Posts: 2708
Member Since:
January 20, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1084265
October 9, 2006 - 7:31 am
sp_Permalink sp_Print

Visste att massa tips på Saabar skulle dyka upp.
De är billiga och har många hk för dem pengarna.
Det är det första de tänker på när folk tänker på turbobilar men jag tycker inte de är riktigt att lita på.
Har hört kompisar berättat skräckhistorier om dem, dåliga växellådor, turbosar som rasar, dåligt med oljekylning vid vevhus osv.
Sen så tycker jag personligen att de ser väldigt osportiga och tråkiga ut samt inte har någon körglädje direkt.

Som Audifanatiker så skulle jag köpt en A4 för dem pengarna (som jag nu har).

A3/A4 med 1.8T motor och sedan är det upp till dig om du vill köpa med FWD eller AWD.

Otroligt rolig bil att köra och den håller utom ordentligt bra.

Vissa dagar kritar jag vid varje rödljus och märker inga nedslag på utrustningen alls. Ibland tycker man faktiskt att något borde gå sönder..

Kopplingen börjar blå dålig nu men det är inte så konstigt med 19k mil på mätaren och en trimning som gör att det sliter med men jag är förvånad över hur den fortfarande kan gå så tyst och fint i motorn och att chassit hänger med så bra i kurvorna.

a4
http://www.blocket.se/vi/96346.....tm?ca=10_s

http://www.blocket.se/vi/89275.....tm?ca=10_s

http://www.blocket.se/vi/96449.....tm?ca=10_s

http://www.blocket.se/vi/96433.....tm?ca=10_s

a3
http://www.blocket.se/vi/96582.....tm?ca=10_s

http://www.blocket.se/vi/96464.....tm?ca=10_s

http://www.blocket.se/vi/96148.....tm?ca=10_s

http://www.blocket.se/vi/95884.....tm?ca=10_s

Eller så köper du min för 80k. 😀

http://www.garaget.org/?car=18207

Audi A4 1.8Ts -99.

ultima
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 319
Member Since:
March 7, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1084280
October 9, 2006 - 8:59 am
sp_Permalink sp_Print

hawkie wrote: Dagens hårda sanning, för 80k får du inget vettigt. SAAB:arna är slutkörda och turbosarna blåryker efter alla kåta 19åringar som kört med öppna dumpar och dessutom är väldigt gasglada.

Som jag har fattat det så gör dumpar så trycket slipper åka tillbaka in i turbon och slita på den?

Avatar
csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
Member Since:
August 11, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1084284
October 9, 2006 - 9:15 am
sp_Permalink sp_Print

ultima wrote: [quote=hawkie]Dagens hårda sanning, för 80k får du inget vettigt. SAAB:arna är slutkörda och turbosarna blåryker efter alla kåta 19åringar som kört med öppna dumpar och dessutom är väldigt gasglada.

Som jag har fattat det så gör dumpar så trycket slipper åka tillbaka in i turbon och slita på den?

Trodde jag med, att övertrycket skulle släppas ut...

Lastbilar har också dumpar... Fast inte på exakt samma sätt då men ändå...

ultima
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 319
Member Since:
March 7, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1084317
October 9, 2006 - 11:38 am
sp_Permalink sp_Print

Saxat från ett bilforum:

Fråga: "Kan motorn ta skada om man sätter dit en öppen dump?"

Svar: "Nej"

Avatar
hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
Member Since:
September 5, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1084320
October 9, 2006 - 11:43 am
sp_Permalink sp_Print

En turbomotor ska självklart ha en dump, dock inte öppen om man har en luftmängdsmätare och inte kan styra bränslekurvan med en afc(air/fuel controller) lr dylikt.

Hur kan inte motor inte ta skada när bilen går för fett?

Har verkligen svårt att tänka mig att överbliven bensin som inte exploderar(sedan antänds i grenröret och säger POOF) är nyttigt för bilen? Speciellt katalysatorn.

Har du luftmängdsmätare(vilket de flesta moderna bilar har) så ska man hålla sig borta från öppna dumpar om man inte kan styra bänslekurvan.

Vilket motorforum är det där taget ifrån?

ultima
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 319
Member Since:
March 7, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1084352
October 9, 2006 - 1:44 pm
sp_Permalink sp_Print

såg det på turboperformanceclub.

Du verkar ju vara hajj på detta. Har själv en volvo 240tic med då en öppen dump, är det altså inte bra att ha?

Avatar
csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
Member Since:
August 11, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1084419
October 9, 2006 - 7:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Och här trodde jag att en dumpventil släppte ut överladdningen som turbon skapat...

Hulto
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1662
Member Since:
January 7, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1084441
October 9, 2006 - 9:03 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: Och här trodde jag att en dumpventil släppte ut överladdningen som turbon skapat...

Det gör den vad jag vet. För att turbon inte ska fortsätta öka trycket tills motorn går sönder, man kan alltså lätt trimma en bil som på ett enkelt sätt (tryckluft) öppnar dumpventilen, men det är inte helt nyttigt för motorn.

Avatar
hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
Member Since:
September 5, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1084474
October 10, 2006 - 3:26 am
sp_Permalink sp_Print

hULt0 wrote: [quote=csm101]Och här trodde jag att en dumpventil släppte ut överladdningen som turbon skapat...

Det gör den vad jag vet. För att turbon inte ska fortsätta öka trycket tills motorn går sönder, man kan alltså lätt trimma en bil som på ett enkelt sätt (tryckluft) öppnar dumpventilen, men det är inte helt nyttigt för motorn.

Nja, nu vet jag inte riktigt. Alltså, en turbo trycker ju på med luft tills wastegaten säger stopp. Det är den som styr laddtrycket och släpper ut "överladdningen" som turbon skapat, men det ska inte bli något sådant.

När du slutar gasa, och spjället stängs(spjället vid ditt plenum/insug) så finns det en massa luft i tryckrören och IC:en, denna luft måste man göra sig av med därav dumpventil.

Ang. öppen dump kontra. återcirkulerande så hade jag alltid valt återcirkulerande på en bil där man inte kan styra bränslekurvan. Kör man med öppen så går bilen för fett(som det har sagts innan) och det som händer är att den bensin som blir över(inte antänds) antänds sedan i grenröret, dessa explosioner gör i sin tur att turbons turbin i avgasdelen snurrar snabbare och får kortare livslängd. Dock inte så jättefarligt. Det som tar mest skada är katalysatorn då den mängdbensin inte alltid lyckas tändas i grenröret.

Avatar
macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
Member Since:
June 23, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1084572
October 10, 2006 - 2:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Hur går det DOW? Har du hittat någon bil du ska slå till på än? 🙂

Avatar
Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
Member Since:
December 31, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1084573
October 10, 2006 - 2:25 pm
sp_Permalink sp_Print

macrus wrote: Hur går det DOW? Har du hittat någon bil du ska slå till på än? 🙂

Nej jag har ju inte det, har svår beslutsångest.
Vill gärna ha en Saab 9-3 men har hört klagomål från flera håll 🙁

Cezar
Member
Medlem
Forum Posts: 2708
Member Since:
January 20, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1085055
October 12, 2006 - 11:17 am
sp_Permalink sp_Print

Det finns hybrid-dumpar som fungerar som en återcirkulerande och som en öppen.
Den känner av trycket och släpper ut det som inte behövs.

http://www.streetside.se/dumpinfo.asp

kwansa
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1116
Member Since:
December 30, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1086150
October 16, 2006 - 10:09 am
sp_Permalink sp_Print

Death On Wings wrote: [quote=macrus]Hur går det DOW? Har du hittat någon bil du ska slå till på än? 🙂

Nej jag har ju inte det, har svår beslutsångest.
Vill gärna ha en Saab 9-3 men har hört klagomål från flera håll 🙁

Vad har du hört då :/? om bilen eller själva valet :blink:

Avatar
Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
Member Since:
December 31, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1086213
October 16, 2006 - 1:59 pm
sp_Permalink sp_Print

kwansa wrote: [quote=Death On Wings][quote=macrus]Hur går det DOW? Har du hittat någon bil du ska slå till på än? 🙂

Nej jag har ju inte det, har svår beslutsångest.
Vill gärna ha en Saab 9-3 men har hört klagomål från flera håll 🙁

Vad har du hört då :/? om bilen eller själva valet :blink:

Lite alt möjligt, mestadels motorproblem med 9-3.

kwansa
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1116
Member Since:
December 30, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1086254
October 16, 2006 - 3:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Death On Wings wrote: [quote=kwansa][quote=Death On Wings][quote=macrus]Hur går det DOW? Har du hittat någon bil du ska slå till på än? 🙂

Nej jag har ju inte det, har svår beslutsångest.
Vill gärna ha en Saab 9-3 men har hört klagomål från flera håll 🙁

Vad har du hört då :/? om bilen eller själva valet :blink:

Lite alt möjligt, mestadels motorproblem med 9-3.

hmm, okej 😕 Alla som jag vet som kör 9-3 är supernöjda, inkl mig själv. Ända problemet jag har hört talas om är tandkasseten som brinner upp, den får man bytt av saab helt gratis så :).

Nord
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 661
Member Since:
July 4, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1086259
October 16, 2006 - 4:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Audi A4 1.8T är mitt förslag precis som Cezar. Audi håller.

Kör själv Audi A4 fast med stora sexan, 2.8 och kombi då. Men det är mest för att jag tycker det är ballt med lite "familjeräcer" även fast jag bara är 18 år 😉 Plus att det blir lite bättre ljud ur stereo plus baslåda.

Min Audi är nog det tystaste jag åkt i dessutom. Det känns när du trycker på gasen att det finns en motor men du slipper allt oljud.

"There's no such thing as a free lunch"
"Because I am the Only Gay in the Village" - Little Britain

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 130
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL