August 16, 2002
mm, enligt anonyma verktygsknarkare så är första steget till att bli frisk att erkänna att man är det, så here goes... jag har på senaste tiden fått värsta samlarmanin på verktyg... på typ en månad har jag köpt verktyg för typ 2 papp... förra veckan köpte en ny slipmaskin (fastän jag har tillgång till en på farsans verkstad), en liten gasbrännare (fastän jag har tillgång till 600l/h gassvets på farsans verkstad), en dremelkopia (gissa vad, farsan har en äkta dremel)... sen har jag köpt typ borrar o gängverktyg o shit... så fort jag går in på clas ohlsson så måste jag ha nåt... börjar bli jääävligt dyrt nu...
edit: lite nya lödgrejer också... glömde skriva det
December 10, 2001
Kriterier för köpberoende
Känner du att du handlar för mer än du har råd med?
Här nedan finner du en mycket enkel självtest.
Vi på Kolmårdens Behandlingshem kan hjälpa dem som har fastnat i ett köpberoende.
Om du vill ha hjälp, så ring mig. Vi kan då boka ett studiebesök som blir helt kostnadsfritt för dig.
Roger Thörn, 011-39 82 55, 0708-16 08 14. Mail: [email]roger@kolmardenbehandling.se[/email]
1 Du tänker ständigt på shopping och planerar för nästa köp ("storkonsument").
2 Du köper för allt större belopp alternativt i större mängder för att uppnå spänning eller kickar ("ökad tolerans").
3 Du misslyckats gång på gång med att finna normal balans i ditt shoppande ("kontrollförlust").
4 Du blir rastlös och irriterad när du inte har möjlighet att shoppa ("abstinens").
5 Du shoppar för att slippa tänka på problem såsom ensamhet, ångest depression m.m. ("flykt").
6 Du ljuger och manipulerar din omgivning för att förneka vidden av ditt shoppande och slippa konfrontationer.
7 Du köper saker du inte behöver eller inte har råd med bara för att du "måste" ha dem.
8 Du begår brott såsom stöld, rån, förskingring m.m. för att finansiera ditt shoppande ("kriminalitet").
9 Du riskerar förlora viktiga relationer, anställningar, studier eller annan karriär på grund av ditt shoppande.
10 Du litar på att andra ska ordna fram pengar för att lösa ekonomisk kris som uppstått på grund av shopping ("finansiärer").
Om du instämmer helt i 5 påståenden eller flera, lider du av köpberoende eller är att beakta som en shoppingmissbrukare ("patologisk shoppare"). Du har problem med ditt köpbeteende om du instämmer i 3-4 påståenden.
hehe =)
May 17, 2002
keffing wrote: ehm... hehe så farligt är det inte riktigt...
är det inte så att du just flytt hmmet? Om det är så så kan det vara bra att ha en ordentlig verktygslåde med sig till det nya hemmet.. keep on buying! (Om du tycker att du konsumerar för för mycket pengar så är det bara att tänka att du försöker höja den svenska BNP, det fungerar. lita på mig, ge mig pengar)
2 Guest(s)