Tips på genombrott inom datorgrafik|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Tips på genombrott inom datorgrafik
squarepusher
Member
Medlem
Forum Posts: 2154
Member Since:
May 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 11, 2005 - 4:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej
Ska skriva en inlämmnings uppgift om datorgrafikens historia, vi ska välja någon viktig historisk händelse och fördjupa oss i den.
Problemet är att jag har noll koll på datorgrafik/spel etc, är det någon som har nåt bra tips? Gärna något hårdvarurelaterat.
Skulle uppskatta om någon person som är vädligt insatt i ämnet kunde svara.

Avatar
Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
Member Since:
March 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
840263
February 11, 2005 - 4:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Tja.. när 3d acceleratorerna dök upp var det ett stortframsteg iaf.
Då till persondatorer. 3dfx var väl en av de första om, inte först med det.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Gueno
Member
Medlem
Forum Posts: 9881
Member Since:
June 3, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
840333
February 11, 2005 - 5:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Om man ska nämna spel så finns det bara ett: Unreal.
Hur ofta står man och tittar på utsikten i en spel? Inte ofta förutom i just Unreal. 🙂

Urax
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 804
Member Since:
March 30, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
840337
February 11, 2005 - 5:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Killen som uppfann det där med färg och så till datorer. Belv blåst på skiten och processar fortfarande om saken. Kan inte namnet i huvudet, men det kan vara något att ha med.

Editar när jag kommer på namnet.

Edit. Håkan Lans.
http://susning.nu/H%e5kan_Lans

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
Member Since:
January 4, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
840359
February 11, 2005 - 6:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Det första som dyker upp i min skalle är linjär algebra, dvs matematiken som man använder vid 3D-motor programmering.
Kan ju vara fränt att skriva om det, som är grunden till 3D fast det har funnits i många hundra (tusen?) år...

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
840419
February 11, 2005 - 7:12 pm
sp_Permalink sp_Print

85 - ATi släpper VGA Wonder och EGA Wonder
96 - 3DFX lanserar sitt "accelerating card" Voodoo.
99 - nVidia släpper första GeForce-kortet

De tre stora stegen.

Möjligtvis även '04 - X800 och GF6800, ser det inte som lika stort hopp dock rent utvecklingsmässigt.

Sen emellan dessa har det ju givetvis skett gradvisa uppgraderingar, med djupare bildstöd, högre upplösning, större bandbredd, DDR, GDDR3, shaders mm.

//Andreas

ren
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 833
Member Since:
January 15, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
840433
February 11, 2005 - 7:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Historisk händelse:
1980 släpper Turner Whitted sin artikel "An Improved Illumination Model for Shaded Display". I artikel beskriver han en metod där man skickar ut strålar från betraktaren, då strålen träffar ett objekt skickas det ut en reflektionsstråle och en refraktions stråle (om objektet är reflekterande/genomskinligt) från intersektionspunkten. Strålar skickas även mot ljuskällorna för att se om det finns ett objekt i mellan vilket leder till att punkten befinner sig i skugga.

Den artikeln är grunden till vad vi idag kallar för (Whitted) Ray Tracing.

Avatar
Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
Member Since:
May 17, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
840438
February 11, 2005 - 7:56 pm
sp_Permalink sp_Print

du skulle kunna skriva om skiftet från textbaserade os till mer grafikst styrda os.

squarepusher
Member
Medlem
Forum Posts: 2154
Member Since:
May 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
840629
February 12, 2005 - 4:12 am
sp_Permalink sp_Print

Tack för alla tips, funtar på att skriva om raytracing eller 3dfx's första kort, tar den som verkar enklast 🙂

Marcan-
Member
Medlem
Forum Posts: 3747
Member Since:
April 14, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
840709
February 12, 2005 - 11:52 am
sp_Permalink sp_Print

AGP?

Ivo
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 188
Member Since:
March 27, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
840711
February 12, 2005 - 11:54 am
sp_Permalink sp_Print

glöm inte när mmx processorerna började komma, dom hade väl nån form av inbyggd grafikacceleration? har för mej att jag nån gång spelade ett spel som hette Pod som var gjort för att kunna utnyttja mmx, blev iaf snyggare med en mmx-kompatibel processor

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 46
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL