December 24, 2002
bla bla bla.. orkade inte läsa alla svar..
har haft körkort i 3år nu.. jag vet att man får köra om i både höger och vänster körfält om det inte är på en motorväg eller motortrafikled...
MEN
det känns alltid obehagligare att köra om på höger sida.. eftersom man lättare blir gömd i dödavinkeln där.. och eftersom de flesta bilar kör om på vänster (oavsätt väg) tittar förare mer nogran när dom ska byta från höger till vänster...
tycker att man ALLTID ska hålla höger om man inte kör om...
sen en grej till.. din bilskolelärare är nog en väldigt korkad person
i teoriboken står det att man ska underlätta för sina medtrafikanter oavsätt om dessa bryter mot lagen!!!
EDIT 1:
samma sak som att man blinkar ut från en rodell även om man kör rakt fram i den.. det finns ingen lag på att man ska göra så.. men man gör det för att vara hyglig mot medtrafikanterna så att trafiken flyter på bättre...
EDIT 2: Har du hört talas om trafikens grundregel? SUNT FÖRNUFT?
December 31, 2001
jonte_power wrote: bla bla bla.. orkade inte läsa alla svar..
har haft körkort i 3år nu.. jag vet att man får köra om i både höger och vänster körfält om det inte är på en motorväg eller motortrafikled...
MEN
det känns alltid obehagligare att köra om på höger sida.. eftersom man lättare blir gömd i dödavinkeln där.. och eftersom de flesta bilar kör om på vänster (oavsätt väg) tittar förare mer nogran när dom ska byta från höger till vänster...
tycker att man ALLTID ska hålla höger om man inte kör om...
sen en grej till.. din bilskolelärare är nog en väldigt korkad person
i teoriboken står det att man ska underlätta för sina medtrafikanter oavsätt om dessa bryter mot lagen!!!
Mycket bra sagt.
June 18, 2001
Death on Wings - vilken j*vla pojkspoling du är. Dina påståenden har inte ett uns av sanning i sig. Du kanske skulle lära om lite elementära saker om hastighet.
Eftersom jag är så snäll, varsågod:
http://www.ntf.se/laddaner/pdf.....tighet.pdf
Fler kameror i trafiken.
Och bra, Collateral!
September 5, 2001
ligger man i 70 på 70 väg, så kan man som föregående talare sagt hålla sig i högerfilen, om du inte skall svänga vänster längre fram. Folk blir bara irriterade i onödan, jag självklart en av dom, även om man får köra om på vänster så måste man väll inte envisas om att drygt ligga kvar i 70 i vänsterfilen, detta landet har ändå högerregel eller hur?
January 14, 2002
Death On Wings wrote: [quote=Quarzi]Tror Gangster grundar sitt uttalande på att det är olagligt att överskrida hastighetsgränserna, och de som gör det må hända vara bättre förare men vad spelar det för roll om ett djur springer ut framför bilen? Bilens bromsar tar inte bättre för det.
Hastighetsgränserna finns där av en annledning, t.ex. vägunderlag, vilt i skogarna kring vägen, precis som det är 30 utanför skolor. Varesig man är en skicklig förare eller inte ska de följas.
Håller med om att man ska göra det så lätt som möjligt för medtrafikanter och kanske hålla sig på höger sida även om man lagligt sätt inte gör något fel med att ligga i vänster filen.
Att det är 30 utanför skolor och så beror ju inte på föraren utan på idiotiska ungar som springer ut i vägen.
Beror vägunderlag eller viltdjur på föraren då menar du?
Barn är alltid barn, oftast är dom oförsiktiga vilket bilister måste ta hänsyn till genom att följa den utsatta hastigheten.
February 13, 2002
Death On Wings wrote: [quote=Quarzi]Att det är 30 utanför skolor och så beror ju inte på föraren utan på idiotiska ungar som springer ut i vägen.
Helt klart, många ungar kollar knappt över vägen. Här i Halmstad är det några ställen där det är 30 km/h gräns men inte en jävel som håller det, och då syftar jag inte på rekommenderad hastighet. Varför kan man inte hålla hastigheterna där? Står ju skyltat att det är barn i närheten och de flesta borde veta att barn inte har koll på det där... Gick tom program på Discovery om jag inte minns fel att barn i en viss ålder inte kan lära sig det där eller något sånt.
EDIT: Quarzi Såg inte ditt inlägg innan.
August 11, 2005
Kan ju nämna att olika bilmodeller kalibrerar sina hastighetsmätare efter oilika mallar.
Således kan tex en WV-förare som kör 90 enligt sin hastighetsmätare köra ifatt en BMW-förare som håller 90. Och oftast är det dessa små skillnader som får mig vilja slita av min arm bara så jag har något at kasta på föraren framför.
I tyrafiken gäller det att man tar övrig trafik i beaktande. Att sitta och stenhårt hålla på att man måste köra 70 är precis lika dumt som att köra för fort. Båda saker orsakar stress bland andra förare och det är stressen som gör oss till dåliga förare.
Var smidiga och VISA HÄNSYN!
Min trafikskolelärare saatt man helst bara ska ligga i vänster fil om man ska svänga vänster inom den snara framtiden, men i övrigt ska man helst ligga i höger. Det tycker jag är skitbra sagt då det inte finns någon tanke bakom det faktum att folk vill hävda sina rättigheter genom att köra i vänster fil bara för sakens skull. Vad gör det för skillnad om du håller i vnster eller höger fil, med undantaget att folk nästan alltid kör om i vänster fil och du blockar den?
Trafiken är farlig och den blir bara farligare om alla ska hålla på varenda regel. Lär er visa hänsyn för helvete...
December 31, 2001
Quarzi wrote: [quote=Death On Wings][quote=Quarzi]Tror Gangster grundar sitt uttalande på att det är olagligt att överskrida hastighetsgränserna, och de som gör det må hända vara bättre förare men vad spelar det för roll om ett djur springer ut framför bilen? Bilens bromsar tar inte bättre för det.
Hastighetsgränserna finns där av en annledning, t.ex. vägunderlag, vilt i skogarna kring vägen, precis som det är 30 utanför skolor. Varesig man är en skicklig förare eller inte ska de följas.
Håller med om att man ska göra det så lätt som möjligt för medtrafikanter och kanske hålla sig på höger sida även om man lagligt sätt inte gör något fel med att ligga i vänster filen.
Att det är 30 utanför skolor och så beror ju inte på föraren utan på idiotiska ungar som springer ut i vägen.
Beror vägunderlag eller viltdjur på föraren då menar du?
Barn är alltid barn, oftast är dom oförsiktiga vilket bilister måste ta hänsyn till genom att följa den utsatta hastigheten.
Vem har sagt något om vägunderlag ?
Man anpassar hastighet efter situation.
December 31, 2001
Jerry wrote: Death on Wings - vilken j*vla pojkspoling du är. Dina påståenden har inte ett uns av sanning i sig. Du kanske skulle lära om lite elementära saker om hastighet.
Eftersom jag är så snäll, varsågod:
http://www.ntf.se/laddaner/pdf.....tighet.pdfFler kameror i trafiken.
Och bra, Collateral!
Kan inte gubbskrället berätta för mig vilka av mina påståenden som inte har en uns av sanning i sig då ? Har läst igenom den värdelösa pdf filen och det står inte mycket matnyttigt där.
February 13, 2002
Edhunter wrote: ligger man i 70 på 70 väg, så kan man som föregående talare sagt hålla sig i högerfilen, om du inte skall svänga vänster längre fram. Folk blir bara irriterade i onödan, jag självklart en av dom, även om man får köra om på vänster så måste man väll inte envisas om att drygt ligga kvar i 70 i vänsterfilen, detta landet har ändå högerregel eller hur?
Varför ha så bråttom? Blir man irriterad så stanna inne tycker jag.
December 31, 2001
Gangster wrote: [quote=Edhunter]ligger man i 70 på 70 väg, så kan man som föregående talare sagt hålla sig i högerfilen, om du inte skall svänga vänster längre fram. Folk blir bara irriterade i onödan, jag självklart en av dom, även om man får köra om på vänster så måste man väll inte envisas om att drygt ligga kvar i 70 i vänsterfilen, detta landet har ändå högerregel eller hur?
Varför ha så bråttom? Blir man irriterad så stanna inne tycker jag.
Varför iritera föraren som har bråttom så han stressar ännu mer ?
Ligg på höger sida om alla andra.
December 31, 2001
Gangster wrote: [quote=Death On Wings]Varför iritera föraren som har bråttom så han stressar ännu mer ?
Ligg på höger sida om alla andra.
Så alla som har bråttom har företräde eller?
Nej men varför hindra dem ?
Stressade förare är inte roliga i trafiken så var inte så stönig och underlätta för dem.
August 7, 2001
Death On Wings wrote: Att det är 30 utanför skolor och så beror ju inte på föraren utan på idiotiska ungar som springer ut i vägen.
Det var nog det dummaste jag har hört.
Vill du ha dina barn på där ett dagis där folk kör förbi dagiset med den attityden?
Dom som säger att olyckor inte är hastighetsrelaterade ljuger.
Visst själva orsaken till olyckan kanske inte alltid är hastighetsrelaterad men skadorna blir mycket värre ifall hastigheten är högre.
Såg en dokumentär där alla utom en av dom frågade i dokumentären trodde att man överlevde ett träd i 70. Däribland yrkeschafförer.
Att bli arg på folk som kör lagligt visar att man inte är någon bra bilförare.
Då kan man hålla sig borta från vägarna tycker jag.
Värsta jag vet när folk tutar i häcken på mig när jag kör lagligt.
April 18, 2003
5§ VTK säger allt man behöver veta om trafiken. Läs, lär och lev efter den:
Vägtrafikant skall iakttaga den omsorg och varsamhet som till förekommande av trafikolycka betingas av omständigheterna. Han skall uppträda så, att han ej onödigtvis hindrar eller stör trafiken.
Vägtrafikant skall även i övrigt visa hänsyn mot andra vägtrafikanter och dem som bor eller uppehåller sig vid vägen.
December 31, 2001
dree wrote: [quote=Death On Wings]Att det är 30 utanför skolor och så beror ju inte på föraren utan på idiotiska ungar som springer ut i vägen.
Det var nog det dummaste jag har hört.
Vill du ha dina barn på där ett dagis där folk kör förbi dagiset med den attityden?
Dom som säger att olyckor inte är hastighetsrelaterade ljuger.
Visst själva orsaken till olyckan kanske inte alltid är hastighetsrelaterad men skadorna blir mycket värre ifall hastigheten är högre.
Såg en dokumentär där alla utom en av dom frågade i dokumentären trodde att man överlevde ett träd i 70. Däribland yrkeschafförer.
Att bli arg på folk som kör lagligt visar att man inte är någon bra bilförare.
Då kan man hålla sig borta från vägarna tycker jag.
Värsta jag vet när folk tutar i häcken på mig när jag kör lagligt.
Var det det dummaste du hört ?
Men det är ju så det är, varför tror du det är 30 där annars ? Jo just för att det är risk för att ungar springer ut i vägen så vad är fel i den meningen ?
November 29, 2003
Vet själv hur det är.
Lackade ur totalt på en kille igår, kommer in i en rondell och när jag ä I rondellen så kommer en Saab 9000 från höger och nitar precis bredvid förar dörren.
Trodde han skulle köra in i mig, var inte många cm mellan hans bil och min passagerar dörr.
3 Guest(s)