TPB domen|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
TPB domen
skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
sp_UserOfflineSmall Offline
1224070
April 17, 2009 - 8:28 pm
sp_Permalink sp_Print

4fun wrote: Fackamato skrev i en annan tråd:

Ja det är nog bara du som tycker det, och alla de andra som inte har föstått.

Men om de inte får betalt för filmerna kommer de ju inte produceras flera?
De lägger ju inte ut miljoner bara för vara snälla?

På något sätt måste de ju få betalt?

Jadu...nog fan får de betalt.

http://www.sf.se/nyheter/nyhet.....ent/125049

Shikar
Member
Medlem
Forum Posts: 4468
1224072
April 17, 2009 - 8:29 pm
sp_Permalink sp_Print

4fun wrote: Är det bara jag som tycker det är fel att ha torrent sidor?
Klart gör man en film för många miljoner så vill man ha betalt för det.

Därför tycker jag torrent sidor är fel, dock säger jag inte att jag tycker dommen är rätt.

Visst, ta bort alla torrentsidor om du nu vill det, fildelningen kommer att fortsätta precis som förut efter att någon kommit på ett alternativt program som ersätter den del fildelning bittorrent står för.

Skiv- och filmbolagen jobbar på "problemet" från fel håll.

4fun
Member
Medlem
Forum Posts: 2162
1224090
April 18, 2009 - 6:59 am
sp_Permalink sp_Print

Shikar wrote: Visst, ta bort alla torrentsidor om du nu vill det, fildelningen kommer att fortsätta precis som förut efter att någon kommit på ett alternativt program som ersätter den del fildelning bittorrent står för.

Skiv- och filmbolagen jobbar på "problemet" från fel håll.

Håller helt klart med att skiv- och filmbolagen jobbar på problemet från fel håll. Men samtidigt tycker jag det är fel att dela ut matrialet gratis på nätet. För TPB har enligt mig vetat att de är en samlingsplats för folk som delar ut filer.

4fun
Member
Medlem
1224091
April 18, 2009 - 7:00 am
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: Jadu...nog fan får de betalt.

http://www.sf.se/nyheter/nyhet.....ent/125049

Bara för att de tjänar mycket pengar är det, enligt mig, ingen anledning att de inte ska få tjäna mer. Vill man se filmen så måste man betala för sig.

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
1224092
April 18, 2009 - 7:12 am
sp_Permalink sp_Print

4fun wrote: Fackamato skrev i en annan tråd:

Ja det är nog bara du som tycker det, och alla de andra som inte har föstått.

Men om de inte får betalt för filmerna kommer de ju inte produceras flera?
De lägger ju inte ut miljoner bara för vara snälla?

På något sätt måste de ju få betalt?

För det första kommer det produceras fler filmer/kultur än nånsin. Det där är samma argument som när typ stenkakan kom och ingen skulle skriva nån musik för "folk kommer ju bara köpa en skiva och ingen kommer gå på våra revyer, buhuhu" eller när filmen kom "ingen kommer gå på teater, buhu" eller när kasettbandet kom "ingen kommer köpa skivor, alla kopierar från varandra, buhuhu" eller när videon kom "ingen kommer köpa film, vi får lägga ned! buhu! det är så synd om oss" eller samma argument som dataspelsbranschen kört i alla år, trots kopiering eller tack vara kopiering så görs det flera spel än nånsin och de tjänar mer pengar än nånsin. Det spelas (trots videobandet snart är dött) in mer film än nånsin osv osv osv.

Folk har alltid skapat kultur. "Oh, noes! alla grafitti-målare måste ju få betalt på nåt sätt! hur ska vi göra med alla som inte får plats på konstfack!!!???" Måste de verkligen få betalt? Men okej, om de måste få betalt är det faktiskt upp till dem att se till på nåt sätt är det gör något SOM ÄR VÄRT BETALA FÖR goddammit. Förr i tiden kunde det vara att tillverka dvd-skivor eller bioanläggningar osv osv... om folk vill se på film eller annat på nåt annat sätt i dagens läge så är det faktiskt upp till de som gör filmerna att göra nåt SOM ÄR VÄRT BETALA FÖR. (hint, hota folk med domstol och böter och allmän terrror är inte värt betala för, tvärtom).

Men hur som helst det kommer göras mer musik, det kommer göras mer film om upphovsrätten slopas och det blir gratis använda andras "verk". Då kan man ju exempelvis göra som många redan gör, sätta egen text på "sagan om ringen", mixa musik och blanda Beatels (vad svårt det vart stava det då) och AC/DC utan att åka in i finkan för det.

I ett större perpektiv än film och musik har den mänskliga utvecklingen har alltid varit beroende på att man tar nåt som nån annan skapat och antingen bygger vidare på det (asså Newton hade i princip rätt, men om man tänker såhär istället så blir det mer rätt...) eller man kombinerar det på ett oväntat sätt "vi tar pepparkakor och och.... mögelost!". Det finns nåt berömt citat av [orkar inte leta] som i översättning lyder ungefär: "Om vi verkar långa är det för att vi står på axlarna av jättar". Alltså, vi är kulturmänniskor, vi använder alla sånt som folk genom tiderna uppfunnit och som blivit en del av "alla vet det". Om den som först kommit på man kan gnugga två pinnar mot varandra behållt det för sig själv hade vi förfarande varit i grott-stadiet.

Patent och upphovsrätt är TÄNKT göra det ekonomiskt att uppfinna saker och producera nya idèer och kultur, men jag och många med mig (typ alla forskare som inte direkt betalda av de som har eget ekonomiskt intresse i det) vet istället att resultatet är PRECIS TVÄRT OM.

Det blir mindre utveckling, det blir mindre musik producerad, det blir mindre film gjort osv osv.

Dessutom så OM man skulle vilja med konstgjorda medel behålla en industri (för de MÅSTE ju få betalt buhuhu för nåt som ingen vill betala för) så innebär det att man måste införa ett totalt övervakningssamhälle för att undvika folk lyssnar på saker som är "olagliga". Om vi kapar hörselnerven på alla bebisar och sätter in ett DRM-chip i hjärnan så är det väl teoretiskt möjligt... tills nån hackar det osv osv... Det innebär ett samhälle som inte jag vill ha och inte du heller.

Så, nej de måste inte få betalt. De får betalt om de gör/tillför nåt som jag vill betala för och deet kommer inte innebära mindre film produceras. Dessutom innebär hela den här jakten på "fildelare"/"pirater" att samhället går åt helt fel håll.

Förstår du nu?

4fun
Member
Medlem
1224095
April 18, 2009 - 7:31 am
sp_Permalink sp_Print

Laglorden wrote: Dessutom innebär hela den här jakten på "fildelare"/"pirater" att samhället går åt helt fel håll.

Förstår du nu?

Det håller jag med dig helt om. Jag gillar inte att vi ska få ett övervakarsamhälle. Det är jag helt klart emot! Tycker helt klart att jakten på "pirater" har gått åt fel håll.

Nej, jag vet inte hur vi ska stoppa fildelning utan övervakarsamhälle.

Däremot är jag emot att man ska få tanka hem film gratis, om inte producenten vill ha det gratis på nätet. De som skapar en produkt ska själv få bestämma hur han vill sprida produkten och till vilket pris. Sedan är det köparna/konsumenterna som bestämmer om priset är rätt eller fel. Igenom att köpa produkten eller inte.

Sedan hur man ska lösa problemet det har jag ingen aning om.

emokid
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 901
1224099
April 18, 2009 - 7:43 am
sp_Permalink sp_Print

Volvo vet att deras kunder kör för snabbt. Ska Volvos ägare dömmas?

D3mpa
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 656
1224101
April 18, 2009 - 8:20 am
sp_Permalink sp_Print

Förstår hur 4fun tänker, DET ÄR FEL ATT STJÄLA PÅ EN ANNANS BEKOSTNAD MEN

det är helt konsumenternas fel. vi som accepterar detta fastän vi klagar på priset osv så betalar vi kostnaden iallafall.

TPB domen är löjlig, kan börja stämma google och allt annat med isåfall visar ju bara hur mycket politik och pengar hör ihop.

Ett sätt är ju att bojkotta bolagen helt, jag vet iallafall att fastän det är svårare att komma åt "gratisgrejer" kommer inte jag börja köpa grejer som endast 2/50 arbetande blir sjukt rika på..

4fun
Member
Medlem
1224102
April 18, 2009 - 8:23 am
sp_Permalink sp_Print

D3mpa wrote: Förstår hur 4fun tänker, DET ÄR FEL ATT STJÄLA PÅ EN ANNANS BEKOSTNAD MEN

det är helt konsumenternas fel. vi som accepterar detta fastän vi klagar på priset osv så betalar vi kostnaden iallafall.

TPB domen är löjlig, kan börja stämma google och allt annat med isåfall visar ju bara hur mycket politik och pengar hör ihop.

Ett sätt är ju att bojkotta bolagen helt, jag vet iallafall att fastän det är svårare att komma åt "gratisgrejer" kommer inte jag börja köpa grejer som endast 2/50 arbetande blir sjukt rika på..

Håller med dig helt, tycker också att TPB dommen är löjlig.

Rymmarn
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 12
1224104
April 18, 2009 - 8:28 am
sp_Permalink sp_Print

emokid wrote: Volvo vet att deras kunder kör för snabbt. Ska Volvos ägare dömmas?

Givetvis eftersom dom gjort det möjligt med fortkörningar genom att producera bilar som går att köra för fort... och för att inte tala om Koeniggeeeeeeeeg dom borde få sitta i finkan jävligt länge som bygger så snabba bilar laugh

Listan kommer att bli lång för rättsväsendet med alla brottslingar. Vapentillverkare bör ju nu kunna dömmas för mord rån mm eftersom dom ju vet att vapen används till det ibland därmed har dom ju underlättat väsentligt till mord mm...

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1224105
April 18, 2009 - 8:33 am
sp_Permalink sp_Print

4fun wrote: Däremot är jag emot att man ska få tanka hem film gratis, om inte producenten vill ha det gratis på nätet. De som skapar en produkt ska själv få bestämma hur han vill sprida produkten och till vilket pris. Sedan är det köparna/konsumenterna som bestämmer om priset är rätt eller fel. Igenom att köpa produkten eller inte.

Sedan hur man ska lösa problemet det har jag ingen aning om.

Kunden har alltid rätt heter det. Kunden (iaf jag) vill få tag på HD-kvalitet när något släpps, inte 1-2 år senare. Jag skulle mycket väl kunna betala för det, men tjänsten erbjuds inte, iaf inte utanför piratvärlden.
Jag är inte intresserad av att gå på en bio med skräniga fjortisar, halvbekväma stolar, dålig bild och i bästa fall hyffsat ljud.

Och jag vill definitivt inte vara låst till en TV-tablå (där det dessutom tar flera år för serierna att komma till Sverige.

Precis som du säger är det upp till konsumenterna att inte betala, för att visa att vi inte är nöjda, och det är ju precis det alla pirater gör.

Tänk er en laglig torrentsida, med månadskostnad beroende på ratio.

Det hade varit något 🙂

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
1224106
April 18, 2009 - 8:44 am
sp_Permalink sp_Print

Laglorden wrote: En spalt med bra poänger, och insikt i det skeva producent och upphovsrättsamhället

Kan bara hålla med. Det finns tusentals förslag till hur producenter och artister skulle kunna fortsätta att tjäna ihop till mercedesar och knark, men de har ju hitintills inte velat lyssna. Inkomster bör vara knutna till en känsla av mervärde. Bara för att en actionfilm kostar hundra miljoner mer än den förra, så behöver det inte betyda att den ger mig minsta anledning att titta på den. Jag vill inte matas med färdigprocessad skit, och få reda på att jag minsann ska betala för det. Senaste filmerna jag har sett var en betal-film, och sedan en gratisfilm. Hade jag fått välja hade jag garanterat hellre betalat för gratisfilmen, Million Dollar Baby, som gick på tv igår kväll, och bett om pengarna tillbaka för den absoluta skitfilmen Fast & Furious. Sanslöst hur den här branschen kan få fortsätta att hota sig fram. Hur hade det gått om hästuppfödarna i början av förra seklet hade velat lagstifta mot bilproducenterna? För guds skull, försök följa med i utvecklingen....

En av mina käpphästar i fildelningsdebatten har varit att jag tror att folk lägger ut precis lika mycket pengar på musik och underhållning idag som innan fildelningen. Eventuellt kan det finnas en förskutning mot distributionsbiten (internetkostnader, hårddiskar, m.m.), men sammantaget, så är utgifterna på samma nivå. Skillnaden är nog att pengarna idag inte hamnar hos Madonna eller Per Gessle, utan faktiskt sprids på ett bättre sätt inom samhället. Känns det som att Per Gössel behöver böla om sin situation? Behöver Madonna mer pengar till plastikoperationer?

4fun
Member
Medlem
1224107
April 18, 2009 - 8:44 am
sp_Permalink sp_Print

Rymmarn wrote: Givetvis eftersom dom gjort det möjligt med fortkörningar genom att producera bilar som går att köra för fort... och för att inte tala om Koeniggeeeeeeeeg dom borde få sitta i finkan jävligt länge som bygger så snabba bilar laugh

Listan kommer att bli lång för rättsväsendet med alla brottslingar. Vapentillverkare bör ju nu kunna dömmas för mord rån mm eftersom dom ju vet att vapen används till det ibland därmed har dom ju underlättat väsentligt till mord mm...

Taget från DN.se

Betyder domen att om det var Google som stod åtalat skulle de också ha fällts? Nja, Google har inget kriminellt uppsåt, skulle rätten säga. Men, har samma rätt nu sagt, det har The Pirate Bay.

Ajin
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 557
1224108
April 18, 2009 - 8:45 am
sp_Permalink sp_Print

emokid wrote: Volvo vet att deras kunder kör för snabbt. Ska Volvos ägare dömmas?

Om någon skulle säga att de förlorar pengar på att folk kör för fort så skulle folk tycka att det är lika.

4fun
Member
Medlem
1224110
April 18, 2009 - 8:48 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Behöver Madonna mer pengar till plastikoperationer?

Ne, inte om man kollar på hennes nya hus

Taget från

tv4.se skvaller sida

Publicerad 15 apr 2009 11:03
Uppdaterad Wed Apr 15 13:24:37 CEST 2009

Lågkonjukturen har inte drabbat Madonna. Nu har sångerskan köpt sig ytterligare ett hus på Upper East side i New York. Priset: 40 miljoner dollar.

Huset är byggt i georgiansk stil och Madonna fick en rabatt på 5 miljoner dollar vid köpet skriver New York Post.
Nio öppna spisar

Huset ska bland annat ha 13 sovrum, 14 badrum, en hiss och nio öppna spisar. En stor trädgård ingår i köpet. Det kommer dock dröja ett tag innan Madonna flyttar in. Hon planerar några renoveringar och uppgraderingar av säkerhetsanordningarna på området.

4fun
Member
Medlem
1224111
April 18, 2009 - 8:49 am
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote:
Tänk er en laglig torrentsida, med månadskostnad beroende på ratio.

Det hade varit något 🙂

Håller helt klart med dig, jag ser helst alla mina filmer hemma i min hemmabio. Tycker det är synd att filmerna inte kommer ut snabbare och på bättre format. Bara för att det inte finns (lagligt), så tycker jag inte man ska få dela ut det gratis.

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
1224112
April 18, 2009 - 9:12 am
sp_Permalink sp_Print

4fun wrote:
Däremot är jag emot att man ska få tanka hem film gratis, om inte producenten vill ha det gratis på nätet. De som skapar en produkt ska själv få bestämma hur han vill sprida produkten och till vilket pris. Sedan är det köparna/konsumenterna som bestämmer om priset är rätt eller fel. Igenom att köpa produkten eller inte.

Det är inte gratis via fildelning heller. Hade producentbolag m.m. haft skäliga priser på film och musik, så hade folk inte suttit och krånglat med torrents och liknande. Man hade knallat ner till film och musikdistributören med sitt USB-minne, och köpt kvällens filmer för 5 kronor styck. Vem fasen hade orkat sitta på nätet och väntat på att rätt film skulle bli färdig, om man kunde knalla ner och tanka den i bodegan runt hörnet lagligt, till ett rimligt pris, typ 5-10 kronor. Det fildelningen ger är inte enbart ekonomisk vinst, utan tillgänglighet, bekvämlighet och inte minst avsaknad av påtvingad skitreklam och krångliga hinder. Vill jag inte se reklam, då ska det fan i mig inte vara någon jäkla idiot som förhindrar mig att trycka på skip. Inte heller vill jag som betalande konsument behöva sitta och se skrämselpropaganda om att det är olagligt med fildelning. För helvete, om jag precis har betalat, varför ska jag då tvingas att se den skiten? Om jag däremot tankar hem den, så slipper jag begränsningar och propaganda. Logiskt?

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1224114
April 18, 2009 - 9:19 am
sp_Permalink sp_Print

Lite lustigt vilket ramaskri det blir över "Vill åtala för p-piller till unga" där det med stor tydlighet handlar än mer om att främja "brottslighet".
:-s
Piratebay känns i sammanhanget ganska oskyldigt.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Coalan
Member
Medlem
Forum Posts: 4409
1224116
April 18, 2009 - 9:39 am
sp_Permalink sp_Print

Det sorgliga i situationen är ju att mediabolagen går fram som vilken tyrann som helst skulle gjort, försöka utplåna all hotande verksamhet för att sedan kunna bygga upp det själv efter egna preferenser. Föga förvånande men jag trodde att medvetenheten och rättsväsendet var större än såhär.

Jag är en som inte vill betala för resten av skitfilmerna när jag går och ser en sk. bra film, jag vill inte betala för 15 andra låtar på en skiva. Det borde vara producenterna som anpassar sig efter en marknad istället för att genom idiotiska rättsmål förmå privatpersoner att göra detta.

4fun
Member
Medlem
1224124
April 18, 2009 - 10:51 am
sp_Permalink sp_Print

Coalan wrote: jag vill inte betala för 15 andra låtar på en skiva. Det borde vara producenterna som anpassar sig efter en marknad istället för att genom idiotiska rättsmål förmå privatpersoner att göra detta.

Finns väll alla fall 10 olika sådana tjänster t.ex iTunes online shop?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 415
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL