Trafikens teori|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Trafikens teori
Collateral
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1760
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 30, 2005 - 9:34 pm
sp_Permalink sp_Print

aja baja

GanGsTeR
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 101
996912
December 30, 2005 - 9:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Håller med dig till punkt och pricka! Har haft körkort i lite mer än 6 månader nu och blinkar alltid osv. Jobbigast är klart när människor inte kan blinka i rondeller, blir frustrerad varenda gång.

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
996915
December 30, 2005 - 9:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Varför ska du ligge i den vänstra filen för då ?
Ren idioti, ska du ligga i dina 70km/h kan du lika väll ligga på den högra sidan och låta folk köra förbi dig.

Varför ska man inte göra det bekvämare för andra ?
Man ska köra så att man underlättar för andra så att trafiken glider på det du gör är ju att stoppa upp hela skiten genom att köra i den vänstra filen som oftast används som omkörnings fil.

Kör jag till grannstaden så är det 2 filigt lite varstans och då ligger man självklart i den högra filen tills man träffar på en sådan som dig och drar om på vänster. Har aldrig träffat på någon som ligger på vänster och kör i 70 på en 70 väg.

Death On Wings
Member
Medlem
996918
December 30, 2005 - 9:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Finns inget farligare än folk som just fått körkort, tror att de äger vägen.
Man kan inte köra bil när man fått körkort. Man kan bara manövrera den någorlunda.
Det mesta kommer du lära dig de kommande 5-10 åren.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
996919
December 30, 2005 - 9:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Alla vet bäst i trafiken!

//Andreas

Collateral
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1760
996920
December 30, 2005 - 9:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Death On Wings wrote: Finns inget farligare än folk som just fått körkort, tror att de äger vägen.

Jahopp... men jag har inte körkort... 😉

GanGsTeR
Medlem
996921
December 30, 2005 - 9:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Death On Wings wrote:
Har aldrig träffat på någon som ligger på vänster och kör i 70 på en 70 väg.

Death On Wings wrote: Det mesta kommer du lära dig de kommande 5-10 åren.

Tydligen inte wink

Death On Wings
Member
Medlem
996922
December 30, 2005 - 9:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Gangster wrote: [quote=Death On Wings] Har aldrig träffat på någon som ligger på vänster och kör i 70 på en 70 väg.

Tydligen inte wink

Tror du måste vara dyslektiker.
Hur får du det där 2 att gå ihop ?
Sa att jag aldrig sett någon köra i 70 på en 2 filad väg i vänster körfält.
Vad har det med att man lär sig saker att göra. Du får väldigt gärna komma med en bra förklaring på detta.

GanGsTeR
Medlem
996923
December 30, 2005 - 9:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Death On Wings wrote: [quote=Gangster][quote=Death On Wings] Har aldrig träffat på någon som ligger på vänster och kör i 70 på en 70 väg.

Tydligen inte wink

Vad har det med att man lär sig saker att göra. Du får väldigt gärna komma med en bra förklaring på detta.

Du skrev: "Har aldrig träffat på någon som ligger på vänster och kör i 70 på en 70 väg". Alltså ligger dem över 70 och följer inte reglerna. Och det kan ju inte bara vara dem som precis fått körkort som ligger där utan även dem som haft körkort i 5-10 år. Och på den punkten har dem väl knappast blivit bättre förare då?

Visst lite långsökt kan jag hålla med om men fick uppfattningen av att du på något sätt sa emot dig själv.

Death On Wings
Member
Medlem
996924
December 30, 2005 - 10:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Collateral wrote: [quote=Death On Wings]Finns inget farligare än folk som just fått körkort, tror att de äger vägen.

Jahopp... men jag har inte körkort... 😉

Nog därför de blinkar på dig och ligger tätt bakom dig.
Det är ju tradition att göra det med alla som har grön skylt 😀

macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
996925
December 30, 2005 - 10:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Är lite med Death On Wings här.
Har dock inte körkort själv, MEN det står klart och tydligt att man ska underlätta för andra trafikanter. Spelar ingen roll om de bryter mot lagar eller inte. Man ska inte förhindra trafiken hur som helst.

Fast åandra sidan så tycker jag självklart reglerna ska följas. Men so what, man ska inte försvåra för andra för det. Det är vad jag lärt mig. 🙄

Själv så tycker jag det är självklart att använda blinkersna, det är ju en självklarthet. Annars har man inget ute i trafiken att göra.

Death On Wings
Member
Medlem
996926
December 30, 2005 - 10:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Gangster wrote: [quote=Death On Wings][quote=Gangster][quote=Death On Wings] Har aldrig träffat på någon som ligger på vänster och kör i 70 på en 70 väg.

Tydligen inte wink

Du skrev: "Har aldrig träffat på någon som ligger på vänster och kör i 70 på en 70 väg". Alltså ligger dem över 70 och följer inte reglerna. Och det kan ju inte bara vara dem som precis fått körkort som ligger där utan även dem som haft körkort i 5-10 år. Och på den punkten har dem väl knappast blivit bättre förare då?

Visst lite långsökt kan jag hålla med om men fick uppfattningen av att du på något sätt sa emot dig själv.

Så du tror verkligen att man blir en bättre förare om man håller hastigheterna ? Man är ingen bättre bilförare om man alltid håller hastigheterna än en som alltid kör 10-15km/h över.
Det är som att gämföra killar och tjejer i trafiken, var ett radio reportage om det, lyssna igenom det så kanske du förstår vad jag menar, ska finnas på aftonbladet.

GanGsTeR
Medlem
996931
December 30, 2005 - 10:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Death On Wings wrote: Så du tror verkligen att man blir en bättre förare om man håller hastigheterna ? Man är ingen bättre bilförare om man alltid håller hastigheterna än en som alltid kör 10-15km/h över.
Det är som att gämföra killar och tjejer i trafiken, var ett radio reportage om det, lyssna igenom det så kanske du förstår vad jag menar, ska finnas på aftonbladet.

Ja, man har mer uppsikt men visst det finns undantag det håller jag med om. Men varför inte följa lagarna så mycket som möjligt? Det är ju trots allt mycket folk som dör i trafiken tack vare att folk inte kan hålla hastigheterna.

Quarzi
Member
Medlem
Forum Posts: 2716
996933
December 30, 2005 - 10:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Tror Gangster grundar sitt uttalande på att det är olagligt att överskrida hastighetsgränserna, och de som gör det må hända vara bättre förare men vad spelar det för roll om ett djur springer ut framför bilen? Bilens bromsar tar inte bättre för det.

Hastighetsgränserna finns där av en annledning, t.ex. vägunderlag, vilt i skogarna kring vägen, precis som det är 30 utanför skolor. Varesig man är en skicklig förare eller inte ska de följas.

Håller med om att man ska göra det så lätt som möjligt för medtrafikanter och kanske hålla sig på höger sida även om man lagligt sätt inte gör något fel med att ligga i vänster filen.

Death On Wings
Member
Medlem
996935
December 30, 2005 - 10:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Gangster wrote: [quote=Death On Wings] Så du tror verkligen att man blir en bättre förare om man håller hastigheterna ? Man är ingen bättre bilförare om man alltid håller hastigheterna än en som alltid kör 10-15km/h över.

Ja, man har mer uppsikt men visst det finns undantag det håller jag med om. Men varför inte följa lagarna så mycket som möjligt? Det är ju trots allt mycket folk som dör i trafiken tack vare att folk inte kan hålla hastigheterna.

De som inte kan hantera hastigheterna ska inte köra i dem.
Ser inget fel med att följa lagarna men vill någon köra i 80 på en 70 väg som ovan varför inte låta honom göra det och flytta undan i ställte för att blockera och iritera förarna och stressa dem ännu mer, det är då olyckor kommer in i bilden.

Och att säga att det är hastigheterna det är fel på är ju fel. De flesta dödsfall är frontalkrockar och de uppkommer oftast om en mötande belist sladdar in på din vägbana eller någon somnar vid ratten.
Det är inte hastigheterna som ska kollar över utan det är idioterna som kör, en del kan verkligen inte köra och ska inte ha körkort.

GanGsTeR
Medlem
996937
December 30, 2005 - 10:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Quarzi wrote: om ett djur springer ut framför bilen? Bilens bromsar tar inte bättre för det.

Tar kanske inte bättre om du håller hastigheten, men du får betydligt kortare stoppsträcka.

Death On Wings
Member
Medlem
996940
December 30, 2005 - 10:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Quarzi wrote: Tror Gangster grundar sitt uttalande på att det är olagligt att överskrida hastighetsgränserna, och de som gör det må hända vara bättre förare men vad spelar det för roll om ett djur springer ut framför bilen? Bilens bromsar tar inte bättre för det.

Hastighetsgränserna finns där av en annledning, t.ex. vägunderlag, vilt i skogarna kring vägen, precis som det är 30 utanför skolor. Varesig man är en skicklig förare eller inte ska de följas.

Håller med om att man ska göra det så lätt som möjligt för medtrafikanter och kanske hålla sig på höger sida även om man lagligt sätt inte gör något fel med att ligga i vänster filen.

Att det är 30 utanför skolor och så beror ju inte på föraren utan på idiotiska ungar som springer ut i vägen.

Arny
Member
Medlem
Forum Posts: 2842
996941
December 30, 2005 - 10:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Fick höra av min körskolelärare när jag höll på att ta körkort att det ofta var mer trafiksäkert att ligga i 100 på 90-väg eftersom man då inte blev omkörd lika ofta som om man låg i 90. Nu när jag har haft körkort i snart tre år håller jag faktiskt med honom.

Arne_Garflak
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 916
996942
December 30, 2005 - 10:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Efter ett tag inser man att det finns andra regler än dom man lär sig på trafikskolan.
Men blinkers är jag noga med, jag retar mig också på folk som inte kan blinka ut ur rondeller så att man får stanna bilen och vänta.

Marron
Member
Medlem
Forum Posts: 3611
996943
December 30, 2005 - 10:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Håller inte med dig där. Har haft körkort lite mer än ett halvår och visst blinkar jag osv. Hatar folk som inte blinkar, eller blinkar sent.

Visst får man köra om på båda sidor på dubbelfilig 70-väg... men bara för det behöver du ju inte ligga och dra i vänsterfilen. Helt onödigt, och jag tror inte regeln är menad att fungera på det sättet. Har du ingen anledning att ligga i vänsterfilen så ligg i högerfilen.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 375
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL