September 23, 2002
hmm, enligt Vägverket är det alltså ok att ha tonade rutor runt om, om ljusinsläppet är minst 70%. Men om du besiktigar bilen med tonande framrutor blir bilen underkänd...
Det man kan göra, för att få bilen godkänd är att plocka av framsido rutorna samt veven/el manövreringen till rutorna.
January 31, 2003
Har tonat med ljusaste toningen i fram och bak har jag en mörkare toning!
EDIT: Ej vindrutan där får man nog inte tona bara överdelen!!
Jag tror inte dom säger så mycket om dom inte stoppar dig! Men då får du antagligen dra bort dom om dom ska vara taskiga!
Men kör på d om du tycker att det är värt, det tyckte jag ;):D
March 16, 2003
Det ska inte vara några problem vid besiktningen om man sätter en ljusare "rökfärgad" solfilm på framrutorna detta får man ha, besiktningsgubben blir nog lite kinkig om du har "ultramörk" solfilm, då går den inte igenom.
Du kan även ta bilen till en firma som sysslar med solfilm och be dom montera, snabbt, snyggt men dyrt.. dom vet exakt vilka regler som gäller
ELLER (om du absolut vill ha ultramörk solfilm på framrutorna) så monterar du solfilmen EFTER besiktningen.
Kommer polisen så är det bara att säga att du "inte visste"nånting om reglerna om 70% ljusgenomsläpp. Polisen nöjer sig mer än gärna med en varning om du rycker loss solfilmen på plats.
Detta har jag gjort mååånga gånger =)
July 8, 2003
keffing wrote: du får som sagt inte tona fram-sidorutorna så mycket, men du måste inte ha fram-sidorutor... om snuten kommer så drar du ner dem o säger att du inte har fram-sidorutor... fö jag menar... han kan väl inte tvinga dig att dra upp dem...
Ha, intressant förslag. Iofs jobbigt under vintern. =)
Men men, av vad jag har hört så får du tona framrutan om dne bara är tonad till 30%, iofs blir det snyggare om man tonar alla rutor i 30% då¨...
April 18, 2003
NH|Falcon wrote: hmm, enligt Vägverket är det alltså ok att ha tonade rutor runt om, om ljusinsläppet är minst 70%. Men om du besiktigar bilen med tonande framrutor blir bilen underkänd...
Det man kan göra, för att få bilen godkänd är att plocka av framsido rutorna samt veven/el manövreringen till rutorna.
Men då bör du ju ha i åtanke att rutan i sej tar bort runt 20% av ljusinsläppet om jag inte minns helt fel. Då har du ju i runda slängar 10% kvar att tona, och det är knappt märkbart 🙂
November 16, 2002
Finns lite skrivet om detta i en äldre tråd
https://www.nordichardware.se/.....8;start=50
och detta va vad millhouse sa/hade tagit reda på
Millhouse wrote: Enligt Vägverket så är det följande bestämmelser:
Citat:
Rutor i förarens siktfält ska ha en ljusgenomsläpplighet i båda riktningarna på minst 75 % för vindrutan och minst 70 % för de främre sidorutorna. För övriga rutor finns inget kravvette fan hur mörkt man får ha.. men man får ha iaf
1 Guest(s)