December 11, 2002
Jo jag tänkte ta mig en resa till New York.
Har inte varit där tidigare och vill givetvis hitta på lite skoj saker när jag är där.
Någon som har tips på något speciellt man ska besöka/se?
Undrar även om någon har tips på något bra flygbolag att åka med som är hyffsat billigt?
//J
November 27, 2003
http://www.ilovenewyork.se/new.....guiden.asp
Central Park. Ground Zero, Central Perk, Broadway, Starbucks, och andra saker man kan hitta på länken ovan.
//Andreas
April 24, 2007
Någonting får mig att tro att det är billigare att åka från exempelvis Heathrow (London) eller Charles De Gaulle (Paris), men om det är värt den extra mödan och kostnaden att ta sig dit är en annan femma.
Sen tycker jag att du ska våga fråga folket du träffar om råd och kontakta gärna informationsställen/folk och fråga vad de tycker att du ska se. T.ex. tycker jag att det finns många ställen i Göteborg en vanlig turist kan missa, men med en lokal guide får man ut så mycket mer,tror att det är samma där.
Och gå för guds skull inte till McDonalds eller liknande kedjor när du är där, prova den lokala maten!
Försök hitta något reseforum och fråga där kanske? 🙂
Nåväl, lycka till med din resa.
March 10, 2002
Shikar wrote: Någonting får mig att tro att det är billigare att åka från exempelvis Heathrow (London) eller Charles De Gaulle (Paris), men om det är värt den extra mödan och kostnaden att ta sig dit är en annan femma.
Sen tycker jag att du ska våga fråga folket du träffar om råd och kontakta gärna informationsställen/folk och fråga vad de tycker att du ska se. T.ex. tycker jag att det finns många ställen i Göteborg en vanlig turist kan missa, men med en lokal guide får man ut så mycket mer,tror att det är samma där.
Och gå för guds skull inte till McDonalds eller liknande kedjor när du är där, prova den lokala maten!
Försök hitta något reseforum och fråga där kanske? 🙂
Nåväl, lycka till med din resa.
Erhm, något man måste göra i USA är ju att besöka kedjorna för att få lite perspektiv...
November 19, 2007
Dehman wrote: Erhm, något man måste göra i USA är ju att besöka kedjorna för att få lite perspektiv...
Och det är ? Att Big Mac smakar exakt likadant ?
Nej, tack det är bra.
Sånt upplevelse kan man ordna i valfri håla från Ystad och uppåt. Finns ingen behov att korsa Atlanten för bekräftelse.
August 9, 2003
OK här kommer lite tips,
Första gången i NY så ska man göra alla turistgrejer, empire state building, ground zero, MoMa (museum of modern art) ect. De kan du hitta i vilken reseguidebok som helst och du känner troligen redan till typ alla. Så jag tänkte skriva lite andra tips som du inte kan få reda på så lätt.
Vi börjar med mat, strunta i McDonalds och Burger king men det är sant att mat ifrån kedjor är typ så amerikanskt man kan få det men i USA så har de en högre nivå av matkedjor som är lite över snabbmat men under vanliga restauranger. Exempel på dessa är TGI fridays, Chillies, Olive garden, red lobster, ect (TGI och Chillies är de som jag tycker är bäst), tänk kvalitetsnivå med en vanlig pizzeria, helt ok till ett hyfsat pris. Du kan testa någon av dessa. En annan mat som jag rekommenderar är kina restaurangerna, helt annan mat än vad man får här, min favorit kinarestaurang i NY är Sams Noddle place på 6th avenue (kan ha varit 7e avenue) och mellan 10e och 11e gatan. Testa General tsos Orange Chicken (kan möjligen bara heta Orange Chicken) ruskigt god.
Ett annat tips är Corner bistor (tror jag att den heter, corner + något mer) som ligger i Greenwich village, berömda för att ha de godaste hamburgarna i hela NYC. De är rätt goda 🙂
Annars så är maten på restauranger i NY riktigt prisvärd men man måste gå upp till 20-30 dollar per huvudrätt för att det ska bli bra men då har man väldigt många bra restauranger att välja på. Kolla innan in de lite finare restaurangerna och kolla vad de har för lunch erbjudande, man brukar kunna äta riktigt gott och fint rätt billigt.
Om du ska ut och festa så kan jag rekomenderar 2 olika klubbar, nästan helt motsatta varandra. Den ena är Pasha som ligger runt 45e gatan 12e avenyn, 3 våningar i en gammal lagerbyggnad fullt med folk, har varit rätt så mycket techno när jag varit där. Rätt känd klubb.
Den andra är en liten liten klubb som ligger i källaren av en musikaffär/kafe, ligger på ludlow street (strax under 1st street och strax bortom 1st avenue) området heter lower east side och är ett område som är på G, billigt, lite slitet men har en ganska avslappnad stil. Massa småband spelar men den är inom sina kretsar känd över hela världen.
Du behöver inte oroa dig för att inte komma in på klubbar, det är bara att ha leg med sig och köa, inget annat. Vissa fina resturanger kan vilja att du har skjorta på dig men det är inte så vanligt.
Andra tips är att gå mycket, speciellt nere i Soho och greenwich village, (de börjar vid 10e gatan och går neråt en bit), det är rätt roliga områden. OM du skulle få hemlängtan så finns det flera svenska fik i NYC 🙂 ett ligger precis vid Plaza hotell (gatan innan central park) och heter Fika.
ang resa så är det nog bara att boka på nätet som gäller, har kollat lite på att få tag på billiga genom att ta sig till typ london själv men om man inte planerar på att stanna ett par dagar i london så tjänar man inget på det. För mycket jobb. NYC är för övrigt väldigt varmt på sommaren men hösten är riktigt fantastisk, om du har möjlighet så skulle jag åka i september istället för mitt på sommaren. Mindre turister och i mitt tycke bättre temperaturer.
Nu hinner jag inte skriva fler tips 🙂 Hoppas att du får det jätteskoj i NYC.
March 10, 2002
Kamikazepilot wrote: Och det är ? Att Big Mac smakar exakt likadant ?
Nej, tack det är bra.
Sånt upplevelse kan man ordna i valfri håla från Ystad och uppåt. Finns ingen behov att korsa Atlanten för bekräftelse.
Visste inte att det fanns kedjor som Wendy's KFC osv i Sverige.
April 24, 2007
ojdå wrote: Tycker man att en måltid på KFC är en upplevelse gör man ju något fel. Dock är deras räk-burgare ok i nödfall.
Fast jag måste nog säga det motsatta, väldigt god och varierad mat, allt från friterad kyckling till majs. Det är god mat som är förhållandevis billig. Klart bättre än BK och McDonalds iaf.
December 11, 2002
Skulle jag känna sug efter en Whopper eller Big Mac tror jag nog det hade varit billigare att rulla in på närmaste hak än att åka till NY.
Det är väl rätt själklart att jag inte var ute efter en karta över NYs alla BK och McD?
CTH och Delph1(<3) är väl den ända som so far har kommit med något vettigt förslag. Jo, Shikars förslag om att rycka någon i armen för lite "inside information" var iof inte helt dumt. Nu återstår att se hur länge den här j*vla vulkanen ska sätta stopp för flyget sen bokar jag väl 🙂
April 24, 2007
Joni wrote: Skulle jag känna sug efter en Whopper eller Big Mac tror jag nog det hade varit billigare att rulla in på närmaste hak än att åka till NY.
Det är väl rätt själklart att jag inte var ute efter en karta över NYs alla BK och McD?
CTH och Delph1(<3) är väl den ända som so far har kommit med något vettigt förslag. Jo, Shikars förslag om att rycka någon i armen för lite "inside information" var iof inte helt dumt. Nu återstår att se hur länge den här j*vla vulkanen ska sätta stopp för flyget sen bokar jag väl 🙂
Ett tips är att vänta ett tag, när det väl ordnat sig lär det vara många som vill åka samtidigt = priserna skjuter i höjden. Men efteråt så ska det väl inte vara något problem. 🙂
April 14, 2002
New York är helt klart min favorit stad!
Ställen jag skulle besöka är;
* Time Square
* Empire State Building - Kan vara väldigt lång kö så tänk på det. När jag var där så köpte jag en biljett som lät en gå förbi kön, var lätt värt de lilla extra man betalade.
* Staten Island - Ta färjan till Staten Island. Du kan se frihets gudinnan från färjan och det är bra mycket billigare (och kortare kö) än att ta färjan enbart till frihets gudinnan.
* Little Italy - Mysigt område och grym mat.
* Central Park - Det är rätt coolt att kolla på alla som spelar baseball eller andra sporter i parken.
* Gå och se sport - Jag såg baseball på Shea Stadium men du har också Yankee Stadium eller basket/hockey på Madison Square Garden.
* Stand-up - Rekommderar verkligen att gå på stand-up, är precis som man ser på TV.
March 6, 2006
Tjo, jag är förvånad att ingen tipsat ännu om turistbussar.
Jag och tjejen var där i höstas och kom över riktigt billiga flygbiljetter, 2500:- per pers tur och retur, med ett bolag som hette Malaysian Air. dock la dom ner linjen Arlanda - New Ark.
Iaf bland de vi uppskattade mest iaf var något så typiskt turistiskt som att åka med turistbussarna runt staden. Vi åkte med ett bolag som hette Grey Line (inget problem att hitta dom, dom kommer hitta dig och vilja sälja biljetter)
de gick på typ 50dollar per person och då gällde biljetten i 48timmar. (vilket behövs).
iaf då tar dom dig till alla dom vanligaste turistplatserna med buss, men medans du sitter i kö med bussen eller då man åker förbi något intressant så pratar guiderna på hela tiden om new yorks historia och roliga fakta. just guiderna var ju det som gjorde det hela så bra. (vissa av guiderna var skitkass, men bara hoppas av bussen och hoppa på nästa isåfall)
sen att man kunde göra precis som jag sa, hoppa av bussen typ när som helst, iaf vid alla turistmålen, o sen hoppa på nästa gjorde att man inte behövde ta taxi hela tiden.
och sisst men inte minst så säger jag precis som Marcan-
Stand-up, missa inte det!
Vi bokade för övrigt hotell på Hotels.com (eller snarare motell, går att komma undan billigt på boendet oxå)
August 9, 2003
Turistbussarna är helt ok, tyckte dock att de va lite dyra, beror väl iof på hur länge man är i NY och hur mycket man vill se, man ser ju väldigt mycket med bussarna. Ett annat busstips som jag precis kom på är att det finns en otroligt bra outlet ca en timma utanför NYC som det går bussar till ifrån typ madision square garden. Woodbury Commons heter det, kostar 20 dollar typ och allt är otroligt billigt. Och det är riktigt bra saker, väldigt många av de lite större klädesmärkena finns där, 250ish butiker, man behöver inte köpa mycket för att tjäna in de där 20 dollarna. Det tar dock nästan en hel dag att gå och handla där.
Stand up är skoj oxå, många har typ 2 drinkar minimum på sådanna ställen och drinkarna är ganska dyra så priset blir lite högre än vad man betalar i entren.
2 Guest(s)