Tips på Stereoköp|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Tips på Stereoköp
alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 17, 2007 - 3:10 am
sp_Permalink sp_Print

Eftersom det verkar finnas en bunt audiofiler här på forumet så är det ju dumt att inte utnyttja kunskapen.

Jag är ute efter en en rejäl stereoanläggning att enbart spela musik på. Min musiksam är ganska blandad men det som jag lyssnar mest på är Techno/Vocal Techno och Lars Winnerbäck.

Det som ska ingå är CD-spelar, förstärkare, ev. effektförstärkare och högtalare. Priset på allt får landa runt 20-30k kr.

En kompis till mig har denna kombo och där har vi ju iaf tryck. Priset om man lägger till en CD-spelare hamnar då på ganska precis 25k.
CERWIN-VEGA CLS-215
NAD C272
NAD C352

Förslag på kombinationer och tips mottages gärna!

/Mikael

mounte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 561
1156436
September 17, 2007 - 3:51 am
sp_Permalink sp_Print

Det är svårt att veta vad precis dina preferenser är...
Det finns en hel del schysst prylar till schyssta priser på fynda.se

Högtalare:
http://fynda.se/index.php3?prodid=2822
http://fynda.se/index.php3?prodid=1980
http://fynda.se/index.php3?prodid=2478
http://fynda.se/index.php3?prodid=2303

Förstärkeri:
http://fynda.se/index.php3?prodid=2216
http://fynda.se/index.php3?prodid=2794

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1156437
September 17, 2007 - 4:05 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har Vegas CLS-10 och det är bra tryck (jag har lyssnat på CLS-15 oxå, kan tänka mig att det är ett enormt tryck i 215).

Men det du ska tänka på är att det inte är en riktig hifi-högtalare, dvs inte audiofilens val.
Jag köpte mina för att ha till hemmabion, hade jag köpt för att bara ha till musik hade jag valt något annat.

alrik
Member
Medlem
1156511
September 17, 2007 - 12:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: Jag har Vegas CLS-10 och det är bra tryck (jag har lyssnat på CLS-15 oxå, kan tänka mig att det är ett enormt tryck i 215).

Men det du ska tänka på är att det inte är en riktig hifi-högtalare, dvs inte audiofilens val.
Jag köpte mina för att ha till hemmabion, hade jag köpt för att bara ha till musik hade jag valt något annat.

Vet att dom högtalarna inte är hifi-högtalare utan mer högtalare med ett jävla ös och tryck i. "Finljudet" får lida av de.

Sen så handlar jag inte såna här saker över internet utan i butik ifall problem uppstår osv. Därför är jag ganska låst till Hifi-klubbens utbud eftersom dom finns i närheten.

Tips på mera Hifi-högtalare som samtidigt har skapligt tryck?

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1156524
September 17, 2007 - 1:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag aldrig i mitt liv lagt 11 000 kr på högtalare med dubbla 15" element 😮

Om du går upp till DALI Concept 10 får du fortfarande dubbla 10", men samtidigt väldigt mycket finljud också. Det går att dunka friskt med det med.

Eller B&W DM604S3 får du ännu mer finljud, men bara dubbla 7" kanske är för lite om man ska spränga sönder betongen i golven 😛

Både dessa är dessutom våldsamt mycket snyggare än CV 😉

Jag är själv inget större fan av NAD, även om jag absolut tycker att de ger väldigt kraft för pengarna, men audiofilistisk som man är hade jag valt THULE PA100 istället för NAD C272, och sen kanske en THULE PR100 istället för NAD 352 för att få en matchande uppsättning 😉

Det blir dessutom samma slutpris 🙂

//Andreas

Tyrfing
Member
Medlem
Forum Posts: 2187
1156530
September 17, 2007 - 2:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Jag aldrig i mitt liv lagt 11 000 kr på högtalare med dubbla 15" element 😮

Om du går upp till DALI Concept 10 får du fortfarande dubbla 10", men samtidigt väldigt mycket finljud också. Det går att dunka friskt med det med.

Eller B&W DM604S3 får du ännu mer finljud, men bara dubbla 7" kanske är för lite om man ska spränga sönder betongen i golven 😛

Jag är själv inget större fan av NAD, även om jag absolut tycker att de ger väldigt kraft för pengarna, men audiofilistisk som man är hade jag valt THULE PA100 istället för NAD C272, och sen kanske en THULE PR100 istället för NAD 352 för att få en matchande uppsättning 😉

//Andreas

Hörru du klanka inte ner på nad ;), dom passar väldigt bra ihop med B&W faktist. Dock gör THULE också väldigt fina stärkare.

Men det jag rekomenderar dig att göra är att dra in till hifiklubben och snacka med dom om hur mycket du vill ta och spendera och vad du har får nått i åtankarna.
Dom brukar vara väldigt hjälpsamma i det hela, ha bara med dig din egen musik.

Och som Delph1 sa så skulle jag rekommendera Dali eller B&W's större golvare, kanske ta en titt på DALI IKON 7 med.

Andreas Galistel
Member
Medlem
1156543
September 17, 2007 - 3:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Svårt att säga nej till ett märke som faktiskt heter Thule 😉

//Andreas

alrik
Member
Medlem
1156577
September 18, 2007 - 3:35 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Jag aldrig i mitt liv lagt 11 000 kr på högtalare med dubbla 15" element 😮

//Andreas

Kan instämma att CV var lite för "ruffiga" för min smak och saknade "finljudet", dock fanns det ett sjujävla tryck.

Har sneglar på DALI Concept 10 just för att kunna få mkt finljud men samtidigt skapligt tryck. Rent estetiskt så är högtalarna samt Thule stärkarna mer tilltalande än NAD.

Ska bege mig till HiFi-klubben för att prata mer ingående och lyssna. Är skönt att ha lite kött på benen vad man har spanat in osv.

Att skaffa en vettig CD-spelare är en självklarhet för mig i samma veva. En som jag tittat på är CAMBRIDGE Azur 640C dels för bra reccentioner och att den i svarta utförande skulle matcha Thule sakerna.

Jonatan Hertzberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1706
1156583
September 18, 2007 - 4:30 am
sp_Permalink sp_Print

//Andreas

Hmm jag tycker då min M5a funkar absolut kalas med mina MA GS20. Måste dock ta och testa med en primare i30 😀 vanisnnigt sugen på en sån.

sorry OT x)

Andreas Galistel
Member
Medlem
1156588
September 18, 2007 - 5:01 am
sp_Permalink sp_Print

fisken wrote: Kan instämma att CV var lite för "ruffiga" för min smak och saknade "finljudet", dock fanns det ett sjujävla tryck.

Har sneglar på DALI Concept 10 just för att kunna få mkt finljud men samtidigt skapligt tryck. Rent estetiskt så är högtalarna samt Thule stärkarna mer tilltalande än NAD.

Ska bege mig till HiFi-klubben för att prata mer ingående och lyssna. Är skönt att ha lite kött på benen vad man har spanat in osv.

Att skaffa en vettig CD-spelare är en självklarhet för mig i samma veva. En som jag tittat på är CAMBRIDGE Azur 640C dels för bra reccentioner och att den i svarta utförande skulle matcha Thule sakerna.

Vettigt val, men provlyssna gärna de större modellerna från Cambridge med, 640 och 542.

Joni wrote: Hmm jag tycker då min M5a funkar absolut kalas med mina MA GS20. Måste dock ta och testa med en primare i30 😀 vanisnnigt sugen på en sån.

sorry OT x)

Primare i30 är rätt het 😉

//Andreas

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1156597
September 18, 2007 - 8:30 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Om du går upp till DALI Concept 10 får du fortfarande dubbla 10", men samtidigt väldigt mycket finljud också. Det går att dunka friskt med det med.

//Andreas

Concept 8/10 låter ganska hemskt, lite för mycket Cerwin över dem, faktiskt. Hittade inget finljud i dem alls. 😉

Vill man ha något som är någorlunda behändigt, som dunkar på ganska bra, men ändå inte tar upp hela huset kanske Infinity Beta 50 vore något. De låter väl inte sådär helt korrekt heller, men ljusår bättre än Cerwin och Concept 10.

Andreas Galistel
Member
Medlem
1156606
September 18, 2007 - 11:44 am
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: [quote=Delph1]Om du går upp till DALI Concept 10 får du fortfarande dubbla 10", men samtidigt väldigt mycket finljud också. Det går att dunka friskt med det med.

//Andreas

Concept 8/10 låter ganska hemskt, lite för mycket Cerwin över dem, faktiskt. Hittade inget finljud i dem alls. 😉

Vill man ha något som är någorlunda behändigt, som dunkar på ganska bra, men ändå inte tar upp hela huset kanske Infinity Beta 50 vore något. De låter väl inte sådär helt korrekt heller, men ljusår bättre än Cerwin och Concept 10.

Du får se det relativt 😉

//Andreas

Dry_Ice
Member
Medlem
Forum Posts: 2611
1156621
September 18, 2007 - 2:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Högtalare för 3-4 k ? tips? förstärkaren räcker gott å väl...

Andreas Galistel
Member
Medlem
1156629
September 18, 2007 - 3:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Dry_Ice wrote: Högtalare för 3-4 k ? tips? förstärkaren räcker gott å väl...

Audio Pro Black Diamond V.2 kanske?

//Andreas

Jalle64
Member
Medlem
Forum Posts: 6913
1156632
September 18, 2007 - 3:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Varför inte B&W Nautilus laugh 😎

Kaleid
Member
Medlem
Forum Posts: 2377
1156638
September 18, 2007 - 3:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Svårt att säga nej till ett märke som faktiskt heter Thule 😉

//Andreas

Inte alls, om man ägt dem och vill ha något som låter mer neutralt. 🙂

Har man tilllgång till 08 området så skulle jag utan tvekan skaffa Ino Audio piPs. Bäst är ifall man kan skruva ihop dem själv...

Annars så verkar många nöjda med Monitor Audio Silver RS6...en kompis som har två generationer gammalt 9i i silverserien och de är grymmt bra för priset.

DENON AVR-2307 Hemmabioreceiver för 6000kr skulle bli förstärkaren jag skaffar. Vet nu inte ifall den är lika bra som en 2105 i neutralitet och låg distorsion för priset men det är enkelt att uppgradera från den genom att t.ex. köpa till slutsteg. Försteget är av mycket god kvalité.

Sedan en hyfsad dvd samt en DAC.

Andreas Galistel
Member
Medlem
1156670
September 18, 2007 - 6:58 pm
sp_Permalink sp_Print

I relation till NAD hade jag tagit Thule 😛

Monitor Audio Silver RS6 är verkligen ett suveränt köp i min mening, men jag misstänker att fisken vill ha mer dunk.

//Andreas

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1156694
September 18, 2007 - 9:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: I relation till NAD hade jag tagit Thule 😛

Second that.

Delph1 wrote: Monitor Audio Silver RS6 är verkligen ett suveränt köp i min mening, men jag misstänker att fisken vill ha mer dunk.

//Andreas

MA är ganska trista i min mening, lyssnat på Bronze (inte RS-6, däremot...), och det var absolut inte min grej, om vi säger så. Alldeles för oklart och rörigt, tyckte jag.

Kaleid
Member
Medlem
Forum Posts: 2377
1156695
September 18, 2007 - 9:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: [quote=Delph1]I relation till NAD hade jag tagit Thule 😛

Second that.

Delph1 wrote: Monitor Audio Silver RS6 är verkligen ett suveränt köp i min mening, men jag misstänker att fisken vill ha mer dunk.
//Andreas

MA är ganska trista i min mening, lyssnat på Bronze (inte RS-6, däremot...), och det var absolut inte min grej, om vi säger så. Alldeles för oklart och rörigt, tyckte jag.

Ja, bronze serien är faktiskt inte speciellt rolig men de golvare jag har hört i silverserien är absolut inte tokiga.

NAD 208 slutsteget är kung. Synd att det inte tillverkas längre, det var en fullpott.

Andreas Galistel
Member
Medlem
1156699
September 19, 2007 - 4:00 am
sp_Permalink sp_Print

Kaleid wrote: NAD 208 slutsteget är kung. Synd att det inte tillverkas längre, det var en fullpott.

"Även en blind höna hittar ett korn" :bgrin:

//Andreas

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 423
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL