December 13, 2003
Som du sa, det var is i vattnet och väldigt halt, så han ville väl ta det väldigt försiktigt för att inte köra av vägen.
Och ett lagom avstånd till bilen framför är som många har sagt, ett sådant avstånd så att du hinner stanna med god marginal till bilen framför oavsätt hur hårt och vad han än bromsar för, bromsar han för att det är kul så ska du kunna stanna.) (Du har hur som helst gjort fel)
Phenom2 X4 955 BE |Gigabyte GA-MA790GPT-UD3H | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | GIGABYTE HD 6970 OC 2GB | SSD 120GB OCZ Vertex 2 + 500GB WD Black X 2 | Corsair TX 750w | Lian Li Lancool PC-K62
November 23, 2001
RobB wrote: Som du sa, det var is i vattnet och väldigt halt, så han ville väl ta det väldigt försiktigt för att inte köra av vägen.
Och ett lagom avstånd till bilen framför är som många har sagt, ett sådant avstånd så att du hinner stanna med god marginal till bilen framför oavsätt hur hårt och vad han än bromsar för, bromsar han för att det är kul så ska du kunna stanna.) (Du har hur som helst gjort fel)
Tillägg:
"Snubben" kunde ju heller inte ha tvärstannat, om det nu var så halt, alltså bromsade han sakta in vid pölen. Därmed har han ju bromsljusen tända en stund. Med en reaktionstid på 1 sekund och kring 1-2 sekunder att stanna så skulle du lungt kunnat stanna om du åkt i 30km/h med den s.k. 3-sekunders-regeln vilken är den bästa metoden för att avgöra "rätt" avstånd.
May 11, 2002
bilen framför har alltid rätt att stanna när han vill, såvida han inte stannar och se backar in i din bil, hände mig 2 ggr en gågn en berusad horabarn som körde in i min bil då den var parkerad och en gång mitt i vägen då en blind javul kör rakt in i min bil och gjorde en grov buckla... :banghead:
August 11, 2005
ceasar wrote: bilen framför har alltid rätt att stanna när han vill, såvida han inte stannar och se backar in i din bil, hände mig 2 ggr en gågn en berusad horabarn som körde in i min bil då den var parkerad och en gång mitt i vägen då en blind javul kör rakt in i min bil och gjorde en grov buckla... :banghead:
Han får stanna var han vill så länge det inte orsakar fara för övriga trafikanter, dvs inte stanna på en väg när det är andra bilar bakom.
Såvida den som stannar evrkligen har bra anledning till att stanna.
Kunde den förevarande bilen få stopp så är det helt klart du som inte hållit tillräckligt avstånd..
Hade du hållit lämpligt avstånd till bilen hade du hunnit få stopp också..
För övrigt var det ju 30-väg, vilket signalerar att du bör vara extra försiktig (Skola, många "gånglister")
Du körde helt enkelt vårdslöst, mer eller mindre.
Case closed.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
June 28, 2001
RobB wrote: Som du sa, det var is i vattnet och väldigt halt, så han ville väl ta det väldigt försiktigt för att inte köra av vägen.
Tycker du anorlunda om det var en isfläck ? dvs det var is bara just där nissen stannade.
Enligt mig är det bra dumt att stanna på en isfläck eftersom det är så svårt att få stop på en bil just där.
June 28, 2001
ilg@dd wrote: Kunde den förevarande bilen få stopp så är det helt klart du som inte hållit tillräckligt avstånd..
För övrigt var det ju 30-väg, vilket signalerar att du bör vara extra försiktig (Skola, många "gånglister")
Case closed.
Tänk nu på att bilen framför hade mer tid på sig att få stop på bilen.
Han planerade mer eller mindre att stanna just där, medans jag hade i tankarna att köra rakt fram.
Mind wrote: [quote=ilg@dd]Kunde den förevarande bilen få stopp så är det helt klart du som inte hållit tillräckligt avstånd..
Case closed.
Han planerade mer eller mindre att stanna just där, medans jag hade i tankarna att köra rakt fram.
Kör du på en 30-sträcka är det din förbannade plikt att se till att hålla tillräckligt avstånd + att vara förberedd på det högst oväntade händelser.
Det finns inga undanflykter, hinner man inte få stopp, oavsett anledning när en bil framför stannar så är man utan tvekan själv vållande.
Är du inte medveten om detta bör du nog åka buss eller något annat..
Hårt men sant..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
February 4, 2003
ceasar wrote: bilen framför har alltid rätt att stanna när han vill, såvida han inte stannar och se backar in i din bil, hände mig 2 ggr en gågn en berusad horabarn som körde in i min bil då den var parkerad och en gång mitt i vägen då en blind javul kör rakt in i min bil och gjorde en grov buckla... :banghead:
Fel fel fel.
Du får icke bromsa och hindra folk bakom hur som helst. På samma sätt som det finns regler som säger att du inte får köra oskälligt långsamt.
Du har inga rättigheter i princip, bara skydighetrer i trafiken.
Ofta är det fler än en person som gjort fel, men det är den som gjort mest grovt fel som åker dit. Och i detta fallet är det tvärsäkert personen som åkt på bakifrån som gjort fel.
Han bromsade inte för att jävlas med dig, utan han bromsade väl för han såg en fara, alltså är han mer berättigad att stranna än att hålla för litet avstånd i rådande trafiksitatuion.
Tyvärr.
August 11, 2005
ilg@dd wrote: [quote=Mind][quote=ilg@dd]Kunde den förevarande bilen få stopp så är det helt klart du som inte hållit tillräckligt avstånd..
Case closed.
Kör du på en 30-sträcka är det din förbannade plikt att se till att hålla tillräckligt avstånd + att vara förberedd på det högst oväntade händelser.
Det finns inga undanflykter, hinner man inte få stopp, oavsett anledning när en bil framför stannar så är man utan tvekan själv vållande.
Är du inte medveten om detta bör du nog åka buss eller något annat..
Hårt men sant..
Håller med till fullo! En sak om det hade varit på en 90-väg eller 110-väg men inte 30 ffs! tror fan bromssträckan med cykel är längre i 30 än med bil 😛
Sen att du hade tankarna på att köra rakt fram tyder kanske på en koncentrationsbrist på vad som händer i omgivningen?
May 11, 2002
davidhellmyrs wrote: [quote=ceasar]bilen framför har alltid rätt att stanna när han vill, såvida han inte stannar och se backar in i din bil, hände mig 2 ggr en gågn en berusad horabarn som körde in i min bil då den var parkerad och en gång mitt i vägen då en blind javul kör rakt in i min bil och gjorde en grov buckla... :banghead:
Fel fel fel.
Du får icke bromsa och hindra folk bakom hur som helst. På samma sätt som det finns regler som säger att du inte får köra oskälligt långsamt.
Du har inga rättigheter i princip, bara skydighetrer i trafiken.
Ofta är det fler än en person som gjort fel, men det är den som gjort mest grovt fel som åker dit. Och i detta fallet är det tvärsäkert personen som åkt på bakifrån som gjort fel.
Han bromsade inte för att jävlas med dig, utan han bromsade väl för han såg en fara, alltså är han mer berättigad att stranna än att hålla för litet avstånd i rådande trafiksitatuion.
Tyvärr.[/qoute]
med stanna menar jag bromsa in och inte parkera, sen har jag svårt att fatta att det skulle vara svårt att stanna i in 30 väg om han nu körde i 30 vilket han antagligen inte gjorde och då är det fantedej rätt att han får känna på konsekvensera!!! hahahaha
February 4, 2003
ceasar wrote:
med stanna menar jag bromsa in och inte parkera, sen har jag svårt att fatta att det skulle vara svårt att stanna i in 30 väg om han nu körde i 30 vilket han antagligen inte gjorde och då är det fantedej rätt att han får känna på konsekvensera!!! hahahaha
Va?
Förklara gärna det roliga. Förstår inte heller riktigt vad du menar?
Du har ICKE rätt att BROMSA utan anledning, och hindra trafik. På samma sätt som du absoult inte har rätt att parkera hur som helst, så får du inte bromsa hur som helst. Går ju till och med in under första grundregeln.
Har jag ens sagt något om 30km/h?
Jag sa att han höll för litet avstånd. Man ska kunna bromsa och hålla korrekt avstånd anpassat efter rådande trafikunderlag. Alltid!
Men bara för att någon ligger för nära dig så betyder det inte att du får bromsa hur som helst för att han ska få "känna på konsekvenserna".
May 11, 2002
davidhellmyrs wrote: [quote=ceasar] med stanna menar jag bromsa in och inte parkera, sen har jag svårt att fatta att det skulle vara svårt att stanna i in 30 väg om han nu körde i 30 vilket han antagligen inte gjorde och då är det fantedej rätt att han får känna på konsekvensera!!! hahahaha
Va?
Du har ICKE rätt att BROMSA utan anledning, och hindra trafik. På samma sätt som du absoult inte har rätt att parkera hur som helst, så får du inte bromsa hur som helst. Går ju till och med in under första grundregeln.
Jag sa att han höll för litet avstånd. Man ska kunna bromsa och hålla korrekt avstånd anpassat efter rådande trafikunderlag. Alltid!
Men bara för att någon ligger för nära dig så betyder det inte att du får bromsa hur som helst för att han ska få "känna på konsekvenserna".
jag undrar om det var en åsna som lärde dig köra, gå och ta körkort först innan du snackar, "Man får inte bromsa utan anledning" det dummaste jag har hört på länge
August 11, 2005
ceasar wrote: [quote=davidhellmyrs][quote=ceasar] med stanna menar jag bromsa in och inte parkera, sen har jag svårt att fatta att det skulle vara svårt att stanna i in 30 väg om han nu körde i 30 vilket han antagligen inte gjorde och då är det fantedej rätt att han får känna på konsekvensera!!! hahahaha
Va?
jag undrar om det var en åsna som lärde dig köra, gå och ta körkort först innan du snackar, "Man får inte bromsa utan anledning" det dummaste jag har hört på länge
Vad var det för någon som lärde dig o köra bild då? Det han skriver är ju helt rätt ju! Man får inte bromsa utan någon anledning om det stör övrig trafik.
May 11, 2002
csm101 wrote: [quote=ceasar][quote=davidhellmyrs][quote=ceasar] med stanna menar jag bromsa in och inte parkera, sen har jag svårt att fatta att det skulle vara svårt att stanna i in 30 väg om han nu körde i 30 vilket han antagligen inte gjorde och då är det fantedej rätt att han får känna på konsekvensera!!! hahahaha
Va?
Vad var det för någon som lärde dig o köra bild då? Det han skriver är ju helt rätt ju! Man får inte bromsa utan någon anledning om det stör övrig trafik.
ok din heffaklump
3 Guest(s)