Törs ni spela MP3 musik på era fina högtalare?|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Törs ni spela MP3 musik på era fina högtalare?
Pojo
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
sp_UserOfflineSmall Offline
565895
March 10, 2004 - 5:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu behöver ju inte priset att ha nått att göra med hur "bra" det är.

Sen så är det ingen skillnad vad du har för element, men har du för klent steg så är det inte bra ett kraftigare steg är bättre (men ska ju vara riktig effekt i det då).

Såg idet andra forumet att diskanter går sönder om man använder dem en längre stund kraftigt, de blir helt enkelt för varma men det är ju bara skräp vi talar om nu........

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
565899
March 10, 2004 - 5:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Somebody been smokin'..

Jag skulle säga att det är kvalificerat skitsnack, och som svar på frågan:

Ja, jag spelar MP3or i mina fina Z-5300 laugh

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
565907
March 10, 2004 - 5:59 pm
sp_Permalink sp_Print

bah, har man en skitljudfil som matar väldigt konstiga spikar eller nått så kan det skada, men jag har läst om hifi nissar som säjer att en exakt bränd kopia av en audioskiva har sämre ljud, vilket är omöjligt eftersom det är en exakt lika dan digital kopia.

och kör man en låt med massa jävla ljud hela tiden så sliter det ju mer, men högtalare är gjorda för att spelas så... make your own choise

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
565981
March 10, 2004 - 6:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har då aldrig upplevt att mina högtalare har blivit sämre av mp3-spelande..
jo föresten nå billiga skit högtalare (pyramid) som gav nästan direkt efter lite spelande.. men inte troligt av mp3orna.. 😛

Hugge
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1847
566226
March 10, 2004 - 8:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Hmm..

En högtalare kan gå sönder lika mycket med sunkiga Mp3or som de kan med CD-Audio, DVD-Audio, SACD osv osv. Dock kan kondingarna på delnigsfiltrerna gå sönder vid för kraftiga övertoner (distorsion) och då släpper filtret igenom alla signaler till diskantet/mellanregistret vilket resulterar i horribelt ljud och senare en trasig diskant eftersom diskantens silkestunna upphängning inte klarar lågfrekventa signaler (bas i folkmun ;). Sen kan man diskutera om Mp3or innehåller fler övertoner och förvrängning än vanlig CD-Audio och det kan den visste göra, om man har riktigt riktigt dåliga rippningar i för hög eller låg bitrate eller bara en allmänt pissig rippning. Om delningsfiltret nu ska gå sönder behövs starka övertons signaler (hög volym) och om du nu har en riktigt kass Mp3a så drar man oftast ner volymen för att det låter skit och därmed sparar men filtret. Ne, enligt min erfarenhet är det inte ljudkällans kvalitet som är problemet till alla trasiga högtalare all over the world utan det är för att folk pumpar in för mycket effekt i filtrena och en allmän uppfattning om att delningsfilter är något helt oviktigt, vilket det absolut inte är

jaha då är detta problem löst med ett tvetydigt diffust svar :blink:

Hugge
Kommer du hit ofta?
Medlem
566244
March 10, 2004 - 8:58 pm
sp_Permalink sp_Print

-=*ThE_cRoW*=- wrote: Har inte läst igenom den här tråden men läste en bit av den som var länkad till å snubblade över att man ska "spela in" ( som att köra in en motor ) sina högtalare..
Hur livsviktigt är detta å hur gör man då då? Inte dunka på över 40D de första 100 milen?

Det beror på vilken typ av upphängning dina högtalare har, vanliga datorhögtalare har upphängning i "dött" syntetmaterial och det kommer inte låta ett dugg bättre eller hålla längre om du spelar in dem. Om man börjar komma upp i "riktiga" grejer med butylgummiupphängning eller annan organisk upphängning så är en inspelning nödvändig. Nu pratar vi om storlekar från 10 tum så ni bet ;). Men men, man ska då köra med låg volym för att inte upphängningen ska få små sprickor och nästan enbart frequency sweeps (gäller Audiofiler å extremdecibeljagare) för att få så stabil upphägning som möjligt. För en "vanlig dödlig" duger det med vanlig musik vid låg volym. Min gamla Digital Design 18" hadde en inkörningsperiod på cirka 100 timmar innan den såg bra ut i mikroskopet, en ganska extrem bas på alla sätt men ändå, bra exempel på att inkörning inte bara är hokus pokus wink

Jontez
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1645
566263
March 10, 2004 - 9:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag spelar bara mp3 i mina högtalare. Försöker att ha all musik i minst 160, men helst 192kbps

Pojo
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
566267
March 10, 2004 - 9:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu kommer ju mest distorsion om du inte har den på signalen frå SVAGA steg som börjar dista när de inte klarar av att leverera men kraftigare upp kommer detta problem mycket senare.

[Gamepredator] Sulan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1705
566369
March 10, 2004 - 9:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Vem fan kör mp3or när man har kostat på en fin anläggning? Inte jag iaf...

Stupid Ass
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 994
566436
March 10, 2004 - 11:02 pm
sp_Permalink sp_Print

svårt att tro att mp3 skadar mer än d vanliga slitaget på högtalare...

fast min mp3-spelare i bilen gillar inget annat än 128kbs, om d e nåt annat kan d komma obehagliga tjut...
DOM kan ja tänka mig e skadliga för högtalarna... för att inte säga öronen 😕

SerXes
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 148
567038
March 11, 2004 - 5:18 pm
sp_Permalink sp_Print

[Gamepredator wrote: Sulan]Vem fan kör mp3or när man har kostat på en fin anläggning? Inte jag iaf...

Det är väl inget fel på mp3or?????

bra svar Hugge btw

[Gamepredator] Sulan
Kommer du hit ofta?
Medlem
567889
March 12, 2004 - 5:49 pm
sp_Permalink sp_Print

SerXes: Det är inget fel på mp3or, men det är väldigt onödigt att ha en dyr stereo och sen bara spela mp3 på den... Som att kasta pengarna i sjön...

Hugge
Kommer du hit ofta?
Medlem
568047
March 12, 2004 - 8:27 pm
sp_Permalink sp_Print

[Gamepredator wrote: Sulan]SerXes: Det är inget fel på mp3or, men det är väldigt onödigt att ha en dyr stereo och sen bara spela mp3 på den... Som att kasta pengarna i sjön...

Precis, det är därför man får öronorgasm till DVD-Audio och SACD när man är van vid skruttiga Mp3or och CD-Audio utan dynamik eller frekvensfaldighet 8)

Gueno
Member
Medlem
Forum Posts: 9881
568126
March 12, 2004 - 9:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Aa.. det gäller att man har bra grejer då om man kör DVD-audio.
Det har inte jag.. än.

Kan man sätta en sådan i bilen tro..

Hugge
Kommer du hit ofta?
Medlem
568132
March 12, 2004 - 9:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Gueno wrote: Aa.. det gäller att man har bra grejer då om man kör DVD-audio.
Det har inte jag.. än.

Kan man sätta en sådan i bilen tro..

Oje, en vanlig 12Volts DVD spelare är allt som behövs wink

Gueno
Member
Medlem
Forum Posts: 9881
568153
March 12, 2004 - 9:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja det lär ju säkert låta skitbra ur TV:ns inbyggda högtalare. 🙄

Hugge
Kommer du hit ofta?
Medlem
568156
March 12, 2004 - 9:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Gueno wrote: Ja det lär ju säkert låta skitbra ur TV:ns inbyggda högtalare. 🙄

Känns som man komplementerar med sorround system 🙄

[Gamepredator] Sulan
Kommer du hit ofta?
Medlem
568415
March 13, 2004 - 7:34 am
sp_Permalink sp_Print

Var ner på Hifiklubben i Uppsala och provlyssnade på DVD audio på ett 6 kanaligt Bowers & Wilkins system... Läckert...

Shlumpen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1302
568491
March 13, 2004 - 10:41 am
sp_Permalink sp_Print

[Gamepredator wrote: Sulan]Var ner på Hifiklubben i Uppsala och provlyssnade på DVD audio på ett 6 kanaligt Bowers & Wilkins system... Läckert...

Bowers & Wilkins är bra grejer, det:) Farsan har ett par som är 20+ år gamla, låter skitbra.

Förresten, delningsfilter vad är det? Har en kondensator mellan pluspolerna på basen och diskanten i mina 600-kronors Hifikit-högtalare :bgrin:

Hugge
Kommer du hit ofta?
Medlem
568505
March 13, 2004 - 11:04 am
sp_Permalink sp_Print

shlumpen wrote: [quote=[Gamepredator] Sulan]Var ner på Hifiklubben i Uppsala och provlyssnade på DVD audio på ett 6 kanaligt Bowers & Wilkins system... Läckert...

Bowers & Wilkins är bra grejer, det:) Farsan har ett par som är 20+ år gamla, låter skitbra.

Förresten, delningsfilter vad är det? Har en kondensator mellan pluspolerna på basen och diskanten i mina 600-kronors Hifikit-högtalare :bgrin:

Det är en form av delningsfilter, ett enkelt och till viss dåligt sådant ;). Själv bygger jag alltid mina egna delningsfilter då det tillverkarna skickar med oftast håller undermålig kvalitet

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 65
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL