tjäna pengar på att vara nörd|Page 3|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
tjäna pengar på att vara nörd
Akatosh
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1970
sp_UserOfflineSmall Offline
668530
July 14, 2004 - 7:17 am
sp_Permalink sp_Print

Chippen: Hehe, jag fick erbjudande att få en hundring efter en hel helgs festande och jag satt och väntade på tåget hem som du , såg väl sliten ut...

On topic: Jo jag har väl blivit erbjuden pengar då och då men annars har jag vägrat då det är kul att fixa släktens datorer (kompisarnas är inte lönt då dom är antingen programmerare, nätverkstekniker, civilingenjörer, tilloch med tjejen jag träffar nu är webmaster...) Väntar dock med vånda till nästa år då alla "kommundatorerbjudandena" går ut och släkten + bekanta ska ha nya grejer...

Strasser
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 97
668614
July 14, 2004 - 10:58 am
sp_Permalink sp_Print

Själv har man hjälpt en och annan kompis, men ingen har direkt stuckit pengar i handen på mig, istället är de väldigt gästvänliga och bjuder gärna på mat m.m!

Men att få pengar från "vuxna" (se föräldrars bekanta) människor vars problem består av okunnighet är svårt.

.ToL
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1319
668619
July 14, 2004 - 11:08 am
sp_Permalink sp_Print

Jag hjälpte oxå en polare med hans nätverk. Är det dom som är kassa eller är det jag som e bra på just de? 😀

XZD
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 133
668623
July 14, 2004 - 11:10 am
sp_Permalink sp_Print

Vi säger såhär den som tar 200kr för att installera os o fixa mina datorer + dom spelen jag ska ha o den är fungerbar o + han kan klocka så har jag jobb för 2-3 datorer plus jag bjuder på husrum o mat! i sthlm

POE
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1136
668657
July 14, 2004 - 12:12 pm
sp_Permalink sp_Print

keffing wrote: [quote=POE]Hehe, skulle vara lite häftigt. 🙂
Fast 'nördar' som såfall skulle vara med i en sån grej borde vara tvungna att göra nåt slags test. 😉

typ.. eller nåt lättt typ 1500 inlägg på NH eller nåt... det visar ju att man har ett visst intresse och har varit med ett tag

På det viset.. cry

😉

macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
668658
July 14, 2004 - 12:12 pm
sp_Permalink sp_Print

ViperBoyy wrote: [quote=Tindy][quote=Dehman][quote=ViperBoyy]formaterade grannens data o installerade windows, program, internet osv, fick inte ett skit...vilka j**la grannar va? :arg:

Ska man inte ha egentligen, har gjort mycket utan att få pengar. Varit lika glad för det. Alltid kul att pilla med olika datorer.

Sen skriver du "data". 🙄

Precis, man ska inte ha pengar.
Man gör det för att det är roligt, och får man nåt är det en bonus.

de va roligt för jag fick sitta framför en P4 3Ghz , 512MB DDR , ATI Radeon 9800 np , 19" skärm , skrivbord ... :bgrin:

Får man fråga vad du själv ha för dator eftersom du verkade tycka den datorn var så otroligt bra? 🙂

galningen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 394
668666
July 14, 2004 - 12:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Det skönaste som finns är ju att tjäna pengar på att utföra lätt datorservice. Tjänade en gång förra sommaren 500 spänn på att installera en brännare :>. Sen har jag fått ett antal hundra för att få skrivare att fungera installera nätverkskort och operativsystem, ibland kan det kännas lite omotiverat att ta emot pengar av någon man känner bara för att man fixat en grej som eg är skitlätt men som dem tror är avancerad.

Om ni vill tjäna lite lätta pengar på era datorkunskaper är det ju bara att sätta upp en lapp på det lokala konsum eller nått, lär ju få massor med folk som ringer å vill ha hjälp med att typ formatera, installera bredband eller nätverkskort osv osv. Och om det är folk man inte känner blir det ju lättare att inkassera pengarna =].

Pojo
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
668676
July 14, 2004 - 12:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo bra om man får pengar får de lätta felen.

Men när man råkar på de riktigt värsta och konstigaste felen då är det inte roligt.

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
668719
July 14, 2004 - 1:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Anser ni verkligen att ni inte bör få pengar när ni utför en tjänst åt någon?

Visst fixar jag en dator eller dyl till en släkting så kräver jag inget för det (så länge de inte vill att jag ska fixa en pentium med icke-befintliga drivrutiner så :)). Men något bör man ju få för att man hjälper dem, om det nu är middag eller en flaska vitt gör ju ingenting.

Ni får ändå tänka på att om de skulle lämna in datorn till något riktigt företag, så skulle de förmodligen få betala dubbelt...

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
668724
July 14, 2004 - 1:52 pm
sp_Permalink sp_Print

keffing wrote: haha allvar eller?

ja absolut, vem tror du kom på burklocken till hundmatskonserver `?
och dom kastrull-locken med en ventil på toppen.

thats right, ME !

x-per
Member
Medlem
Forum Posts: 3038
668798
July 14, 2004 - 3:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Hmm har gjort sånt ett antal gånger och blivit erbjuden pengar, men har aldig tagit emot dom!

hallon
Medlem
Forum Posts: 115
668886
July 14, 2004 - 5:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag blir sällan erbjuden några pengar, men de gånger jag blir det tycker jag alltid att det är förlite :bgrin:

richardb
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 986
668935
July 14, 2004 - 7:15 pm
sp_Permalink sp_Print

hehe jag fixade en polares nätverk samt formaterade hans dator, tog inte allt för lång tid, vi satt och drack cola och hans morsa gav oss kakor och grejer , och sen när ja skulle dra hem fick ja en 100 lapp och 2 paket brännarskivor av hans farsa laugh

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
668979
July 14, 2004 - 8:09 pm
sp_Permalink sp_Print

x-per wrote: Hmm har gjort sånt ett antal gånger och blivit erbjuden pengar, men har aldig tagit emot dom!

det har jag upplevt är totalt omöjligt, springer man kastar de nog pengarna efter en.

GroundX
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1619
668983
July 14, 2004 - 8:14 pm
sp_Permalink sp_Print

sommarjobb?

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
669068
July 14, 2004 - 9:20 pm
sp_Permalink sp_Print

hallon wrote: Jag blir sällan erbjuden några pengar, men de gånger jag blir det tycker jag alltid att det är förlite :bgrin:

Känner igen mig...:)
Men mest besviken blev jag på min farsa (egen företagare numera), han sa att han skulle köpa in datorer till företaget (bra, då får jag jobb, tänkte jag...), men nej, han köpte skiten från dgc istället. Samma sak med nätverket på jobbet, nån jävla tekniker skötte det.
Det borde varit mitt jobb...

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
669093
July 14, 2004 - 9:39 pm
sp_Permalink sp_Print

AMD_RULEZ wrote: [quote=hallon]Jag blir sällan erbjuden några pengar, men de gånger jag blir det tycker jag alltid att det är förlite :bgrin:

Känner igen mig...:)
Men mest besviken blev jag på min farsa (egen företagare numera), han sa att han skulle köpa in datorer till företaget (bra, då får jag jobb, tänkte jag...), men nej, han köpte skiten från dgc istället. Samma sak med nätverket på jobbet, nån j**la tekniker skötte det.
Det borde varit mitt jobb...

Farsan är tvärsom, han anlitar mig fast han kan säga åt tekniker i kommunen att göra det.
Fast de är så slö och får det aldrig gjort så jag gör det..
Får iof inga pengar men för husrum, nät, parabol och kyl&frys full med mat och dryck så kan jag hjälpa 🙂

megaman_k
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 227
669220
July 14, 2004 - 11:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Ibland känns det helt fwel när man får pengar för småsaker som "alla" borde kunna. Känns fel å ta emot men man är ju svag... Men det värsta är när de har komponenter som är statiskt urladdade eller när något absolut inte passar.(uppgradering med gammalt + nytt) Då blir det jävligt jobbigt.

Pappa-Scan
Medlem
Forum Posts: 139
670617
July 17, 2004 - 12:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag upplever också att det är svårt att ta emot pengar från folk som jag hjälper med deras datorer. Min gamla boxartränare ger mig alltid pengar och när jag säger nej så blir han nästan förbannad och då är det bara att ta emot 😛 Jag har säkerligen fått ihop 4-5000:- för att fixa andras datorer.. Det mesta jag har fått är 1000:- för några timmars arbete + 20 gb hårddisk.

caged
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1576
670628
July 17, 2004 - 12:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag hjälpte tösens pappa installera antivirus och sånt, fick 200 kr för det. Hjälpte en kille igår med att flytta över sin dator till hans nya chassi. Fick en Samsung DVD spelare som han inte använde längre. =)

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 378
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL