Tips på musik till musikuppvärmning|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Tips på musik till musikuppvärmning
skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 11, 2005 - 7:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Ska ha en musikuppvärming i idrott och hälsa nästa fredag och behöver tips på bra musik som man kan spela. Uppvärminingen består av 3 delar. Först en lätt del där man hoppar lite löst, gör lite aerobics övningar mm. Sedan en andra del där man gör lite uppmjukning och styrka (armhävningar, rygglyft mm) och sist en tredje del där vi ska springa, göra indianhopp mm och ta ut oss ganska mycket.

Har redan gjort övningarna, nu fattas bara musiken. Musiken ska vara i takt till det vi gör. Ingen tung hårdrock eller musik som elever samt läraren kan tycker vara stötande. Varje del ska ha en låt.

Har funderat på att ha med:
Beast Boys- Fight for your right
Bloodhaund gang - The bad touch

Men behöver fler förslag som fungerar. Har ni några tips på vilka låtar som ni skulle ha på dom olika delarna?

pompougnac
Member
Medlem
Forum Posts: 3109
976167
November 11, 2005 - 7:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Om ni ska köra aerobics måste du ju köra eric prydz - call on me 🙂

Hauk
Member
Medlem
Forum Posts: 4055
976170
November 11, 2005 - 7:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Ett ganska bra förslag faktiskt.

På gymmet kör de alltid olika typer av kommersiell house, det är lätt att träna till. Håller samma takt, upprepandre, precis som övningarna du gör ;).

Kanske..

Jupiter Ace - 1000 years och Call on me?

Vaniljflickan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1231
976273
November 11, 2005 - 11:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad är det för typ av "lektion" ni har då efter din uppvärmning? Varför ska du ha med så pass tunga styrkeövningar som rygglyft och armhävningar i uppvärmningen? Syftet med uppvärmningen är ju att få upp pulsen samt smörja lederna med ledvätska, det räcker gott med pulshöjande steg/hopp enligt min mening.

Ett bra tempo till en första låt är BPM (slag per minut) 124-132. Att bara gå runt i salen i takt med musiken, med stopp för olika rörlighetsövningar, är ofta bra val. Det är enkelt koreografiskt så att alla kan hänga på och det är "roligt" att röra sig i ring. I andra låten kan man utöka med steg och kombinationer och köra i tempo 128-132, ev. lättare hopp.

Du hade redan satt ihop övningar, sa du? Vet ju inte hur du lagt upp det men ett vanligt nybörjarfel är att ha för många olika övningar och byta alldeles för ofta. Kör in dig på ett steg som passar dig och som känns schysst till tex. en refräng och låt det återkomma varje refräng.

Oj, en hel uppsats blev det. Hör av dig om du vill ha fler tips. Det här är mitt gebit!

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
976276
November 11, 2005 - 11:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Vaniljflickan wrote: Vad är det för typ av "lektion" ni har då efter din uppvärmning? Varför ska du ha med så pass tunga styrkeövningar som rygglyft och armhävningar i uppvärmningen? Syftet med uppvärmningen är ju att få upp pulsen samt smörja lederna med ledvätska, det räcker gott med pulshöjande steg/hopp enligt min mening.
[/img]

Armhävningar är väl knappast tungt, eftersom man oftas bara gör ca 10st den typen av uppvärmingar så belastar det väldigt lite, änu mindre på tjejer eftersom dom har en tendens att göra armhävningar med knäna i marken.

Jag har fått den uppfattningen att uppvärmning är för att förbereda musklerna för belastning och undvika sträckningar och div andra skador.
Lederna ligger ju konstant i ledvätska.

Var har du fått informationen om att smörja lederna ?
Är rygglyft när man ligger på mage och lyfter ryggen ?

Tindy
Member
Medlem
Forum Posts: 5044
976277
November 11, 2005 - 11:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Rosa Helikopter :hb:

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
976283
November 12, 2005 - 12:03 am
sp_Permalink sp_Print

Mr. Oizo - Flat Beat. Underbar.

Vaniljflickan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1231
976284
November 12, 2005 - 12:05 am
sp_Permalink sp_Print

Mind wrote: [quote=Vaniljflickan]Vad är det för typ av "lektion" ni har då efter din uppvärmning? Varför ska du ha med så pass tunga styrkeövningar som rygglyft och armhävningar i uppvärmningen? Syftet med uppvärmningen är ju att få upp pulsen samt smörja lederna med ledvätska, det räcker gott med pulshöjande steg/hopp enligt min mening.
[/img]

Armhävningar är väl knappast tungt, eftersom man oftas bara gör ca 10st den typen av uppvärmingar så belastar det väldigt lite, änu mindre på tjejer eftersom dom har en tendens att göra armhävningar med knäna i marken.

Jag har fått den uppfattningen att uppvärmning är för att förbereda musklerna för belastning och undvika sträckningar och div andra skador.
Lederna ligger ju konstant i ledvätska.

Var har du fått informationen om att smörja lederna ?
Är rygglyft när man ligger på mage och lyfter ryggen ?

Armhävningar är generellt sett en tung övning och involverar många småmuskler. Att värma upp en kall kropp med styrkeövningar bäddar för sträckning. Antingen gör man en styrkeövning, för att träna just styrka, och gör den med korrekt teknik för att få bästa möjliga effekt samt eliminera risken för skador eller så struntar man i det. Det är min filosofi. Att värma upp kroppen med konditionsövningar är ett smartare alternativ, men det beror på vad det är för idrott man ska utöva. Vad gäller träning finns dock många olika meningar och forskningen är heller inte alltid enig.

Uppvärmningen har ju många syften eftersom kroppen är en komplex apparat. Ett är att förbereda musklerna för belastning som du skrev som är en förlängning av det jag skrev; nämligen att få runt blodet i kroppen (blod till musklerna). I vilken kronologisk ordning syftena är ordnade har jag inte koll på på rak arm, men jag vet att smörjning av lederna är ett huvudsyfte. Ouppvärmd är lederna kalla och stela, när du börjar röra dig utsöndras mer ledvätska som smörjer leden. Hittade endast denna källa: http://dukes.nu/ledr.html (läs under leder) just nu, men jag baserar mina påståenden på SAIF (Sveriges Akademiska Idrottsförbund):s riktlinjer där jag gått diverse kurser och själv lett instruktörskurs för.

Rygglyft = ryggresning, precis som du beskrev.

Edit: Bifogar SAIF:s riktlinjer när jag är hemma, jobbar just nu.

abishai
Member
Medlem
Forum Posts: 3989
976327
November 12, 2005 - 3:12 am
sp_Permalink sp_Print

devo - whip it

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 330
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL