May 1, 2005
Vi kommer strax flytta vår verksamhet och ska då se oss efter en ny lösning för fillagring för de arbetsdokument vi har. Tänkte kolla med er om ni har några förslag. MicroSoft SharePoint finns ju, men det programmet kan nog vara lite för tungrott för mina arbetskamrater (vars IT-nivå inte ska överskattas) och SharePoint är inte världens stabilaste applikation för Mac-användare.
De krav jag har är:
- Ska fungera både på Mac och Windows.
- Vara regionsobereonde (så ingen VPN tjurar för att nån är i USA osv)
- Revisionshantering (för att stega tillbaka filer om nån tabbat sig)
- Tjänsteleverantörer har god upptid och tar backup på hela tjänsten.
- Ingen lokal lagring (såvida inte ut/incheckningssystem tillämpas)
- Säkert.
Bra men inga måsten är:
- Ut/Incheckningssystem för filer om man vill jobba offline
- Mobil access för filer (i stil med Dropbox)
- Egen administration av användare
- Webbapplikation för att kunna nå filerna på vilken dator som helst.
- Administrering av behörigheter per användare.
Några idéer? Några andra killer features som man borde ha med i bedömningen?
May 1, 2005
Dehman;1258271 wrote: Stämmer inte just dropbox in ganska bra på det ni efterfrågar? Det används väldigt mycket av oss inom skolan och projekt. Google docs används också en hel del. 🙂
Näe, Dropbox lagrar hela tiden en lokal kopia. Inte praktiskt att ha 200 GB lokal kopia av alla filer på alla personers datorer och få bubbelnotifieringar om att filer ändras ständigt. 🙂
Ja, Google Docs har också hamnat på tapeten, men det känns inte som att det har nått total mognadsgrad ännu för sig självt. Man måste väl ha en tredjepartsapplikation för att mappa upp en nätverksmapp exempelvis? Lösningar som Syncplicity synkar ju Google Docs, men stödjer inte radering av filer (verkar inte finnas stöd för det i Googles API) samt kräver liksom Dropbox lokala kopior. Kan ha fel här eftersom jag kollade på detta för ett tag sen.
May 1, 2005
Kan detta vara nåt kanske?
http://www.gladinet.com i kombination med Google Docs?
Edit: Desktop appen verkar bara vara för Windows. 🙁
April 14, 2002
Vi tittade på detta för ett tag sedan på mitt jobb: http://www.knowledgetree.com/
Vet inte hur många utav dina krav de uppfyller men kanske värt att kolla på.
May 1, 2005
Marcan-;1258295 wrote: Vi tittade på detta för ett tag sedan på mitt jobb: http://www.knowledgetree.com/
Vet inte hur många utav dina krav de uppfyller men kanske värt att kolla på.
Men det var inget ni gick vidare med?
http://www.o3spaces.com
Nån som har nån erfarenhet av det där? Verkar ju potent, men har ingen aning om vad det kostar.
April 14, 2002
dreamweaver;1258318 wrote: Men det var inget ni gick vidare med?
Vi testade det men av olika anledningar så kom det inte längre än så. Det var inte på grund av att det var funktioner som saknades utav vårt företag som tyvärr bestämde sig för att göra saker annorlunda.
Det är ett mycket bra "revision" system som är web-baserat men också har MS Office plugins och webDAV stöd vilket är mycket händigt.
Sebbe;1258670 wrote: WikiLeaks.org är väl rätt ställe att hyra in sig på, dom lär ju kunna erbjuda alla tjänster, dessutom inga problem med USA.
Jag vet inte det jag:
http://www.dn.se/nyheter/varld.....-1.1219843
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
1 Guest(s)