May 22, 2001
Gamblor wrote: Ush fy och blä. Pulvermos smakar plast och sur disktrasa. Riktig hemmastampad potmos gjord på 3%-ig mjölk, äkta smör, salt och vitpeppar skall det vara.
Detta låter Vettigt... En karl som kan göra mat..
Hur svårt är det att göra det då? Jag har bott själv nu i snart fyra år & kan laga dom flesta rätterna,,
Kan bero på att man sommarjobbade på en resturang mellan 8-2 i skolan..alltså högstadiet till Gymnasiet...
September 1, 2002
DraGoN wrote: [quote=Gamblor]Ush fy och blä. Pulvermos smakar plast och sur disktrasa. Riktig hemmastampad potmos gjord på 3%-ig mjölk, äkta smör, salt och vitpeppar skall det vara.
Hur svårt är det att göra det då?
Inge vidare klurigt.
Till 2 pers.
8-9 på vanligt sätt kokta potatisar.
~2 till 2.5 dl uppvärmd mjölk (så inte potatismosen blir kall).
2-3 matskedar smör (smör är gott :))
Ta de varma nykokta potatisarna och mosa dem grovt lite snabbt med en gaffel. Lägg i smöret och häll på hälften av mjölken. Ta fram en elvisp och vipsa ihop det. Späd sedan ut moset med mer mjölk samtidigt som du vispar tills önskad konsistens nås. Smaka av moset med salt och vitpeppar och vispa tills moset blir jämnt och fint. Bon apetit. 🙂
March 20, 2003
Laga mat vs. Äta ute är ett enkelt val, igår natt hade jag dock ingen möjlighet att köra ngnstans och fick helt enkelt gräva i frysen och se vad som dök upp!
Under terminerna äter jag dock lunch hemma hos en polare som bor ngra stenkast från skolan och då är det pasta, mos, fiskpinnar, köttbullar, ostsås och ketchup.......om ni bara visste hur mkt man kan variera det!! Att laga mat är inget svårt......bara ovanligt tråkigt....
O det där med "riktigt" potatismos? Det tar ju evigheter, jag har hör min morsa säga "Jag börjar med maten nu" och lååååångt senare kommer "Maten är klar"
June 20, 2002
shlumpen wrote: Potatismos, pfft.
Rediga råstekta potatisar ska det vara.
Därmed bastu:P
ahh... råstekt potatis, en fin blodig biff och lite rödvinssås... så skall livet levas...
Dock är ju riktigt potatismos en ganska god vardagsrätt... Tunnbrödsrulle är fan inte fy skam...
July 14, 2003
Det kanske är så att på pulvermosförpackningarna står det att det "räcker till 6 portioner" (exempelvis) och då menas det att man inte blir mätt på potatismosen utan att den portion dom avser är tillräcklig för att komplettera den portion där du faktiskt äter annat oxo. De kanske inte tänkte på att vissa personer bara avser att äta potatismos till måltiden. På restauranger får man oxo bara lite potatismos, det ska väl vara så antagligen; ett komplement, en konsistensgivare typ
Btw, Vad vill du sätta i dig:
1) Potatis tillverkad i moder sveas sköte
eller
2) Mosad torkad potatis, härdat vegetabiliskt fett, skummjölkspulver, salt, smakförstärkare (E621 MONONATRIUMGLUTAMAT), kryddor (E?), arom (E? x 6), emulgeringsmedel (E471 MONO- OCH DIGLYCERIDER AV FETTSYROR), stabiliseringsmedel (E450a NATRIUM- KALIUM- OCH KALCIUMDIFOSFATER, E340), mjölksocker, mjölkfett, antioxidationsmedel (E304), E223 NATRIUMPYROSULFIT (natriumdisulfit)), Färgämne (E100 KURKUMIN)
Låter som ett självklart val. =)
Btw; använd inte varmvatten direkt från kranen, det är inte nyttigt. I varmvattenledningen så finns kan det bildas grejjs pga värmen och värmen är (och blir inte) så pass varm så att bakterier etc försvinner, så du får istället skiten rakt ur kranen i maten.
September 1, 2002
DraGoN wrote: Gamblor;
Jag vet hur man gör mos, rikigt mos me...Det är inge svårt...
Du missade svartpeppar 🙂 Det där låter som bara en portion ;);)
Förlåt, jag misstolkade det du skrev. Var väldigt trött (inte sovit på ~20h) när jag läste ditt inlägg och tolkade inte
Hur svårt är det att göra det då?
som en retorisk fråga.
September 1, 2002
DraGoN wrote: Vad är det svåraste du försökt att laga då?
Ingen speciell maträtt, men jag tycker såser är väldigt svåra att få till precis som man vill ha dem. Speciellt såser baserade på skyn från en stekning av kött av något slag. Blir lätt att det bara smakar kryddor och den inte får en jämn fyllig smak.
May 22, 2001
Såser, ska baserar på
Smör, RedningsMjöl & mjölk / Grädde.
Buljongtärning för att få smak. kött/kyckling / med flera.
Beror på vad det är för maträtt som såsen ska vara till.
Sen om man vil ha brun sås, i me soja.
vit sås, mer av grädde eller mjölk.
Kryddor som går att ha i, salt, peppar vit & svart. Basilika, Dragon, Timjan, Chili, med mera, beror ju helt på vad man ska ha såsen till för maträtt...
Går att ha i senap, creme frache, Ketchup, tabasko.
Finns många sätt att variera en sås på.
1 Guest(s)