June 28, 2001
Jag kommer åkandes på en 30väg, med lagom avstånd framför mig är det en röd bil, när vägen svänger lite lätt så är det en stor vattenpöl och det är is i vattnet så det är väldigt halt.
Den röda bilen stannar mitt i vattenpölen och blokerar så jag inte kan köra om i någon av filerna, jag ställer mig på bromsen och ABSen går in men lite händer, jag har 2 val.
1, köra in i den röda bilen
2, köra ner i diket på vänster sida och repa bilen mot några träd och slutgiltigen smälla i en lyktstolpe.
Jag valde nr 2 att åka ner i diket.
Det smäller lite och jag är lätt shockad, polaren till höger vevar ner rutan, snubben i den röda bilen backar och frågar om det gick bra, polaren säger att det gick bra och snubben sticker innan jag han säga något.
1 minut senare susar en annan bil förbi i mer än 30 knyck och skvätter ner oss, men detta bevisar att det uppenbarligen inte var några problem att köra igenom vattenpölen i 30kmh.
denna person stannade och bad om ursäkt för nerskvättningen men det är ovesentligt.
Är denna olycka mitt fel för att jag inte räknade med att det skulle vara halt eller är det föraren i den röda bilen som stannade och blokerade vägen som är orsaken till olyckan ?
December 13, 2003
Helt klart dit fel. Om det nu var så att du hade "lagom avstånd" så ska du hinna bromsa, om du nu inte hade blicken 1 meter framför motorhuven, men det vore ju också dit fel.
Phenom2 X4 955 BE |Gigabyte GA-MA790GPT-UD3H | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | GIGABYTE HD 6970 OC 2GB | SSD 120GB OCZ Vertex 2 + 500GB WD Black X 2 | Corsair TX 750w | Lian Li Lancool PC-K62
June 28, 2001
Spinnjonte wrote: Om det var så halt att du åkte av vägen i trettio så var de nog kanske befogat, du höll ju inte avståndet, eller hur?
Jag valde att åka av vägen istället för att smälla i röven på den andra bilen, och då hade jag bromsat ner en bit innan oxå.
Undanmanöver.
Jag misstänker att snubben i den röda bilen trodde att jag körde av vägen för att det var halt och inte för att han stannade mitt i gatan.
Jag förmodar att jag höll avståndet men jag har inget minne om hur stort avståndet var.
May 1, 2005
Det var ditt fel "naturligtvis". Visst, det finns en lag som säger att en förare inte får tvärbromsa utan anledning, men det är inte 30-väg för inte och av denna hastighetsbegränsning att döma så finns alltså högst reella risker med vägen som kan medföra att någon tvärbromsar. Alltså ska den beredskapen finnas i bakhuvudet --> hålla avstånd och vara beredd på det värsta. Ditt avstånd räckte inte och därmed är det ditt fel. Så hade vilket försäkringsbolag eller polis som helst resonerat i det här fallet.
Du gjorde bra i att välja diket iaf. Det ska du ha cred för!
April 18, 2003
Enligt 16§ i trafikförordningen så får en förare inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.
Svårt att säga hur det döms i just ditt fall dock, mest troligt är det nog du som åker på det hela.
June 28, 2001
Spinnjonte wrote: Bevisligen höll du ju inte avståndet eftersom du var tvungen att vika av vägen. Du ska hålla avstånd och fart så att du kan stanna säkert om en fara dyker upp. Tycker du att du gjorde det?
ja eftersom jag omöjligtvis ska kunna förutse att bilen framför upptäcker en isfläck och stannar.
Jekyll 3000 wrote: Enligt 16§ i trafikförordningen så får en förare inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.
Svårt att säga hur det döms i just ditt fall dock, mest troligt är det nog du som åker på det hela.
Ja det är ju just det, hade han rätt att stanna?
April 18, 2003
Det är riktigt svårt att säga i just det fallet vem som gjorde fel då ni bägge felade, sen är det ju så att även om lagen säger att tex du har rätt så kan försäkringsbolaget säga tvärtom.
Jag törs iaf inte säga säkert vem av er som åker dit på det. Tog du regnummer/namn på den röda bilen? Annars är ju hela diskussionen rent akademisk då du åker på självrisk i vilket fall.
January 31, 2004
Om du åker i 30km/h och måste bromsa så har du en bromssträcka på normalt väglag på ca 4.5m. Detta är iofs vid normalt väglag.
Det är alltid bakomvarandes bilsskyldighet att kunna bromsa i tid. Ovan paragraf är för att kunna bötfälla någon som beter sig illa i trafiken.
Även om bilsten framför dig tex nös och kom åt bromsen så är det ditt fel.
August 11, 2005
Svårt att bedöma men som några andra sagt så är det inte tillåtet att panikbromsa utan någon orsak. Att sen stanna mitt på vägen borde väl vara lika otillåtet.
Men å andra sidan; hade du hållit ännu längre avstånd så hade du aldrig behövt panikbromsa ju.
Jag vill inte börja spekulera i hur fort du körde eller hur många meter det var till framförvarande bil, men jag veta att det nästan aldrig är panikigt när man håller så låga hastigheter, förutsatt att man håller avståndet. Så med andra ord så var det som du ansåg vara "lagom avstånd" inte tillräckligt, för tror du att situationen hade blivit lika panikigt om du hade haft längre avstånd till framförvarande?
2 Guest(s)