January 12, 2004
denna är bra.
http://us.imdb.com/title/tt0081443/
Och om jag inte missminer mig så hette den eld dopet på svenska
November 27, 2003
Pertan wrote: Kanonerna på navarone.
Kellys hjältar.
Patton panzargeneralen
Tora Tora Tora
Örn nästet
En bro för mycket
m.flEdit:
Hjältarna ifrån telemarken
Styrka 10 ifrån navaroneKommer säkert på ännu fler.
Styrka 10 var en rätt svag uppföljare i min mening. Inte alls i klass med den första 🙁
EDIT:
csm101 wrote: Hur fasiken kan ni räkna upp alla de där, enligt mig sämre filmerna, utan att ta med den bästa av dem alla?
PLUTONEN!
Tja, så länge du inte drar in Black Hawk Down, We were soldiers m.fl. i det här så kan jag nog hålla med dig om att det är en film värd att nämnas i sammanhanget 😉
//Andreas
January 2, 2002
Delph1 wrote: [quote=Pertan]Kanonerna på navarone.
Kellys hjältar.
Patton panzargeneralen
Tora Tora Tora
Örn nästet
En bro för mycket
m.flEdit:
Hjältarna ifrån telemarken
Styrka 10 ifrån navaroneKommer säkert på ännu fler.
Styrka 10 var en rätt svag uppföljare i min mening. Inte alls i klass med den första 🙁
//Andreas
Sant, men endå värd att nämna. Fanns det inte en till uppföljare?
csm101 wrote: Hur fasiken kan ni räkna upp alla de där, enligt mig sämre filmerna, utan att ta med den bästa av dem alla?
PLUTONEN!
Dessa är ju dom bättre. Bra mycket bättre än dagens dravel som görs, iaf inom krigs genren.
August 11, 2005
Delph1 wrote:
Tja, så länge du inte drar in Black Hawk Down, We were soldiers m.fl. i det här så kan jag nog hålla med dig om att det är en film värd att nämnas i sammanhanget 😉
//Andreas
Men hur kan du, om du nu är insatt i krigsfilmer, vilket jag tror du är, jämföra plutonen med black hawk down o andra krigsfilmer som gjorts på senare tid?
Plutonen är bäst enligt mig på grund av att den bygger på verkliga händelser (vissa delar i filmen) och dels för att den inte drar sig för att visa amerikanernas sätt o vara i kriget. Jag syftar till exempel på när de går på byborna som sympatiserar med VC och scenen där de våldtar en flicka. En sån scen hade aldrig fått finnas i en modern krigsfilm.
Lite credit får du fan ge mig för den filmen 😉
November 21, 2002
January 2, 2002
Krqagyzzz wrote: [quote=Delph1]Den tunna röda linjen
Finns det någon segare film?
Endra bra krigsfilm är ju annars Döden på larvfötter, March or die och three Kings (kellys hjältar remake)
Detta är min personliga åsikt: Döden på larvfötter var en komedi, inte alls speciellt seriös och Three kings är inte alls så bra som den kunde vara, USA glorifierande som alla krigs filmer som görs nu för tiden.
Blaxxor wrote: Ingen direkt film, men endå riktigt bra är ju "Band Of Brothers" serien.
Det håller jag med om.
June 18, 2001
Jag ser ett mönster här. Det kan jag inte låta vara ostört.
May 17, 2002
Jerry wrote: Jag ser ett mönster här. Det kan jag inte låta vara ostört.
Är det inte RAN som är en variant av Shakespears Macbeth?
June 26, 2005
1 Guest(s)