October 16, 2001
Törs ni spela MP3 musik på era fina högtalare?
Tror ni att högtalare kan ta skada av Mp3 musik? Ex. ni som har en fin hifi anläggning för 5 - 30.000 :- +
Se denna tråd: http://www.prisjakt.nu/forum/i.....opic=56411
March 19, 2003
Mjo men sen "kvalite" .mp3'a.
Vet inte var de drar gränsen på kass i kvalité på filen eller kvalite på låten dvs 128, 192, 256 osv.
De snackar om att smurfhits är skadligt för elementen och då kan man undra vad de beror på.
smurfhits i sig är ju bara remakes av gammla låtar.
element är välla en förbruknings produkt? inte engångs grejer menar jag då.
Så alla musik är i princip skadligt för högtalarna.
citat från de andra forumet,
Faktum är ju att den bästa metoden att spela in sina högtalare är att mata dem med sk pink noise, dvs brus. Detta gör att alla element arbetar i alla sina respektive frekvensområden.
December 10, 2002
Klart att man gör .. varför skulle man inte ... aldrig hört något liknande...
Speldator: Intel Core i7 3770K @ 4,54GHz w/ Corsair Hydro H100, ASUS P8Z77-V Pro, 4x4GB G.Skill Trident 2400 MHz, Gigabyte GeForce GTX 780 Ti 3GB OC, (system)Samsung SSD 840 Series 500GB, 500GB SATA3 + 3TB SATA3 + 3TB SATA3 + 3TB SATA3 (externa) 320GB +1TB + 1TB + 2TB +2TB (USB3) BenQ G2750 27" + BenQ 24" G2420HDBE
3DMark 2011 Scores
F.d användarnamn: dest
January 6, 2002
Allt som står på Internet är inte sant....
Enligt dem så skulle det värsta som finns vara en högkomprimerad skiva med smurfhits. Låter som kvalificerat skitsnack.
något som jag kan tänka mig är mindre bra är att skicka in perfekta fyrkantsvågor eller delta pulser med hög effekt till sina dyra högtalare.
March 20, 2003
Schmutziger wrote: Allt som står på Internet är inte sant....
Enligt dem så skulle det värsta som finns vara en högkomprimerad skiva med smurfhits. Låter som kvalificerat skitsnack.
något som jag kan tänka mig är mindre bra är att skicka in perfekta fyrkantsvågor eller delta pulser med hög effekt till sina dyra högtalare.
Perfekta fyrkantsvågor och deltapulser finns inte i praktiken......vidare har inte deltapulser hög effekt, de har oändlig amplitud.
July 29, 2003
har spelat ganska högt på mitt B&o system på rummet o d e vväl inte i billigaste laget (ca 8000) sen även brakat på nere på gubbens b&o som e redigt mycke dyrare.. du ska nog inte oroa dej.. =) hehe.. om dina högtalare skulle pajja så kan du alltid göra som alla andra jänkare .. stämm kazaa 😛
February 12, 2002
oxygenial wrote: Tror knappast att MP3 skulle göra original materialt mer skadligt för membranen, däremot tror jag att olika mastrad musik sliter mer/mindre på membranen, fast en högtalare är ju inte gjord för att hålla en evighet!
Står faktiskt i instruktionsboken till mina att under normal anvnändning å om det inte är några produktionsbrister på dem så ska de hålla "förevigt"..
March 20, 2003
-=*ThE_cRoW*=- wrote: Har inte läst igenom den här tråden men läste en bit av den som var länkad till å snubblade över att man ska "spela in" ( som att köra in en motor ) sina högtalare..
Hur livsviktigt är detta å hur gör man då då? Inte dunka på över 40D de första 100 milen?
Ja, man bör "spela in" högtalare.
-=*ThE_cRoW*=- wrote: [quote=oxygenial]Tror knappast att MP3 skulle göra original materialt mer skadligt för membranen, däremot tror jag att olika mastrad musik sliter mer/mindre på membranen, fast en högtalare är ju inte gjord för att hålla en evighet!
Står faktiskt i instruktionsboken till mina att under normal anvnändning å om det inte är några produktionsbrister på dem så ska de hålla "förevigt"..
Jo, en säng håller oxå "för evigt" om man inte gör ngt skoj i den 😉
March 1, 2004
Jag orkade inte läsa vad folk hade skrivit i det andra forumet.. inte i denna heller, Men jag tror fan inte det. Min farsa har en anläggning för ca 50 000 och jag bränner skivor åt honom, och han har aldrig nämt något om att det skulle blivit sämmre ljud (av någon anledning).
November 22, 2001
Jag tror att det är som såhär att viss musik sliter mer eller mindre på högtalaren. Och det beror naturligtvis på vilken volym man spelar på.
Därmed inte sagt att en kass mp3-låt kommer få de dyra högtalarna att gå sönder direkt.
Jag menar alltså om du spelar på hög volym konstant under väldigt lång tid.
3 Guest(s)