February 16, 2004
Nu behöver ju inte priset att ha nått att göra med hur "bra" det är.
Sen så är det ingen skillnad vad du har för element, men har du för klent steg så är det inte bra ett kraftigare steg är bättre (men ska ju vara riktig effekt i det då).
Såg idet andra forumet att diskanter går sönder om man använder dem en längre stund kraftigt, de blir helt enkelt för varma men det är ju bara skräp vi talar om nu........
June 28, 2001
bah, har man en skitljudfil som matar väldigt konstiga spikar eller nått så kan det skada, men jag har läst om hifi nissar som säjer att en exakt bränd kopia av en audioskiva har sämre ljud, vilket är omöjligt eftersom det är en exakt lika dan digital kopia.
och kör man en låt med massa jävla ljud hela tiden så sliter det ju mer, men högtalare är gjorda för att spelas så... make your own choise
August 27, 2003
Hmm..
En högtalare kan gå sönder lika mycket med sunkiga Mp3or som de kan med CD-Audio, DVD-Audio, SACD osv osv. Dock kan kondingarna på delnigsfiltrerna gå sönder vid för kraftiga övertoner (distorsion) och då släpper filtret igenom alla signaler till diskantet/mellanregistret vilket resulterar i horribelt ljud och senare en trasig diskant eftersom diskantens silkestunna upphängning inte klarar lågfrekventa signaler (bas i folkmun ;). Sen kan man diskutera om Mp3or innehåller fler övertoner och förvrängning än vanlig CD-Audio och det kan den visste göra, om man har riktigt riktigt dåliga rippningar i för hög eller låg bitrate eller bara en allmänt pissig rippning. Om delningsfiltret nu ska gå sönder behövs starka övertons signaler (hög volym) och om du nu har en riktigt kass Mp3a så drar man oftast ner volymen för att det låter skit och därmed sparar men filtret. Ne, enligt min erfarenhet är det inte ljudkällans kvalitet som är problemet till alla trasiga högtalare all over the world utan det är för att folk pumpar in för mycket effekt i filtrena och en allmän uppfattning om att delningsfilter är något helt oviktigt, vilket det absolut inte är
jaha då är detta problem löst med ett tvetydigt diffust svar :blink:
August 27, 2003
-=*ThE_cRoW*=- wrote: Har inte läst igenom den här tråden men läste en bit av den som var länkad till å snubblade över att man ska "spela in" ( som att köra in en motor ) sina högtalare..
Hur livsviktigt är detta å hur gör man då då? Inte dunka på över 40D de första 100 milen?
Det beror på vilken typ av upphängning dina högtalare har, vanliga datorhögtalare har upphängning i "dött" syntetmaterial och det kommer inte låta ett dugg bättre eller hålla längre om du spelar in dem. Om man börjar komma upp i "riktiga" grejer med butylgummiupphängning eller annan organisk upphängning så är en inspelning nödvändig. Nu pratar vi om storlekar från 10 tum så ni bet ;). Men men, man ska då köra med låg volym för att inte upphängningen ska få små sprickor och nästan enbart frequency sweeps (gäller Audiofiler å extremdecibeljagare) för att få så stabil upphägning som möjligt. För en "vanlig dödlig" duger det med vanlig musik vid låg volym. Min gamla Digital Design 18" hadde en inkörningsperiod på cirka 100 timmar innan den såg bra ut i mikroskopet, en ganska extrem bas på alla sätt men ändå, bra exempel på att inkörning inte bara är hokus pokus
August 27, 2003
[Gamepredator wrote: Sulan]SerXes: Det är inget fel på mp3or, men det är väldigt onödigt att ha en dyr stereo och sen bara spela mp3 på den... Som att kasta pengarna i sjön...
Precis, det är därför man får öronorgasm till DVD-Audio och SACD när man är van vid skruttiga Mp3or och CD-Audio utan dynamik eller frekvensfaldighet 8)
November 6, 2001
[Gamepredator wrote: Sulan]Var ner på Hifiklubben i Uppsala och provlyssnade på DVD audio på ett 6 kanaligt Bowers & Wilkins system... Läckert...
Bowers & Wilkins är bra grejer, det:) Farsan har ett par som är 20+ år gamla, låter skitbra.
Förresten, delningsfilter vad är det? Har en kondensator mellan pluspolerna på basen och diskanten i mina 600-kronors Hifikit-högtalare :bgrin:
August 27, 2003
shlumpen wrote: [quote=[Gamepredator] Sulan]Var ner på Hifiklubben i Uppsala och provlyssnade på DVD audio på ett 6 kanaligt Bowers & Wilkins system... Läckert...
Bowers & Wilkins är bra grejer, det:) Farsan har ett par som är 20+ år gamla, låter skitbra.
Förresten, delningsfilter vad är det? Har en kondensator mellan pluspolerna på basen och diskanten i mina 600-kronors Hifikit-högtalare :bgrin:
Det är en form av delningsfilter, ett enkelt och till viss dåligt sådant ;). Själv bygger jag alltid mina egna delningsfilter då det tillverkarna skickar med oftast håller undermålig kvalitet
1 Guest(s)