September 20, 2001
Min farsa blev påkörd bakifrån när han skulle göra en vänstersväng på en väg utan vänstersvängs-fil. Han är på sjukhuset nu, hoppas han inte fått whiplashskador 🙁
Någon som vet vem som blir skyldig? Den som svänger, eller den som blir påkörd?
Förutsatt att han blinkade vänster i god tid förståss...
Gör det någon skillnad om den som körde på körde för fort?
February 4, 2003
Vet att min mamma körde på en person bakifrån som skulle svänga vänster (in på en jätte liten väg) utmed väg 24.
Det var bländande ljus, samt jätte dåligt väglag.
Polisen bedömde att mamma var skyldig eftersom hon inte hade haft rätt avstånd, man ska alltid kunna stanna. Anpassa hastigheten efter sikt / väglag osvarande.
Personen som blev påkörd blev dock beskylld för att ha "tänkt" dåligt. Inget lagbrott, men vet att poliserna tyckte denna person hade gjort en riktig tabbe.
Mamma förlorade ingen premie på försäkringen, och hon blev inte anklagad för nått brott (undersökning nerlagd).
December 17, 2005
En sak man alltid ska tänka på när man gör en vänstersväng är att ALDRIG vrida däcken förens du ska svänga.. För om någon kör in i dig när du vridit därcken så far du som en pil in deras körfält istället för att åka rakt fram..
Givetvis är det personen som körde på din far som är skyldig.. Jag hoppas din far inte fick några nackskador då det är ett rent helvete..
February 3, 2003
Hände min moder något liknande för en del år sedan.
Påkörd bakifrån på 90-väg. Bilen flög fram och knockade bilen som stod inne på vår uppfart.
Polisen gav oss rätt, försäkringsbolaget gav oss fel. Anledningen var att de tyckte att vi skulle köra ca tre kilometer extra för att vända bilen så att vi inte behövde göra vänstersvängen.
Till försvaret kan jag säga att bilen som körde på morsan var en relativt ny SAAB, kommer inte ihåg vad de uppskattade hans fart till att ha varit, bromsspåren var väldigt långa.
Ja, hoppas ni har mer tur med försäkringsbolaget än vad vi hade.
September 20, 2001
Tack för svaren. Det verkar som han klarar sig utan nackskador enligt läkarnas bedömning av röntgen. Det är alltid lurigt med vänstersvängar. Ska man köra vidare och vända, sakta ner i mitten eller sakta ner i kanten etc...
Bilen var i 3000:- klassen, så det är ingen större fara, fast han hade nyss besiktigat den så den skulle ha gått ett år till 😉
November 13, 2001
Om bilen som körde på var en omkörande bil är din far skyldig. Det är alltid den som gör vänstersvängen som har skyldighet att ha uppsikten vid filbyte. Jag har varit med om det scenariot och den vänstersvängande bilen bedömdes vara vållande.
Om bilen som körde på däremot dundrade in rakt bakifrån p.g.a. taskigt avstånd är han skyldig.
June 17, 2002
Poontus wrote: gilgo, om man har uppsikt bakåt, går ut i "mitten" saktar in/stannar och sen så kommer någon idiot som ska köra om och så *smack* lite dumt kanske men då kan man väl inte bli vållande eller kan man?
Det e just det som e grejen..
den som gör vänstersvängen blir skylldig. O inte den som kör om.
Råkade ut för en sån där smäll för ca: 20 år sedan.. Jag står mitt på E14 och skall svänga vänster, tjoff, så kör en tjomme in i aktern på min bil.. Han som körde på fick stå för hela kalaset.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
September 12, 2001
Den som snackar om att den framförvarande har skyldigheter hit och dit yrar. Givetvis så ska man ge tecken i god tid för vänstersväng till exempel men det är oftast det som är bakomvarande som har skyldigheten att ha uppsikt.
Om inget remarkabelt har inträffat så är nära nog alltid den bakomvarande som bär skulden till det hela. Man är alltid skyldig till att ha uppsikt och lämpligt avstånd till den framförvarande.
http://www.trafikjuristen.se/ kan kanske vara en sida väl värd att kika in på.
November 13, 2001
Vid filbyte är man ALLTID skyldig till att ha god uppsikt, detta gäller extra mycket vid vänstersväng.
Jag har som sagt varit med om det själv och varit den påkörande vid omkörning.
Detta står tydligt i t.ex. teoriböckerna.
Det är även skillnad om den bakomvarande körde på bakifrån p.g.a dåligt avstånd som sagt.
För att förtydliga, om man gör en vänstersväng och är påväg över vägbanan och en omkörande bil smäller in i sidan på dig, då är du ALLTID skyldig.
Om du bromsar, börjar blinka och det smäller in en bil rakt bakifrån i dig är den bakomvarande skyldig eftersom du inte gjort något filbyte. Då har han hållt för dåligt avstånd.
Sök på vållande och vänstersväng på Google, om det finns några fall där den omkörande har ansetts vållande är det nog inte många och väldigt speciella fall.
November 22, 2001
gilgo wrote: Vid filbyte är man ALLTID skyldig till att ha god uppsikt, detta gäller extra mycket vid vänstersväng.
Jag har som sagt varit med om det själv och varit den påkörande vid omkörning.
Detta står tydligt i t.ex. teoriböckerna.
Det är även skillnad om den bakomvarande körde på bakifrån p.g.a dåligt avstånd som sagt.För att förtydliga, om man gör en vänstersväng och är påväg över vägbanan och en omkörande bil smäller in i sidan på dig, då är du ALLTID skyldig.
Om du bromsar, börjar blinka och det smäller in en bil rakt bakifrån i dig är den bakomvarande skyldig eftersom du inte gjort något filbyte. Då har han hållt för dåligt avstånd.Sök på vållande och vänstersväng på Google, om det finns några fall där den omkörande har ansetts vållande är det nog inte många och väldigt speciella fall.
Om man bara svänger vänster helt plötsligt är man skyldyg, annars är det alltid den bakomvarande.
Klart det spelar roll om den som körde på höll för hög hastighet, det är olagligt.
September 5, 2001
Alltid den bakomvarandes ansvar att ha uppsikt framåt så det är helt och hållet hans fel. Enda förutsättningen jag kan tänka mig att det inte skulle vara så skulle vara icke fungerande bromsljus/blinkers.
Sen kan det vara olämpligt att göra en vänstersväng på 90 väg när det kommer bilar bakifrån men inget som är något brott.
August 7, 2003
Det är i princip alltid den som kör på som är ansvarig. Även om nån idiot svänger in framför dig och tvärbromsar så blir det svårt bevisa du inte är skyldig... det kommer ändå heta att du inte höll tillräckligt avstånd. (Du skulle naturligtivis ställt dig på bromsen så fort han svängde in... 😕 )
Det finns en anledning taxi-chaffisar lär sig trycka på gasen ifall de märker nån är på väg in i dem eller de i nån annan...
August 16, 2003
pappa höll på att smälla in i en bil för ca 10 år sedan, då var det en riktig idiot, då hade inte pappa åkt på det utan idioten.
han saktade in, la sig så långt till höger som det bara gick, blinkade inte, pappa gick då ut lite och skulle göra en enkel förbikörning, precis när vi är riktigt nära då gör han rattrörelse och börjar svänga vänster från högra sidan, som tur var så avbröt han i sista sekund, det var riktigt nära att vi hade snällt i sidan ungefär vid förardörren på honom.
November 13, 2001
Sök på det, fråga polisen, fråga VV... alla kommer ge samma svar. Om en bil kör om en annan bil som skall svänga vänster så är det den vänstersvängande som är vållande. Det spelar ingen roll hur mycket man blinkar o.s.v. man är ALLTID skyldig att ha uppsikt bakåt vid filbyte eller korsande av vägbanan.
Sök sök sök sök... alla artiklar ni får upp pekar på exakt samma sak. Säg inte bara emot utan kolla upp fakta innan.
1 Guest(s)