Trafikens teori|Page 4|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Trafikens teori
Falcon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 901
sp_UserOfflineSmall Offline
997165
December 31, 2005 - 4:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Collateral wrote:
Jag som vet och kan dom teoretiska reglerna vet att jag har rätt i detta fallet och håller samma fil med samma fart men med tiden kommer den känslan av att dessa personer riktigt hatar mig för dom tror att det är jag som har fel men det är det ju inte.
Tillslut kom 90 skylt så jag bytte fil och då hade det bildats en jättelång kö bakom mig, men vad bryr jag mig om det?
Jag följer bara regler som alla borde veta?
Min körskolelärare sa att man ska inte ge vika för att göra det bekvämare för andra i trafiken när det gäller denna regeln.

Det är också väldigt farligt att hålla stenhårt på regler hela tiden, sunt förnuft skulle behövas lite mer i trafiken.
Personligen kör jag cirka 200 mil i veckan, jag ser mycket konstigt laugh

Vi kan ta ditt exempel på 70-vägen.
Varför ska du ligga kvar i vänster filen, om bilar bakom blinkar på dig ?(helt OK att ligga där om du strax ska göra en vänster sväng, annars helt onödigt.) Om dem inte vet bättre, flytta till höger körfält för att underlätta och för att undvika irritationer.

Många "gamla rävar" gör som du och din trafiklärare(gissar att han är +50 också), håller stenhårt på regler. Det är naturligtvis bra för det mesta, men just ditt 70-väg exempel är ett riktigt dåligt exempel.

Gott nytt år, peace.

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1330
997167
December 31, 2005 - 4:36 pm
sp_Permalink sp_Print

jonte_power wrote: Min mor är bara rädd att jag ska få böter (har redan fått 2), men inte orolig för att jag ska krocka..

Om du redan har fått 2 böter (fortkörning då?) så skulle då jag vilka påstå att du inte har så mkt koll på vad som händer i trafiken...

jonte_power
Member
Medlem
Forum Posts: 2674
997180
December 31, 2005 - 4:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Jekyll 3000 wrote: [quote=jonte_power] Min mor är bara rädd att jag ska få böter (har redan fått 2), men inte orolig för att jag ska krocka..

Om du redan har fått 2 böter (fortkörning då?) så skulle då jag vilka påstå att du inte har så mkt koll på vad som händer i trafiken...

Okej.. om du läser igenom mitt inlägg en gång till, ser du att NEJ jag håller inte hastighetsbegränsningarna utan jag använder mig utan regeln sunt förnuft.. Vi i sverige har VÄLDIGT bra vägar. Finns t ex en sträcka mellan stockholm - skärholmen (E4) där är det 90KM/h men det skulle säkert utan problem gå att köra i 200-240KM/h.. inte för att jag har testat men.. det är en 4-filig raksträcka.. där brukar jag hålla ca120-130 (om trafiken tillåter) det är också där jag har blivigt stoppad... Men som sagt jag kör bara för fort om det är lite trafik... t ex sent på natten osv..

Eftersom du inte fyllt i din profil, vet jag inte vart du bor.. men i stockholm finns det ganska mycket poliser.. så chansen att bli stoppad om man kör för fort är ganska stor... men eftersom jag valt att ta risken att bli stoppad, tar jag mina böter utan sura miner..

Jag kör absolut inte vårdslöst..

EDIT: raka motsattsen till det du skriver är, förare som kör för fort är aktiva förare och därmed är mer vaksamma och har mer koll på vad som händer i trafiken.. än t ex mormor som sitter o söndagskör...

har faktiskt aldrig behövt tvärnita eller så.. har inte heller fått ofrivilliga sladdar eller liknande.. och har absolut inte krockat.. eftersom jag anpassar farten efter situationen..!

Men tyck vad du vill...

Elias667
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1999
997181
December 31, 2005 - 4:54 pm
sp_Permalink sp_Print

"Jag som vet mina rättigheter vet att jag får stå stilla precis vart jag vill. Så häromdagen när jag åkte rulltrappa i rusningstid ställde jag mig stilla på vänster sida. För jag vet ju att man i en rulltrappa får gå om på både höger och vänster sida. Jag märkte direkt av irretationen av alla som var tvungna att zick-zacka runt mig då alla andra som stod stilla gjorde det på höger sida. Efter ett tag ledde detta till att en stor kö hade bildats bakom mig då folk förvirrat väntat på att jag skulle börja röra på mig...."

Bara för att man får göra dumma saker betyder inte att man måste... fattar din poäng men varför göra det jobbigt för folk???

jonte_power
Member
Medlem
Forum Posts: 2674
997184
December 31, 2005 - 4:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Elias667 wrote: "Jag som vet mina rättigheter vet att jag får stå stilla precis vart jag vill. Så häromdagen när jag åkte rulltrappa i rusningstid ställde jag mig stilla på vänster sida. För jag vet ju att man i en rulltrappa får gå om på både höger och vänster sida. Jag märkte direkt av irretationen av alla som var tvungna att zick-zacka runt mig då alla andra som stod stilla gjorde det på höger sida. Efter ett tag ledde detta till att en stor kö hade bildats bakom mig då folk förvirrat väntat på att jag skulle börja röra på mig...."

Bara för att man får göra dumma saker betyder inte att man måste... fattar din poäng men varför göra det jobbigt för folk???

Bra svarat! I sverige har vi normer.. dessa ska oxå följas, även om det inte finns något rättsligt straff!

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
997185
December 31, 2005 - 4:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Den här tråden leder ingenvart.

Alla vet att man ska visa hänsyn i trafiken men ändå klagar alla på varandra...

Orka...

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
997198
December 31, 2005 - 5:14 pm
sp_Permalink sp_Print

jonte_power wrote:

EDIT: raka motsattsen till det du skriver är, förare som kör för fort är aktiva förare och därmed är mer vaksamma och har mer koll på vad som händer i trafiken.. än t ex mormor som sitter o söndagskör...

Vad jag menar är att du tycker själv att du har bra koll på det som händer runtomkring dej men trots det har du lyckats köra för fort förbi 2 poliskontroller, då har man inte bra koll i min bok iaf och man undrar ju i sitt stilla sinne vad mer du missar... tänk över det ett varv till så kanske du förstår vad jag menar. Det låter kanske elakt men det är mer tänkt som ett råd.

Sen har jag aldrig påstått att förare som kör för fort är passiva, fortkörare är precis lika passiva/aktiva som alla andra förare, jag tror det är dumt att inbilla sej att man håller sej mer alert om man kör för fort.
Man kan vara precis lika vaksam om man kör lagligt.

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
997201
December 31, 2005 - 5:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Jekyll 3000 wrote: [quote=jonte_power]

Vad jag menar är att du tycker själv att du har bra koll på det som händer runtomkring dej men trots det har du lyckats köra för fort förbi 2 poliskontroller, då har man inte bra koll i min bok iaf och man undrar ju i sitt stilla sinne vad mer du missar... tänk över det ett varv till så kanske du förstår vad jag menar. Det låter kanske elakt men det är mer tänkt som ett råd.

Sen har jag aldrig påstått att förare som kör för fort är passiva, fortkörare är precis lika passiva/aktiva som alla andra förare, jag tror det är dumt att inbilla sej att man håller sej mer alert om man kör för fort.
Man kan vara precis lika vaksam om man kör lagligt.

Så du menar att han inte är observant för att han åker in i polis kontroller ? Jag vet inte hur poliserna gör där du bor men här står det alltid en laser kille gömd längst vägen eller i skogen med en laser och kominucerar med polisbilarna längre fram vilka de ska stoppa, väldigt sällan jag har sett att laser riktaren vart på stamma ställe som de tar in bilarna på.

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
997203
December 31, 2005 - 5:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Om man inte ser att det står en gulklädd kille och kikar på en längre fram då har man inte bra koll... varselvästen dom har på sej lyser ju upp som en sol.

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
997205
December 31, 2005 - 5:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Death On Wings wrote: [quote=Jerry]Death on Wings - vilken j*vla pojkspoling du är. Dina påståenden har inte ett uns av sanning i sig. Du kanske skulle lära om lite elementära saker om hastighet.

Eftersom jag är så snäll, varsågod:
http://www.ntf.se/laddaner/pdf/myter%20o%20sanningar%20hastighet.pdf

Fler kameror i trafiken.

Och bra, Collateral!

Kan inte gubbskrället berätta för mig vilka av mina påståenden som inte har en uns av sanning i sig då ? Har läst igenom den värdelösa pdf filen och det står inte mycket matnyttigt där.

Att hastighet inte dödar.

Mer uppmärksam om man kör fort? My ass.

Death On Wings
Member
Medlem
997207
December 31, 2005 - 5:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Jekyll 3000 wrote: Om man inte ser att det står en gulklädd kille och kikar på en längre fram då har man inte bra koll... varselvästen dom har på sej lyser ju upp som en sol.

Om de står vid vägen ja.
När jag åkte in i en fartkontroll sist stod han inne på en upphöjd parkering vid några parkerade bilar, inte en chans att se honom där.

Death On Wings
Member
Medlem
997209
December 31, 2005 - 5:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: [quote=Death On Wings][quote=Jerry]Death on Wings - vilken j*vla pojkspoling du är. Dina påståenden har inte ett uns av sanning i sig. Du kanske skulle lära om lite elementära saker om hastighet.

Eftersom jag är så snäll, varsågod:
http://www.ntf.se/laddaner/pdf/myter%20o%20sanningar%20hastighet.pdf

Fler kameror i trafiken.

Och bra, Collateral!

Kan inte gubbskrället berätta för mig vilka av mina påståenden som inte har en uns av sanning i sig då ? Har läst igenom den värdelösa pdf filen och det står inte mycket matnyttigt där.

Att hastighet inte dödar.

Mer uppmärksam om man kör fort? My ass.

Inte hastigheten som dödar det är personerna som kör och inte kan hantera den och de vet inte när de ska sänka den. Det är inte maskinen det är fel på utan idioten som manövrerar den.

Jerry
Member
Medlem
997212
December 31, 2005 - 5:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Death On Wings wrote: Inte hastigheten som dödar det är personerna som kör och inte kan hantera den och de vet inte när de ska sänka den.

Skitsnack. Tror du verkligen att det är samma sak att bli påkörd i 70km/tim som 30km/tim?

Att personer inte vet när de ska sänka hastigheten märker jag. Barnungar som tror de klarar allt.

Å sedan att uppmana folk att köra för fort för att anpassa sig efter normen, idioti.

Death On Wings
Member
Medlem
997214
December 31, 2005 - 5:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: [quote=Death On Wings]Inte hastigheten som dödar det är personerna som kör och inte kan hantera den och de vet inte när de ska sänka den.

Skitsnack. Tror du verkligen att det är samma sak att bli påkörd i 70km/tim som 30km/tim?

Att personer inte vet när de ska sänka hastigheten märker jag. Barnungar som tror de klarar allt.

Å sedan att uppmana folk att köra för fort för att anpassa sig efter normen, idioti.

Jag förstår inte vart du får allt ifrån vad har jag sagt som får det att verka som att jag tror att det är samma sak att bli påkörd i de 2 hastigheter ? Du bara tar massa svammel ur tomma intet.

Jerry
Member
Medlem
997220
December 31, 2005 - 5:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Death On Wings wrote: [quote=Jerry][quote=Death On Wings]Inte hastigheten som dödar det är personerna som kör och inte kan hantera den och de vet inte när de ska sänka den.

Jag förstår inte vart du får allt ifrån vad har jag sagt som får det att verka som att jag tror att det är samma sak att bli påkörd i de 2 hastigheter ? Du bara tar massa svammel ur tomma intet.

"Inte hastigheten som dödar "

Hedjohn_znark
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 199
997264
December 31, 2005 - 7:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Har haft körkort i 4-7 månader nu och ser många som inte blinkar,Glömmer själv ibland.
Spec i rondeller så är det många som inte blinkar, Men först är bäst i rondellen 😛 .Farten kan man anpassa efter situation och väglag.
Nollvisionen kan man säga är omöjlig att uppnå Nu när våra vägar är minder
underhållna.

hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
997287
December 31, 2005 - 9:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Sluta leka poliser och låt folk köra som dom känner för att köra. Om det skulle bli krock, så är det ju han som gjort fel...

Rikta era aggresioner mot polisen istället som aldrig någonsin ingripit vid sådanna lätta lagöverträdelser. Det finns mycket som folk som tagit körkort innan vissa regler stiftades. Bla är det förjävla många äldre som kör med dimljus och halvljus samtidigt(600:- i böter)när dom känner för det(inte för att det är någonsin försvarbart).

Nä finns inte så mycket att göra, det gäller att inte bry sig och sköta sitt. Gör du rätt istället och bajsa på dem som gör fel...

ToTT_e
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 32
997292
December 31, 2005 - 11:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Jekyll 3000 wrote: Om man inte ser att det står en gulklädd kille och kikar på en längre fram då har man inte bra koll... varselvästen dom har på sej lyser ju upp som en sol.

Några exempel på populära tillhåll för 'lasermän' här i stockholm:

Bakom betongpelare under tunnelbanebron i Råcksta.

Bakom buskarna i skymd kurva i Alvik och i Solna, (Tritonvägen).

Uppe på gång/cykelbana, bakom staketet 50m till höger om vägen på E18 strax efter Stocksund.

Kan nog komma på fler om jag får fundera lite, men poängen är att _jag_ kan iaf inte se _genom_ solida objekt. (hur det är för dig låter jag vara osagt).

Dessutom är inte varselvästen speciellt flitigt använd, vad jag har sett iaf.

/T

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
997324
January 1, 2006 - 6:20 am
sp_Permalink sp_Print

Collateral wrote:

Detta hände mig idag:
Regeln att när det är en tvåfilig 70 väg så får man köra om på båda sidorna men större delen av bilisterna vet inte om denna regeln så när man ligger på vänster fil i 70 km/h så ligger dom tätt intill därbak och blinkar på en.
Jag som vet och kan dom teoretiska reglerna vet att jag har rätt i detta fallet och håller samma fil med samma fart men med tiden kommer den känslan av att dessa personer riktigt hatar mig för dom tror att det är jag som har fel men det är det ju inte.
Tillslut kom 90 skylt så jag bytte fil och då hade det bildats en jättelång kö bakom mig, men vad bryr jag mig om det?
Jag följer bara regler som alla borde veta?
Min körskolelärare sa att man ska inte ge vika för att göra det bekvämare för andra i trafiken när det gäller denna regeln.
Om man skulle ge vika för andra hela tiden i denna reglen så lär sig ju aldrig andra folk och då blir regeln outnyttjad.
Så därför kör jag på det att jag inte byter fil när jag kör på 70 väg i vänsterfil.

För att lära folk som inte kan nya regler så borde man införa varannat eller tredje år att man ska göra om teorin för om 10 år kanske någon viktig regel har tillkommit som större delen av bilisterna inte vet om, vad kommer att hända då?

Jag vet inte hur nytt det är med att man får lov att köra om i vilken fil som hellst men jag ser det som en stor trafikfara att köra om i innerfil, en person med erfarenhet förstår varför så för er behöver jag inte förklara.

Men om du ligger i exat 70 knyck i vänsterfilen så trofan att folk blinkar på dig, jagsjälv är en person som gladligen kör snabbare än tillåtet och om någon ligger o blokerar framför mig så blir jag arg, Vill du köra lagligt så håll dig till höger jogurt !

dom gamla trafikreglerna kommer att vara inristade i folks huvuden i minst 50 år till. så gefan i att söla i vänster fil !!!

Jag ska montera en kompressortuta från biltema i min kärra bara för att tuta på kärringar som blokerar.

Btw det finns en ettrig röd golf med kompressortuta som får finlandsfärgan att väja i göteborgstrakten, bråka inte med den galningen.

Collateral, vad jag försöker få fram här är att folk har lärt sig så länge att vänster jogurt är omkörningsfil och bara för att du precis lärt dig att så inte är fallet längre betyder det inte att alla andra människor vet om detta.

Kör jag om en bil så är det i vänster jogurt, inget annat. (bortsett i partilles jäfla rondeller där sveriges söndagsförare har fikapaus varenda dag, DÖ SKA DOM! ) Dom kör jag ofta om i innerfilen, visst dom tutar och drar kepsen över öronen men det får dom sniglarna leva med.

Och glöm inte folk, Använd blinkers, jag smashade en jeep i förrgår pga att tönten inte visste vart blinkersen satt.

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
997326
January 1, 2006 - 6:41 am
sp_Permalink sp_Print

Om jag då ska vara riktigt mycket realist så är det inte hastighet som dödar. Det är snarare väldigt tvära inbromsningar. Jag menar, 0-100 på några meter överlever man... Däremot inte tvärtom. 😉

Annars måste jag säga att jag själv (de få gånger jag varit ute och röjt) inte riktigt brytt mig om trafikregler allmänt (iofs inte tätbebyggda områden), men inte direkt så att jag saknat respekt för alla regler heller. Okej, 120 blås på 50-väg är väl inte nånting som är jättesmidigt, men om man bara ser till omständigheterna så är det rätt lugnt. Visst, bränner man på i 100+ utanför skola borde man skjutas direkt, men på ställen där vägen ligger en bit ifrån allt annat och det inte finns några bilar riskerar man faktiskt inte att skada nån annan än sig själv och ett och annat träd. Kommer det bilar får man helt enkelt lugna sig en smula, men är det tomt är det lugnt imo.
(Vänta nu... Kanske är min mentalitet som gör MC-försäkringar så in i helvete dyra?)

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 47
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL