January 8, 2005
Tyvärr (om än väntat) så har rätten prövat tjänsten i förhållande till hur lagen enligt dom kan tolkas och inte till hur internet ser ut.
de 4 som står bakom sajten enligt rätten får samtliga 1 års fängelse vardera och ska betala 30 miljoner sammanlagt till de "nordiska filmbolagen"...
Ingenting ändras i princip, vi har fortfarande IPRED och livet går vidare, detta kommer överklagas till HD, mest troligt. Vilket kommer ta många år innan det blir helt klart.
Tills dess kommer jag fortsätta kämpa för vår frihet.
http://live.piratpartiet.se/
http://www.aftonbladet.se/nyhe.....4927256.ab
En pirat i mängden.
August 11, 2002
Med de stofiler som sitter som domare i en rättslig instans på sandlådenivå så vore det väl att hoppas på för mycket att de skulle förstå nyare teknik.
Normalt skulle jag inte ens överväga ett enfrågeparti men som alternativen ser ut idag så verkar det vara ett av de få partierna som inte går kapitalets vägar och trampar på småfolket.
Löjeväckande dom, fullständigt verklighetsfrämmande.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
January 8, 2005
Jag reagerade starkast på argumentet att "TPB har gjort det lättare för gemene man att få tag på upphovsrättsligt material"
Youtube och Google är ypperliga exempel (de största) att nämna när det kommer till argumentet ovan, och till skillnad från TBP så lagrar faktiskt Google/Youtube mycket av detta material.
I grund och botten är det skamligt att förståelsen och inblicken i dagens verklighet är så frånvarande från juryns sida.
Att Carl Lundström blev fälld med exakt samma straff som de 3 huvudmännen inom TPB är bara ännu ett bevis att det här handlar mer än om rätt och fel, det här handlar om trångsynta och giriga hollywood, om någon sorts "respekt" för sverige från EU, och mycket väl någon sorts rädsla för det nya, dvs för dagens ungdom.
August 7, 2003
Haha "TPB har gjort det lättare för gemene man att få tag på upphovsrättsligt material"
Det har Vattenfall, Telia, Google, Youtube, Sony Ericsson, Nokia, alla andra telefon och kommunikationsbolag, tryckpressen, förmågan att prata och sjunga och jag vet inte... allt? också. Åhh, sätt alla i fängelse! NU!
Idjots...
Todo:
1) Bojkotta det ni orkar och kan
pga: dels betalar man inte de som sätter dem i fängelse, dels så blir det jobbigt för dem förklara hur deras intäkter går ned.
2) Rösta på piratpartiet.
pga: ändra lagarna och gör de etablerade partierna lite skraja förlora makten.
August 23, 2001
Borde ju kunna dra alla torrent och ftp mjukvaruägare inför domstol med då när de också hjälper till att fildela, inte det som är tanken bakom med programen men samma med TPB, står ju att det är användarens ansvar att inte dela med sig utav något "olagligt".
Användaren har ansvaret för att inte sprida felaktigt, skadligt, falskt eller olagligt material när han använder trackern.
March 10, 2003
Isf skulle jag kunna säga såhär:
"Aftonbladet har gjort det lättare för gemene man att få tag på upphovsrättsligt material. Genom att rapportera om det nya pirat-verktyget OneSwarm."
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
September 12, 2001
Henrik Pontén är samma jävla idiot som vanligt med helt genomkorkade kommentarer än en gång.
Att den karln kan yttra sig så genomkorkat gång på gång är en gåta.
APB clownen wrote: – Det är en stor framgång för alla upphovsmän och kreatörer. Och faktiskt också för internet som företeelse. Det här första steget mot att vi får ett fungerande system när kreatörerna kan få betalt för sitt arbete då försäkrar vi oss om ett vettigt innehåll för internet framöver.
Sure...det finns ett ännu bättre sätt att ge kreatörerna betalt. Nämligen att mediaindustrin betalar kreatöerna istället för att i det närmaste suga ut dem är ett stor steg på vägen.
APB clownen wrote: – Att demokratiskt fattade lagar gäller alla forum, även internet, säger Henrik Pontén.
Demokratiskt? My ass!
Att en utomparlamentariskt intresseorganisation har fått igenom sådana här lagar kallar jag inte för demokrati.
APB clownen wrote: – Jag hade ju yrkat på ett års fängelse och sex miljoner kronor. Nu blev det ju ett år. Och så blev det lite dyrt, säger Henrik Pontén.
Är du åklagare nu också?
September 12, 2001
Som om det inte vore nog...
April 13, 2007
Överlast!
Piratpartiet har idag ett extremt tryck på våra servrar p.g.a. The Pirate Bay-domen idag. Detta bland annat för att vi ökade med över 2000 nya medlemmar på några få timmar. Vi har därför här en tillfällig sida här med de mest fundamentala funktionerna. Om du inte redan är medlem, så kan du bli det ovan. Varmt välkommen!
😀
April 24, 2007
emokid wrote:
Överlast!
Piratpartiet har idag ett extremt tryck på våra servrar p.g.a. The Pirate Bay-domen idag. Detta bland annat för att vi ökade med över 2000 nya medlemmar på några få timmar. Vi har därför här en tillfällig sida här med de mest fundamentala funktionerna. Om du inte redan är medlem, så kan du bli det ovan. Varmt välkommen!
😀
😀 Trevliga nyheter! :bgrin:
April 24, 2007
Ctrl wrote: Tänk på att det är Val till EU 7 Juni. Vore najs om Piratpartiet fick lite gubbs där. Iom att så få sällan röstar i EU valet så kan få röster göra mycket.
Bra att du påminner så jag inte ser ut som ensam piratpartist supporter :bgrin:
7 Juni 2009 kan du påverka! Rösta på Piratpartiet i EU-valet!
September 27, 2002
Fackamato skrev i en annan tråd:
Ja det är nog bara du som tycker det, och alla de andra som inte har föstått.
Men om de inte får betalt för filmerna kommer de ju inte produceras flera?
De lägger ju inte ut miljoner bara för vara snälla?
På något sätt måste de ju få betalt?
March 14, 2001
4fun wrote: Är det bara jag som tycker det är fel att ha torrent sidor?
Klart gör man en film för många miljoner så vill man ha betalt för det.Därför tycker jag torrent sidor är fel, dock säger jag inte att jag tycker dommen är rätt.
Tycker du det är lika fel med alla dessa uppladdningstjänster där man kan ladda upp sina egna filer och sprida dem till alla världens hörn?
För det är precis det diverse torrent-sidor gör, möjliggör för användarna att sprida material till andra användare. Att det sen är olaglig fildelning ibland har inte torrent-sidan så mycket att göra med, då det är användaren själv som väljer att distribuera filerna och således bryta mot lagen.
Argumentet att det inte får betalt och kommer sluta producera filmer är så dåligt det kan bli. De håvar in så grymt mycket pengar att en bråkdel borde anses som tillräckligt. Att sen större delen av alla pengar går till de stora bolagen och inte själva författaren/artisterna m.m. gör ju att man vill betala ännu mindre.
Man har ju sett siffror på att artister får runt 5-7% av den totala inkomsten från försäljningen av deras skivor. Det är artisten som jag vill betala, så att denna kan täcka alla kostnader och gå med vinst, inte det stora bolagen som tar större delen av vinsten.
Som ett litet exempel jag läste på ett annat forum. Mel Gibsson skulle visst skilja sig nu och fick dela sin förmögenhet, med "frun", vilket låg på 7.5 miljarder kronor. Om inte det vore tillräckligt, jag då vettefan.
3 Guest(s)