February 22, 2003
http://www.gethappy.com/moremo.....hmore.html
Hur tolkar DU det?
February 21, 2003
Lite inne på det Jerry sa, men tänker ändå utveckla det.
Barnens lek har ju ett klart och tydligt budskap. Han trånar efter den magi och lekfullhet som hör barndomen till då man inte piskas av det fängsel av ansvar som hör vuxenvärlden till i dagens kommersiella hunger för framgång. Att han står utanför den sagolika och saliga värld där barns sinnen florerar påvisas genom att man får se barnen ur ett kikarperspektiv, vilket då antyder att han vet vad han saknar men inte kan ta sig dit. Han är inlåst i den industriella världen, men han kan se genom nyckelhålet.
Enda sättet för honom att nå glädje är genom syntetisk lycka i form av en fabricerad kikare som ger en helt annan syn på världen. Men han använder industrin, som är hans lyckas bane, för att nå ny glädje vilket till slut visar sig vara helt fel metod. Han bekämpar ont med ont och försöker få godhet att blomma som resultat. En hopplös uppgift som endast påvisar den tragik människan är fast i under sitt sökande efter en själ att bejaka.
Kontenta: Lycka kan inte fabriceras - den kommer från vårt inre och våra drömmar.
Håll inne tårarna nu pojkar då jag inte sparade på silkesorden.
Det är min tolkning iaf. 🙂
Gillade filmen skarpt annars...
December 15, 2002
den var riktigt bra tycker jag.... Bra budskap. Ganska svårt att formulera det bara.
Ogrebeast: du är en djup snubbe
EDIT: den där "luckan" han hade i magen där det kom ljus, det såg jag som hans innersta glöd, hans vilja att uppnå något. Sen gjorde han praktik av sin dröm att verkligen bli något annat än en vanlig knegare så insåg han att han blivit precis en sån han föraktade. Det var då hans glöd slocknade.
2 Guest(s)