gilgo wrote: Sök på det, fråga polisen, fråga VV... alla kommer ge samma svar. Om en bil kör om en annan bil som skall svänga vänster så är det den vänstersvängande som är vållande. Det spelar ingen roll hur mycket man blinkar o.s.v. man är ALLTID skyldig att ha uppsikt bakåt vid filbyte eller korsande av vägbanan.
Sök sök sök sök... alla artiklar ni får upp pekar på exakt samma sak. Säg inte bara emot utan kolla upp fakta innan.
Du borde följa ditt eget råd tycker jag, för du är ute och cyklar med vinglig cykel..
Den enda gång en vänstersvängande trafikant gör gravt fel är om han/hon svänger vänster mitt framför en mötande kärra, eller gör en onödigt häftig inbromsning (Vårdslöshet) så bakomvarande fordon ej hinner med att gå ut och/eller bromsa.
Du är skyldig att hålla uppsikt över vad som händer framför dej i första hand..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
April 18, 2003
Det är så enkelt att man får INTE svänga vänster om det inte kan ske utan fara för övrig trafik, det ska till en hel del om den vänstersvängande klarar sej undan ansvar, tex att han stått still en stund innan han blir påkörd osv. I så gott som alla fall så anses den som svänger vänster som vållande oavsett om den som kör på bakifrån kör om osv.
Sen har ju som vanligt polisen och försäkringsbolagen väldigt ofta olika åsikter i skuldfrågan.
January 8, 2005
Den som kör på bakifrån bär alltid ansvaret FÖRUTOM vid vänster svängar då de gör man på egen risk.
simpla anledningen är att bakomvarande fordon ska alltid hålla tillräckligt avstånd, men vid vänster svängar gäller ej detta då det är en "på egen risk" sväng.
Best regards, pole
2 Guest(s)