January 13, 2004
Visst får man köra om på höger sida på en 70-väg men man får inte passera på höger sida i hastigheter över 70 kmh så då faller det ju ändå. Ligger man i 70 gör man bäst i att ligga i högerfilen och anpassa sig till resten av trafiken. I min teoribok fanns det en bild på 3 typer av förare. Bl.a. den "unga" som precis tagit lappen och klagar på alla som avviker det minsta från reglerna. Sen fanns det även den "mogna" som har lite erfarenhet och inser att man ibland måste improvisera och som visar hänsyn till sina medtrafikanter.
Min körskolelärare sa att man ska inte ge vika för att göra det bekvämare för andra i trafiken när det gäller denna regeln.
Körskolelärare är ofta bland de största egoister man kan möta i trafiken. De inser sällan att deras mentalitet bara skapar irritation bland övriga trafikanter, vilket bara leder till ogenomtänkta beslut. Dock har läraren rätt i att man inte ska ge vika för andra bilister om man känner att man då utsätter sig själv och andra för fara. Men oftast är det säkrast att vika sig. Då kan de köra om och så är det problemet ur världen.
January 28, 2003
Edhunter wrote: ligger man i 70 på 70 väg, så kan man som föregående talare sagt hålla sig i högerfilen, om du inte skall svänga vänster längre fram. Folk blir bara irriterade i onödan, jag självklart en av dom, även om man får köra om på vänster så måste man väll inte envisas om att drygt ligga kvar i 70 i vänsterfilen, detta landet har ändå högerregel eller hur?
Jo, och det är fan inte konstigt att det händer olyckor när folk inte ens vet vad reglerna innebär.
Tresekunders"regeln" är kanske den tiden man har på sig att ta en parkeringsruta?
DoWs inställning till bilkörning låter ju verkligen sund också. Som sagt, man förstår att det händer olyckor. En stressad bilförare är fantamig aldrig bättre än en förare som håller på reglerna. Stressade förare gör misstag.
Det gör i och för sig de som håller på reglerna också, men bara i de stressade förarnas ögon...
Edit: Jag retar mig också på folk, men har efter snart ett halvår med lappen i bakfickan kommit fram till att det är bättre att bara finna sig i ett lägre tempo än det man tänkt sig, och inte riskera något.
August 7, 2001
Death On Wings wrote: [quote=dree][quote=Death On Wings]Att det är 30 utanför skolor och så beror ju inte på föraren utan på idiotiska ungar som springer ut i vägen.
Det var nog det dummaste jag har hört.
Vill du ha dina barn på där ett dagis där folk kör förbi dagiset med den attityden?
Dom som säger att olyckor inte är hastighetsrelaterade ljuger.
Visst själva orsaken till olyckan kanske inte alltid är hastighetsrelaterad men skadorna blir mycket värre ifall hastigheten är högre.
Såg en dokumentär där alla utom en av dom frågade i dokumentären trodde att man överlevde ett träd i 70. Däribland yrkeschafförer.
Att bli arg på folk som kör lagligt visar att man inte är någon bra bilförare.
Då kan man hålla sig borta från vägarna tycker jag.
Värsta jag vet när folk tutar i häcken på mig när jag kör lagligt.
Var det det dummaste du hört ?
Men det är ju så det är, varför tror du det är 30 där annars ? Jo just för att det är risk för att ungar springer ut i vägen så vad är fel i den meningen ?
Det är attityden jag reagerade på.
December 31, 2001
dree wrote: [quote=Death On Wings][quote=dree][quote=Death On Wings]Att det är 30 utanför skolor och så beror ju inte på föraren utan på idiotiska ungar som springer ut i vägen.
Det var nog det dummaste jag har hört.
Vill du ha dina barn på där ett dagis där folk kör förbi dagiset med den attityden?
Dom som säger att olyckor inte är hastighetsrelaterade ljuger.
Visst själva orsaken till olyckan kanske inte alltid är hastighetsrelaterad men skadorna blir mycket värre ifall hastigheten är högre.
Såg en dokumentär där alla utom en av dom frågade i dokumentären trodde att man överlevde ett träd i 70. Däribland yrkeschafförer.
Att bli arg på folk som kör lagligt visar att man inte är någon bra bilförare.
Då kan man hålla sig borta från vägarna tycker jag.
Värsta jag vet när folk tutar i häcken på mig när jag kör lagligt.
Var det det dummaste du hört ?
Men det är ju så det är, varför tror du det är 30 där annars ? Jo just för att det är risk för att ungar springer ut i vägen så vad är fel i den meningen ?
Det är attityden jag reagerade på.
Okej, säger bara som det är.
February 22, 2004
När jag är ute och kör så ser jag många som gör fel i trafiken.
Mmm... Gör säkert jag med, tillsammans med alla andra.
Inga blinkers när man byter fil, korsar heldragna linjer, kör alldeles för fort, tränger sig härligt.
Mmm här också. Önskar att folk, (gäller dig med), kunde lära sig att när jag sitter i min lilla bil som väger 18 ton så har jag aningens längre bromssträcka än 'putte' i sin Fiat uno. Antar att jag inte behöver gå in på vad som händer när 18 ton träffar 700 kilo. (Påpekar att 'dig', inte gäller specifikt dig, utan dig som i 'vem som helst').
Fråga. Om en 60 tons långtradare frontar med en golf, och båda håller 90 km/h. vad händer med fordonen då?
Svar. Långtradaren tappar 1 km/h.
Det kanske bara är jag som är ovan i trafiken och som orkar blinka när man ska svänga osv.?
I min värld så är det att blinkersen är lika viktig som bilbältet.
Blinkar man när man svänger så vet bilisten bakom att du tänker göra någonting nu så därför är jag bromsberedd så att denne personen inte smäller in i baken på dig.
Mmm... (Igen). Förundras dagligen över att blinkersen inte används förrän bilen redan börjat svänga. Vad är vitsen med det? När bilen redan svänger syns det, då är vitsen med själva blinkandet borta.
Regeln att när det är en tvåfilig 70 väg så får man köra om på båda sidorna men större delen av bilisterna vet inte om denna regeln så när man ligger på vänster fil i 70 km/h så ligger dom tätt intill därbak och blinkar på en.
Kanske inte så underligt att dom blinkar på dig.
1. Du är inte polis, (antar jag), och _får_ inte gripa någon för trafikförseelser, sålänge dessa inte leder till fängelse i minst sex månader.
2. _Du_ bryter mot lagen, (3 Kap. 7 §), vilken jag hoppas att du hinner lära dig innan du börjar köra bil på riktigt.
Vet bara två vägsträckor där 'keep your lane' principen _ska_ tillämpas, och det är Essingeleden och Centralbron. (Nu vet dock inte 99% av dom som kör där om det, så i praktiken fungerar det kasst).
Jag som vet och kan dom teoretiska reglerna vet att jag har rätt i detta fallet och håller samma fil med samma fart men med tiden kommer den känslan av att dessa personer riktigt hatar mig för dom tror att det är jag som har fel men det är det ju inte.
Återigen, kolla gärna med din trafiklärare, (som jag tycker verkar inkompetent och direkt olämplig i sitt yrke om han lär dig att ta valda delar ur lagen att följa, och fullkomligt strunta i resten). Annars kan du följa lagen, (1998:1276), (2 Kap. 1 §), (3 Kap. 7 §), och bli en bättre förare.
Tillslut kom 90 skylt så jag bytte fil och då hade det bildats en jättelång kö bakom mig, men vad bryr jag mig om det?
Tja, arrogans verkar ju vara ett ypperligt sätt att glädja sina medtrafikante på, (<- Ironi).
Om detta verkligen är din inställning hoppas jag att du aldrig får körkort, för då är du för farlig för att få vistas ute i trafiken.
Jag följer bara regler som alla borde veta?
Läst om selektiv varseblivning ännu?
Min körskolelärare sa att man ska inte ge vika för att göra det bekvämare för andra i trafiken när det gäller denna regeln.
Om man skulle ge vika för andra hela tiden i denna reglen så lär sig ju aldrig andra folk och då blir regeln outnyttjad.
Så därför kör jag på det att jag inte byter fil när jag kör på 70 väg i vänsterfil.
Återigen. Läs på om lagar och regler!
För att lära folk som inte kan nya regler så borde man införa varannat eller tredje år att man ska göra om teorin för om 10 år kanske någon viktig regel har tillkommit som större delen av bilisterna inte vet om, vad kommer att hända då?
Här är ett väldigt bra påstående. Trafikreglerna ändras hela tiden (tyvärr, för den allmänna uppfattningen verkar vara att 'Jag tog minsann körkort 1952, och då körde man på vänster sida, så det gör jag fortfarande!)
Ber lite om ursäkt för längden, men det är en rolig sak att diskutera, detta!
/T
Edit: Förtydligande.
November 22, 2001
1: Det första man ska lära sig när man kör bil är att alla andra bilförare är idioter som inte kan köra.
2: Det andra man ska lära sig är att allt som rör sig förutom andra bilister är oxå idioter och kan göra precis vad som helst.
3: Som van bilförare har man vet på att anpassa läge och hastighet i trafiken. Att reglerna säger en sak är ovidkommande, den viktigaste regeln som gäller när man kör bil är att undvika olyckor.
Om det innebär att lägga sig i en viss fil är det så. Att skita i vad andra gör existerar inte. Kan det hjälpa en stressad förare att ligga i vänsterfilen gör man det. oavsett om man får eller inte får ligga i den andra filen. Kan man då få honom att inte göra en omkörning på insidan kan man ha räddat ett liv eller fem.
December 5, 2001
När jag precis tagit körkort var jag också noga med blinkers överallt. Men nu efter några år har jag blivit ganska lat med att blinka i rondeller och byten av körfält.
*Edit* Alltså jag skiter oftast i att blinka när jag inte har några bilar direkt bakom mig. Annars vågar jag inte göra det.
December 5, 2001
Death On Wings wrote: I rondeller blinkar jag alltid.
För jag vet hur iriterande det är om man missar en lucka pågrund av en idiot som inte blinkar ut.
Jag skulle nog inte våga köra ut ändå. Sällan jag litar på folk som blinkar. Har själv blinkat av misstag eller ångrat mig många gånger och sedan kört rakt fram.
April 18, 2003
ToTT_e wrote:
Mmm... (Igen). Förundras dagligen över att blinkersen inte används förrän bilen redan börjat svänga. Vad är vitsen med det? När bilen redan svänger syns det, då är vitsen med själva blinkandet borta./T
Det där beror på ett konstruktionsfel i så gott som samtliga bilar som finns. Blinkersspaken sitter nämligen för nära ratten så folk kommer åt den av misstag när dom svänger.
February 13, 2002
Death On Wings wrote: [quote=Gangster][quote=Death On Wings]Varför iritera föraren som har bråttom så han stressar ännu mer ?
Ligg på höger sida om alla andra.
Så alla som har bråttom har företräde eller?
Nej men varför hindra dem ?
Stressade förare är inte roliga i trafiken så var inte så stönig och underlätta för dem.
Det är ju du som är stönig. Det jag menar med allt är om alla hade hållt på reglerna, varenda en, så hade trafiken sett fan så mycket bättre ut.
Blä.. I rest my Case
February 22, 2004
Jekyll 3000 wrote:
Det där beror på ett konstruktionsfel i så gott som samtliga bilar som finns. Blinkersspaken sitter nämligen för nära ratten så folk kommer åt den av misstag när dom svänger.
Det verkar vara åtgärdat i rätt många bilar, där man helt sonika har brutit av den och lagt den i handskfacket, där den gör mindre skada. 🙂
Kanske vore bättre om vi stenhårt följer lagen, (3 Kap. 1 §), '...eller av andra
skäl inte kan föra fordonet på ett betryggande sätt.' och, med hänvisning till att alla _kan_ göra fel, förbjuder all trafik.
/T
February 22, 2004
Gangster wrote:
Det är ju du som är stönig. Det jag menar med allt är om alla hade hållt på reglerna, varenda en, så hade trafiken sett fan så mycket bättre ut.
Är böjd att hålla med, sålänge ingen blir sjuk, brister i uppmärksamhet eller får fel på bilen, nyser, brister i planering, o.s.v..
Världen hade säkert varit skojsigare att bo i om alla hade följt reglerna. Att stelnackat 'hålla' på regler är enbart idiotiskt.
/T
September 5, 2001
Quarzi wrote: [quote=Death On Wings][quote=Quarzi]Tror Gangster grundar sitt uttalande på att det är olagligt att överskrida hastighetsgränserna, och de som gör det må hända vara bättre förare men vad spelar det för roll om ett djur springer ut framför bilen? Bilens bromsar tar inte bättre för det.
Hastighetsgränserna finns där av en annledning, t.ex. vägunderlag, vilt i skogarna kring vägen, precis som det är 30 utanför skolor. Varesig man är en skicklig förare eller inte ska de följas.
Håller med om att man ska göra det så lätt som möjligt för medtrafikanter och kanske hålla sig på höger sida även om man lagligt sätt inte gör något fel med att ligga i vänster filen.
Att det är 30 utanför skolor och så beror ju inte på föraren utan på idiotiska ungar som springer ut i vägen.
Beror vägunderlag eller viltdjur på föraren då menar du?
Barn är alltid barn, oftast är dom oförsiktiga vilket bilister måste ta hänsyn till genom att följa den utsatta hastigheten.
var ju det han skrev?
December 31, 2001
Gangster wrote: [quote=Death On Wings][quote=Gangster][quote=Death On Wings]Varför iritera föraren som har bråttom så han stressar ännu mer ?
Ligg på höger sida om alla andra.
Så alla som har bråttom har företräde eller?
Nej men varför hindra dem ?
Stressade förare är inte roliga i trafiken så var inte så stönig och underlätta för dem.
Det är ju du som är stönig. Det jag menar med allt är om alla hade hållt på reglerna, varenda en, så hade trafiken sett fan så mycket bättre ut.
Blä.. I rest my Case
Man ska underlätta för andra som det står i teori boken, varför inte hjälpa dina medmänniskor i stället för att leka polis och hindra dem från att bryta mot lagen ? Det står klart och tydligt i teori boken att du inte ska hindra folk från omkörningar fast du ligger i rätt hastighet.
December 24, 2002
Gangster wrote: [quote=Death On Wings][quote=Gangster][quote=Death On Wings]Varför iritera föraren som har bråttom så han stressar ännu mer ?
Ligg på höger sida om alla andra.
Så alla som har bråttom har företräde eller?
Nej men varför hindra dem ?
Stressade förare är inte roliga i trafiken så var inte så stönig och underlätta för dem.
Det är ju du som är stönig. Det jag menar med allt är om alla hade hållt på reglerna, varenda en, så hade trafiken sett fan så mycket bättre ut.
Blä.. I rest my Case
"Det jag menar med allt är om alla hade hållt på reglerna, varenda en, så hade trafiken sett fan så mycket bättre ut."
Har du kört bil i stockholm under rusningstrafiken? Försök t ex att tillämpa 3-sekundersregeln (hålla avståndet till framförvarande bil). Underar hur långa köer vi hade haft då... Inte äns polisen här gör det.. här gäller MAX 1-2sekunder beroende på situation..
December 24, 2002
Lite om min körstil och den passar mig utmärkt och garanterat kör jag säkrare än alla ni som strikt håller på varenda regel..
1. Struntar i många av skyltarna, anser att det är bättre att hålla koll på vad andra billister gör.. t ex högerregeln... jag kör om jag ser att den andra saktar in och tvärtom.. för att trafiken ska flyta på bättre.. istället för att vi båda står stilla och glor på varandra..
2. hastighetsbegränsningar? vad är det? håller bara dessa vid skolor osv. annars följer jag trafikrytmen.. och om jag kör på motorvägen på natten när det inte är nån trafik ute.. ligger jag i 120-160km/h
3. kör aldrig om på vänster sida förutom på <50, litar inte på andra billister.
4. blinkar bara när det behövs.. alltså när det är annan trafik/gångtrafikanter i närheten eller i farliga situationer...
5. ligger aldrig i döda vinkeln på någon.. bromsar eller gasar istället för att inte "vara i vägen" vid ett eventuellt körfältsbyte..
6. stannar bara vid övergångställe OM situationen är sådan att jag kan bromsa lugnt och inte tvärnita.. om man tvärnitar så kan man bli påkörd bakifrån...
7. Om en person ligger onödigt mycket för nära (bakom).. flyttar jag på mig om jag kan och inte har någon bil framför...eftersom om jag har en bil framför hjälper det inte bilen bakom om jag flyttar på mig.. han kan ändå inte köra fortare.. om jag har en bil framför saktar jag istället ner farten för att öka avståndet till framförvarande bil..
8. Anser att regeln "sunt förnuft" går före alla andra vägmärken och regler..!
9. blinkar mig alltid ut från en rondell (om det finns bilar i närheten), även om jag ska rakt fram.. för att underlätta för andra..
10. anser att alla 30-sträckor som har kommit till i tätbebyggt område är idiotiska... eftersom det är 30 på typ alla vägar nu, har folk tappat respekt för 30-märket.. (inklusive mig) håller bara 30-vid skolor, sjukhus och centrum.. annars som sagt tidigare.. håller jag trafikrytmen.. 40-50
11. Litar inte på någon annan än mig själv och därför håller jag mig borta!
hatar alla människor i trafiken som är i vägen "bara för att" t ex du med vänsterfilen och 70-märket.. hmm....
är rädd om mig själv och min älskade bil (hon betyder allt) skulle aldrig utsätta migsjälv, henne eller någon annan för uppenbar fara.. SUNT FÖRNUFT!
Mina vänner och familj anser att jag kör fort men säkert.. Har fått kommentaren från min morfar (som är väldigt rädd och ordentlig av sig) "kör inte så fort, det guppar när jag försöker sova" Min mor är bara rädd att jag ska få böter (har redan fått 2), men inte orolig för att jag ska krocka..
EDIT: Mycket av det som står i teoriboken är bullshit och går inte att tillämpa i verkligheten!
December 10, 2001
Att inte alla använder blinkers när dom ska byta fil, svänga eller ut ur cirkulationsplatser är kasst. Sen att inte alla gör det när det inte finns andra fordon i närheten spelar ingen roll, bara dom kommer ihåg det när det finns fordon.
Kommer jag med bil och någon inte blinkar ut spelar det inte så stor roll då det går snabbt att komma upp i hastighet igen. Men kommer jag med tung lastbil med släp vill jag hellst inte stanna i onödan.
Men att hindra trafik och sitta och tänka att det inte är ditt problem, vet inte vad jag ska säga om det men det är ju uselt.
Nu har du ju inte körkort än och hinner förhoppningsvis lära dig dom "riktiga" reglerna före du får det. Det handlar om att underlätta för varandra och ha uppmärksamhet. Inte att ligga i exakt 70km/h på en 70 väg.
2 Guest(s)