January 21, 2010
Hej!
Alla jag pratat med som jobbar på plattform, säger att plattformen står för kost Logi och helicopterresor. Om jag jobbar som konsult för ett externt företag så ingår fortfarande detsamma? Folk jag pratat med som jobbar på plattform säger att inga avdrag görs på traktamentet för maten. Stämmer det? och var kan jag i så fall på tag på något papper som intygar detta. Mitt företag kräver nämligen att hela mitt traktamente ska gå bort då alla måltider på plattformen ingår, men jag har ju inget alternativ det är ju inte så att REMA 1000 är runt hörnet...
Tacksam för svar Carolina
April 24, 2007
Jag har svårt att se att du skulle ha andra villkor än de andra som jobbar på plattformen, bara för att du är en inhyrd konsult.
Men du får höra med någon kunnig, eller helt enkelt invänta fler svar här.
Höra med Skatteverket/Arbetsförmedlningen eller någon annan myndighet?
PS: Välkommen till NH! 🙂
May 17, 2002
Detta är en djungel så det är inte det enklaste att reda ut allt.
Så här fungerar det i alla fall för en svensk som arbetar på en plattform på norsk sektor i nordsjön/norska havet.
1. När man arbetar har man fast lön utan övertid där maten ingår i lönen. Skatt betalas i norge, (sk sokkelskatt på cirka 25%)
2. När man är hemma på ledighet får man betalt för den mat man inte kan äta ombord, cirka 1500:- nok i månaden.
Skatt betalas som i första fallet.
Angående heli-transporten ut till plattformen så behöver du inte vara orolig för att du ska få stå för den. Majoriteten av installationerna har tre-fyra reguljära transporter i veckan plus oftast ett antal extra mer akut inbokade, men allt detta står plattformsägaren för.
När det gäller konsulter vet jag inte hur det fungerar men de vi får ut på fartygen då och då får inget avdrag för den mat de äter ombord etc. Istället så tjänar de bara en hel massa med pengar på att oftast inte göra speciellt mycket. 😉
De du ska prata med i detta fallet är nog ett norskt fackförbund och ditt svenska fack.
Norska sjöoffisersförbundet har rätt bra koll på vilka regler som gäller på norsk sektor, lägg ett mail till dem
http://www.sjooff.no/
1 Guest(s)