March 27, 2003
Topicen borde kanske vara "...god och snabblagad..." då jag inte är så intresserad av att laga mat.
Vill alltså ha tips på enkla men goda rätter ni brukar laga. Pyttipanna och ägg, köttbullar och makaroner samt fiskpinnar i all ära men jag vill testa nya grejer...
Vad åt du igår? Vad är din favoriträtt? Vad gör du när du har bråttom?
Tack på förhand!
December 31, 2001
Hamburager tycker jag är en suveränt och det går riktigt snabbt oxå.
Scan har 90 eller 120g hambrugare i en svart plastförpackning som jag själv köper på ica.
Sen lite brukar jag ha färdigskuren cheddarost ( varje skiva ligga i en liten plast liknande påse )
Lite tomat och sallad är inte fel att ha på oxå och lite ketchup eller dressing.
Eftersom osten är så "kletig" från början så smälter den direkt den kommer på det varma köttet och smaken är suverän 😀 Tror jag kan leva på sådana burgare.
August 11, 2001
Marinera laxfile i lite citronsaft, med krossade enbär, salt och peppar.
Blanda hackad timjan med cremefraiche, lite salt och peppar.
Stek laxfilen några minuter på varje sida.
Servera med timjansåsen, pressad potatis och lite sallad.
Förutom tiden att skala och koka potatis, så tar detta max 20 minuter och är kalasgott.
January 13, 2003
Adam wrote:
beta; Kycklingfilé? Färsk kyckling eller tillagar du den i ugn på något vis?
Tillagad är en fördel. Skär dom i tärningar och steker dom med slat, svartpeppar och citronkrydda. Tar inte mer än ett par minuter att steka. Lite jobbigare då att skära dom i tärningar men det går rätt fort det med. Se bara till att skära kycklingen efter du fixat grönsakerna eller glöm inte bort att diska av skärbrädan efter du skurit kycklingfilén så du inte får salmonela (stavning?)
January 22, 2006
Tacos!!! FTW!!
Käkar jag så fort jag får chansen att gö käk hemma, och då gör jag åt 5 pers, och tar inte lång tid.
Hakka gurka, tomat, isbergs sallad, river ost, en burk majs, dressing, sedan gör man köttfärs (i med det i pannan lite vatten och taco krydd påsen sedan stek tills röda färgen e borta, Easy As Dell 🙂
November 27, 2003
Kycklingfiléer, doppa dom i ägg och ströbröd. Stek. Ät med ris och någon kryddig sås. Ströbrödet kan enkelt blandas ut med kryddor efter smak som kurry, vitlök, cayennepeppar eller något annat.
En god sås till det är aldrig fel, gärna med lite krydda i självklart. Till det dricker man givetvis ett glas öl. 😉
//Andreas
February 12, 2003
Fläskfilé + Spaghetti. Mycket enklare blir det inte. Bara att skiva fläskfilén och när den ser färdigstekt ut låter man den puttra lite i matlagningsgrädde. Tar inte längre än att spaghettin kokar.
Annars har vi tortellini (fylld), koka skiten, stek lite paprika till, när paprikan börjar bli lite för färgad dränker du den i grädde, låter puttra, slänger i tortellinin i stekpannan, låter puttra lite tillsammans med paprikan, sen är det bara att slänga på tallriken och nafsa i sig.
I princip det enda jag brukar laga mat, då det inte händer så ofta. 🙂
November 27, 2003
Adam wrote: Mycket gott här ju... Delph1, nån sås på rak arm?
Tacos är jobbigt men gott...
Thai-liknande saker brukar fungera bra 🙂
Crepes är ju en höjdare annars. Man kan ju fuska lite och bara göra pannkakor som sedan lindar in lite räkröra eller annat gott i och sen river lite ost över och in i ugnen.
//Andreas
January 28, 2003
Delphi1, hur gör man annars crepes? 🙂
Jag brukar köra min standard-pastasås annars.
Strimla kassler och hacka lök. Stek löken och i med kasslern när löken fått färg. Stek så länge du tycker det behövs. Strö över ca en matsked mjöl och rör runt ordentligt. Slå på mjölk direkt. Låt det koka så att det tjocknar till. Tillsätt chilisås efter smak. Häll i en förpackning Kelda Tomat/Basilikasås. Låt puttra lite till. Ta i strimlade soltorkade tomater och eventuellt sötsur sås. Klart, servera med pasta 🙂
(Blev kanske lite långt, med tanke på din ambitionsnivå, men gott är det!)
November 4, 2001
Taco-paj är sjukt gott. sök på ica, finns recept där
Annars:
*brunabönor + stekt fläsk
*blodkorv med lingonsylt och rivna morötter
*pasta med stekta champinjoner, paprika, blandat med pesto
*fläskpannkaka i ugn
* "Bästa kompisens nudelsoppa" (googla, ruskigt god är den 😉 )
2 Guest(s)