Tokiga kristna|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Tokiga kristna
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
sp_UserOfflineSmall Offline
572080
March 17, 2004 - 12:16 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: Varför jag tror att man ser det så sällan?
Till stor del för att länder där islam, buddhism med flera religioner är i majoritet ofta är väldigt strikta/icke-demokratiska (tex. kina som avlyssnar all internettrafik i princip) eller att de helt enkelt är utvecklingsländer.

När var senast du läste en samhällskritisk satir från nordkorea tex? 😉

Det kanske är det jag menar? Vi låter bli att göra oss lustiga över vissa andra knasigheter, dels för att vi vet att det hade tagit fyr i helvete, och dels för att de är så cementerade i de kulturerna att vi knappt får höra talas om allt skit som händer. Men det gör det inte till mindre relevant. Att media har en förmåga att peka ut kristendom som den blodtörstigaste och mest bakåtsträvande religionen i vår tid är bara bisarrt.
Att vi i Sverige har gått ett steg längre, och blivit ett folk av hymlande självbespottare gör ju inte saken bättre. I politiskt korrekta kretsar finns det ju inget finare än att sitta och kritisera Sverige. Det handlar inte längre om att ta det bästa ur flera olika kulturer. Det har börjat handla om att ta vad som helst, bara det inte kan förknippas med Sverige.
Det pratas om frihet att utöva sin tro. Jag skulle tro att det idag nästan är svårare att vara troende kristen, än att vara dito jude eller muslim. Visst det finns misstro i samhället mot muslimer och judar, precis som det finns mot alla minoriteter, men de står med samhällets skydd. Vi har ju en lagstiftning som skyddar minoriteter, men hur ofta hör man om pingstvänner som anmäler någon för religionsförtryck?

Coalan
Member
Medlem
Forum Posts: 4409
572085
March 17, 2004 - 12:30 pm
sp_Permalink sp_Print

God blessed me with inteligence

😀 😀 😀

Man måste älska argumenten

Think about it, how could Jesus see EVERYTHING on Earth from one point if the Earth was round?

PaiN
Member
Medlem
Forum Posts: 2534
572097
March 17, 2004 - 12:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Hugge, det finns idioter i alla länder, bevisligen. 😛

Förhoppningsvis var ditt första inlägg bara menat som ett skämtsamt sätt att visa sidan du hittade. Isf lyckades du bra, med tanke på att vissa trodde att den var sann. 🙂

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
572104
March 17, 2004 - 12:56 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote:
Det kanske är det jag menar? Vi låter bli att göra oss lustiga över vissa andra knasigheter, dels för att vi vet att det hade tagit fyr i h*****e, och dels för att de är så cementerade i de kulturerna att vi knappt får höra talas om allt skit som händer. Men det gör det inte till mindre relevant. Att media har en förmåga att peka ut kristendom som den blodtörstigaste och mest bakåtsträvande religionen i vår tid är bara bisarrt.
Att vi i Sverige har gått ett steg längre, och blivit ett folk av hymlande självbespottare gör ju inte saken bättre. I politiskt korrekta kretsar finns det ju inget finare än att sitta och kritisera Sverige. Det handlar inte längre om att ta det bästa ur flera olika kulturer. Det har börjat handla om att ta vad som helst, bara det inte kan förknippas med Sverige.
Det pratas om frihet att utöva sin tro. Jag skulle tro att det idag nästan är svårare att vara troende kristen, än att vara dito jude eller muslim. Visst det finns misstro i samhället mot muslimer och judar, precis som det finns mot alla minoriteter, men de står med samhällets skydd. Vi har ju en lagstiftning som skyddar minoriteter, men hur ofta hör man om pingstvänner som anmäler någon för religionsförtryck?

Jag tycker bara inte det är så allvarligt som du ser på det.
Ta det här som ett exempel:
http://www.truechristian.com/c.....atino.html

Det är ju bara humor. Det är inte nedvärderande, det är inte smutskastande, det är inte lögner etc.

Personligen tycker jag många saker är ganska klockrena:
[Image Can Not Be Found]

Har släkt från bibelbältet i södern i USA och kan intyga att det är ungefär exakt sådär resonemanget brukar gå på våra släktträffar.
De tittar på mig oförstående och säger "It says so in the bible."
Växer man upp med sånt runtomkring en förstår jag om man snear och gör en sån sida som den här. 🙂

Personligen tycker jag det är synd att vi inte ser muslimer/folk från länder där islam är den rådande religionen som gör liknande sidor. Men bara för att "de" inte har sådana sidor behöver inte det betyda att inte "vi" ska få ha det IMHO.

Humor/satir är ett ypperligt sätt att ta sig an tokiga saker tycker jag. Oavsett om det är religion eller ej.

Men det kanske också har att göra med att jag tycker väldigt illa om regeletik... vilket i sin tur gör att jag tycker illa om många religioner.

Men det är klart, den diskussionen rör ju inte Sverige i någon vidare utsträckning här tillämpar vi tack och lov en stor del av befolkningen situationsetik.

denstore
Member
Medlem
572129
March 17, 2004 - 1:19 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote:
Jag tycker bara inte det är så allvarligt som du ser på det.
Ta det här som ett exempel:

(snip)

Det är ju bara humor. Det är inte nedvärderande, det är inte smutskastande, det är inte lögner etc.

Personligen tycker jag många saker är ganska klockrena:
(snippade bilden)

Jo, jag tror vi tycker detsamma egentligen, men saken är ju att det är tillåtet att göra narr av vissa grupper och inte andra. Jag tycker också att dina exempel är ganska roliga, men jag har heller inga problem med att säga negerbulle eller dra vitsar om judars snålhet eller muslimers krökta näsor. Man kan inte tillåta att man drar vitsar om en grupp och kallar det öppenhet, samtidigt som man förbjuder skämtande på andra gruppers bekostnad.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
572131
March 17, 2004 - 1:22 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote:

Jo, jag tror vi tycker detsamma egentligen, men saken är ju att det är tillåtet att göra narr av vissa grupper och inte andra. Jag tycker också att dina exempel är ganska roliga, men jag har heller inga problem med att säga negerbulle eller dra vitsar om judars snålhet eller muslimers krökta näsor. Man kan inte tillåta att man drar vitsar om en grupp och kallar det öppenhet, samtidigt som man förbjuder skämtande på andra gruppers bekostnad.

Som sagt tycker jag det är ok så länge man skämtar på (snarare "om")hemmaplan.
Att vi inte ser liknande satir på andra religioner är ju för att skulle någon göra en sådan sida typ i Iran så hade de väl blivit mördade nästa morgon. Men som jag då sa: jag tycker inte att det ska hindra oss.

Så låt oss göra satir på kristendomen så att det kan bli en ledstjärna för moderata/liberala muslimer osv. 🙂

denstore
Member
Medlem
572143
March 17, 2004 - 1:40 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote:
Så låt oss göra satir på kristendomen så att det kan bli en ledstjärna för moderata/liberala muslimer osv. 🙂

Det är just detta som är problemet. Kristendomen tillåter trosutövande, arbete, fritid och politiskt engagemang åtskillt.
Det är det som har gjort kristendomen (främst protestantismen) till den mest framgångsrika religiösa kulturen av idag. Vi samställer helt enkelt inte tro med livsåskådning på ett begränsande sätt. Den religionen som ligger närmast oss är judendomen, och de verkar ha förstått skillnaden i att skämta om sin tro, och att häckla dess utövare. Man ser ofta Mel Brooks skämta om judendomen och dess knasigheter. Men det är med respekt för den egna kulturen. Det förekommer inte särskilt ofta i den moderna svenska populärhumorn. Det förekommer inte alls bland våra totalt humorlösa svenska politiker....

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 81
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL