May 23, 2002
Bowers & Wilkins är fan mitt absoluta favoritmärke. Älskar dynamiken i dem... Dock räcker inte mitt studiebidrag till de modeller jag vill ha så jag får bygga själv än så länge. Går att få till riktigt bra grejer till en hyfsad peng om man lägger lite tid på utförandet...
February 1, 2003
jag har INTE läst alla inlägg, dvs. risk för dubbelpostning...
Den största anledningen till att högtalare skulle gå sönder är då förstärkaren/för förstärkaren inte klarar av att leverera en ren signal
Om ni kan kontrollera vilken nivå erat ljudkort lämnar så kanske ni har en "VU-meter" som inte bör gå in allt för mkt på rött område. iom att ljudkortet blir förförstärkare så skulle jag försöka ligga på en så låg nivå som möjligt då ljudkortet troligtvis är den sämsta länken om man har något sånär hyffsat slutsteg/reciever/förstärkare ... på detta sätt kan man låta recievern/förstärkaren få sköta det största jobbet ... om man enbart har ett slutsteg så är man lite mer bunden till att ha en högre nivå, så man får behaglig "lyssnings-volym"
Sedan kan ett bra tips vara att försöka använda sig av OPTISK kabel ist. för koaxial eller annan interlink-lösning, varför detta? Alla fabriker jobbar inte efter samma standarder, de skickar signaler vid olik spänning, detta KAN skada förstärkare... däremot en optisk signal bär inte med sig någon spänning eller ström och kan därför inte skada några dyra prylar...
sensmoralen: spela inte så högt att det låter illa, använd optiskt kablage för säkerhets skull
February 1, 2003
signalerna SKA följa standarder MEN de gör inte det alla gånger... speciellt inte i de flesta ljudkort där fokus ligger på lågt pris och mkt funktioner ... då blir stabilitet och kvalitet lidande
anledningen till att jag skrev optiskt kablage är att vid eventuellt maskinfel så finns inte risken att man bränner en reciever/stärkare ...
February 16, 2004
jo kanske lite bättre men inte nått jag skulle lägga extra pengar på.
Om det skulle komma nån direkt skadlig signal är väl det om det skulle komma likspänning men det skyddas ju med kondensatorer så för att de ska kortsluta och börja leda vet jag inte hur stort fel som behövs.
March 10, 2004
[Gamepredator wrote: Sulan]Bowers & Wilkins är fan mitt absoluta favoritmärke. Älskar dynamiken i dem... Dock räcker inte mitt studiebidrag till de modeller jag vill ha så jag får bygga själv än så länge. Går att få till riktigt bra grejer till en hyfsad peng om man lägger lite tid på utförandet...
Var inte så imponerad när jag lyssnade på dem. Passade inte mig iallafall.
4 Guest(s)