August 2, 2001
Problemet med musikindustrins internetsatsning är att de försöker föra över exemplarförsäljningen från skivbutikerna till nätet, där man köper enstaka exemplar av låtar till ett visst styckpris. Även det satt faktiskt långt inne eftersom de helst ville fortsätta att sälja en hel samling låtar på en gång, även om man bara ville ha ett par. Detta försöker de upprätthålla med krångliga kopieringsskydd som gör låtarna svåra att använda på olika enheter. Det de egentligen borde sälja är bred tillgång till musik, tex. spotify och liknande tjänster. Men spotify motarbetas istället. Det är inte konstigt att musikindustrin misslyckas.
January 8, 2005
Spotify är den överlägset bästa tjänsten som finns ute just nu, eller ska jag säga var den bästa..
tyvärr sabbade även de stora bolagen den satstningen och tog bort enormt många låtar, iaf 50% av de låtarna jag hade på min favorit lista.
det funkar ju fortfarande men man saknar ju en del musik.
Nerladdningstjänster är riktig skit, då går jag faktiskt hellre och köper en plastbit och rippar ner den själv i MP3 format i den kvalite jag vill ha och sen kan jag använda den i vilken spelare som helst.
jag vågar säga att det finns ingen tjänst idag som är tillräckligt attraktiv för att komma ifrån torrent siter eller annan fildelning, det ofantliga utbudet och snabba åtkomsten är något riktigt värdefullt. Det sprids ofantligt snabbt via p2p och sålänge inte hollywood etc fattar detta och erbjuder samma tjänst till en liten summa så kommer den "olagliga" nerladdningen vara ofantligt mycket större en den "lagliga".
March 5, 2002
4fun wrote: Fackamato skrev i en annan tråd:
Ja det är nog bara du som tycker det, och alla de andra som inte har föstått.
Men om de inte får betalt för filmerna kommer de ju inte produceras flera?
De lägger ju inte ut miljoner bara för vara snälla?På något sätt måste de ju få betalt?
Men TPB har inget med att "artister/skådespelare ej får betalt" att göra. Med detta resonemanget så skall google stängas ner.
Kolla denna länken: http://www.socuteurl.com/jiffypuppeh
March 5, 2002
4fun wrote: För att de inte vill att folk ska sprida filerna?
Kvalité och format kan jag tyvärr inte uttala mig om då jag inte testat själv.
Då måste man ju köpa samma låt fyra gånger?
En gång för att ha det på datorn. En gång för att ha det på mp3-spelaren. En gång för att ha den på mobiltelefonen. En gång för att ha den på skiva.
Rättvist? I h-e heller.
April 13, 2007
Fackamato wrote: Då måste man ju köpa samma låt fyra gånger?
En gång för att ha det på datorn. En gång för att ha det på mp3-spelaren. En gång för att ha den på mobiltelefonen. En gång för att ha den på skiva.
Rättvist? I h-e heller.
Plus en gång för varje person du vill låna ut den till..
November 22, 2001
4fun wrote: För att de inte vill att folk ska sprida filerna?
Kvalité och format kan jag tyvärr inte uttala mig om då jag inte testat själv.
Inget kopieringsskydd länge, osäker på vilken kvalite det är. Tror det är 192 kbit AAC.
Men itunes är ett jättebra lagligt alternativ för musik. Spotify är oxå otroligt bra. Musikbranschen får man ändå säga har kommit långt.
Jag behöver inte vänta 1-2 år på att få köpa skivan efter att artisten haft sin världsturne. Jag kan välja att köpa den i mp3 format direkt över nätet. Det är billigare än att köpa en CD, men visst, en liten kvalitetsförlust.
Men det är fortfarande ett bra alternativ.
Återstår bara för filmbranschen att skapa en likadan lösning. Fast där finns ingen ursäkt för att de inte ska släppa i åtminstone 720p HD.
Kopieringsskydd är meningslöst, de som vill kopiera kommer kunna göra det ändå, resten kommer köpa, och att kopiera till familj o vänner är lagligt, iaf i Sverige.
August 7, 2003
Musikbranschen har inte kommit långt alls tycker jag och anledningen till att de överhuvudtaget rört sig ur fläcken är tjänster som TPB. Är det någon som tror att de varit beredd ompröva sina modeller ens en gnutta om de inte behövt?
Snarare skulle väl cd-skivor kostat 500:-/styck och filmer fortfarande anlänt till Sverige 1 år efter premiären i USA typ.
Edit: Eller okej jag förstår vad du menar, de har kommit mycket längre än filmbranschen, men det beror mest på att det är lättare (rent hastighetsmässigt sprida musik 3 MB vs 4 GB. Musikbranschen har kommit längre pga de fått kämpa längre. Det är så vettig konkurrens funkar, alla utvecklas till det bättre. Protektionism och konstgjorda "skydd" gör oss alla fattigare och några få rikare pengamässigt (kanske, tveksamt i långa loppet)
November 22, 2001
denstore wrote: inte minst avsaknad av påtvingad skitreklam och krångliga hinder. Vill jag inte se reklam, då ska det fan i mig inte vara någon jäkla idiot som förhindrar mig att trycka på skip.
Tittar man på något reklamfinansierat så kan jag nog tycka att man får bita ihop och titta på reklamen.
April 13, 2007
Json_81 wrote: Tittar man på något reklamfinansierat så kan jag nog tycka att man får bita ihop och titta på reklamen.
Kan jag nog hålla med om. Men samtidigt, de gör det ju verkligen inte behagligt att titta på den då de höjer ljudet så att man "måste" stänga av det.
November 22, 2001
Fackamato wrote: Men om man betalt för DVD-skivan så ska man väl inte behöva se på reklam?... vilket är fallet på många skivor.
denstore wrote: Varför ska jag då betala, ifall det är reklamfinansierat?
Nej naturligtvis inte. Jag tänkte på reklamkanaler t ex.
Reklam på en dvd? Trailers?
March 11, 2003
Mean Machine wrote: Fick mig att tänka på att det enbart är DVD:er som säljs som har den där "PIRACY IS THEFT!!!!1111"-filmen i början, vilket är lite kul.
Det är precis det jag menar. Om jag ser den fåniga varningen, så betyder det indirekt att jag har köpt/hyrt den, vilket i så fall betyder att du inte tillhör målgruppen som är avsedd...
August 7, 2003
Ja, det är ju så skitirriterande med det där på både DVD och bio. Man irriterar sina kunder och "drar ifrån" något från upplevelsen istället för att erbjuda nåt bättre liksom.
Ännu värre är ju dataspel som innehåller typ trojaner och kopieringsskydd. Det blir liksom "hmm, vågar jag verkligen köpa det där spelet? Nä, det är säkrare ladda ned the från TPB för då slipper man att det installerar nåt kopieringsskydd som sabbar upp min DVD att skivan ska sitta i och göra datorn låter som ett rea-plan" osv osv. Så i de fallen är inte bara piratkopierat gratis utan också bättre... är det verkligen det som de vill uppnå?
De skjuter sig själva i foten, gång på gång på gång, det vore lite lustigt på sätt och vis om de inte anklagade andra för att de har ont i fötterna hela tiden 🙄
March 11, 2003
Jupp, så är det. Höstens stora garv var ju Spore, spelet som man bara kunde installera ett begränsat antal gånger trots att man betalat dyrt för varan. Helt logiskt blev det ju etta på nedladdningstoppen. Hur många gånger kan man installera den piratade versionen? Just det, hur många man vill....
1 Guest(s)