October 22, 2002
Eftersom det verkar finnas en bunt audiofiler här på forumet så är det ju dumt att inte utnyttja kunskapen.
Jag är ute efter en en rejäl stereoanläggning att enbart spela musik på. Min musiksam är ganska blandad men det som jag lyssnar mest på är Techno/Vocal Techno och Lars Winnerbäck.
Det som ska ingå är CD-spelar, förstärkare, ev. effektförstärkare och högtalare. Priset på allt får landa runt 20-30k kr.
En kompis till mig har denna kombo och där har vi ju iaf tryck. Priset om man lägger till en CD-spelare hamnar då på ganska precis 25k.
CERWIN-VEGA CLS-215
NAD C272
NAD C352
Förslag på kombinationer och tips mottages gärna!
/Mikael
February 1, 2003
Det är svårt att veta vad precis dina preferenser är...
Det finns en hel del schysst prylar till schyssta priser på fynda.se
Högtalare:
http://fynda.se/index.php3?prodid=2822
http://fynda.se/index.php3?prodid=1980
http://fynda.se/index.php3?prodid=2478
http://fynda.se/index.php3?prodid=2303
Förstärkeri:
http://fynda.se/index.php3?prodid=2216
http://fynda.se/index.php3?prodid=2794
November 22, 2001
Jag har Vegas CLS-10 och det är bra tryck (jag har lyssnat på CLS-15 oxå, kan tänka mig att det är ett enormt tryck i 215).
Men det du ska tänka på är att det inte är en riktig hifi-högtalare, dvs inte audiofilens val.
Jag köpte mina för att ha till hemmabion, hade jag köpt för att bara ha till musik hade jag valt något annat.
October 22, 2002
Json_81 wrote: Jag har Vegas CLS-10 och det är bra tryck (jag har lyssnat på CLS-15 oxå, kan tänka mig att det är ett enormt tryck i 215).
Men det du ska tänka på är att det inte är en riktig hifi-högtalare, dvs inte audiofilens val.
Jag köpte mina för att ha till hemmabion, hade jag köpt för att bara ha till musik hade jag valt något annat.
Vet att dom högtalarna inte är hifi-högtalare utan mer högtalare med ett jävla ös och tryck i. "Finljudet" får lida av de.
Sen så handlar jag inte såna här saker över internet utan i butik ifall problem uppstår osv. Därför är jag ganska låst till Hifi-klubbens utbud eftersom dom finns i närheten.
Tips på mera Hifi-högtalare som samtidigt har skapligt tryck?
November 27, 2003
Jag aldrig i mitt liv lagt 11 000 kr på högtalare med dubbla 15" element 😮
Om du går upp till DALI Concept 10 får du fortfarande dubbla 10", men samtidigt väldigt mycket finljud också. Det går att dunka friskt med det med.
Eller B&W DM604S3 får du ännu mer finljud, men bara dubbla 7" kanske är för lite om man ska spränga sönder betongen i golven 😛
Både dessa är dessutom våldsamt mycket snyggare än CV 😉
Jag är själv inget större fan av NAD, även om jag absolut tycker att de ger väldigt kraft för pengarna, men audiofilistisk som man är hade jag valt THULE PA100 istället för NAD C272, och sen kanske en THULE PR100 istället för NAD 352 för att få en matchande uppsättning 😉
Det blir dessutom samma slutpris 🙂
//Andreas
April 10, 2003
Delph1 wrote: Jag aldrig i mitt liv lagt 11 000 kr på högtalare med dubbla 15" element 😮
Om du går upp till DALI Concept 10 får du fortfarande dubbla 10", men samtidigt väldigt mycket finljud också. Det går att dunka friskt med det med.
Eller B&W DM604S3 får du ännu mer finljud, men bara dubbla 7" kanske är för lite om man ska spränga sönder betongen i golven 😛
Jag är själv inget större fan av NAD, även om jag absolut tycker att de ger väldigt kraft för pengarna, men audiofilistisk som man är hade jag valt THULE PA100 istället för NAD C272, och sen kanske en THULE PR100 istället för NAD 352 för att få en matchande uppsättning 😉
//Andreas
Hörru du klanka inte ner på nad ;), dom passar väldigt bra ihop med B&W faktist. Dock gör THULE också väldigt fina stärkare.
Men det jag rekomenderar dig att göra är att dra in till hifiklubben och snacka med dom om hur mycket du vill ta och spendera och vad du har får nått i åtankarna.
Dom brukar vara väldigt hjälpsamma i det hela, ha bara med dig din egen musik.
Och som Delph1 sa så skulle jag rekommendera Dali eller B&W's större golvare, kanske ta en titt på DALI IKON 7 med.
October 22, 2002
Delph1 wrote: Jag aldrig i mitt liv lagt 11 000 kr på högtalare med dubbla 15" element 😮
//Andreas
Kan instämma att CV var lite för "ruffiga" för min smak och saknade "finljudet", dock fanns det ett sjujävla tryck.
Har sneglar på DALI Concept 10 just för att kunna få mkt finljud men samtidigt skapligt tryck. Rent estetiskt så är högtalarna samt Thule stärkarna mer tilltalande än NAD.
Ska bege mig till HiFi-klubben för att prata mer ingående och lyssna. Är skönt att ha lite kött på benen vad man har spanat in osv.
Att skaffa en vettig CD-spelare är en självklarhet för mig i samma veva. En som jag tittat på är CAMBRIDGE Azur 640C dels för bra reccentioner och att den i svarta utförande skulle matcha Thule sakerna.
December 11, 2002
//Andreas
Hmm jag tycker då min M5a funkar absolut kalas med mina MA GS20. Måste dock ta och testa med en primare i30 😀 vanisnnigt sugen på en sån.
sorry OT x)
November 27, 2003
fisken wrote: Kan instämma att CV var lite för "ruffiga" för min smak och saknade "finljudet", dock fanns det ett sjujävla tryck.
Har sneglar på DALI Concept 10 just för att kunna få mkt finljud men samtidigt skapligt tryck. Rent estetiskt så är högtalarna samt Thule stärkarna mer tilltalande än NAD.
Ska bege mig till HiFi-klubben för att prata mer ingående och lyssna. Är skönt att ha lite kött på benen vad man har spanat in osv.
Att skaffa en vettig CD-spelare är en självklarhet för mig i samma veva. En som jag tittat på är CAMBRIDGE Azur 640C dels för bra reccentioner och att den i svarta utförande skulle matcha Thule sakerna.
Vettigt val, men provlyssna gärna de större modellerna från Cambridge med, 640 och 542.
Joni wrote: Hmm jag tycker då min M5a funkar absolut kalas med mina MA GS20. Måste dock ta och testa med en primare i30 😀 vanisnnigt sugen på en sån.
sorry OT x)
Primare i30 är rätt het 😉
//Andreas
February 12, 2003
Delph1 wrote: Om du går upp till DALI Concept 10 får du fortfarande dubbla 10", men samtidigt väldigt mycket finljud också. Det går att dunka friskt med det med.
//Andreas
Concept 8/10 låter ganska hemskt, lite för mycket Cerwin över dem, faktiskt. Hittade inget finljud i dem alls. 😉
Vill man ha något som är någorlunda behändigt, som dunkar på ganska bra, men ändå inte tar upp hela huset kanske Infinity Beta 50 vore något. De låter väl inte sådär helt korrekt heller, men ljusår bättre än Cerwin och Concept 10.
November 27, 2003
Mean Machine wrote: [quote=Delph1]Om du går upp till DALI Concept 10 får du fortfarande dubbla 10", men samtidigt väldigt mycket finljud också. Det går att dunka friskt med det med.
//Andreas
Concept 8/10 låter ganska hemskt, lite för mycket Cerwin över dem, faktiskt. Hittade inget finljud i dem alls. 😉
Vill man ha något som är någorlunda behändigt, som dunkar på ganska bra, men ändå inte tar upp hela huset kanske Infinity Beta 50 vore något. De låter väl inte sådär helt korrekt heller, men ljusår bättre än Cerwin och Concept 10.
Du får se det relativt 😉
//Andreas
June 8, 2001
Delph1 wrote: Svårt att säga nej till ett märke som faktiskt heter Thule 😉
//Andreas
Inte alls, om man ägt dem och vill ha något som låter mer neutralt. 🙂
Har man tilllgång till 08 området så skulle jag utan tvekan skaffa Ino Audio piPs. Bäst är ifall man kan skruva ihop dem själv...
Annars så verkar många nöjda med Monitor Audio Silver RS6...en kompis som har två generationer gammalt 9i i silverserien och de är grymmt bra för priset.
DENON AVR-2307 Hemmabioreceiver för 6000kr skulle bli förstärkaren jag skaffar. Vet nu inte ifall den är lika bra som en 2105 i neutralitet och låg distorsion för priset men det är enkelt att uppgradera från den genom att t.ex. köpa till slutsteg. Försteget är av mycket god kvalité.
Sedan en hyfsad dvd samt en DAC.
February 12, 2003
Delph1 wrote: I relation till NAD hade jag tagit Thule 😛
Second that.
Delph1 wrote: Monitor Audio Silver RS6 är verkligen ett suveränt köp i min mening, men jag misstänker att fisken vill ha mer dunk.
//Andreas
MA är ganska trista i min mening, lyssnat på Bronze (inte RS-6, däremot...), och det var absolut inte min grej, om vi säger så. Alldeles för oklart och rörigt, tyckte jag.
June 8, 2001
Mean Machine wrote: [quote=Delph1]I relation till NAD hade jag tagit Thule 😛
Second that.
Delph1 wrote: Monitor Audio Silver RS6 är verkligen ett suveränt köp i min mening, men jag misstänker att fisken vill ha mer dunk.
//Andreas
MA är ganska trista i min mening, lyssnat på Bronze (inte RS-6, däremot...), och det var absolut inte min grej, om vi säger så. Alldeles för oklart och rörigt, tyckte jag.
Ja, bronze serien är faktiskt inte speciellt rolig men de golvare jag har hört i silverserien är absolut inte tokiga.
NAD 208 slutsteget är kung. Synd att det inte tillverkas längre, det var en fullpott.
1 Guest(s)